ZZ Top - Eliminator (1983)

Rock / Blues
Label: Warner Bros.

1. Gimme All Your Lovin' (3:59)
  2. Got Me Under Pressure (3:59)
  3. Sharp Dressed Man (4:13)
  4. I Need You Tonight (6:14)
  5. I Got the Six (2:52)
  6. Legs (4:35)
  7. Thug (4:17)
  8. TV Dinners (3:50)
  9. Dirty Dog (4:05)
  10. If I Could Only Flag Her Down (3:40)
  11. Bad Girl (3:16)
  12. Legs [Single Version] * (3:35)
  13. Gimme All Your Lovin' [Live] * (4:45)
  14. Sharp Dressed Man [Live] * (5:15)
  15. I Got the Six [Live] * (3:06)
  16. TV Dinners [Live] * (4:13)
  17. Got Me Under Pressure [Live] * (4:07)
  18. Legs [12" Dance Mix] * (7:51)
avatar van BlauweVla
Er zijn minder synthesizers hierop te horen dan veel mensen denken trouwens! Het algehele geluid is gewoon zeer goed en uitgebalanceerd. Dat wordt al gauw gezien als glad en commercieel, iets kan blijkbaar te goed en te strak klinken... En als het dan ook nog naar de jaren 80 waarde is gefabriceerd is dat meestal ook al fout, terwijl de jaren 70 eeuwig als standaard uitgangspunt wordt gezien. Ik vind jaren 70 ook geweldig, maar hoe een aantal van die bands in de jaren 80 zijn gaan klinken is vaak ook magistraal (ook Fleetwood Mac, Yes, Heart etc). Dit album rockt als een tierelier.

avatar van Edwynn
Alsof dat andere spul niet geworteld is in de bluesrock..

Anyway, ZZ top valt qua plezierbeleving tussen wal en schip in hun poging om de sound te vernieuwen. De handrem zit er teveel op en dar heeft niets met de gladde sound te maken maar meer met de nummers zelf.

avatar van Kronos
Edwynn schreef:
Alsof dat andere spul niet geworteld is in de bluesrock.

De muziek van ZZ Top is veel meer geworteld in de blues, dat las ik. Van die roots hoor je bij de andere vernoemde bands amper wat terug. Voor mij toch ook een reden om het album Eliminator in een ander hokje te steken. In de productie en het gebruik van keyboards is de tijdsgeest gevat en het is rockmuziek, verder houdt de vergelijking met Dokken en Ratt wel op wat mij betreft. De 'hairtrend' had trouwens ook niks maken met gezichtsbeharing.

avatar van Edwynn
De drummer had anders wel van die glimmende krulletjes in zijn haar.

Al is die verder amper te horen op deze plaat.
Toch zie ik ZZ top best vaak opduiken in lijstjes met Mötley Crüe en Quiet Riot. En natuurlijk zeggen lijstjes meestal njet zoveel en natuurlijk is het een hele andere band; toch heeft het wel die vibe vind ik. Zij het het gestroomlijnder en vriendelijker.

avatar van gaucho
In menige hardrock-verzameling van maatjes die ik in de jaren tachtig had, stond deze inderdaad vaak te pronken naast bands als Whitesnake, Europe, Bon Jovi enzovoort. Dat klopt wel, maar ook ik stop ze gevoelsmatig toch in een ander vakje.

Eliminator bracht hen voor het eerst wereldwijd succes, maar was onder de oude fans ook niet vrij van controverse. Het album brak toch vrij nadrukkelijk met hun oude sound, zeker in een nummer als Legs.

Ik heb me altijd ook afgevraagd in hoeverre Frank Beard hier nou zelf drumt of dat het vooral drummachines zijn. Ik heb, online zoekend, geen bevredigend antwoord gevonden. Mijn indruk is dat-ie hier die elektronische drums toch voornamelijk zelf bespeelt, terwijl er op de opvolger Afterburner vrij nadrukkelijk sprake is van voorgeprogrammeerde ritmes. Kan me inderdaad wel voorstellen dat Beard op die plaat weinig te doen had. Ik denk dat dat hier op Eliminator nog wel meevalt.

Ik kwam wel twee interessante longreads tegen over het album en de band:

Sex, cars and videotape: ZZ Top look back on Eliminator | Louder - loudersound.com
ZZ Top drives 'Eliminator' home Part 2 - Goldmine Magazine - goldminemag.com

avatar van Edwynn
Elektronische drums bespeeld door een drummer. Zo klinkt het volgens mij ook wel.

avatar van Geert van der Loo
Wat is dit toch een lekkere plaat van ZZ Top. Naast de twee geweldige tijdloze hits “Gimme All Your Lovin” en “Sharp Dressed Man” is de rest ook prima te verteren. Hoogtepunten naast de twee genoemde hits zijn voor mij “Got Me Under Presusure“, “I Need You Tonight”, “Legs” en “TV Dinners”. Allemaal gedreven door het vette gitaarspel van Gibbons. Een begrijpelijk commercieel succes deze plaat, de bijbehorende MTV clips zijn onvergetelijk. Een plaat om vrolijk van te worden.

avatar van rider on the storm
Mijn platenverzameling staat deels in de woonkamer en boven in mijn werkkamer. Beneden de nieuw aangekochte en favoriete platen . Boven de rest. Met enige regelmaat haal ik wat platen van boven naar beneden en dan kan het gebeuren dat zo’n plaat promoveert van “boven” naar “beneden”.
Andersom trouwens ook wel eens.

Een lang intro om te vertellen dat dit zo’n plaat is. Lang niet gedraaid en nu gewoon weer lekker weggeblazen worden. En net als Geert hierboven zijn ook bij mij “ gimme all your lovin” , “sharp dressed man” , “ got me under pressure” , “I need you tonight” , “ legs” en “tv diners” favoriet. Maar ook de rest van de plaat mag er zijn hoor. If I could only flag het down ...oef wat een lekker gitaarwerk.

En ach de elektronica die hier en daar tussen is gemoffeld neem ik voor lief.

Een heerlijk wegluisterende rockplaat van deze Texanen.