Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
4
geplaatst: 22 september 2021, 09:14 uur
Laten we dit jaar nog één oude Jordy-editie spelen, voor we ons focussen op 2021
Namelijk die van het gezegende jaar 1969. Kan een mod de topictitel aanpassen naar 1969 aub? (Casartelli, Soledad, cosmic kid, brajoapau?)
Deadline nominaties: vrijdag 15 oktober 23u59
Deadline stemmen: vrijdag 5 november 23u59
De categorieën zijn wederom:
Albums:
- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
Nummers:
- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)
Artiesten/overig:
- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes
GOED OM TE WETEN:
De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten.
Namelijk die van het gezegende jaar 1969. Kan een mod de topictitel aanpassen naar 1969 aub? (Casartelli, Soledad, cosmic kid, brajoapau?) Deadline nominaties: vrijdag 15 oktober 23u59
Deadline stemmen: vrijdag 5 november 23u59
De categorieën zijn wederom:
Albums:
- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
Nummers:
- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)
Artiesten/overig:
- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes
GOED OM TE WETEN:
De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten.
4
geplaatst: 22 september 2021, 11:19 uur
Dan maak ik meteen gebruik van het moment. Want dit jaar wil ik één plaat even in een bijzonder zonnetje zetten. En nee, niet mijn #1 uit mijn Top 10 - ik ga er van uit dat iedereen die al geluisterd heeft of van plan is het de komende weken te luisteren. Wel een ander album van hetzelfde genie.
https://www.musicmeter.nl/album/20228]The Mothers of Invention - Uncle Meat
Er zijn twee redenen waarom ik dit album hier wil toelichten. De eerste is een hele belangrijke waarschuwing, dus caps lock incoming:
LUISTER NIET DE VERSIE OP SPOTIFY!!!
Of genuanceerder gezegd: pas op dat je niet de latere deluxe-uitgave luistert met de zogeheten "Uncle Meat Film Excerpts". Dat is namelijk 40 minuten aan audiofragmenten voor de nooit echt helemaal afgemaakte film Uncle Meat. Het is voor een hardcore-Zappafanaat geinig materiaal, maar ook niet meer dan dat. Voor de minder harde die-hards is het gewoon erg storend en verpest dit het album. Als je per se Spotify wilt gebruiken, zet de nummers dan even in een eigen playlist en verwijder de bonustracks (Uncle Meat Film Excerpt Part I, Tengo Na Minchia Tanta en Uncle Meat Film Excerpt Part II).
Dan de tweede en initiële reden dat ik dacht ik moet hier iets over schrijven in dit topic: Uncle Meat is typische SvhJ-muziek avant la lettre. Eens in de zoveel tijd steekt in het [url=https://www.musicmeter.nl/forum/4/11058]hedendaagse Song van het Jaar-topic de discussie op dat de muzieksmaak aldaar afwijkt van andere plekken op MusicMeter. Een hoog kunstschoolgehalte en veel pretentieus en ingewikkeld gedoe. Als SvhJ al in 1969 had bestaan, met hetzelfde soort stempubliek, dan had Zappa in 1969 een keer of zes de maandfinale gewonnen, schat ik. Uiteraard ook een keer of twee met materiaal van Hot Rats, maar Uncle Meat staat echt helemaal bol van de SvhJ-approved muziek: Nine Types of Industrial Pollution, Dog Breath, in the Year of the Plague, The Uncle Meat Variations, Ian Underwood Whips It Out [Live on Stage in Copenhagen], King Kong IV, King Kong VI; ze zouden stuk voor stuk potentieel SvhJ-maandfinales kunnen winnen. Geen onrealistische schatting dat het dan wel vier keer met Uncle Meat was gelukt. Dat daarnaast ook Willie the Pimp en The Gumbo Variations van Hot Rats zouden hebben gewonnen, daar kan eigenlijk geen twijfel over bestaan. Maar goed, dit gaat over Uncle Meat.
Uncle Meat is één van de meest bizarre albumervaringen die je kan krijgen op het gebied van Zappa, maar tegelijkertijd ook één van zijn beste en waarschijnlijk de meest avontuurlijke. Het schiet alle kanten op, maar tegelijkertijd is er over elke seconde op het album nagedacht om er een complete ervaring van te maken. Zo bestaat het middenstuk van Dog Breath, in the Year of the Plague (een klein minuutje) uit veertig verschillende tracks, heel nauwkeurig samengesteld en aan elkaar geplakt door Zappa. Hot Rats is een mijlpaal in studiotechnieken, duidelijk hoorbaar aan de kristalheldere productie. Uncle Meat gaat nog heel wat stappen verder, maar doordat het nogal Zappa-esque is misschien minder snel hoorbaar voor de vluchtige luisteraar. Ga er dus goed voor zitten, pak er een whisky bij, doe de lampen uit, heb een fantastische geluidsset of zet een goede koptelefoon op en geniet van de reis. Wie Uncle Meat weet te begrepen, begrijpt Zappa. En dat betekent dat je nog een hele shitload aan geweldige albums tegoed hebt. Veel plezier!
https://www.musicmeter.nl/album/20228]The Mothers of Invention - Uncle Meat
Er zijn twee redenen waarom ik dit album hier wil toelichten. De eerste is een hele belangrijke waarschuwing, dus caps lock incoming:
LUISTER NIET DE VERSIE OP SPOTIFY!!!
Of genuanceerder gezegd: pas op dat je niet de latere deluxe-uitgave luistert met de zogeheten "Uncle Meat Film Excerpts". Dat is namelijk 40 minuten aan audiofragmenten voor de nooit echt helemaal afgemaakte film Uncle Meat. Het is voor een hardcore-Zappafanaat geinig materiaal, maar ook niet meer dan dat. Voor de minder harde die-hards is het gewoon erg storend en verpest dit het album. Als je per se Spotify wilt gebruiken, zet de nummers dan even in een eigen playlist en verwijder de bonustracks (Uncle Meat Film Excerpt Part I, Tengo Na Minchia Tanta en Uncle Meat Film Excerpt Part II).
Dan de tweede en initiële reden dat ik dacht ik moet hier iets over schrijven in dit topic: Uncle Meat is typische SvhJ-muziek avant la lettre. Eens in de zoveel tijd steekt in het [url=https://www.musicmeter.nl/forum/4/11058]hedendaagse Song van het Jaar-topic de discussie op dat de muzieksmaak aldaar afwijkt van andere plekken op MusicMeter. Een hoog kunstschoolgehalte en veel pretentieus en ingewikkeld gedoe. Als SvhJ al in 1969 had bestaan, met hetzelfde soort stempubliek, dan had Zappa in 1969 een keer of zes de maandfinale gewonnen, schat ik. Uiteraard ook een keer of twee met materiaal van Hot Rats, maar Uncle Meat staat echt helemaal bol van de SvhJ-approved muziek: Nine Types of Industrial Pollution, Dog Breath, in the Year of the Plague, The Uncle Meat Variations, Ian Underwood Whips It Out [Live on Stage in Copenhagen], King Kong IV, King Kong VI; ze zouden stuk voor stuk potentieel SvhJ-maandfinales kunnen winnen. Geen onrealistische schatting dat het dan wel vier keer met Uncle Meat was gelukt. Dat daarnaast ook Willie the Pimp en The Gumbo Variations van Hot Rats zouden hebben gewonnen, daar kan eigenlijk geen twijfel over bestaan. Maar goed, dit gaat over Uncle Meat.
Uncle Meat is één van de meest bizarre albumervaringen die je kan krijgen op het gebied van Zappa, maar tegelijkertijd ook één van zijn beste en waarschijnlijk de meest avontuurlijke. Het schiet alle kanten op, maar tegelijkertijd is er over elke seconde op het album nagedacht om er een complete ervaring van te maken. Zo bestaat het middenstuk van Dog Breath, in the Year of the Plague (een klein minuutje) uit veertig verschillende tracks, heel nauwkeurig samengesteld en aan elkaar geplakt door Zappa. Hot Rats is een mijlpaal in studiotechnieken, duidelijk hoorbaar aan de kristalheldere productie. Uncle Meat gaat nog heel wat stappen verder, maar doordat het nogal Zappa-esque is misschien minder snel hoorbaar voor de vluchtige luisteraar. Ga er dus goed voor zitten, pak er een whisky bij, doe de lampen uit, heb een fantastische geluidsset of zet een goede koptelefoon op en geniet van de reis. Wie Uncle Meat weet te begrepen, begrijpt Zappa. En dat betekent dat je nog een hele shitload aan geweldige albums tegoed hebt. Veel plezier!
1
geplaatst: 22 september 2021, 11:26 uur
ArthurDZ schreef:
Ik ben alweer druk bezig met correcties

En over genres gesproken:
MusicMeter is beperkt tot twee genretags per album, maar Uncle Meat ga ik in drie categorieën nomineren: avant-garde, rock en jazz. Ik denk nog even na wat ik ermee ga doen in de categorie score, want dat is een beetje een onduidelijk verhaal betreffende de film Uncle Meat.
0
geplaatst: 22 september 2021, 11:42 uur
Teunnis schreef:
MusicMeter is beperkt tot twee genretags per album, maar Uncle Meat ga ik in drie categorieën nomineren: avant-garde, rock en jazz. Ik denk nog even na wat ik ermee ga doen in de categorie score, want dat is een beetje een onduidelijk verhaal betreffende de film Uncle Meat.
(quote)

Als de film nooit is uitgebracht, zoals ik begrijp uit je verhaal, dan lijkt me de score-categorie niet helemaal gepast. Walk On The Wild Side van Lou Reed is ook geschreven voor een film die nooit is uitgebracht, maar zou raar zijn om die in '72 in de score-categorie te zien. Nou ja, nomineer hem maar als je echt wil, maar ik zou toch eens diep fronsen.
Heel tof stukje verder! Hot Rats wilde ik sowieso checken naar aanleiding van deze jaargang, misschien dat ik me ook nog aan Uncle Meat waag.
1
geplaatst: 22 september 2021, 11:50 uur
ArthurDZ schreef:
Als de film nooit is uitgebracht, zoals ik begrijp uit je verhaal, dan lijkt me de score-categorie niet helemaal gepast. Walk On The Wild Side van Lou Reed is ook geschreven voor een film die nooit is uitgebracht, maar zou raar zijn om die in '72 in de score-categorie te zien. Nou ja, nomineer hem maar als je echt wil, maar ik zou toch eens diep fronsen.
(quote)
Er is in 1987 in een soort van making-of-versie uitgekomen. Maar ik denk dat ik het helemaal met je eens ben en hem niet in die categorie ga nomineren.
2
geplaatst: 22 september 2021, 20:46 uur
Mag je hier promoten? Dan doe ik dat ook. Ik zal artiest, album en nummers nomineren. Ik verwacht daar niet veel van, maar mooiste hoes zou kunnen.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/30000/30366.jpg
https://www.musicmeter.nl/images/cover/30000/30366.jpg
1
geplaatst: 22 september 2021, 20:55 uur
Teunnis doet net alsof Zappa niet vaste klant hier is bij de jordi's 
Mooi lappie tekst hoor Teun. Ik moet ook zeggen dat ik dankzij dit topic eens goed voor Zappa ben gaan zitten. Thx Tuur

Mooi lappie tekst hoor Teun. Ik moet ook zeggen dat ik dankzij dit topic eens goed voor Zappa ben gaan zitten. Thx Tuur
1
geplaatst: 22 september 2021, 20:57 uur
1
geplaatst: 22 september 2021, 21:09 uur
Ik probeer zeker nog eens mee te doen (vorige editie niet van gekomen) eens de nominaties binnen zijn. 

1
geplaatst: 22 september 2021, 22:36 uur
Teunnis schreef:
En nee, niet mijn #1 uit mijn Top 10 - ik ga er van uit dat iedereen die al geluisterd heeft of van plan is het de komende weken te luisteren.
En nee, niet mijn #1 uit mijn Top 10 - ik ga er van uit dat iedereen die al geluisterd heeft of van plan is het de komende weken te luisteren.
Minder dan vijf beeldjes voor Zappa zou een teleurstelling zijn.
0
geplaatst: 25 september 2021, 23:37 uur
Johnny Marr schreef:
Wat voor onzin spuug jij hier man, je praat gewoon pure poep joh. Tuurlijk heeft hij niks beters gemaakt dan Astral Weeks. Niemand trouwens.
(quote)
Wat voor onzin spuug jij hier man, je praat gewoon pure poep joh. Tuurlijk heeft hij niks beters gemaakt dan Astral Weeks. Niemand trouwens.
Meest overschatte album aller tijden wat mij betreft. Vreselijke muziek. Van heeft daarna echt wel beter gedaan. Toevallig zit de cd net in een doos voor de kringloop.
Zie nu pas dat ik deze editie gemist heb (ondanks de herinneringstag), maar had dat weekend weinig tijd. Misschien dit jaar weer aanhaken, maar het kost wel veel tijd alle stemmen voor '69 (hier, maar vooral op RYM) te doorlopen.
Pedro Santos - Krishnanda was in ieder geval een hele waardevolle ontdekking.
En dat Eva van Boudewijn de Groot het wint van Pastorale vind ik wel verbazingwekkend.
Zal hem nog eens opzetten.
0
geplaatst: 26 september 2021, 19:16 uur
Johnny Marr schreef:
je praat gewoon pure poep joh.
je praat gewoon pure poep joh.
En beetje als Van The Man zelf dus tegenwoordig.

Moet zeggen dat ik Astral Weeks vroeger wel ok vond, maar tegenwoordig gaat er met de luisterbeurt een halfje vanaf.
0
geplaatst: 26 september 2021, 22:35 uur
herman schreef:
Meest overschatte album aller tijden wat mij betreft. Vreselijke muziek. Van heeft daarna echt wel beter gedaan. Toevallig zit de cd net in een doos voor de kringloop.
(quote)
Grappig, ik dacht ik dat ik de enige was die moeite had met Astral Weeks.
Vanaf Vleedon Fleece is het pas echt dikke mik tussen mij en Morrison.

2
geplaatst: 27 september 2021, 08:32 uur
Team Johnny Marr hiero hoor, Astral Weeks is (lees: ik vind) een one-of-a-kind, allesomvattend doch delicaat meesterwerkje en met afstand Van's beste werk.
3
geplaatst: 1 oktober 2021, 18:36 uur
Met nog twee weken te gaan tot de deadline voor de nominatieronde van editie 1969 (hint hint! Behalve voor zaaf, de man die altijd ruim voor de deadline z'n lijstje klaar heeft), nog even een terugblik op de Jordy's 1968. Wie waren daar de grote winnaars, wie de grote verliezers? De beeldjesverdeling zag er als volgt uit (met tussen haakjes in hoeveel categorieën men genomineerd is):
2
Aretha Franklin (5)
Dr. John (6)
Os Mutantes (8)
The Beatles (7)
The Jimi Hendrix Experience (5)
The Rolling Stones (7)
Van Morrison (5)
1
Boudewijn De Groot (1)
Desmond Dekker & The Aces (1)
Francoise Hardy (4)
Jacques Dutronc (3)
Johnny Cash (2)
Leonard Cohen (1)
Miles Davis (3)
Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (2)
Otis Redding (5)
Ray Barretto (3)
Serge Gainsbourg (7)
The Mothers Of Invention (3)
The Peter Brötzmann Octet (4)
The Velvet Underground (6)
Bij dit spelletje is het heel makkelijk om veel nominaties binnen te halen, maar heel moeilijk om er veel te verzilveren, zo blijkt opnieuw (tenzij je Nina Simone bent in 1965, of The Velvet Underground in 1967).
Grootste verliezers lijken me Serge Gainsbourg, Otis Redding en The Velvet Underground te zijn. En ook The Kinks, vijf nominaties maar niks om thuis op de schoorsteenmantel te zetten. Ray Davies is zo kwaad op me dat ie in 1969 een heel conceptalbum gaat maken over hoe kut ik ben, naar het schijnt.
2
Aretha Franklin (5)
Dr. John (6)
Os Mutantes (8)
The Beatles (7)
The Jimi Hendrix Experience (5)
The Rolling Stones (7)
Van Morrison (5)
1
Boudewijn De Groot (1)
Desmond Dekker & The Aces (1)
Francoise Hardy (4)
Jacques Dutronc (3)
Johnny Cash (2)
Leonard Cohen (1)
Miles Davis (3)
Nancy Sinatra & Lee Hazlewood (2)
Otis Redding (5)
Ray Barretto (3)
Serge Gainsbourg (7)
The Mothers Of Invention (3)
The Peter Brötzmann Octet (4)
The Velvet Underground (6)
Bij dit spelletje is het heel makkelijk om veel nominaties binnen te halen, maar heel moeilijk om er veel te verzilveren, zo blijkt opnieuw (tenzij je Nina Simone bent in 1965, of The Velvet Underground in 1967).
Grootste verliezers lijken me Serge Gainsbourg, Otis Redding en The Velvet Underground te zijn. En ook The Kinks, vijf nominaties maar niks om thuis op de schoorsteenmantel te zetten. Ray Davies is zo kwaad op me dat ie in 1969 een heel conceptalbum gaat maken over hoe kut ik ben, naar het schijnt.
1
geplaatst: 1 oktober 2021, 19:39 uur
Geen veelwinnaars, valt me ook op. Alleen maar fijn voor de diversiteit. 

1
geplaatst: 9 oktober 2021, 10:30 uur
Nog maar een weekje (tot en met vrijdagavond 23u59) om je steentje bij te dragen aan de shortlists van 1969. Wie maakt straks kans op winst in de verschillende categorieën? Jij beslist!
Doen jullie weer mee:
aerobag, AOVV, Barney Rubble, Choconas, DjFrankie, Edgar18, Funky Bookie, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Poeha, Poek, Salvadore, SBube, Shaky, stardust_be, Teunnis, Venceremos?
Maar uiteraard is iedereen welkom!
Doen jullie weer mee:
aerobag, AOVV, Barney Rubble, Choconas, DjFrankie, Edgar18, Funky Bookie, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Poeha, Poek, Salvadore, SBube, Shaky, stardust_be, Teunnis, Venceremos?
Maar uiteraard is iedereen welkom!

4
geplaatst: 15 oktober 2021, 09:33 uur
Boodschap van algemeen nut: ik ga pas zondag met de presentatie kunnen beginnen besef ik net, dus ik verleg de deadline gewoon een dagje, naar zaterdag 16 oktober 23u59. Wellicht is het voor sommigen ook handiger dat ze er nog een weekenddagje bijhebben om aan de nomilijstjes te schaven, zal in het vervolg ook gewoon altijd de deadline op een zaterdag proberen leggen. Nog veel lijstjesplezier dus lieve muziekvrienden, en tot zondag 

1
geplaatst: 15 oktober 2021, 10:42 uur
Nog een technische vraag, Gal Costa heeft 2 s/t-albums uitgebracht in 1969, wat vind je handig om het verschil te duiden, ArthurDZ? De alternatieve titel tussen haakjes erachter leek mij het meest logisch. Zo:
Gal Costa - Gal Costa (Cinema Olympia)
Gal Costa - Gal Costa (Nao Identificado)
Andere suggesties?
Gal Costa - Gal Costa (Cinema Olympia)
Gal Costa - Gal Costa (Nao Identificado)
Andere suggesties?
3
geplaatst: 15 oktober 2021, 12:01 uur
Het spitten door Nederlandstalige (folk-)releases van de '60s levert toch elk jaar wel een paar prachtige pareltjes op.

1
geplaatst: 15 oktober 2021, 21:21 uur
Beste nieuws van de dag; een pleister voor mijn uitstelgedrag.

0
geplaatst: 16 oktober 2021, 11:54 uur
Of Barney die op stiekeme, slinkse wijze je woonstee is binnengedrongen en, zonder dat het je enigszins was opgevallen, de batterij van je laptop aan zijn huisdier-haaien heeft gevoerd?
Vervelend nieuws voor je, Arthur. Bedrijven zijn inderdaad stom!
Vervelend nieuws voor je, Arthur. Bedrijven zijn inderdaad stom!

0
geplaatst: 16 oktober 2021, 12:09 uur
Oef, heb hem toch weer aan de praat gekregen! Vorig bericht verwijderd om misverstanden te voorkomen. Maar bedrijven blijven stom

0
geplaatst: 17 oktober 2021, 09:49 uur
We wachten nog even op Teunnis om een kleine aanpassing te doen, daarna kunnen we losgaan. Wel kan ik alvast onthullen dat Justus18 deze editie de opperrechter/knopendoorhakker van dienst is! Zie je het zitten om zo meteen tijdens de nominatieronde, en straks tijdens de finale, de knopen door te hakken naar eigen goedkeuren in het geval van ex-aequo's, Justus?
* denotes required fields.