The Mothers of Invention - Uncle Meat (1969)

3,88

Rock / Avant-Garde
Label: Bizarre

1. Uncle Meat: Main Title Theme (1:55)
  2. The Voice of Cheese (0:26)
  3. Nine Types of Industrial Pollution (6:00)
  4. Zolar Czakl (0:54)
  5. Dog Breath, in the Year of the Plague (3:58)
  6. The Legend of the Golden Arches (3:27)
  7. Louie Louie (At the Royal Albert Hall in London) (2:19)
  8. The Dog Breath Variations (1:48)
  9. Sleeping in a Jar (0:50)
  10. Our Bizarre Relationship (1:05)
  11. The Uncle Meat Variations (4:45)
  12. Electric Aunt Jemima (1:46)
  13. Prelude to King Kong (3:38)
  14. God Bless America [Live at the Whisky a Go Go] (1:10)
  15. A Pound for a Brown on the Bus (1:29)
  16. Ian Underwood Whips It Out [Live on Stage in Copenhagen] (5:05)
  17. Mr. Green Genes (3:14)
  18. We Can Shoot You (2:03)
  19. 'If We'd All Been Living in California...' (1:29)
  20. The Air (2:56)
  21. Project X (4:48)
  22. Cruising for Burgers (2:17)
  23. Uncle Meat Film Excerpt Part I * (37:34)
  24. Tengo Na Minchia Tanta * (3:46)
  25. Uncle Meat Film Excerpt Part II * (3:51)
  26. King Kong Itself (0:49)
  27. King Kong II (1:21)
  28. King Kong III (1:44)
  29. King Kong IV (6:17)
  30. King Kong V (0:34)
  31. King Kong VI (7:23)
144 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Music4ever
Tegenvallertje deze plaat van Frank Zappa.
Zijn ouvre blijkt wel bizar divers te zijn maar dit is voor mij allemaal té.
Veel stukken boeien me helemaal niet, anderen een beetje en sommige
kan ik wel weer zeer waarderen.
Maar de overdreven onderbroekenlol blijft helaas toch wel hangen
waardoor ik niet hoger uitkom dan 3 sterren.

Tot nu toe de minste Zappa plaat voor mij, al geef ik hem zeker nog een kans.
Nu even het veel betere 'Apostrophe' luisteren.................

Ton Willekes
Een allegaartje maar desalniettemin een plaats in mijn top 10
Er zit wat bagger tussen en tja, wie luistert er nou graag naar gesproken woord keer op keer.
Ik geef toe de plaat nooit in z;n geheel te draaien.

Echter:
Nine types of Industrial Pollution is een zeer geslaagd experiment (doet me trouwens altijd aan de duitse band Faust denken)
The Uncle Meat Variations is gewoon 1 van de beste instrumentale nummers die ik ken.
Mr. Green Genes en The Air zijn fijne nummers
En last but not least luister ik altijd graag naar de solo's in King Kong.

Ton Willekes schreef:

One more time for the world: die gesproken woord ellende van CD2 (dialogen uit de Uncle Meat film) waren geen onderdeel van de originele uitgave uit 1969 en zijn pas bij de re-issue uit 1987 toegevoegd.

Vind dus eerlijk gezegd niet dat je het originele album kan beoordelen aan de hand van zulke toegevoegde prullaria...

Stalin schreef:

Mee eens, luister gewoon naar de officiële vinyl versie, dan hoor je de genialiteit van deze plaat wel.... (of programmeer de bagger ertussenuit).

'tis trouwens wel 1 van Zappa's idiootste ideeën geweest om deze crap er aan toe te voegen... dat dan weer wel....

Ton Willekes

Even voor de goede orde:
Deze plaat staat nr.5 in mijn top 10 en ik beoordeel de plaat dus allerminst op een paar stukjes.
Je hebt mijn commentaar maar heel selectief gelezen.
Er staan dermate goede dingen op die de 5de plaats in mijn ogen verdiend maken.
En nee ik had het niet over de CD versie maar over het origineel.
Nogmaals: Er staat wat bagger tussen die ik gewoon oversla.
Suzie Creamcheese, Ian Underwood etc. teksten kun je niet als kunst beschouwen volgens mij.
Boeren en scheten tussen de muziek door maken mischien de eerste keer indruk maar daarna niet meer toch ? Slechte kwaliteit live opnamen van o.a een Royal Albert Hall grapje heb ik na 3 x luisteren ook wel gehoord. Leuk om er bij te zijn geweest maar minder geslaagd op een plaat. Zie jij dit anders dan ?

Ton Willekes schreef:

Even voor de goede orde:
Je hebt mijn commentaar maar heel selectief gelezen.
Er staan dermate goede dingen op die de 5de plaats in mijn ogen verdiend maken.
En nee ik had het niet over de CD versie maar over het origineel.

In dat geval heb ik niets gezegd

Mijn excuses, inderdaad een klein gevalletje van selectief lezen en het tevens niet checken van je profiel en/of top 10, want dan was het wel duidelijk geweest.

Maar ik heb de laatste jaren regelmatig hetzelfde argument over de zwakte van Uncle Meat gehoord (betreffend de ellenlange film-dialogen op de heruitgave), dat ik er bij jou ook van uit ging dat je daar op doelde.

Uncle Meat in je Top 10, dat zouden meer mensen moeten doen

edit: en dan ook nog eens Beefheart's Bat Chain Puller op 3, waarvoor hulde
Al bekend met het volgende goede nieuws ?

Denny Walley:

“In December we will be releasing an album on Zappa records which will include previously unreleased tracks I recorded with Don before we parted company in 1978. There are takes from sessions of Doc at the Radar Station and Shiny Beast albums that have never before been mastered and released apart from the odd bootleg. There is one track with me playing acoustic guitar and Don singing called Hoboism – it sounds incredible.”

avatar van kaztor
De cd-versie is een kwestie van 'men neme een stoffer en blik' en je voegt je zelfgebrande 'originele' Uncle Meat-schijfje toe aan de cd-box!

Zonde, doodzonde, ok, toegegeven, ik skip ook wel eens, maar over het algemeen vermaak ik me prima met beide ceedees, ik vind de algehele sfeer door het bijgeneuzel prima te pruimen

avatar van Reinbo
Het heeft effe geduurd, maar nu viel ook bij deze plaat (Vinyl versie) het muntje. Wat een weergaloos geweldige composities.

Hupsaké 5*

avatar van Sir Spamalot
Mix van “volwaardige” nummers en gesproken en/of rare kost op mijn versie zonder de drie bonustracks. Ik beleef hier weinig plezier aan, behalve bij The Uncle Meat Variations en Mr. Green Genes. Ik mis een flow op dit album, het komt mij te collage-achtig over, het springt alle kanten uit. Is dat de definitie van experimenteel? Meer geduld kan ik niet opbrengen voor dit album, hoewel King Kong een mooi stukken muziek bevat.

Op mijn chronologische reis door Zappa-land (op basis van deze site: klik) valt deze mij vies tegen, samen met Lumpy Gravy. De andere zijn goed maar de eerste kraker wordt voor mij Hot Rats, de volgende.

avatar van Rudi S
Nou Sir, Jij bent een echte doorzetter.
Dat je FZ discography site gebruikt is verstandig, want die hier op MuMe is echt een drama (is wel even goed geweest)

Rudi S schreef:
Nou Sir, Jij bent een echte doorzetter.

Mee eens, het uit elkaar trekken van de discografie is een erg slecht idee, is al een eerder zo geweest.....

avatar van Tony
Heb ik op de Zappa pagina ook al mijn beklag over gedaan. Wie kan die misser herstellen dan?

avatar van freakey
Is al eens hersteld, hele tijd terug heb ik d.m.v. correctie alles bij elkaar laten zetten, blijkbaar vind men dat het nu weer zo moet....

avatar van Sir Spamalot
Akkoord, het was wel handig voor mijn stemmenlijst maar het alternatief bevat dan weer ongelooflijk veel informatie over alle albums van Frank Zappa. Het was een gouden tip van één van de collega's hier op deze site. Ik heb ondertussen een correctie ingediend voor de exacte releasedatums van de albums van The Mothers of Invention. Bedankt, Tangmaster, om deze door te voeren!

avatar van korenbloem
Na lange tijd, deze plaat weer in zijn geheel beluisterd. En zoals bij elke goede plaat wil ik toch even voor de zekerheid kijken bij mijn stem, om te zien of hij echt zeker weten op 5* staat. Wat is dit toch een geweldenaar, zappa's beste plaat zonder enige twijfel

avatar van willemmusic
Ben ik helemaal met je eens, korenbloem, van alle Zappaplaten is dit zijn beste, de meest veelzijdige en afwisselende, constant van hoog niveau, en (niet onbelangrijk) ook nog eens zeer sfeervol.
Wat een leuke top 10 heb je staan, allemaal zangeressen die ik niet allemaal ken, daar ga ik eens induiken!

avatar van Stalin

Here’s some great silent footage of The Mothers at the Newport Jazz Festival in July 1969

Link

Helaas geen geluid, maar toch wel bijzondere beelden.
In mijn beleving zijn de meeste opnames uit deze periode namelijk in zwart-wit.

Ook leuk
Frank Zappa & The Mothers Of Invention
Rockpile
Toronto, Canada
1969 02 23 early show

avatar van willemmusic
Stalin schreef:
Helaas geen geluid, maar toch wel bijzondere beelden.

Het zien van de concerterende Zappa en alle die andere fantastische artiesten zonder geluid ervoer ik als een regelrechte kwelling, beste stalin...

willemmusic schreef:

Willekeurige live-opname van de Moeders uit 1969 onder de beelden en klaar

avatar van ricardo
Wat een heerlijk warme en sfeervolle plaat is dit eigenlijk, en dan vooral de eerste cd. Klinkt soms ook wel als film muziek of een soundtrack.

Ik luister de laatste tijd steeds vaker oude zappa albums, en ze beginnen mij steeds beter te bevallen.

We are only in it for the money en weasels ripped my flesh vind ik de minste 2, en absolutly free vind ik iets beter maar is mijn ding ook niet zo.

Het debuut vind ik super net als deze burnt weeny en cruising with ruben and the jets.

Gelukkig keuze zat en altijd wel iets voor iedere dag of humeur.

A Pound For A Brown
Zappa Plays Zappa is joined on stage by two very special guests. 29-year-old bassist Tal Wilkenfeld and drummer Vinnie Colaiuta - live at the Saban Theater, Beverly Hills, CA December 11, 2015

avatar van Stalin

14 October: Meat Light: The Uncle Meat Project/Object (3CD – yay!)

Idiot Bastard Son

avatar van captain scarlet
Zondermeer Een van de beste Zappa albums ever. De genialiteit spat er vanaf. Hier kan ik me nog steeds bij tijd en wijle met de hi-fi hoofdtelefoon op helemaal in onderdompelen en alles verder even vergeten.