Agnes Obel - Philharmonics (2010)

Denemarken
Pop / Folk
Label: [PIAS]

1. Falling, Catching (1:35)
  2. Riverside (3:50)
  3. Brother Sparrow (4:00)
  4. Just So (3:37)
  5. Beast (3:52)
  6. Louretta (2:08)
  7. Avenue (4:09)
  8. Philharmonics (3:35)
  9. Close Watch (4:05)
  10. Wallflower (2:28)
  11. Over the Hill (2:51)
  12. On Powdered Ground (4:10)
  13. Katie Cruel * (2:59)
  14. Smoke & Mirrors [Live] * (3:40)
  15. Katie Cruel [Live] * (4:47)
  16. Sons & Daughters [Live] * (4:31)
  17. Louretta [Live] * (3:20)
  18. Philharmonics [Live] * (4:01)
  19. Close Watch [Live] * (5:02)
  20. Avenue [Instrumental] * (4:05)
  21. Riverside [Instrumental] * (3:47)
  22. Brother Sparrow [Instrumental] * (3:57)
  23. Just So [Instrumental] * (3:32)
  24. On Powdered Ground [Instrumental] * (4:06)
ken enkel riverside en dat is pure pracht!!

avatar van Guinness1980
Dan wordt het tijd dat je de rest van het album ook leert kennen.
Is namelijk zeker net zo mooi als Riverside.

avatar van harm1985
En dan zeggen ze dat de hoes van een album niet meer uitmaakt, dat het om de muziek draait. Onzin natuurlijk, juist door de hoes van dit album raakte ik erin geïnteresseerd, bovendien vind ik muziek onder de noemer folk of roots vaak de moeite van het beluisteren waard en nu, na twee nummers ben ik nog niet teleurgesteld. De opening is alvast prachtig.

kkriz
Toch een lichte tegenvaller na alle (veelbe)lovende reacties. Best mooi, maar alleen maar heeeeeeel zacht piano spelen en heeeeel mooi zuiver zingen is bij elkaar opgeteld nog geen topplaat. Er is nog geen liedje dat blijft hangen bij mij.

avatar van Madjack71
Tip van een collega van mij, die mij ook Anne Brun heeft gebracht. Wederom een goede tip zo het blijkt. Agnes heeft een mooie stem die raakvlakken heeft met Enya alsook de wat dromerige muziek. De valkuil is dat het over het geheel wat vlak dreigt te gaan klinken door de nadruk zo op de piano te leggen en de summiere ondersteuning bij andere nummers, waardoor als er eindelijk wat meer 'vulling' komt ik die van harte verwelkom. Wil dit Philharmonics denk ik wel op 180gr plaat hebben, want los van deze mienemutjes, vind ik het een zeer genietbaar geheel.

avatar van okaysjon
Ik werd op Agnes Obel gewezen door een collega hitlijst samensteller.
Ik had bekend gemaakt hoe enthousiast ik was over Patty Griffin ( Patty Griffin - 1000 Kisses (2002) ) en aan de hand daarvan tipte hij me over Agnes.

En ik ben hem er dankbaar voor want OMG wat kan dat mens zingen ook zeg. Tis net alsof ik aan een muzikalemetamorfose bezig ben aangezien ik de vrouwelijke singer/songwriters ineens lijk te gaan ontdekken.
Maar ik ben er maar wat blij mee.

Dikke 3,5 ster

avatar van okaysjon
harm1985 schreef:
En dan zeggen ze dat de hoes van een album niet meer uitmaakt, dat het om de muziek draait. .

Natuulijk deelt een hoes mee in hoe het album in zijn geheel is.
En hoe gek ook, deze hoes is prachtig gelukt. Zo'n simpele foto heeft niet altijd zijn meerwaarde, maar in dit geval had hij bij mij de juiste uitwerking. Ik zag hem de eerste keer en dacht te maken te hebben met een foto van Annie Lennox maar niets was minder waar.
Na meerdere keren kijken naar de hoes blijf ik zeggen dat ze raakvlakken heeft met Annie Lennox op die CD cover.
Wat het is?????? wellicht de houding en het strakke haar, maar om even terug te komen op het topic. De hoes zoals hij is trekt enorm je aandacht.

Weer eens een verademing in de wirwar van 13 in een dozijn vrouwelijke artiesten... Minimalistisch, soms wat steriel maar zo zuiver! Ik hou van nuances in muziek en dat komt zoals ik luister erg goed naar voren. "Brother Sparrow" is zo'n voorbeeld: Een juweeltje om te luisteren en als verassing komt halverwege een basedrum en bas ten tonele... Het volume was al wat harder gezet en des te meer zet die bas en drum mijn bankstel tot resoneren aan. Prachtig.
Voor mij een topper...

avatar van Madjack71
De magie van deze prachtige hoes is naar mijn mening, dat het zo een portret zou kunnen zijn die geschilderd is door Rembrand, ook door de wijze waarop er op een sterke wijze gebruik is gemaakt van het licht en idd. de klassieke middeleeuwse uitstraling. Het is geen kapot gesoepte foto, maar juist de puurheid spreekt aan en dat komt ook goed naar voren in de muziek van deze schone jonkvrouw. Je zou er zo een draak voor willen verslaan.

avatar van AOVV
Nou. Eerst 'The Den' van Olivia Pedroli, nu 'Philharmonics' van Agnes Obel. Wat ze met elkaar gemeen hebben? Dat ik geen van beiden heb ontdekt in het muziekjaar 2010, terwijl een hoge notering in mijn eindlijst niet uit den boze zou zijn geweest! Dit bevalt me echt, het zoete pianospel dat soms te horen is, doet me soms denken aan het sfeertje van 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain', ik zie het hoofdpersonage bij momenten zo voor me. De mooie zang en de simpele, doch rakende melodieën van dit album daarbij opgeteld komen we toch aan een fraai, fraai plaatje. Een score volgt nog wel.

AOVV schreef:

Agnes had je vorig jaar toch zeker wel uit mijn lijstjes kunnen oppikken?

avatar van AOVV
Ja, ik heb die naam ook meermaals gelezen, maar het is er gewoon nooit van gekomen. En dat vind ik erg vreemd, want meestal pik ik wel wat uit jouw lijstjes op, en dat bevalt niet zelden!

Maar goed, beter laat dan nooit?

avatar van Paalhaas

avatar van IntoMusic
Vorige week op vakantie in de Ardennen, hoorde we op de Belgische radio Riverside. We hadden nog nooit van deze dame gehoord, maar het nummer was zo interessant (en werd elke dag wel een aantal malen gedraaid) dat we vandaag bij terugkomst meteen achter de pc doken en op dit album stuitte. Het nummer Riverside is erg simpel van opzet, maar oorstrelend...

Dit album gaan we dus maar even scoren . Is de deluxe editie interessant, want ik zie heel wat instrumentals erop staan?

BobbieMarley
Paalhaas schreef:
Mooie vrouw, die Agnes. Lijkt zo uit een Bergman-film te zijn weggelopen.

En haar muziek is nog mooier

avatar van Kuk
Kuk
Zo een dag na het schitterende, oprechte en verlegen concert in de Rabozaal van de Melkweg, valt deze muziek wel nog meer op zn plek. Dit is gemaakt om live te horen. Ook die jongedame (naam, iemand?) waarmee Agnes samenspeelt, staat haar manne.. uh vrouwtje. Genieten!

avatar van likeahurricane
Op de CD is het al mooi. Inderdaad prachtig concert komen haar nummers nog meer tot leven
live in de Melkweg. Ze was samen met Anne Ostsee op cello.

avatar van JoostBo
likeahurricane schreef:
Ze was samen met Anne Ostsee op cello.
Die ook wel Anne Müller heet. Bekend van meerdere samenwerkingen!

avatar van Madjack71
Bij nadere beluistering mag er van mij uit wel een halfje bij, het is toch wel wat minder 'vlak' van sfeer dan ik in 1ste instantie van mening was.

avatar van Booyo
Hoezo maak ik hier nu pas kennis mee? Riverside, pff....

avatar van tee
tee
Pff,...Zeg dat wel. Even bijkomen van deze wonder schone muziek. Zo zie je maar weer hoe simpeler hoe knapper. Agnes mag blijven.

Ik Doe Moeilijk
Paalhaas schreef:
Mooie vrouw, die Agnes. Lijkt zo uit een Bergman-film te zijn weggelopen.
Nee, ze komt uit een Vinterberg.

avatar van sander.h
Gisteren een mooi optreden in Breda mee mogen maken.
Zeer mooi uitgevoerd, met (ook) een glansrol van de al genoemde Anne Müller.
Heb gelijk maar de special edition van deze cd op de kop getikt.

avatar van VictorJan
Riverside is wondermooi, en de rest lijkt op het eerste gehoord ook best te pruimen... en thumbs up voor die cover!

avatar van Madjack71
In Nijmegen naar een concert van Agnes und der Anne geweest. In een prachtig muziekcentrum, maar onmogelijk om daar je kar neer te zetten...een dagkaart a € 6,50 voor 1,5u verblijf. Zover mijn geklaag, want het gebouw was klassiek en de muziek was oorstrelend. Door het lange zoeken naar een parkeerplaats heb ik het gehele voorprogramma van Yori Swart gemist, dus weet niet hoe dat was. Maar de samenwerking tussen Agnes en Anne was er eentje die zijn uitwerking niet miste. Veel gespeeld van dit album natuurlijk en de getalenteerde Anne gaf door haar sterke cello spel, gitaar en een blaaspiano een fikse meerwaarde aan het toch al mooie optreden. Hierdoor klonken de composities minder kaal en wonnen ze aan dynamiek. Het was bommetje vol, wat mij positief stemde, omdat je ook zonder 'hits' naam kunt maken op basis van je album...gelukkig maar.

avatar van sander.h
Het viel mij op hoe mooi en krachtig die cello live klonk. Dat instrument komt op cd vaak toch iets minder tot zijn recht. Maar bij het concert kreeg ik echt een kick van die lage tonen, en het vulde de piano van Agnes perfect aan.

Ben trouwens blij met die Special Edition cd, want daar staan een paar pareltjes op die ook live werden gebracht donderdag, zoals Katie Cruel.

avatar van IntoMusic
Wat een schitterende cd is dit. Zeer ingetogen, vleugje klassiek, breekbare stem vol emotie... Vanochtend onder een kop koffie in de tuin op repeat gezet en krijg er geen genoeg van. De subtiele klanken maakt dit album voor mij toch wel dé verassing voor 2011 tot nu toe, ook al is ie vorig jaar uitgebracht .
Over the hill, met ineens het engelachtig gezang op de achtergrond of het instrumentale Wallflower: alles is zeer mooi gearrangeerd, in tegenstelling tot wat mijn voorganger aangeeft. Ik kan me wel voorstellen dat het live nog even dat tikkie extra geeft.

IntoMusic schreef:

Mijn opmerking over de cello betreft niet specifiek deze cd hoor. Ik ben met je eens dat de arrangementen top zijn. Ik bedoelde enkel dat een cello live echt knalt! Meer dan op cd.

avatar van IntoMusic
Dan heb ik je verkeerd begrepen/ niet goed gelezen . Heb overigens toch de deluxe-versie gekocht. De enkele versie slijt ik wel op Marktplaats, want wil simpelweg meer van haar horen .

avatar van Booyo
tee schreef:
hoe simpeler hoe knapper. Agnes mag blijven.

Helemaal mee eens, schitterende muziek. Met name de eerste helft van het album is weergaloos mooi.