John Legend & The Roots - Wake Up! (2010)

Soul / Hip-Hop
Label: GOOD

1. Hard Times (5:16)
  2. Compared to What (6:26)
  3. Wake Up Everybody (4:26)

met Common en Melanie Fiona

4. Our Generation (3:15)

met C.L. Smooth

5. Little Ghetto Boy (Prelude) (1:58)

met Malik Yusef

6. Little Ghetto Boy (5:26)
  7. Hang on in There (7:15)
  8. Humanity (Love the Way It Should Be) (3:49)
  9. Wholy Holy (5:50)
  10. I Can't Write Left Handed (11:44)
  11. I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free (2:42)
  12. Shine (4:43)
  13. Shine [Waiting for "Superman" Version] * (4:29)
  14. Wake Up Everybody [Live in Studio Performance] * (5:12)

met Black Thought

totale tijdsduur: 1:02:50 (1:12:31)
Dat is het toch?

Edit: Je bedoelde met puntjes er tussen, dat is inderdaad waar. Er is al een correctie onderweg

avatar van Silky & Smooth
Getting Out Our Dreams

avatar van MAS
MAS
29 November staan ze samen in de Heineken Music Hall.

P-DawG
Jammer. Ik had liever alleen The Roots zien komen en dan het liefst naar Paradiso.

avatar van UmindC
2010 is zonder twijfel het jaar van The Roots, in juni kwam het geweldige How I Got Over uit, en 3 maanden later is er al weer een nieuwe plaat: Wake Up! met John Legend.
Toen ik hoorde dat het album bestaat uit allemaal covers (op 1 na) moest ik even slikken, een cover album is niet echt iets waar ik van houd. Het beste nummer is voor mij het ontroerend mooie nummer I Can't Write Left-Handed, origineel van Bill Withers, geschreven ten tijde van de Vietnam Oorlog. Daar waar het origineel een minuut of 6 duurde hebben John en The Roots het verlengt tot maar liefst ruim 11 minuten.

Ondanks dat alle nummers uit de jaren 60 en 70 komen klinkt het allemaal heel hedendaags, alsof de tijd heeft stilgestaan.
Anyway, het is een dijk van een plaat, en ik kijk uit naar 29 November

avatar van AOVV
The Roots bracht eerder al een geweldig album uit, waarop o.a. John Legend een gastbijdrage leverde; nu is er dus een plaat van John Legend & The Roots, gevuld met covers van bekende en minder bekende soulzangers (o.a. Marvin Gaye en Bill Withers). En één eigen nummer, het laatste in de rij, namelijk 'Shine'. De thematiek van de nummers: verbeter de wereld (maar daarover heeft Reijersen al uitgebreid bericht).

The Roots zijn vaklui; ze bespelen hun instrumenten met veel passie, en kwalitatief mogen we zeker niet klagen. John Legend is een goeie zanger, maar komt soms een beetje pocherig over van 'hoor mij eens zingen, mensen', en haalt het toch niet bij de soulzangers van vroeger.

Hoogtepunt is 'I Can't Write Left-Handed'; bijna 12 minuten lang duurt deze song, en geen moment wordt het saai, of vermoeiend.

3 sterren

avatar van Reijersen
AOVV schreef:

Vind je dat echt? Ik vind hem juist een erg 'respectvolle' zanger. En ja, die vergelijking met de zangers van weleer zal geen enkele zanger meer overleven natuurlijk

avatar van AOVV
Ik weet ook niet hoe het komt, Reijersen, Legend komt soms zo over op mij

Het kan aan mij liggen (en het zal ook wel aan mij liggen).

Voor de rest heb ik niets tegen John Legend.

Mr_White
Met dit album blijken The Roots toch maar weer een uiterst ondergewaardeerde band te zijn. Het blijft dan bij covers, The Roots pompen er zoveel energie in dat het toch een compleet andere beleving wordt, met als hoogtepunt zoals AOVV al zei I Can't Write Left Handed. John Legend is helaas iets te beperkt in zijn stem om alle songs even goed te coveren, en met name bij Wake Up Everybody valt hij dan ook gruwelijk op zijn bek. Maar ja, dan had hij maar beter moeten weten dan zich te wagen aan een vergelijking met Teddy Pendergrass. Gelukkig redt hij zich over het algemeen nog wel, maar het album steunt uiteindelijk toch vooral op The Roots.

avatar van MAS
MAS
Hoezo zijn The Roots ondergewaardeerd?

Mr_White
Buiten HipHop kringen zijn ze toch niet echt bekend, en met name omdat ze bijna alleen 'conventionele' HipHop doen, weten maar weinig mensen dat de band veel meer in huis heeft dan je op hun albums hoort. Dat zie je hier ook echt op I Can't Write Left Handed waar ze compleet los gaan. Zoiets hoor je bijna niet terug op hun eigen albums.

avatar van Masimo
Misschien klinkt 't vreemd, maar ik vind 'I Can't Write Left Handed' zó fantastisch dat ik de rest van 't album eigenlijk niet wil beluisteren, omdat 't anders misschien teleur gaat stellen ofzo, best vreemd.. Maar wat is dat een briljant nummer zeg, tsjonge..

avatar van fabblwaps
Ik heb maar een halfje verhoogd. Hoe vaak ik hier ook naar luister, het blijft goed.
John Legend zingt erg mooi en laat bovendien zien een veelzijdige zanger te zijn.

avatar van -marco-
eigenlijk het hele album

Maar:

Shine Superman version ( legend op z'n sterkst )

avatar van Mjuman
Was bevreesd voor een tegenvallend album - na zijn eerdere. Onterecht, dit is een heel 'warm' album dat ik met veel plezier draai en dat me regelmatig terugbrengt naar de tijd dat soul nog SOUL had, gloedvol was; een eerbetoon o.m. aan Curtis en Marvin.

avatar van Niek
Vanmiddag bij de platenboer werd ie opgezet. Bij 'Wake Up Everybody' ben ik maar weggegaan, deze plaat is me meer en meer gaan tegenstaan. Slechtste waar The Roots ooit hun vingers aan hebben gebrandt. Spijtig.

Niek schreef:

Ik denk dat je je vergist in het concept: The Roots verlenen hun medewerking aan - primair - een soulplaat.

Ik heb dit album aangeschaft nadat ik het optreden va John Legend bij Jools Holland had gezien - 'k was onder de indruk. In een interview vertelde John aan Jools dat ie voor een aantal soul-nummers uit de 70's had gekozen omdat die dezelfde problematiek weerspiegelden als waar we nu mee worden geconfronteerd (milieu, tolerantie - denk aan Marvin en Curtis) en hij had e.e.a. besproken met The Roots en die herkenden dat en wilden er graag aan meewerken (dit album heeft dus wel degelijk een 'softe' politieke boodschap).

Mjuman schreef:

Mjuman, ik weet niet precies wat je las in mijn bericht, maar ik bedoel gewoon dat ik dit de slechtste plaat vind waar The Roots ooit aan hebben meegewerkt. Daarmee bedoel eigen platen en nauwe samenwerkingen van eigenlijk alleen ?uestlove (Philadelphia Experiment, Soulquarians etc). Of ze nou hun medewerking verlenen of dat het net zo zeer een Rootsplaat is als een Legendplaat maakt me niet uit. Je bent verantwoordelijk voor waar je je naam onder zet. How I Got Over was al wat slap en inspiratieloos, deze is nog erger.

avatar van Kill_illuminati
The Roots hebben ook nog een unplugged cd met Jay-Z. Maar dat ter zijden. Shine klinkt wel heerlijk alleen ben ik niet in de mood om dit album te gaan luisteren. Misschien binnenkort maar eens.

avatar van Rene1979
Die Jay-Z unplugged met the Roots is ook geniaal.!

@Niek:
Al ben ik een OL, ken ik vanaf Illadelph Halflife (& heb ik albums van) The Roots. Dit is niet te vergelijken - dit is veel meer soul. De intentie van Legend was 'pure' - de tijd waarin wij leven zijn "Hard Times" en als we niet goed opletten vervuilen we ons eigen nest zozeer met onze eigen stront dat het snel voorbij is. Da's ook de boodschap van Marvin Gaye - What's Going on en daarin konden The Roots zich herkennen. Indirect is dit album ook een steun (een hart onder de riem) voor Obama.

Die unplugged met Jay-Z gaat op m'n lijst.

avatar van Raul
na één luisterbeurt klinkt dit heel lekker, ook al ben ik niet de grootste John Legend fan (is mij soms wat je glad), nu is ie echter soulful en overtuigend

stem volgt later...

Mjuman, die Unplugged met Jay is briljant!

@OL :
Ik trek je kennis wat betreft The Roots ook absoluut niet in twijfel. Mijn punt is gewoon dat The Roots garant stonden voor kwaliteit; als zij (of een van hen (lees: ?uestlove)) ergens tot op zekere hoogte bij betrokken waren dan kon je er van uit gaan dat het kwalitatief goed was. Dit is mi de eerste echte uitzondering op die regel. De intentie waarmee het gemaakt is, is in deze niet relevant. Dat het niet te vergelijken is evenmin. Dat geldt immers ook voor Philadelphia Experiment.

Een smetje op het geweldige Rootsrepertoire.

Philadelphia Experiment is geniaal

avatar van Mjuman
@Niek - tja, als je niets hebt met soul van Atlantic, Stax, Vee Jay, Motown of Okeh - uitde late 60's en 70's hebt, houdt het op.

Kan ik je wel zeggen, dat er nog een aardige weg te verkennen is. Het leuke van de successen van bijv. Sharon Jones en Amy Winehouse is dat het een terugkeer van de warme gloedvolle soul betekent. En da roots van veel hiphop liggen echt wel in soul en ouwe r&b. James Brown's - Funky Drummer is een van de meest gesamplede R&B/funk-tracks.

avatar van midnight boom
Soulzanger John Legend en Hip/hop-Funk band The Roots, hebben hun krachten gebundeld. Het idee kwam tijdens de campagne van Barack Obama tijdens de presidentsverkiezingen. Ze raakten geïnspireerd door de vele jonge mensen die zich inspande voor de verkiezingen. 'Het doel was om een single te maken, maar het is gaandeweg een heel album geworden' zegt John legend. En gelukkig maar! Want wat is ie goed geworden het in september verschenen album Wake Up!

De twee hebben de handen dus ineen gestoken en hebben inplaats van zelf nummer te schrijven tien covers uitgekozen. Het zijn tien oude soul/blues nummers. De samenwerking beviel me wel, maar toen ik hoorde dat het een cover-album werd beviel het me minder. Cover-album zijn namelijk over het algemeen niet zo goed, ze lijken meestal namelijk heel erg op de originele nummers. Ik twijfelde daarom wel of ik hem wou hebben. Maar toen ik hem vandaag erg goedkoop zag toch maar gekocht. En daar heb ik geen spijt van! Vanaf de eerste seconde krijg ik kippenvel van John's prachtige stem. En bewijst dat hij niet over zijn hoogtepunt heen is, wat een mooie rauwe (soul) stem! Deze samenwerking is ook echt voor hem gemaakt: The Roots doen gewoon waar ze goed in zijn: swingen (en fantastische muzikanten wezen) en john zorgt dat het geheel mooi wordt. En iedere als je denkt: nu moet er iets gaan gebeuren, komt Black thought met een meester-rap. Hoogtepunten zijn de fantastische opener Hard Times en het meesterlijke 12 minuten duurende I Can't Write Left Handed, wat wordt omgetoverd in een gospel-versie. Het laatste nummer Shine is wel door de heren zelf geschreven, en klinkt ook prima. Het is een fijne en goede cd geworden, die lekker weg luistert.

Het is heel knap dat John Legend en The Roots in elk nummer een andere sfeer neerzetten, maar alles past bij elkaar. De nummers zijn dan wel van iemand anders maar toch klink alles heel eigen, en dat is een hele prestatie! soul, gospel, funk, hip-hop, of jazz het zit er allemaal in en toch klink het als een geheel! Prima cd!

van:http://daanmuziek.blogspot.com/2010/10/wake-up.html

avatar van Shelter
Wat een lekker album zeg, vandaag gekocht. Luistert prima weg ik kan het blijvend achtereen draaien. Ik vind het jammer dat er weinig hiphop invloeden zijn, iets meer rap maakt het voor mij prettiger maar dat is ook het enige minpunt. Ik ben onder de indruk geraakt van John Legends stem, ik vond zijn eerste solo album best lekker maar het tweede veel te glad. Op dit album vind ik dat hij veel meer kwaliteit toont door alles met gevoel te zingn en soms hoor je zijn stem een beetje trillen wat ik zelf heel mooi vind. Dat the Roots instrumentaal een erg goede band zijn kon je al horen op "Do you want more?!", maar ook hier weer petje af. Het klinkt allemaal erg funky. Overigens vind ik Melanie Fiona een erg fijne stem hebben die goed past bij John Legend. 4*

Mjuman schreef:
Ik vrees dat ik jou niet snap en jij mij niet. Eén klik op mijn naam en je ziet twee Motownplaten in mijn top 10 staan. Ik hoop van harte dat je dit aftreksel van meneer Legend niet in datzelfde rijtje gaat plaatsen. Die revival van mensen die in het verleden blijven hangen trekt me niet. Ik kan best wat gecover hebben, maar als je grootheden als Marvin Gaye gewoon probeert na te doen, dan ga je ongeheid de plank misslaan en dat is wat hier gebeurt is. Ook de artiesten die je noemt (Winehouse, Jones) zijn niet meer dan gezellig. De echte klassieke soul zal in zijn eigen soort niet meer overtroffen worden en de enige interessante moderne soul komt van mensen er een eigen geluid aan durven geven (Bilal, Badu, D'Angelo).
Wake Up is een gemakzuchtig album van een luie artiest.

avatar van Mjuman
@Niek: toptien gezien (en dat rijmt) en daar staan een paar mooie platen in. In '88 heb ik al mijn vinyl weggedaan en daar zaten ook drie dozen met Atlantic, Tamla Motown en Stax singles bij. Heb ik spijt daarvan? JA - gepuberd met soul en ouwe R&B; en ik ben heel blij dat soul en good old R&B terug is.

Anders dan jij zie ik dit album van Legend als een hommage aan the great singers voor hem. Ik was uiterst sceptisch na zijn derde album - dat ik niet eens meer heb gekocht - en zijn eerste twee staan in de kast en zijn er al een jaar niet uit geweest. Dit album was een move die ik niet verwachtte, maar wel kan waarderen - al moet ik zeggen dat het album niet hoger zal klimmen dan 3,5 - misschien in de loop der tijd nog wel wat zakken.

Ik ben het ook niet met je eens tav Sharon Jones & Dap Kings en Amy Winehouse - zij spelen redelijk authetieke soul, met een warm gevoel en een goede klank. Bij de andere namen die je noemt, laat je (bewust/onbewust?) een paar namen weg: Leela James (haar nwe album vind ik een tegenvaller), India Arie (die ik prachtige muziek vind maken), Jill Scott (respect - wat een stem), Betty Lavette.

De hernieuwde interesse voor soul en oude R&B heeft er ook toe heeft geleid dat een aantal zeldzame opnames nu weer verkrijgbaar zijn (zoals de zeer fijne Super Breaks serie). Die conclusie van jou kan ik niet onderschrijven. Bedenk nl dat ook een Erykah Badu toch een paar wisselvalllige albums heeft afgeleverd en ook live (North Sea Jazz) er wel eens flink met de pet naar heeft gegooid).

Wat zonde van je vinyl!
Jill Scott is inderdaad geweldig (ik noemde er gewoon drie aangezien opsommingen van meer dan drie vervelend worden) , Indie Arie en Leela James kan ik waarderen maar vind ik duidelijk een klasse minder. Erykah Badu heeft mi geen enkele zwakke plaat gemaakt. Geen enkele zwakke track zelfs. Bovendien doet dat natuurlijk niets af aan de eventuele luiheid van Legend. Ik zie John Legend als iemand die eerst meelift met het succes van Kanye West, dan vervolgens met zijn tweede plaat laat horen zelf ook hele mooie dingen te kunnen maken, maar vervolgens vervalt in voorspelbaarheid met herhaling van een beproefde formule. Daar is dit album met zijn covers een letterlijk voorbeeld van.
Wat de revival betreft: ik geloof dat bepaalde muziek in een bepaalde context hoort. Daarom is het een kansloze missie het geluid uit een bepaald decenium te reproduceren. Hiphoppers komen ook niet meer aankakken met een type Enter the Wu-Tang. Voor de klassieke soul zet ik (weer zomaar een opsomming) Marvin, James of Aretha op. Als je uit die periode nog goede tips dan houdt ik me aanbevolen. UIt deze tijd zet ik liever muziek op die bij de tijd is.

Enfin, back on topic!