ZZ Top - Eliminator (1983)

Rock / Blues
Label: Warner Bros.

1. Gimme All Your Lovin' (3:59)
  2. Got Me Under Pressure (3:59)
  3. Sharp Dressed Man (4:13)
  4. I Need You Tonight (6:14)
  5. I Got the Six (2:52)
  6. Legs (4:35)
  7. Thug (4:17)
  8. TV Dinners (3:50)
  9. Dirty Dog (4:05)
  10. If I Could Only Flag Her Down (3:40)
  11. Bad Girl (3:16)
  12. Legs [Single Version] * (3:35)
  13. Gimme All Your Lovin' [Live] * (4:45)
  14. Sharp Dressed Man [Live] * (5:15)
  15. I Got the Six [Live] * (3:06)
  16. TV Dinners [Live] * (4:13)
  17. Got Me Under Pressure [Live] * (4:07)
  18. Legs [12" Dance Mix] * (7:51)
avatar van ricardo
3 goede nummers staan hier slechts op vind ik, Legs, Sharp Dressed Man en Gimmi Al Your Loving, daar zijn die 2.5* die ik hiervoor geef dan ook helemaal op gebaseerd, een krappe voldoende dus, meer is deze plaat mij niet waard.

ricardo,

Heb je de plaat echt helemaal beluisterd?

Ik vind het gek dat je niet hoort dat Got Me Under Pressure,
I Need You Tonight of TV Dinners uit hetzelfde Texaanse hout
gesneden zijn als de drie hits die je opsomt ...

Hadden zo op single gekund, vind ik ...

avatar van ricardo
Ik heb dit album org en draai hem niet al te vaak, omdat hij bij mij niet zo aanslaat, maar zal hem zeker weer eens een kans geven, en dan zal ik zeker letten op de nummers die jij hier opnoemt hier. leuk dat je de nummers die mij in eerste instantie niets doen echt benadrukt, want ik kan me vergist hebben toch. ik ga hem nu gelijk even draaien en vooral op de nummers letten die jij net hebt opgenoemd.

stuart
De eerste helft van het album vind ik nog wel lekker, i.t.t de tweede helft; die vind ik wisselvalliger. Veruit mijn favoriet is Gimme all your lovin' ; die rockt heerlijk en heeft een prachtig einde/fade out

ricardo schreef:

Ben blij dat je het sportief opneemt, zo was het ook bedoeld.
If I Could Only Flag Her Down mag je ook aanstippen: wat een swinger.
Bij recensies vind je ook mijn originele bespreking terug.

avatar van ricardo
Je hebt wel gelijk dazzler die nummers hebben een behoorlijk pakkend gehalte, en deze plaat is beter dan je denkt. een 5 vind ik hem niet waard maar ik verhoog mijn stem nu wel naar 3.5*. een heerlijke plaat is dit op zijn tijd toch wel.

avatar van musician
Er zijn artiesten waar je alles van in huis hebt, maar waarvan je eigenlijk nog maar zelden iets uit de kast trekt.

Ik heb maar twee cd's van ZZ top (naast nog een greatest hits cd) deze en Afterburner en ik vermaak me er al jaren kostelijk mee.

Kostelijk? Ja. Naast een heleboel herrie en vooral veel van hetzelfde, vind ik de heren buitengewoon grappig, een leuke vertoning. En ik mag om die redenen de band graag horen.

Ik ben dus helemaal geen ZZ top deskundige en wat mij betreft zijn de nummers op Eliminator en Afterburner volledig inwisselbaar met elkaar. Maar ik vind het allemaal prima van dit trio, de electronische hardrock uit Texas, merendeel voorzien van behoorlijk wat speed.

Meer cd's heb ik van ZZ top volgens mij niet nodig, noch uit het heden, noch van het verre verleden.

avatar van Dexter
Misschien moet je toch Tres Hombres eens een kans geven. Waar ZZ Top hier en op Afterburner toch poppy hardrock speelt, spelen ze daar gortdroge bluesrock, waarmee er wel degelijk een contrast ontstaat tussen de 'vroege' en de 'late' ZZ Top.

avatar van ricardo
Klopt, als je deze en Tres Hombres in huis hebt, dan heb je de ZZ-Top essentie wel te pakken vind ik. Ik heb ook maar 2 albums van ZZ-Top en wel die 2 de rest heb ik eens gedownd, maar voegt niet veel extra's meer toe vind ik.

avatar van Madjack71
Mijn 1ste kennismaking met ZZtop. Vooral door de videoclips destijds een opvallende verschijning. Wat ik vooral herinner zijn de kick ass sleutels en de wijze waarop ze die gooiden..very cool, maar goed dat kan ook door die baarden komen.
Dit was hun grootste commerciele succes die ze niet meer weten te hebben evenaren. Maar muzikaal gezien graaf ik liever wat meer terug in hun oeuvre.

avatar van vin13
Tres Hombres hun beste, maar ook de latere Rhytheem is rauw en rockend en minder keyboards dan Afterburner en deze.
Met de blues-verzamelaar One foot in the blues heb je ook een mooi overzicht van ZZ-top.

avatar van ricardo
Vanavond ben ik echt in een ZZ-Top bui, en heb deze dan ook gelijk maar even achter live in Texas aangedraaid. Hier staan toch echt wel een pak meer goede nummers op dan ik eigenlijk altijd dacht. Gimmi Al Your Lovin, Sharp Dressed Man en Legs zijn natuurlijk onverwoestbare klassiekers, maar Got Me Under Pressure, Thug, If I Could Only Flag Her down, I Need You Tonight en Bad Girl mogen er ook zeker zijn en hebben ook zeker een erg pakkend karakter. Gelijk maar even wat mijn stem naar 4* verhogen nu, want hij is toch echt beter dan ik altijd gedacht had.

avatar van Janz
musician schreef:

Musician, je doet jezelf ernstig tekort.
Ook ik ben ooit begonnen met Eliminator en Afterburner (op beide kanten van een TDK SA90 bandje ...). De verzamelaar Greatest Hits maakte mij nieuwsgierig naar het oude werk en daarin ben ik niet teleurgesteld. Ik zou zeggen: begin eens met Tres Hombres/Fandango! die nu als goedkope dubbelaar in de winkels ligt. Aan de livenummers moet je misschien even wennen, gezien het beroerde geluid, maar de studio-opnamen zijn van grote klasse. Laat je verrassen!

avatar van ricardo
Komop man de live nummers een beroerd geluid? Dan heb jij het live album Live In Texas nog nooit gehoord zeker, daarop zijn de nummers gewoon superieur aan de studio versies. ZZ-Top is meer een live dan een studio band vind ik, en op live in Texas bewijzen ze dat ze het zeker nog niet verleerd zijn. Ik heb de albums Eliminator, Tres Hombres en Live In Texas org in huis,en dat vind ik mooi zat van ZZ-Top. Natuurlijk hebben ze nog wel meer goede albums, maar met die 3 heb je gewoon de beste 3 in huis vind ik.

avatar van Janz
ricardo schreef:

Ik doel op de livetracks van Fandango. Het geluid van Live in Texas ken ik eerlijk gezegd niet.

Ik heb laatst de expanded edition gekocht van dit album met alle 18 bovenstaande nummers en een bonus-DVD. Wat me is opgevallen is dat nummer 12 is ingekort t.o.v. de Greatest Hits CD (wat ik nogal storend vind) en de Live nummers zijn van slechte kwaliteit (luister maar naar de clips). Het geluid klinkt nogal ver weg en geen warm geluid. Verder heb ik de originele 11 nummers nog niet vergeleken met de eerdere CD-uitgave dus daar kan ik (nog) niets over zeggen. Op de DVD staan trouwens de videoclips van nr. 1, 3, 6 en 8 en live-uitvoeringen van 1, 2, 3 en Tube Snake Boogie. Die zijn van goede beeldkwaliteit, maar de geluidskwaliteit van de live-nummers vallen wederom een beetje tegen.

avatar van ozwald
dat ik dankzij MAstodon weer ZZ Top ben gaan draaien...

Moet zeggen dat ik ze na Recycler en Antenna uit het oog verloren ben en ook niet echt de behoefte heb aan een inhaalslag.

Deze Eliminator klinkt echter nog steeds erg gaaf. Vanaf de eerste noot kan je het na 20 jaar niet gedraaid te hebben zo weer meebleren.

haveman
Vier hits met Legs en de eerste 3 tracks, maar daar houdt het niet bij op.

I Got The Six, TV Dinners en I Need You Tonight zijn ook erg geslaagd. De rest vind ik wat minder, maar ook niet heel slecht.

avatar van dazzler
Gisteren nog eens gedraaid en me te pletter gelachen.

Een geslaagd huwelijk tussen moddergitaren en sequencers.
Het speelplezier spat er af ... vinnig en potig tegelijk.

En met zin voor een goeie melodie.
Gimme All Your Lovin', I Need You Tonight en If I Could Only Flag You Down.

Thug is een wat stuggere albumtrack met pezige funkbas.
En I Got the Six was misschien beter een b-kantje geweest.

Legs blijft briljant ... she knows how to use them ...
Bad Girl, een ode aan Donna Summer is ook erg grappig.

Op Afterburner trok de groep de lijn nog even door,
maar de vlotste nummers staan toch wel op deze Eliminator.

Yes, deze week de deluxe edition voor een prikkie op de kop getikt.
Heb ik 'm eindelijk op CD, deze all time rockmeisters. Genieten met het raampje open.......

avatar van Weirdo Wizzy
Lekker 80's rockplaatje, met een paar erg lekkere rockers (eerste 3 nummers) maar die aan de andere kant ook nergens echt spannend wordt. Het rock wel leuk door allemaal. Typisch zo'n cd waar ik 3 ster voor zou geven. En dat doe ik dan ook.

Rizz
Sharp Dressed Man klinkt wel heel erg als Route 66

avatar van ricardo
Pracht plaat dit waar eigenlijk alleen maar goede nummers opstaan. Iedereen die van blues rock houd, moet deze al lang een keer gehoord hebben natuurlijk. Samen met Tres Hombres en het live album Live In Texas uit 2008 gewoon verplichte kost dan. De ZZ-Top essentie heb je dan wel zo ongeveer in huis denk ik.

avatar van Weirdo Wizzy
Nog eens beluisterd maar mijn mening blijft eigenlijk onveranderd. Toch wel een album met een behoorlijke status volgens mij. Ik hoor het er niet helemaal aan af. De eerste drie nummers en Legs rocken nog weer net iets lekkerder als de andere nummers vind ik. Vooral lekker om te luisteren als je in een cafeetje met een paar mensen lekker aan de bier zit. Van die cafe's waren ongeschoren mannen met hun kin in het bier hangen aan de bar . Ideale setting voor dit soort muziek vind ik!

avatar van vielip
Te gek album van ZZ Top! Alleen al om Got me under pressure moet je dit album hebben vind ik. Wát een drive zit er in dat nummer zeg!! De hits kennen we allemaal wel en hoef ik niet veel woorden aan vuil te maken. Prima nummers die ik altijd graag mag horen. De verrassingen zitten (zoals zovaak) in de andere nummers. TV dinners, I got the six, I need you tonight, If I could only flag her down en Bad girl zorgen ervoor dat dit album nergens inkakt en overall erg sterk is. De combinatie die ZZ Top min of meer introduceerde door bluesrock met synths te mengen vind ik trouwens erg geslaagd! En volgens mij toendertijd nog vrij origineel ook.

vielip schreef:

Van Halen deed het ook op 1984 (uit 1984 uiteraard) met oa de hit Jump op.
En Prince deed het op zijn manier op Purple Rain (meer een rock dan een funk album).

Vergeet niet te stemmen op het album, vielip. Blij dat je hem goed vindt.

avatar van vielip
Verrek helemaal vergeten
Alsnog gedaan!

Ja ik weet wel dat er meer bands waren die synths in de rock/metal mengden maar ZZ Top reken ik meer tot bluesrock. En in die categorie waren ze de eerste volgens mij.

avatar van Poeha
Samen met Rumours (Fleetwood Mac) altijd mijn favoriete elpee uit mijn vader's grote collectie geweest.
En zoals Ozwald al eens aanhaalde, dit zing ik over (hopelijk) 30 jaar nog lekker mee.

Geen enkel zwak nummer te bekennen.
Dirty Dog en Bad Girl zijn (op dit moment) voor mij naast de hits de prijsnummers, maar de rest zit er heel dicht in de buurt.

avatar van iggy
ZZ top vergaarde er fame and fortune mee. En wie had dat ooit gedacht! Met die prachtige clips en hun grappige over the top dansjes. Daarmee wist ZZ een publiek te raken die daarvoor waarschijnlijk nog nooit van een ZZ Top plaat hadden gehoord laat staan gekocht. Door oa mtv werd top een ware hype. Mede daardoor ben ik hun singels totaal beu gehoord. Met die synths waren de baarden eigenlijk al jaren mee aan het frunniken en friemelen. Maar op dit schijfje viel alles op zijn (commerciele) plek. Maar inderdaad na hun 3/4 singles heeft deze plaat nog genoeg te bieden. Lekker swingen met de baarden wy not

avatar van LucM
Met dit album werd ZZ Top een topband mede dankzij de clips, ik heb dit album nog op LP.
Gimme All Your Lovin' en Legs vind ik de beste nummers gevolgd door Got Me Under Pressure en Sharp Dressed Man. De rest vind ik wat minder maar nog behoorlijk. Wel klinkt hun sound wat gladder vergeleken met hun vroegere werk.