Eric Clapton - Clapton (2010)

Blues / Jazz
Label: Reprise

1. Travelin' Alone (3:55)
  2. Rocking Chair (4:04)
  3. River Runs Deep (5:53)
  4. Judgement Day (3:13)
  5. How Deep Is the Ocean (5:29)
  6. My Very Good Friend the Milkman (3:21)
  7. Can't Hold Out Much Longer (4:09)
  8. That's No Way to Get Along (6:08)
  9. Everything Will Be Alright (3:52)
  10. Diamonds Made from Rain (4:23)
  11. When Somebody Thinks You're Wonderful (2:51)
  12. Hard Times Blues (3:46)
  13. Run Back to Your Side (5:18)
  14. Autumn Leaves (5:39)
  15. You Better Watch Yourself *
  16. I Was Fooled *
  17. Take a Walk with Me *
  18. Midnight Hour Blues *
Mijn opmerking was meer gericht op het trage spel wat hij nu speelt. Dat van die bijnaam was bij mij natuurlijk bekend.

1,5
Deric, wie geef je nu eigenlijk gelijk. Ad of Stijn?

Eens met Stijn.
De opmerking naar Ad is ironie.

angel_of_death schreef:
Deric, wie geef je nu eigenlijk gelijk. Ad of Stijn?
Ach het maakt toch eigenlijk niet uit wie nou gelijk heeft. Tuurlijk kan Clapton nog Voodoo Chile in een stadium spelen. Maar een nieuw album componeren, maken tot en met de release is imo toch heel wat anders. Hij koos voor deze format. Waarom? Omdat hij dat zo wilde. Lekker een ontspannen bluesplaat maken. En als je niet van deze stijl houdt. Soit!
Ik hoef geen gelijk te hebben of te krijgen. Ik ga gewoon van die cd genieten zoveel ik wil en dan gun ik bij deze het gelijk en de onvrede over dit album ander. Prima toch!

avatar van IntoMusic
Gisteravond de eerste 2 luisterbeurten gehad en nu distantieer ik mij definitief van de lage stemmen en beoordelingen. Geen absolute hoogvlieger, maar juist het ingetogene en rustige sfeer dat dit album uitstraalt, trekt mij absoluut aan. Natuurlijk nog vaker beluisteren, maar voor mij zeker een 4 met zelfs potentie.

Gitaarman
Ja, ik vind het zoals een paar mensen boven mij ook bijzonder dat Clapton live zo ontzettend goed is, geïnspireerd solospel maar als ik zijn studiowerk zie van de afgelopen 15 jaar erbij pak dan is het mondjesmaat en eigenlijk allemaal 2 sterrenalbumpjes.
Laatste klassieker van zijn hand blijft toch From the Cradle. Trouwens ik snap niet dat hij een keer zo'n Buddy Guy achtige bluessinger plaat maakt, past beter bij hem toch mensen?

Gitaarman schreef:
Laatste klassieker van zijn hand blijft toch From the Cradle.

Misschien klassieker qua album, maar niet van de hand van Clapton aangezien het allemaal nummers waren van anderen.
Dit zijn weer nieuwe frisse nummers en is een keer wat jazzy-achtig. Onder het motto: elke keer hetzelfde visje gaat ook vervelen .

Gitaarman
@ Intomusic, dat is waar From the Cradle staat vol met oude bluestracks van zijn helden. Hier heb je gelijk. Maar toch wel een sterk album

Ben het helemaal met Intomusic eens. Het zijn gewoon jazzy-achtige (bluesy)nummers. En daar moet je van houden. Gewoon een kwestie van smaak. Bovendien mag de heer Clapton, na een leven lang muziekliefhebbers en fans blij verrast heeft met prachtige muziek, toch zelf bepalen wat voor soort album hij wil maken. Het zit muzikaal perfekt in elkaar en het klinkt ontzettend sfeervol. Hup, een halfje erbij, nu ik al 'm meer beluisterd heb.

Gitaarman schreef:
Clapton is typisch een artiest die live vele malen beter en geïnspireerder is als op de plaat. Dat geld overigens ook voor zijn live CD's die veel sfeervoller zijn dan de toch vaak wat stoffige studio albums die hij maakt. Vaak best o.k. maar wel vaak een veel te hoog schommelstoelen gehalte. Na het absolute dieptepunt 'back home', durf ik deze nauwelijks meer aan, in tegenstelling tot zijn laatste live CD met mr Winwood, dáár laat hij de echte reden horen dat ik ooit Claptomaan ben geworden.
Het is dat deze man live zo ontzettend goed is, als je dat niet weet ben je geneigd hem in dezelfde hoek als een Phil Collins te plaatsen.

Rizz
Gezellig sfeervol album, hoewel nergens hoogstaand.
Ik ken weinig van Eric Clapton, dus heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal, misschien ook wel beter als ik sommige reacties lees.
Hoe dan ook vind ik het erg fijne achtergrond muziek.

Autumn Leaves is m'n favoriet op dit album.

PRACHTIG!!

Dit gaat hoogstwaarschijnlijk een paar jaar later bekend staan als een geweldig goed en verassend album.
Wat Clapton fans niet beseffen is dat Clapton dit album bewust een andere twist heeft gegeven, wat hij zelf al zegt dat het compleet vernieuwend is, voor hem en voor de fans.
Als fan zou je niet, wat de meeste waarschijnlijk wel doen dit album met de vorige albums gaan vergelijken want dat is compleet zinloos, maar het album opzich beoordelen. Vooral nu met de weet in je achterhoofd dat dit bewust een vernieuwend album is geworden.
Je hoort zelfs dat er een beetje een jaren 30' sfeer huist. Met de toeters en bellen die er soms doorheen komen.
Zoals 'Judgement Day' een perfect voorbeeld is.
Wat mijzelf het meest boeit is het nummer: River Runs Deep! Vind ik heeeel gaaf klinken, maar denk ik ook dat dat het 1e nummer zal zijn die ik ook het 1e zat zal zijn, juist omdat dit minder verassend is.
Geef dit album een kans, laat het over je heen komen.
Ik neem aan dat je als fan niet je held wil afkraken maar juist van zijn muziek wil genieten, probeer dat dan ook!

Het zal je goed doen,

Nick

nicksamboo schreef:

Kritisch zijn mag natuurlijk altijd en zeker als fan van diverse artiesten vind ik dat ook vrij normaal (ik denk even aan de afschuwelijke albums zoals Money & cigarettes of het dramatische Pilgrim).

Maar je hebt absoluut gelijk als het gaat om de vernieuwing en de bewuste keuze. Ik vind het ook absoluut geen slecht album en een heerlijk plaatje om op vrijdagavond na een drukke week is lekker op te zetten en samen met Eric bij te komen .

Achja en dat vergelijken doen we allemaal (bewust of onbewust). Het gaat erom of je openstaat voor een nieuwe richting van deze icoon.

Zie het interview over het album.
"It's not what it was meant to be, but it is probably better then it was meant to be... I had other ideas and that's why I like it so much. If it is a surprice to the fans, that's funny because it is a surprice to me..."

Stijn_Slayer
Er zit geen enkele vernieuwing in dit album. Ik hoor niets origineels, elk element is al zo vaak gedaan.

avatar van devel-hunt
Na de eerste slechte berichten op deze site komen nu de positieve reacties, en als ik de zogeheten toonaangevende muziekbladen in de wereld mag geloven is dit een hele aardige plaat van een man die feitelijk niets meer te bewijzen heeft, hij heeft in zijn loopbaan alles bereikt waar 99,9 % van de gemiddelde artiest slechts van kan dromen. Clapton hoeft niet te vernieuwen, maar moet vooral heel dicht bij zichzelf blijven, dan is hij op zijn best. Zijn gitaarspel is sowieso altijd van wereldklasse, alleen dat is al een argument om de CD ´Clapton` te kopen.

avatar van Hans Brouwer
Gebruiker IntoMusic heeft het over een nieuwe richting van deze Icoon. Gebruiker Stijn_Slayer weet te melden dat "Clapton (2010)" geen enkele vernieuwing biedt. Ik, als absoluut Clapton ondeskundige, weet niet wat ik met bovenstaande berichten aan moet. Is "Clapton (2010)" nou wel of geen album dat er toe doet.

devel-hunt schreef:

Nee, want zijn (lead) gitaarspel is nog nooit zo ondermaats geweest als op dit album.

avatar van devel-hunt
Je moet natuurlijk niet alles geloven wat Stijn Slayer beweert, gebruik je eigen oren zal ik zeggen.

Bij deze de uitdaging:

Wijs mij de solo's van Clapton-niveau maar aan.

1,5
Sorry hoor, maar het gitaarspel is in mijn ogen zeer bedroevend. Om emo van te worden, zelfs.

Hans Brouwer schreef:
Luister het en vorm je eigen mening zou ik zeggen. Ik vind dit geen album geen meerwaarde voor de muziekwereld.

avatar van IntoMusic
Inderdaad Hans, heb als uitgangspunt eerst dat niemand hier de waarheid spreekt. Zet dan het album op en zie wat je er zelf van vind. Ik gok dat je met je waardering ergens tussen de 1,5 en 5,0 zal zitten .
Het album heb ik inmiddels vele malen beluisterd en verveeld op geen enkel punt. Zelfs zijn gitaarspel (wat hieronder als ondermaats wordt bestempeld) is voor mij heerlijk.

avatar van nicksamboo
stijn_slayer, wat is niveau volgens jou dan?
Wat ik zo op het 1e gehoor hoor zijn inderdaad geen solo's van 3 minuten. So what? Ja als je Clapton alleen voor zijn solo's aanschaft snap ik dat je er een beetje de pest in heb, maar naast dat is het echt een steengoed en vernieuwend album. Hans Brouwer je moet beseffen dat het dus inderdaad geen Clapton meer is van de jaren '80, en als je Clapton niet goed kent qua zijn muziek weet ik ook echt niet wat je hiervan gaat vinden. Geef het een kans want het is wel echt heel goed.
Vele mensen schrijven het album al af omdat het niet lijkt op hun favoriete album van Clapton.
Ik kan het grote deel van de mensen eigenlijk niet zo goed begrijpen, totaal geen besef om misschien eens wat verder te kijken dan de 1e halte.
Nogmaals stijn_slayer, Clapton is ook geen 30 meer ofzo he?! Hij zit ook al op een leeftijd van 65 geloof ik, dat telt ook wel mee in het schrijven van z'n muziek, bovendien heeft hij alles al gemaakt. Dit nog niet...
And I Focking Love it!!

avatar van IntoMusic
He dames... misschien even de gitaren opzij zetten en de focus richten op het album Clapton uit 2010...

Ben wel blij dat het gemiddelde iets hoger is geworden. Ik kan me echt niet voorstellen dat dit album slechter is dan Pilgrim. Diamonds Made from Rain, grappig dat dat begint met een piano ipv de vreselijke gitaren

avatar van Hans Brouwer
IntoMusic schreef:
Zoals ik gisteren reeds heb gemeld: ik ben absoluut een Eric Clapton ondeskundige. Ik heb geen enkel (voor)oordeel betreffende deze gitarist. Daarom IntoMusic en Stijn_Slayer, ik zal "Clapton (2010)" vanmiddag downloaden, beluisteren en mijn objectieve oordeel vellen. Wordt vervolgd.

avatar van harm1985
nicksamboo schreef:
stijn_slayer, wat is niveau volgens jou dan?
And I Focking Love it!!

Neil Young is ook bijna 65 en die heeft misschien wel een van zijn meest vernieuwende albums uit zijn lange carriere gemaakt (eentje met trouwens aanzienlijk meer output en top-albums).

Overigens zijn sommige reacties richting Stijn wel erg onvolwassen voor een 19-jarige. Maar dat geheel terzijde.

avatar van Rudi S
Tjonge de gemoedere lopen behoorlijk op.
Stijn geeft toch duidelijk aan dit album te hebben beluisterd en motiveerd waarom hij dit een zwak album vind.

Ik heb deze zelf niet beluisterd maar herriner mij Clapton het liefst levend (zoals bv op het machtige Live from Madison Square Garden (2009)

Rudi S schreef:
Tjonge de gemoedere lopen behoorlijk op.

Inderdaad en dat is prima. Jammer dat sommige users menen meteen een denigrerende/belerende toon aan te moeten slaan. Een beetje respect voor andermans (afwijkende) mening is wel op zijn plaats. Als je dat niet op kan brengen, kun je misschien maar beter niet de discussie aangaan.

Ik heb de berichten die nauwelijks meer over dit album gingen verwijderd.

avatar van nicksamboo
oke mooi, ik ben benieuwd wanneer er meerdere stemmen komen, ik denk dat dit album als er meer dan 75 x is gestemd een gemiddelde zal hebben rond de 3,8 of meer.. en misschien wel hoe meer er gestemd gaat worden hoe beter het word.. het is echt een heel goed album jongens. ik ben echt enorm aangenaam verrast.
ik heb zelf ook geleerd om elke keer dat je een nieuwe cd koopt je compleet open te stellen voor de nieuwe ervaring die je mee gaat maken...
have fun!

avatar van IntoMusic
Mooi absoluut, 5 sterren no way. Daarmee zet je dit album simpelweg naast vele klassiekers van Clapton en dat hoor ik er nou ook weer niet vanaf. Maar ieder zijn meug.