The Mothers of Invention - Uncle Meat (1969)

Rock / Avant-Garde
Label: Bizarre

1. Uncle Meat: Main Title Theme (1:55)
  2. The Voice of Cheese (0:26)
  3. Nine Types of Industrial Pollution (6:00)
  4. Zolar Czakl (0:54)
  5. Dog Breath, in the Year of the Plague (3:58)
  6. The Legend of the Golden Arches (3:27)
  7. Louie Louie (At the Royal Albert Hall in London) (2:19)
  8. The Dog Breath Variations (1:48)
  9. Sleeping in a Jar (0:50)
  10. Our Bizarre Relationship (1:05)
  11. The Uncle Meat Variations (4:45)
  12. Electric Aunt Jemima (1:46)
  13. Prelude to King Kong (3:38)
  14. God Bless America [Live at the Whisky a Go Go] (1:10)
  15. A Pound for a Brown on the Bus (1:29)
  16. Ian Underwood Whips It Out [Live on Stage in Copenhagen] (5:05)
  17. Mr. Green Genes (3:14)
  18. We Can Shoot You (2:03)
  19. 'If We'd All Been Living in California...' (1:29)
  20. The Air (2:56)
  21. Project X (4:48)
  22. Cruising for Burgers (2:17)
  23. Uncle Meat Film Excerpt Part I * (37:34)
  24. Tengo Na Minchia Tanta * (3:46)
  25. Uncle Meat Film Excerpt Part II * (3:51)
  26. King Kong Itself (0:49)
  27. King Kong II (1:21)
  28. King Kong III (1:44)
  29. King Kong IV (6:17)
  30. King Kong V (0:34)
  31. King Kong VI (7:23)
totale tijdsduur: 1:15:30 (2:00:41)
Tegenvallertje deze plaat van Frank Zappa.
Zijn ouvre blijkt wel bizar divers te zijn maar dit is voor mij allemaal té.
Veel stukken boeien me helemaal niet, anderen een beetje en sommige
kan ik wel weer zeer waarderen.
Maar de overdreven onderbroekenlol blijft helaas toch wel hangen
waardoor ik niet hoger uitkom dan 3 sterren.

Tot nu toe de minste Zappa plaat voor mij, al geef ik hem zeker nog een kans.
Nu even het veel betere 'Apostrophe' luisteren.................

Ton Willekes
Een allegaartje maar desalniettemin een plaats in mijn top 10
Er zit wat bagger tussen en tja, wie luistert er nou graag naar gesproken woord keer op keer.
Ik geef toe de plaat nooit in z;n geheel te draaien.

Echter:
Nine types of Industrial Pollution is een zeer geslaagd experiment (doet me trouwens altijd aan de duitse band Faust denken)
The Uncle Meat Variations is gewoon 1 van de beste instrumentale nummers die ik ken.
Mr. Green Genes en The Air zijn fijne nummers
En last but not least luister ik altijd graag naar de solo's in King Kong.

Ton Willekes schreef:

One more time for the world: die gesproken woord ellende van CD2 (dialogen uit de Uncle Meat film) waren geen onderdeel van de originele uitgave uit 1969 en zijn pas bij de re-issue uit 1987 toegevoegd.

Vind dus eerlijk gezegd niet dat je het originele album kan beoordelen aan de hand van zulke toegevoegde prullaria...

Stalin schreef:

Mee eens, luister gewoon naar de officiële vinyl versie, dan hoor je de genialiteit van deze plaat wel.... (of programmeer de bagger ertussenuit).

'tis trouwens wel 1 van Zappa's idiootste ideeën geweest om deze crap er aan toe te voegen... dat dan weer wel....

Ton Willekes

Even voor de goede orde:
Deze plaat staat nr.5 in mijn top 10 en ik beoordeel de plaat dus allerminst op een paar stukjes.
Je hebt mijn commentaar maar heel selectief gelezen.
Er staan dermate goede dingen op die de 5de plaats in mijn ogen verdiend maken.
En nee ik had het niet over de CD versie maar over het origineel.
Nogmaals: Er staat wat bagger tussen die ik gewoon oversla.
Suzie Creamcheese, Ian Underwood etc. teksten kun je niet als kunst beschouwen volgens mij.
Boeren en scheten tussen de muziek door maken mischien de eerste keer indruk maar daarna niet meer toch ? Slechte kwaliteit live opnamen van o.a een Royal Albert Hall grapje heb ik na 3 x luisteren ook wel gehoord. Leuk om er bij te zijn geweest maar minder geslaagd op een plaat. Zie jij dit anders dan ?

Ton Willekes schreef:

Even voor de goede orde:
Je hebt mijn commentaar maar heel selectief gelezen.
Er staan dermate goede dingen op die de 5de plaats in mijn ogen verdiend maken.
En nee ik had het niet over de CD versie maar over het origineel.

In dat geval heb ik niets gezegd

Mijn excuses, inderdaad een klein gevalletje van selectief lezen en het tevens niet checken van je profiel en/of top 10, want dan was het wel duidelijk geweest.

Maar ik heb de laatste jaren regelmatig hetzelfde argument over de zwakte van Uncle Meat gehoord (betreffend de ellenlange film-dialogen op de heruitgave), dat ik er bij jou ook van uit ging dat je daar op doelde.

Uncle Meat in je Top 10, dat zouden meer mensen moeten doen

edit: en dan ook nog eens Beefheart's Bat Chain Puller op 3, waarvoor hulde
Al bekend met het volgende goede nieuws ?

Denny Walley:

“In December we will be releasing an album on Zappa records which will include previously unreleased tracks I recorded with Don before we parted company in 1978. There are takes from sessions of Doc at the Radar Station and Shiny Beast albums that have never before been mastered and released apart from the odd bootleg. There is one track with me playing acoustic guitar and Don singing called Hoboism – it sounds incredible.”

avatar van kaztor
De cd-versie is een kwestie van 'men neme een stoffer en blik' en je voegt je zelfgebrande 'originele' Uncle Meat-schijfje toe aan de cd-box!

Zonde, doodzonde, ok, toegegeven, ik skip ook wel eens, maar over het algemeen vermaak ik me prima met beide ceedees, ik vind de algehele sfeer door het bijgeneuzel prima te pruimen

avatar van Reinbo
Het heeft effe geduurd, maar nu viel ook bij deze plaat (Vinyl versie) het muntje. Wat een weergaloos geweldige composities.

Hupsaké 5*

avatar van Sir Spamalot
Mix van “volwaardige” nummers en gesproken en/of rare kost op mijn versie zonder de drie bonustracks. Ik beleef hier weinig plezier aan, behalve bij The Uncle Meat Variations en Mr. Green Genes. Ik mis een flow op dit album, het komt mij te collage-achtig over, het springt alle kanten uit. Is dat de definitie van experimenteel? Meer geduld kan ik niet opbrengen voor dit album, hoewel King Kong een mooi stukken muziek bevat.

Op mijn chronologische reis door Zappa-land (op basis van deze site: klik) valt deze mij vies tegen, samen met Lumpy Gravy. De andere zijn goed maar de eerste kraker wordt voor mij Hot Rats, de volgende.

avatar van Rudi S
Nou Sir, Jij bent een echte doorzetter.
Dat je FZ discography site gebruikt is verstandig, want die hier op MuMe is echt een drama (is wel even goed geweest)

Rudi S schreef:
Nou Sir, Jij bent een echte doorzetter.

Mee eens, het uit elkaar trekken van de discografie is een erg slecht idee, is al een eerder zo geweest.....

avatar van Tony
Heb ik op de Zappa pagina ook al mijn beklag over gedaan. Wie kan die misser herstellen dan?

avatar van freakey
Is al eens hersteld, hele tijd terug heb ik d.m.v. correctie alles bij elkaar laten zetten, blijkbaar vind men dat het nu weer zo moet....

avatar van Sir Spamalot
Akkoord, het was wel handig voor mijn stemmenlijst maar het alternatief bevat dan weer ongelooflijk veel informatie over alle albums van Frank Zappa. Het was een gouden tip van één van de collega's hier op deze site. Ik heb ondertussen een correctie ingediend voor de exacte releasedatums van de albums van The Mothers of Invention. Bedankt, Tangmaster, om deze door te voeren!

avatar van korenbloem
Na lange tijd, deze plaat weer in zijn geheel beluisterd. En zoals bij elke goede plaat wil ik toch even voor de zekerheid kijken bij mijn stem, om te zien of hij echt zeker weten op 5* staat. Wat is dit toch een geweldenaar, zappa's beste plaat zonder enige twijfel

avatar van willemmusic
Ben ik helemaal met je eens, korenbloem, van alle Zappaplaten is dit zijn beste, de meest veelzijdige en afwisselende, constant van hoog niveau, en (niet onbelangrijk) ook nog eens zeer sfeervol.
Wat een leuke top 10 heb je staan, allemaal zangeressen die ik niet allemaal ken, daar ga ik eens induiken!

avatar van Stalin
Here’s some great silent footage of The Mothers at the Newport Jazz Festival in July 1969

Link

Helaas geen geluid, maar toch wel bijzondere beelden.
In mijn beleving zijn de meeste opnames uit deze periode namelijk in zwart-wit.

Ook leuk
Frank Zappa & The Mothers Of Invention
Rockpile
Toronto, Canada
1969 02 23 early show

Stalin schreef:
Helaas geen geluid, maar toch wel bijzondere beelden.

Het zien van de concerterende Zappa en alle die andere fantastische artiesten zonder geluid ervoer ik als een regelrechte kwelling, beste stalin...

willemmusic schreef:

Willekeurige live-opname van de Moeders uit 1969 onder de beelden en klaar

avatar van ricardo
Wat een heerlijk warme en sfeervolle plaat is dit eigenlijk, en dan vooral de eerste cd. Klinkt soms ook wel als film muziek of een soundtrack.

Ik luister de laatste tijd steeds vaker oude zappa albums, en ze beginnen mij steeds beter te bevallen.

We are only in it for the money en weasels ripped my flesh vind ik de minste 2, en absolutly free vind ik iets beter maar is mijn ding ook niet zo.

Het debuut vind ik super net als deze burnt weeny en cruising with ruben and the jets.

Gelukkig keuze zat en altijd wel iets voor iedere dag of humeur.

A Pound For A Brown
Zappa Plays Zappa is joined on stage by two very special guests. 29-year-old bassist Tal Wilkenfeld and drummer Vinnie Colaiuta - live at the Saban Theater, Beverly Hills, CA December 11, 2015

avatar van Stalin
14 October: Meat Light: The Uncle Meat Project/Object (3CD – yay!)

Idiot Bastard Son

avatar van captain scarlet
Zondermeer Een van de beste Zappa albums ever. De genialiteit spat er vanaf. Hier kan ik me nog steeds bij tijd en wijle met de hi-fi hoofdtelefoon op helemaal in onderdompelen en alles verder even vergeten.

avatar van EttaJamesBrown
In de tuin komt nu “Dog Breath, in the Year of the Plague” voorbij, terwijl mijn hondjes aan m’n voeten liggen.

Zappa probeert echt iets tegen mij te zeggen.

avatar van Teunnis
Crosspost:

Teunnis schreef:
Dan maak ik meteen gebruik van het moment. Want dit jaar wil ik één plaat even in een bijzonder zonnetje zetten. En nee, niet mijn #1 uit mijn Top 10 - ik ga er van uit dat iedereen die al geluisterd heeft of van plan is het de komende weken te luisteren. Wel een ander album van hetzelfde genie.

The Mothers of Invention - Uncle Meat

Er zijn twee redenen waarom ik dit album hier wil toelichten. De eerste is een hele belangrijke waarschuwing, dus caps lock incoming:

LUISTER NIET DE VERSIE OP SPOTIFY!!!

Of genuanceerder gezegd: pas op dat je niet de latere deluxe-uitgave luistert met de zogeheten "Uncle Meat Film Excerpts". Dat is namelijk 40 minuten aan audiofragmenten voor de nooit echt helemaal afgemaakte film Uncle Meat. Het is voor een hardcore-Zappafanaat geinig materiaal, maar ook niet meer dan dat. Voor de minder harde die-hards is het gewoon erg storend en verpest dit het album. Als je per se Spotify wilt gebruiken, zet de nummers dan even in een eigen playlist en verwijder de bonustracks (Uncle Meat Film Excerpt Part I, Tengo Na Minchia Tanta en Uncle Meat Film Excerpt Part II).

Dan de tweede en initiële reden dat ik dacht ik moet hier iets over schrijven in dit topic: Uncle Meat is typische SvhJ-muziek avant la lettre. Eens in de zoveel tijd steekt in het hedendaagse Song van het Jaar-topic de discussie op dat de muzieksmaak aldaar afwijkt van andere plekken op MusicMeter. Een hoog kunstschoolgehalte en veel pretentieus en ingewikkeld gedoe. Als SvhJ al in 1969 had bestaan, met hetzelfde soort stempubliek, dan had Zappa in 1969 een keer of zes de maandfinale gewonnen, schat ik. Uiteraard ook een keer of twee met materiaal van Hot Rats, maar Uncle Meat staat echt helemaal bol van de SvhJ-approved muziek: Nine Types of Industrial Pollution, Dog Breath, in the Year of the Plague, The Uncle Meat Variations, Ian Underwood Whips It Out [Live on Stage in Copenhagen], King Kong IV, King Kong VI; ze zouden stuk voor stuk potentieel SvhJ-maandfinales kunnen winnen. Geen onrealistische schatting dat het dan wel vier keer met Uncle Meat was gelukt. Dat daarnaast ook Willie the Pimp en The Gumbo Variations van Hot Rats zouden hebben gewonnen, daar kan eigenlijk geen twijfel of bestaan. Maar goed, dit gaat over Uncle Meat.

Uncle Meat is één van de meest bizarre albumervaringen die je kan krijgen op het gebied van Zappa, maar tegelijkertijd ook één van zijn beste en waarschijnlijk de meest avontuurlijke. Het schiet alle kanten op, maar tegelijkertijd is er over elke seconde op het album nagedacht om er een complete ervaring van te maken. Zo bestaat het middenstuk van Dog Breath, in the Year of the Plague (een klein minuutje) uit veertig verschillende tracks, heel nauwkeurig samengesteld en aan elkaar geplakt door Zappa. Hot Rats is een mijlpaal in studiotechnieken, duidelijk hoorbaar aan de kristalheldere productie. Uncle Meat gaat nog heel wat stappen verder, maar doordat het nogal Zappa-esque is misschien minder snel hoorbaar voor de vluchtige luisteraar. Ga er dus goed voor zitten, pak er een whisky bij, doe de lampen uit, heb een fantastische geluidsset of zet een goede koptelefoon op en geniet van de reis. Wie Uncle Meat weet te begrepen, begrijpt Zappa. En dat betekent dat je nog een hele shitload aan geweldige albums tegoed hebt. Veel plezier!

avatar van AOVV
Ik durf te zeggen dat ik half mee ben, Teunnis. Op zijn minst!

Waar Hot Rats nog behoorlijk toegankelijk is naar mijn mening, lijkt die plaat tegelijkertijd ook van een andere planeet te zijn. Recent nog aangeschaft op CD, heerlijk om te draaien; Willie the Pimp alleen al kan mijn dag goedmaken!

Uncle Meat is van een andere orde, Zappa zoekt hier veel meer de grenzen op. Of dat nu de grenzen van het toelaatbare, het denkbare of puur die van het experiment zijn, laat ik in het midden. Feit is dat ik niet alles geweldig vind, maar tussen heel wat ongein in komt Zappa dan weer opzetten met het geniale Nine Types of Industrial Pollution (wat een titel ook). Of de geschifte geluidscollage Dog Breath, in the Year of the Plague. Het magnifieke instrumentale The Uncle Meat Variations. De heerlijk jazzy Prelude to King Kong, die het allerbeste doet verhopen voor het sluitstuk. En uiteindelijk ook dat majestueuze sluitstuk, waar vooral de langere stukken (deel 4 & 6) belachelijk goed zijn..

Kortom: genoeg te genieten. Dat mag natuurlijk ook voor een album dat 75 minuten duurt. Een album dat zichzelf en zijn geheimen niet al te snel prijsgeeft. En zoals wel vaker bij Zappa, is het dan de aanhouder die wint. Althans, in mijn geval toch. Uncle Meat is eigenlijk een plaat voor volwassenen die in se niet graag volwassen zijn, een speeltuin voor de fantasierijke geest die liever nog dat uurtje langer met zijn hoofd in de wolken vertoeft alvorens tot de orde van de met bankzaken, inkopen en werkvergaderingen gevulde dag te komen.

Teunnis heeft dat dus goed gezien: whisky'tje, lichten gedoofd, goeie koptelefoon en gaan.

4 sterren

Teunnis schreef:
LUISTER NIET DE VERSIE OP SPOTIFY!!!

Nee, MAAR LUISTER OP SPOTIFY NAAR LIGHT MEAT!!!

Of nog beter, koop de 3cd!
Wàt een verschil met UM, ik draaide jarenlang het vinyl, schafte de hier zo verfoeide 2fer aan, dus dacht alles zo wel een beetje te kennen, maar LIGHT MEAT is zóveel beter van geluidskwaliteit, dat ik dingen hoor die me nooit waren opgevallen. En ze hebben het dubbelalbum, dus minus 'Tengo Na Minchia Tanta' en de film excerps, op één cd weten te krijgen, met soms klein verschil in sommige songlengtes.
Superieur aan het origineel!
Voor degene die de dubbel cd bezit, gooi ze weg of hang ze aan een lijntje om duiven te verjagen, gebruik het doosje met boekje voor de eerste cd van LIGHT MEAT. Het artwork van de verpakking van LIGHT MEAT is nl zo tranentrekkend lelijk, dat ik zelfs het label van de cd van een eigen maaksel voorzien heb. Zo staat het prominent in mijn cd-rek. De andere cd's staan met dat lelijke ontwerp van iemand die het artwork van Cal Schenker volkomen verkeerd begrepen heeft, in een onopvallend hoekje, ik draai ze af en toe, want ze bieden wel verrassingen, zoals de originele filmvolgorde en outtakes of alternatieve versies.
Het boekje bevat fraaie wetenswaardigheden over Uncle Meat en de muziek van Zappa.
Met een behartenswaardig advies van Ian Underwood dat UM zorgvuldig en doelgericht (focused) beluisterd moet worden. Underwood was belangrijk in de productie van UM, volgens de betreurde schrijver Nanne Tepper is het dankzij hèm de beste plaat uit Zappa's vroege periode.
Over het geouwehoer nog een citaat: "Basically this is an instrumental album." Er is veel gepraat, grappen en kreten in Zappa's oeuvre, hij beschouwde dat als vocalen, muziek dus.
Zorgvuldig en attent luisteren dus, naar mijn mening een van de beste platen van de Snor!
Check: “een behaaglijke fauteuil, een whisky, lichten uit?, een fantastische geluidsset (heb ik!) of een goede koptelefoon en de reis kan beginnen”, zo is het maar net, Teunnis!

avatar van Tony
Mooie aanbeveling voor Meat Light willemmusic. En ik heb 'm meteen ter harte genomen door nog eens serieus naar de opgepoetste opnames te luisteren. Bestelling ook meteen maar geplaatst, want had Meat Light nog niet in huis. Thx. voor de reminder!

willemmusic schreef:
"Basically this is an instrumental album."

Dit moet zijn, voor de scherpslijpers: "hij beschouwde dat als muziek, als instrumenten dus".

avatar van niels94
Het is moeilijk kiezen tussen deze en Hot Rats (uit hetzelfde jaar nota bene) maar dit vind ik misschien toch wel het allerfijnste Zappa-project. Een zalige trip die alle kanten opvliegt. Jazz, klassiek en rock, bizar gefreak en pakkende liedjes, het loopt hier door elkaar alsof het niks is. Ultiem vermakelijk. Dat Louie Louie-stukje had van mij niet gehoeven, maar goed, dat zijn slecht twee minuutjes. King Kong had een paar jaar later zo door een West-Duitse krautrockband gemaakt kunnen zijn, trouwens.

En ik heb 'm nu op plaat te pakken, klinkt als een klok, erg fijn