Agnes Obel - Philharmonics (2010)

Denemarken
Pop / Folk
Label: [PIAS]

1. Falling, Catching (1:35)
  2. Riverside (3:50)
  3. Brother Sparrow (4:00)
  4. Just So (3:37)
  5. Beast (3:52)
  6. Louretta (2:08)
  7. Avenue (4:09)
  8. Philharmonics (3:35)
  9. Close Watch (4:05)
  10. Wallflower (2:28)
  11. Over the Hill (2:51)
  12. On Powdered Ground (4:10)
  13. Katie Cruel * (2:59)
  14. Smoke & Mirrors [Live] * (3:40)
  15. Katie Cruel [Live] * (4:47)
  16. Sons & Daughters [Live] * (4:31)
  17. Louretta [Live] * (3:20)
  18. Philharmonics [Live] * (4:01)
  19. Close Watch [Live] * (5:02)
  20. Avenue [Instrumental] * (4:05)
  21. Riverside [Instrumental] * (3:47)
  22. Brother Sparrow [Instrumental] * (3:57)
  23. Just So [Instrumental] * (3:32)
  24. On Powdered Ground [Instrumental] * (4:06)
avatar van AOVV
Dat simpele is eigenlijk het enige gevaar voor Agnes Obel: op deze eerste plaat is dat nog prima te maskeren, maar als haar tweede meer van hetzelfde gaat worden, dan zal het wel wat minder gewaardeerd worden, vermoed ik.. Desalniettemin een wondermooie plaat, erg filmisch ook. Ik draai 'm vaak.

avatar van Kuk
Kuk
Ja voor een vervolg zou ze toch misschien een bepaalde richting moeten gaan kiezen. De duistere kant op lijkt me bijvoorbeeld wel wat. Nogmaals zo'n 'kaal' geheel, gaat er niet meer in. Maar tot die tijd geniet ik van de fijne klanken en melodieën van haar debuut

Gregson
Nu pas ontdekt. Beter te laat dan nooit! Prachtplaat!!!

avatar van stef212
Deze blijft maar groeien. En het verbaast me ook dat 'Riverside' radiobestendig is. Hiermee bedoel ik dat het niet eens gaat vervelen na een paar weken 'High airplay'. Dat is enkel weggelegd voor echte toppers!

Timothebizkit
Ceasar schreef:
Stranglers - Waltzinblack

Nu ik het heb gehoord ben je zeker niet de enige...

Gelukkig....

avatar van Emile93
Ceasar schreef:
Stranglers - Waltzinblack

Hahaha!!! Ja inderdaad!!! Het lijkt er echt heel erg op!!!!

avatar van Nr.4
Luister nooit naar dit soort muziek eigenlijk (vooral hiphop en aanverwante genres), kwam via een studiegenoot op deze cd en ik vind het echt prachtig. Brok in m'n keel bij veel nummers, jammer dat het album niet wat langer duurt.

avatar van Ceasar
En er zijn nog zo veel albums die minstens net zo mooi zijn. Je hebt dus nog veel te ontdekken!

avatar van Nr.4
Tips die een beetje in hetzelfde straatje als dit passen, zijn zeker welkom Ceasar, dan ga ik na m'n vakantie eens checken.

Nr.4 schreef:
....jammer dat het album niet wat langer duurt.

Dan moet je net als ik de deluxe 2-disc versie kopen , duurt het dubbel zo lang, met diverse prachtige bonussen.

avatar van RoyDeSmet
Hele mooie CD. Heel kalmerend en heerlijk om op een luie zondagochtend op te zetten.
Kan overigens ook op andere ochtenden dan lui zondagochtenden en kan ook gewoon midden op de dag.
Kopje thee en een koekje erbij en je kunt 40 minuten uit het raam zitten staren. Genieten.

De productie van deze CD is ook heel mooi. Mooie heldere piano en de strijkers op de achtergrond krijgen precies op de juiste momenten wat meer aandacht.
Hetzelfde geldt voor de koortjes en de occasional back-up vocals.

avatar van Madjack71
Is idd. een mooi album, maar leent zich m.i. niet goed voor een setting zoals bij Lowlands, daar ging toch veel van de intimiteit en het geluid teloor in de massa en de grote tent....daarnaast was zij ook niet echt in vorm volgens mij.

avatar van MusicFreak
Ik vond haar op Lowlands juist wel erg goed, fijne sfeer zo op de (redelijk) vroege zaterdagochtend!
Prima plekje in het blokkenschema

avatar van IntoMusic
Ook ik heb van een collega vernomen (die 3 dagen Lowlands achter de rug heeft) dat het optreden indrukwekkend te noemen was. Mooie sfeer en zeker een goede performance van Obel.

avatar van Madjack71
Dan zal ik ws. net dat stukje hebben gezien waarin het niet zo vlot liep...daarnaast is het via het schermpje anders natuurlijk dan dat je zelf erbij aanwezig bent. Maar ze is live wel goed, want dat heb ik wel mee mogen maken in Nijmegen.

avatar van djarend
recencies over optreden op Lowlands zijn anders unaniem lovend..... was er zelf helaas niet bij dus kan r niet over oordelen

Ik heb vrijdag- en zaterdagnacht wel een paar uurtjes Lowlands gekeken en Agnes Obel vond ik er wel uitspringen. Voor mij het beste wat ik op TV voorbij heb zien komen.

IntoMusic schreef:

Dat had ik inderdaad moeten doen ja, heb nu de normale al in huis.

Zeker een mooi album. Riverside in spotify geluisterd en vervolgens het hele album opgezocht. Rustig, mooi en fijntjes allemaal. Niet heel erg bijzonder maar makkelijk luisterbaar.

avatar van wibro
Ik hoorde bij toeval Riverside op Studio Brussel. Schitterend nummer Ik had nog nooit van deze zangeres gehoord. Het hele album klinkt trouwens voortreffelijk mede door het prachtige pianospel en uiteraard de stem van Agnes die voor mij dit album ver boven het gemiddelde uittilt en het voor mij tot een van de mooiste albums maakt van het jaar 2010. Vooral het pianospel op "Philharmonics" is van grote schoonheid.

Waardering; voorlopig 4,5*

avatar van o0.
o0.
werd zomaar gegrepen door die intrigerende hoes, even beluisterd en meegenomen. Heb niet vaak het geduld voor dit soort muziek, maar dit klinkt gewoon te mooi om af te zetten

Banjo024
Zet hem meer als een jaar na release datum nog vaak op. Close Watch kwam ineens voorbij op radio 1 en ik was verkocht. Het titelnummer is zo indringend. Live is het ook een genot, geen fratsen en dikdoenerij, een schuchtere dame met pure muziek.

LeroyK
Hoewel het een bijzonder mooi album is met erg toffe zang- piano- en gitaarstukken, is het niet in z'n geheel voor mij weggelegd.

Agnes Obel heeft een goede cd neergezet, maar het is iets te 'saai' om het wat vaker te luisteren. Ik zal het dus houden bij af en toe een youtubeplay of mijn eigen poging tot het spelen van Riverside op de piano...

avatar van Gele Stift
Als je van deze zeer schone plaat houdt, moet je zeker Sóley's album We Sink eens beluisteren. Sóley is ook lid van de groep Seabear en heeft een prachtige solo plaat opgenomen en het vertoont zeker gelijkenissen met Agnes Obel.

avatar van IntoMusic
Interessant Gele Stift, ga ik zeker eens opzoeken. Thanks voor de tip.

Yann Samsa
Falling, Catching... heeft zo'n American Beauty vibe to it, nog iemand?

avatar van AOVV
Ferre Clabau schreef:
Falling, Catching... heeft zo'n American Beauty vibe to it, nog iemand?

avatar van jasper1991
Ik ken die film wel, maar eens op letten... Sowieso wel lekker introotje, ik kan het zo een paar keer op repeat zetten.