Kaiser Chiefs - Employment (2005)

Alternatieve titel: A Box of Tricks, Thrills for All

Label: B-Unique

1. Everyday I Love You Less and Less (3:37)
  2. I Predict a Riot (3:53)
  3. Modern Way (4:03)
  4. Na Na Na Na Naa (3:01)
  5. You Can Have It All (4:35)
  6. Oh My God (3:35)
  7. Born to Be a Dancer (3:30)
  8. Saturday Night (3:27)
  9. What Did I Ever Give You? (4:09)
  10. Time Honoured Tradition (2:45)
  11. Caroline, Yes! (4:13)
  12. Team Mate * (3:24)
  13. Hard Times Send Me [Live] * (2:50)
  14. Modern Way [Live] * (3:58)
  15. I Predict a Riot [Live] * (4:03)
  16. Time Honoured Tradition [Live] * (3:16)
  17. Na Na Na Na Naa [Live] * (3:11)
  18. Oh My God [Live] * (3:40)
avatar van pim556
Er staan een aantal amusante nummers hierop, maar het is mij allemaal wat té. Na Na Na Na Na Naa bijvoorbeeld, verschrikkelijk. De singles daarentegen vind ik best aardig en Modern Way vind ik zelf het beste nummer van Kaiser Chiefs.

PriestMaiden
Niet slecht dit debuut van de Kaiser Chiefs. De eerste twee nummers zijn meteen ook de beste v.h. album.

MindRuler
LucM schreef:
Herkenbaar met invloeden die reiken van the Beatles, the Kinks, via the Jam en Madness tot Blur

Overduidelijk ook XTC, die briljante band wordt al te vaak vergeten.

avatar van BartUrsem
Blur is zeker in het tweede deel van het album terug te horen. Prima plaat, al vind ik het naar mate het album vordert beduidend minder worden.

avatar van LucM
XTC heeft zeker ook invloed op Kaiser Chiefs, XTC heb ik altijd de link tussen new wave en Britpop genoemd.
Verder ben ik het volledig eens met BartUrsem: de eerste 7 nummers vind ik uitstekend, daarna wordt het wat minder.

avatar van Ronald5150
Ik zou "Employment" van de Kaiser Chiefs willen omschrijven als een frisse en energieke plaat. Luchtige teksten en dito muziek. Gewoon om vrolijk van te worden en het meezinggehalte is groot. "Employment" klinkt als een energieke mix van pop en rock met af en toe het gebruik van een vleugje elektronica. Na verloop van tijd gaat het spannende er wel een beetje af en klinkt het enigszins inwisselbaar met andere bandjes uit de Britpop hype, maar "Employment" blijft zeker genietbaar, met als hoogtepunt het geweldige "Oh My God".

avatar van adri1982
Goed album met degelijke nummers. Geen topper, maar dit behoorde wel tot het beste muziek wat toen der tijd 2005/2006 de hitlijst haalde (er stond toen veel bagger in) 'Oh my god' en 'I Predict a riot' zijn mijn favorieten van het album.

avatar van Funky Bookie
Lekker vrolijk album.
Begint sterk, wordt daarna minder en herpakt zich iets aan het eind.
Wel een prettig geluid tussen een hoop andere bagger in die tijd.

avatar van Man of Sorrows
Funky Bookie schreef:
Wel een prettig geluid tussen een hoop andere bagger in die tijd.

Hoezo? 2005 was een jaar van muzikale rijkdom...

avatar van AOVV
Vooral op de eerste helft van dit entertainende debuut van Kaiser Chiefs staan enkele goeie, catchy songs als de opener en Modern Way. Helaas verzandt het wel wat na Oh My God, en is het schitterend getitelde Na Na Na Na Naa ook wat irritant. Ik heb echter nooit echt een verveeld gevoel tijdens dit album, wat toch ook best een prestatie is, dus een voldoende heb ik zeker veil voor dit album.

De band ontleende zijn naam trouwens aan de Zuid-Afrikaanse voetbalclub Kaizer Chiefs, een team waar de Zuid-Afrikaan Lucas Radebe ooit voor uitkwam. Toen Kaiser Chiefs (de band dus) werd opgericht, was dat een speler van Leeds United, en Leeds is de thuisstee van de band. Wellicht vonden ze de naam van die voetbalclub gewoon intrigerend, mooi of grappig.

3 sterren

avatar van heartofsoul
Dit album mag in mijn collectie blijven; ik vind het beter dan ik aanvankelijk dacht. Vooral de wat langzamere en bedachtzame nummers kunnen mij boeien. Mijn favorieten zijn “You Can Have It All”, “Oh My God” en “Caroline Yes”.

avatar van Film Pegasus
Het debuut van Kaiser Chiefs viel wel meteen op. Rock met enkele synthesizers dat de aansluiting vindt bij zowel Britpop als punk. En ook meteen hits op het album heeft, zodat de muziek meteen opvalt en meegezongen wordt op festivals. De muziek is vrij 'vol' en komt bij mij soms wat kitcherig over. Het zorgt voor de nodige entertainment op de grote wei, maar is op 't einde van de rit toch minder tijdloos. Al zou ik blij zijn met een debuut als dit om een carrière te starten.