Swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky (2010)

Rock / Folk
Label: Young God

1. No Words / No Thoughts (9:24)
  2. Reeling the Liars In (2:20)
  3. Jim (6:46)
  4. My Birth (3:52)
  5. You Fucking People Make Me Sick (5:08)
  6. Inside Madeline (6:37)
  7. Eden Prison (6:03)
  8. Little Mouth (4:12)
  9. Look at Me Go * (46:07)
Slowgaze schreef:
Zo te zien gaat dit de Seldom Seen Kid of High Violet van Swans worden. Hmm...

Jammer dat deze band al een geweldig cultstatus heeft, nooit mainstream indie wordt en al rond de 26 jaar bestaat.

Toch is Swans een stuk meer indie dan eind 80/begin 90 (voor zover indie zoals we het nu kennen toen bestond), al was het alleen maar omdat Devendra Banhart, Akron/Family en anderen op het label van Gira zitten.

avatar van Slowgaze
ThirdEyedCitizen schreef:
Hoe je die bands kunt vergelijken, ook al snap ik wat je bedoelt, gaat echt langs me heen. Beide bands zijn een stuk minder boeiend. Al vind ik Elbow's Asleep in the Back wel erg gaaf

Het ging mij niet om een vergelijking in geluid, maar de grap snap je blijkbaar wel.

obsessed schreef:

Volgens was indie nog echt indie in de jaren 80, itt het bijna marketingtruukje wat het nu vaak is.. dus het lijkt me andersom. Maar hun geluid staat nog fier als een huis, wat zeg ik? Een kathedraal!

avatar van James Douglas
Mijn kennismaking met deze band en dit werkje onderhuidse ziekelijkheid. Ijzig, koud en meedogenloos. Daar lust ik wel pap van als er een asgrijze muzikale wolk neerdaalt. Mooie ontdekking die 2010 te bieden heeft.

avatar van Gyzzz
Ik kan helaas niet echt meegaan in de euforie rond deze comeback. Met name de productie vind ik stukken minder overweldigend dan op het werk uit de jaren '90, waardoor de diepe intensiteit waar Swans het altijd al van moet hebben, amper bereikt wordt. Het klinkt alsof de gevoelens van voorheen ditmaal niet over me worden uitgestort, maar heel gekanaliseerd en eenvormig geprojecteerd worden.

edit: slecht is het evengoed zeker niet, het songmateriaal is onverminderd goed, maar ik vind dat het toch achterblijft bij enkele albums uit de '90s.

avatar van Don Cappuccino
SWANS ARE NOT DEAD!!!!

Swans. Een post-punk groep die in de jaren ´80 en ´90 actief waren. Een band die zeker niet hetzelfde bleef door de jaren heen. Joy Division was een grote inspiratie voor deze band. Eerst zou Thurston Moore van Sonic Youth in Swans gaan spelen, maar dat ging niet door. Veel bands zijn geinspireerd door Swans: Bijvoorbeeld Godflesh, Earth en Sunn ))O. In het begin hadden ze ook de zangeres Jarboe, maar die is op dit album niet te vinden, zij stopte met Swans in 1998 toen de band ook op non-actief werd gezet. Zij gaf volgens velen iets extra´s aan de band. In 1998 stopte de band ermee, maar begin dit jaar werd door de zanger Michael Gira een bericht gezet: SWANS ARE NOT DEAD! Er kwam dus een nieuw album.

Swans weet zich te onderscheiden van Joy Division en Sonic Youth. Swans geeft het gevoel alsof je naar een heel erg spannende film zit te kijken. Bij die 2 andere bands heb ik dat niet. Het geluid van Swans is soms erg chaotisch, maar op een album als Soundtracks of the Blind is de muziek erg minimalistisch. Je kunt deze band niet in een hokje plaatsen.

Zelden heb ik een album gehoord wat zo intens is. De dreigende klokslagen in de opener No Words / No Thoughts. Je ziet beelden voor je, je staat voor een kerk en het is erg mistig en ineens zie je iemand in de mist. Hij ziet er eng uit, je probeert weg te rennen, maar hij blijft je achtervolgen. Je schreeuwt hard, maar het heeft geen zin. Het album kan bij vlagen chaotisch zijn of erg dreigend en sloom. De eerste 4 nummers zijn erg sterk.

Maar dan krijg je You Fucking People Make Me Sick, zonder twijfel het beste nummer van het album. Het nummer begint met een digeridoo, een instrument wat door de Aboriginals werd gebruikt. Daarna komen er violen en begint het nummer. Je hoort ook de dochter van Michael Gira, Saoirse Gira die stukjes tekst nazegt die haar vader zingt. Dit geeft het nummer iets extra´s. En dan krijgt het nummer ineens een andere wending. Het wordt een complete chaos, de piano´s vliegen in het rond en er worden muren van gitaren opgestapeld.

Dit album zou de ultieme soundtrack zijn voor een horrorfilm. Het geluid is heel vet, de productie is super! Deze band is veel donkerder en intenser dan al die Metalbands! Het enige minpunt wat ik heb is dat de nummer af en toe erg repeterend zijn, sommige nummers hadden iets korter gekund, terwijl de opener nog wel paar minuten langer had mogen doorgaan! Dit is een geweldig comebackalbum en een geweldige opvolger voor het dubbelalbum Soundtracks of the Blind.

En dat was het dan. Een album waar je geduld voor moet hebben. Een week geleden vond ik alleen de opener erg goed, maar beetje bij beetje begon ik het album steeds meer te waarderen. Een ding is zeker: 45 minuten is lang genoeg. Een van de beste albums uit 2010, hij komt zeker in mijn lijstje.

avatar van Tha)Sven
Leuke recensie, maar de opener is mijn favoriet. Die climax is gewoon briljant.

avatar van dix
dix
Eerlijk gezegd hoor ik vooral labelgenoten Akron/Family terug in deze 'nieuwe' Swans.
En laat ik dat nou eigenlijk niet zo'n geweldig leuke band vinden, to say the least.

dix schreef:

Ik had tijdens het luisteren van de plaat in de winkel hetzelfde (als ook eigenlijk een heel duidelijk (te duidelijk) Angels of Light geluid).
Als ik Swans wil horen, wil ik Swans horen en niet de andere projectjes van de leden of andere bands op hetzelfde label.

avatar van orbit
Ken Akron Family niet.. maar dit klinkt toch wel erg Swans hoor, los van dat Jarboe mist en ook de rustiger etherische nummers die bij haar horen. Maar dat maakt dit niet minder Swans

avatar van dix
dix
Sietse schreef:
Als ik Swans wil horen, wil ik Swans horen...
orbit schreef:
.. maar dit klinkt toch wel erg Swans hoor, los van dat Jarboe mist
Ach, ik hoor wel Swans ... Maar helaas weinig verpulverende mantra's en iets teveel folky liedstructuren met powerzang waar A/F in doet. Jarboe mis ik geen moment .

Ben nu wat nummers van Akron?Family aan het luisteren.
Kende die band verder niet, maar ik zal ze nooit linken aan dit album.

deric raven schreef:
Ben nu wat nummers van Akron?Family aan het luisteren.
Kende die band verder niet, maar ik zal ze nooit linken aan dit album.

Welk album? Want zij hebben best wel een (vervelende) ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren.

dix schreef:

Juist

@ Sietse: Set 'Em Wild, Set 'Em Free.

Sietse
Ok, dat is nieuw materiaal. Probeer eens self-titled album.

Ga ik doen.

avatar van blonde redhead
Ik kan er tot nu toe niet zoveel mee. Eerste nummer klonk veel belovend. Maar de andere nummers vind ik nu nog aardig saai. Ben benieuwd of daar nog verandering in gaat komen. Voor nu 2.5 *

avatar van orbit
Wel mooi dat de Swans ineens weer zo in de belangstelling staat.. al 67 stemmen, maar 2 minder dan Great Annihilator uit 1995!

Swans heb jij mij ooit eens getipt.
Dit album is verder gemakkelijker te krijgen dan een aantal goede oude albums van deze band.

avatar van orbit
Misschien is dat het.. maar mooi, deze late erkenning! Dat concert was ook al redelijk snel uitverkocht.

Late erkenning?

Hier op MuMe misschien, maar Swans was voor ze uitelkaar gingen ook al een zeer hoog gewaardeerde band in de "underground". Die verkocht gewoon redelijke zalen voor 1000 man uit (waardoor ik bij de afschiedstournee dus niet ben gegaan )

avatar van AOVV
Nu ja, late erkenning of niet, feit is dat dit gewoon een heel goede band is die intense muziek brengt waar je je tijd voor moet nemen om het aandachtig in je op te nemen..

Maar ook niet te aandachtig, want anders wordt je waanzinnig volgens mij..

Ik vind het hoe dan ook moeilijk om deze plaat van een score te voorzien, ik kan nog niet genoeg inschatten wat dit waard is ten opzichte van eerder Swans-werk. Die platen moet ik nog wat meer draaien, en deze ook, en dan komt het wel in orde

avatar van raymondkeuters
Waanzinnig dat ze met zo'n sterk album terugkomen. Heb een kaartje voor hun concert in Vera, kan niet wachten....ben erg benieuwd!

avatar van Booyo
Ken de oude albums van Swans niet, maar dit bevalt me goed. Spannend en experimenteel album, met een zeer sterke zang. Weet niet aan wie de zanger me doet denken, maar komt me vaak bekend voor. In Inside Madeline lijkt het erg op Lou Reed, gaaf nummer sowieso!

Voorlopig hou ik het bij 4*, wie weet wat meerdere luisterbeurten hierin kunnen veranderen.

avatar van Madjack71
De Swans...die waren ergens ver in mijn muzikale geheugen geplaatst. Eind jaren tachtig mee kennis gemaakt via een vriend, die een geheel andere muzieksmaak had dan ik toen. Veel heavy metal/death metal etc. leren waarderen. Maar de Swans waren toch van een geheel andere orde...heavy okee, death prima...maar bij die mokerslagen die de Swans uitdeelden moest ik toch even slikken. Geen muziek voor de teergevoelige zieltjes. Later is het allemaal goed gekomen, maar aan de Swans had ik niet meer gedacht. Totdat ik bij toeval op dit album stuitte...en er een gehele stroom aan herinneringen naar boven kwam; Hoe zouden ze anno 2010 klinken....niet slecht zoveel is duidelijk. Dit album gedraaid na Mosaic van Woven Hand en wonderwel pasten die goed na elkaar. Met die bombast door de dikke pak sneeuw wandelen, geeft het wel wat extra sfeer. De Swans maken muziek, zoals vroeger de smid het ijzer smeedde..blazen, slaan, buigen, verhitten...weer slaan, maar dit alles met de nodige vakmanschap.

avatar van Castle
Die vergelijking met de smid, geweldig!

avatar van AOVV
Inderdaad! Goeie omschrijving, Madjack71! Ik ga deze nog een cijfer geven voor de jaarwisseling, een top 10 zit er niet in, maar 't is toch een sterke plaat hoor! Het feit dat Swans niet in de top 10 staan, wordt veroorzaakt door de vele geweldige releases dit jaar die ik beluisterd heb.

avatar van AOVV
Geen lucht materiaal, Swans. Maar het bevalt me wel. Ik heb 'm toch al een keer of 10 gedraaid, en merk dat ik 'm nog altijd niet beu ben. De beste nummers vind ik het uit de krochten van de hel gekropen 'No Words/No Thoughts' en het krankzinnige 'Eden Prison'. De andere nummers zijn ook zeker geen lievertjes, getuige songtitels als You Fucking People Make Me Sick'. 'Reelin' The Liars In' is allesbehalve een filler voor mij, het weet de sfeer goed vast te houden (morbide dus), en past goed op deze plaat.

3,5 sterren