Swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky (2010)

Rock / Folk
Label: Young God

1. No Words / No Thoughts (9:24)
  2. Reeling the Liars In (2:20)
  3. Jim (6:46)
  4. My Birth (3:52)
  5. You Fucking People Make Me Sick (5:08)
  6. Inside Madeline (6:37)
  7. Eden Prison (6:03)
  8. Little Mouth (4:12)
  9. Look at Me Go * (46:07)
avatar van Castle
Wat een mooie notering in de top2010 lijst

avatar van Paap_Floyd
De laatste tijd ben ik me erg aan het verdiepen in het hele oeuvre van Swans, en gek genoeg leidt dat tot een devaluering van dit album. Ineens erger ik me aan steeds meer aspecten van de plaat, vind ik de plaat te gekunsteld, en Gira klinkt gewoon niet tof. Het kinderstemmetje in 'My Birth' staat me tegen en 'Reeling the liars in' vind ik nog veel erger. Geef mij maar de oudere Swans, zo oud mogelijk. Al vind ik het vroegejarennegentigwerk ook erg tof. Omdat er hier trouwens ook nog genoeg toffe dingen op staan geen schokkende verlaging: 4 -> 3,5

avatar van Paalhaas
orbit schreef:

Volgens was indie nog echt indie in de jaren 80, itt het bijna marketingtruukje wat het nu vaak is.. dus het lijkt me andersom.

Eens, al is het hele 'indie'-fenomeen wat mij betreft een farce. Dat je op een onafhankelijk ('indie'-pendent, voor degenen die het niet snappen) label zit, zegt toch niets over je muziek? Onze eigen Solex stak er al adequaat de draak mee door een album The laughing stock of indie rock te noemen.
Maar hun geluid staat nog fier als een huis, wat zeg ik? Een kathedraal!

I second the motion!

avatar van Ataloona
Is dit eigenlijk een goede instapper om met de Swans te beginnen?

avatar van Sater
In ieder geval het best verkrijgbare album. Behoorlijk solide ook, maar misschien dat je beter met The Great Annihilator kan beginnen.

avatar van Ataloona
Is het zo'n moeilijk te verkrijgbare band dan?
Ik dacht dat het best een bekende band was.

Zeker bekend, maar een aantal albums zijn moeilijk te krijgen, of voor veel geld.
Of je moet gewoon geluk hebben.
Coil bijvoorbeeld, heeft dat probleem ook.

avatar van Ataloona
Dat is ook zo'n band waar ik snel mee moet beginnen.
Al staat het mij bij dat ik dat ook welleens heb gehoord.

Horse Rotorvator van Coil is een meesterwerk.

avatar van Ataloona
Staat op mijn lijst, maar on-topic.
Deze gaat snel in mijn speler.

Het beste album van vorig jaar.
Nooit verwacht dat Swans het zou lukken om zo toe te slaan.
Zet zichzelf in een keer weer op de kaart.
Hopelijk levert het in de toekomst nog meer mooie albums op.

Zephyr
Paap_Floyd schreef:
........en gek genoeg leidt dat tot een devaluering van dit album. Ineens erger ik me aan steeds meer aspecten van de plaat, vind ik de plaat te gekunsteld, en Gira klinkt gewoon niet tof. Het kinderstemmetje in 'My Birth' staat me tegen en 'Reeling the liars in' vind ik nog veel erger.

De stem van MG heeft behoorlijk ingeboet t.o.v. bijv. The Great Annihilator, en klinkt lang niet meer zo krachtig als toen. En wat je zegt inderdaad : het komt op mij ook gekunsteld over.

Op mijn LP zit voorop een sticker met de tekst :

Reactivated and invigorated, NOT a reunion. Etc, etc, etc.

Ik neem aan dat dit ook ergens in het CD-boekje vermeld staat !? De manier waarop dit geschreven is, staat mij ook enorm tegen. Ik bepaal zelf wel hoe ik de muziek ervaar.....

En dan nog even dit : Swans is opeens populair, lijkt het wel. Van alle albums krijgt deze de meeste stemmen !

Het zal zeker mee spelen dat niemand deze comeback verwachtte.
En bij mij voldeed hij zeker aan de verwachtingen.
In de tijden van Swans bestond deze site nog niet, en men zal toch over het algemeen eerder ter introductie nieuw werk proberen, en vervolgens een keuze gaan maken uit ouder werk.
Ook dat verschillende zeer goede albums moeilijk te verkrijgen zijn speelt een rol.

Zephyr
Dat laatste heb je (denk ik) helemaal gelijk in, Deric.

En ik moet toegeven : van Swans zitten in mijn collectie een stuk of 4 goede tot zeer goede CD's; en waarschijnlijk daardoor had ik voor mezelf onbewust de lat erg hoog gelegd.
Nou ja, ik zal um binnenkort weer eens draaien, en misschien komt er dan toch nog een lichte verhoging uit, als de Swans-koorts (opnieuw) toeslaat......

avatar van Castle
Ik vind het wel degelijk een Swans album, maar doordat eerdere Swans albums zo goed waren is het moeilijk deze kwaliteit weer te brengen.
Opname kwaliteit, mogelijkheden (Gira was gek op tapeloops) met oudere technieken maakte inventiever dan de digitale studios van nu.
Veel artiesten polijsten te veel en boeten in kreativiteit in door te veel aan mogelijkheden...

Zo, eindelijk eens beluisterd. Hele vette plaat, al is het niet zo'n verpulverende stoomwals als het concert dat ik eind mei van ze zag op op Primavera Sound. En woensdag is het weer zover, maar dan in Paradiso. Ik kijk er behoorlijk naar uit.

Deze plaat haalt maar bij vlagen de intensiteit van dat opreden, maar goed, dat was dan ook één van de beste optredens die ik de laatste jaren gezien heb. Met name het openingsnummer, You Fucking People en Eden Prison zijn erg sterk en door de prachtige titel wordt alles nog eens in een mooie, emotionele context geplaatst.

Ik word nu wel heel benieuwd naar Soundtracks for the Blind!

avatar van The Eraser
Ik vind de muziek van Swans echt fantastisch, maar live kan ik het niet aanhoren. Zelf met oordoppen vond ik het gisteren in Herk veel te luid. Deze CD blijf ik eens om de maand wel opleggen, ijzersterk. Ik zal me toch eens aan hun ander werk moeten wagen.

avatar van pompompom
The Eraser schreef:

Daar staat Swans al bijna 30 jaar om bekend

avatar van Paap_Floyd
Oordoppen hebben dan ook geen zin. Maagdoppen misschien?

avatar van HammerHead
herman schreef:

Hmm, op mijn kaartje staat toch echt Melkweg. Ik zou vooral niet voor de verkeerde zaal gaan staan, herman. Op Roskilde dit jaar vond ik ze al behoorlijk geweldig overigens.

Ik had het vast nog wel gecheckt vantevoren, maar toch bedankt. Het zou je maar gebeuren dat je voor de verkeerde zaal staat.

yorgos.dalman
Maakt niet uit in welke zaal je staat. Als Swans gaan knallen donderen 15 kilometer verderop nog alle schilderijen van de muur.

avatar van Paap_Floyd
Ja, en anders had ik je wel even gesmst hoe geweldig het is

sendotsklin
Goed dat ik even kijk bij de updates van dit album zeg!
gelijk even een kaartje besteld voor woensdag, kijk er nu al naar uit

avatar van nikon42
Als men wil weten wat voormuziek er in de Hel wordt gedraaid, zou je eigenlijk de bonus willen luisteren, ik verlang er bijna naar !

Ik ben mij ook aan het verdiepen in Swans. Deze plaat heb ik uit Gira's handen ontvangen met zijn krabbel vorig jaar op Roadburn (wat een show trouwens, waar zelfs SUnn O))) het nakijken had!).
Een mooie plaat, maar zeker niet de beste.

Als Swans weer in Nederland is moet je zéker eens gaan kijken! En neem oordoppen mee...

yorgos.dalman
Deze plaat rockt toch met elke luisterbeurt een beetje meer. Misschien niet zo episch als Soundtracks for the blind - maar geschift en ruig genoeg om, alle schijnbewegingen daargelaten, meer dan slechts een opstap voor The Seer te zijn.

Swans are back?
Ah, kom, ze zijn toch nooit echt weggeweest...

avatar van Leeds
Ik heb deze plaat nog es laten draaien en het is echt wel een opwarmplaat voor het veel betere werk The Seer. Maar er staat hier zeker veel goeds op, maar minder overtuigender dan z'n opvolger.

avatar van scabiosa
eerste kennismaking met swans en dit bevalt me uitstekend! doet me wat denken aan de black heart procession maar dan net wat meer uitgediept of zo... en harder...

morgen de heren es live checken!!!

avatar van oceanvolta
Neem je oordoppen mee!