The Beatles - The Beatles (1968)

Alternatieve titel: The White Album

Rock / Pop
Label: Apple

1. Back in the U.S.S.R. (2:42)
  2. Dear Prudence (3:55)
  3. Glass Onion (2:18)
  4. Ob-La-Di, Ob-La-Da (3:09)
  5. Wild Honey Pie (0:53)
  6. The Continuing Story of Bungalow Bill (3:14)
  7. While My Guitar Gently Weeps (4:45)

met Eric Clapton

8. Happiness Is a Warm Gun (2:43)
  9. Martha My Dear (2:28)
  10. I'm So Tired (2:03)
  11. Blackbird (2:18)
  12. Piggies (2:04)
  13. Rocky Raccoon (3:33)
  14. Don't Pass Me By (3:50)
  15. Why Don't We Do It in the Road? (1:41)
  16. I Will (1:45)
  17. Julia (2:53)
  18. Birthday (2:42)
  19. Yer Blues (3:56)
  20. Mother Nature's Son (2:46)
  21. Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey (2:23)
  22. Sexy Sadie (3:10)
  23. Helter Skelter (4:29)
  24. Long, Long, Long (3:04)
  25. Revolution 1 (4:13)
  26. Honey Pie (2:40)
  27. Savoy Truffle (2:53)
  28. Cry Baby Cry (2:59)
  29. Revolution 9 (8:10)
  30. Good Night (3:09)
avatar van Rogyros
Tony schreef:
Ik vind het niks anders dan dom geneuzel, dit soort exercities. Voor je het weet staan hier weer 10 verschillende lijstjes hoe een enkel album eruit had kunnen zien. Dat is het nou eenmaal niet, deal with it. En nee, ik heb zin om mijn ongenoegen over dit soort zinloze acties kenbaar te maken door zo'n slaappoppetje. Als dat je niet bevalt, sla jij mijn post maar over...

Tja, wellicht zijn discussies over lang uitgebrachte muziek eigenlijk altijd wel zinloos, behalve dan dat sommigen er plezier uit halen. En discussies over albums behoren nu juist tot de leukste mogelijkheden van deze site!

Ik kan er prima mee dealen dat het een dubbel LP is geworden, hoor. Ik kan hem zelfs helemaal uitzitten!!

avatar van Bobbejaantje
Rogyros en Hendrick99 voor mij mag Helter Skelter zeker blijven. Een dijk van een nummer alleen is de mix achteraf gezien wat te braaf, had er straffer kunnen uitkomen. En al helemaal omdat McCartney toch de bedoeling had om een rocknummer te maken dat The Who omver zou blazen.

Wat voor mij wel had mogen geskipt worden: Revolution9 en vooral Don't Pass Me By. Had vervangen kunnen worden door enkele songs van George Harrison van die tijd (die nadien dan zijn beland op zijn debuut-tripel All Things Must Pass).

Wat voor mij wel had mogen geskipt worden:

Gratis tip: Skippen kan je zelf.

Kronos schreef:

Gratis tip: Skippen kan je zelf.

Prima, laat ik om te beginnen je saaie commentaar skippen.

avatar van Tony
Dat bedoel ik nou, je krijgt er alleen maar ellende van.

Wat voor mij wel had mogen geskipt worden:

[saai commentaar] En toch vijf sterren geven. [/saai commentaar]

[saai commentaar] En toch vijf sterren geven. [/saai commentaar]

Ah fijn, we kunnen het weer over inhoud hebben. Inderdaad geef ik toch vijf sterren omdat ik de algehele sfeer en kwaliteit van het album zo geweldig vind dat ik het Revolution 9 geneuzel erbij neem, alsook Don't Pass Me By (ironische titel trouwens). En heel eerlijk heb ik er een hekel aan om nummers te skippen op een album. Vandaar dat ik het niet erg vind om hierover ff een theoretische oefening te houden, zelfs al gaat het over een monument in de popmuziek. Denk wel dat dat moet kunnen op dit forum.

Bobbejaantje schreef:

Zonder de twee nummers die jij theoretisch geskipt had willen zien duurt het album nog altijd meer dan twee uur. Dat kan nooit op een enkele lp.

Kronos schreef:

Zeker. Ik zou zelf niet willen dat het één enkele LP wordt in tegenstelling tot de user hierboven. Al het andere materiaal is voor mij top.

Het kan trouwens ook zijn dat Revolution 9 en Don't Pass Me By op hun manier ook wel iets bijdragen in de gehele balans. Revolution 9 als 'avant-garde' tripje heeft op zich nog wel een raadselachtige en zelfs beklemmende sfeer. Don't Pass Me By is wat gerammel met een viool eronder, maar Ringo als lead vocal heeft ook altijd iets gezellig. Dus je ziet dat ik steeds ook het positieve van de zaak wil bekijken

Bobbejaantje schreef:

Oké, jij bent dus met een andere theoretische oefening bezig. Het wordt ingewikkeld.

De viool in Don't Pass Me By vind ik wel leuk. De rest van het nummer stelt weinig voor. Verder vind ik The Continuing Story of Bungalow Bill een beetje irritant. Vooral het refrein.
Maar Revolution 9 number 9? number 9? number 9? is een heerlijke trip. Afblijven graag.

avatar van caravelle
Gaan we voor de mono, stereo, remaster of remix? Gaan we voor een enkele lp, dubbel lp of misschien wel voor een triple? Nee geintje, zelf kies ik nu voor de remaster en vooral vanwege het feit dat de originele mix al bijzonder goed was, zeker voor 1968 begrippen! Ik mis in de remix een beetje de spooky/beklemmende sfeer van de originele stereo mix/remaster die deze dubbel lp en vooral side 3 en 4 zo bijzonder maken en daar hoort Revolution 9 ook zeker bij. Alleen met Don't pass me by heb ik niet zoveel maar natuurlijk staat deze ook in mijn geheugen gegrift. Dan liever Not guilty/Sour milk sea maar het heeft niet zo mogen zijn. Met andere woorden het is wat het is en ik zou ook nergens meer buiten kunnen. Kortom perfecte inperfectie.

avatar van Rogyros
Er zijn dus echt mensen die Revolution nr.9 helemaal uitzitten en zelfs zonder enige vorm van masochisme. Weer wat geleerd!

Ik vind Revolution nr.9 echt een gedrocht. Vreselijk wat mij betreft.

Als George Harrison wat meer nummers mocht aanleveren, nummers die nu op All Things Must Pass staan, dan zou het echt een van de allerbeste albums ooit kunnen zijn geworden.

En nu? Voor mij 4 sterren. Ik skip alleen Revolution nr.9. Andere nummers doorsta ik, maar veel is uitermate genietbaar. En de algehele sfeer is daardoor ook heel bijzonder. Een circus las ik hierboven ergens. Kan ik me goed in vinden.

avatar van Aazhyd
Als ik ga zitten schrappen, blijven er toch zeker 16 a 17 nummers over die er echt niet af kunnen.

Revolution 9 is een heerlijk bizar spooky nummer. Ik draai het niet vaak, alleen bij speciale gelegenheden. Is ook een uitstekend nummer om ongewenste gasten de deur uit te krijgen.

Hendrick99
Aazhyd schreef:

Daar kan ik alleen maar het logische antwoord op geven, dat je dan nóg scherper moet selecteren om op circa tien (10) topnummers uit te komen...

Hendrick99 schreef:

Ik stel voor dat we nog scherper gaan selecteren tot op zes (6) nummers en ons aldus beperken tot een EP. Weliswaar een absolute top EP, wordt dat even genieten zeg. Als naam voor deze EP had ik gedacht aan 'White Bum'.

Waarom hebben ze er eigenlijk geen drie lp's van gemaakt? Toch een teken dat ze lui werden en er geen zin meer in hadden...

avatar van heartofsoul

Bobbejaantje schreef:

Als 'Helter Skelter' er maar op staat, dan komt alles goed...

avatar van Poles Apart
Tip voor de liefhebbers: de 6-CD + BluRay Limited Super Deluxe Edition is thans 'slechts' €50 op Amazon.de. Leuk schoenkadootje!

avatar van kaztor
devel-hunt schreef:
NIETS weglaten, dan is de witte de witte niet meer. De chaos is juist de charme.

Ja, ik snap het gezemel niet helemaal...
Bungalow Bill, Wild Honey Pie, Yer Blues etc. op de schop.
En dan zeker als doodsklap pauzes tussen de ‘songs’ invoegen..?

avatar van echoes
Poles Apart schreef:

Bedankt voor de tip. Zojuist besteld!

avatar van Faalhaas
Het irritante Ob-La-Di, Ob-La-Da vervang ik toch graag door Lady Madonna hoor.

avatar van Niek
Paar prachtige liedjes en een hoop dat gewoon prettig voorbij gaat en de totale waanzin van Revolution 9 (de arrogantie om zoiets uit te brengen kan ik niet bij) maken dat ik niet hoger dan 3,5 uit kan komen. Vind cd 1 sowieso stuk beter dan 2. Met deze recent ook Rubber Soul aangeschaft. Verwacht daar toch wat meer van.

avatar van teus
Niek schreef:

Ben het vrijwel met je eens,snap ook die hoge score hier niet ,het zijn natuurlijk de Beatles en dan moet het goed zijn
Eigg moet ik ook naar 3,5* omdat als ik er nog es beter over denk vind ik de helft vrij matig.... schoolcijfer 7 is dan prima...dus herbeoordeling halfje* eraf
Gaat opgeteld dus over het totaal
Vind daarom Let It Be totaal dan nog beter

avatar van bawimeko
Niek schreef:

Eigenlijk is de hele White Album totale waanzin; de serieuze rock van Dear Prudence en While My Guitar, de comic-book onzin van Bungalow Bill en Rocky Raccoon, de folk van Mother Nature's Son en Blackbird en een hele berg half-affe probeersels en geluidscollages. En ik vind het juist VANWEGE die bende het ultieme Beatles-album. En natuurlijk kun je een track als Revolution #9 makkelijk skippen, maar het album was niet compleet geweest zónder dit statement....

avatar van gaucho
bawimeko schreef:

Ik snap je argumenten; ik hoor het vaker, dat mensen The White Album juist vanwege die ongeorganiseerde puinhoop zo'n geweldig album vinden. Ik schreef het hier al eens eerder: het zijn juist die onaffe experimenten - naast de topsongs uiteraard - die deze dubbelaar tot een 'accidental masterpiece' maken. Ik zou het album dan ook niet op een andere manier willen beleven, al heb ik daar wel eens anders over gedacht.

Je hoort hier een band die niet op zijn lauweren rust, die het experiment opzoekt en de grenzen van zijn kunnen aftast, en dat valt te respecteren. En toch...staan de experimenten en de flauwe nummers me vaak tegen als ik de plaat weer eens beluister. En dan denk ik toch iedere keer: er had zoveel méér in kunnen zitten. Het is alsof je als een soort 'fly on the wall' zit te luisteren naar The Beatles die in de studio wat halfgare experimenten aan het uitvoeren zijn. Fascinerend, zeker, totdat ze besluiten het ook maar meteen in deze vorm uit te brengen.

Tuurlijk, de genialiteit van de band schittert echt wel door in de betere nummers: Blackbird, While my guitar gently weeps , Dear prudence, Back in the USSR en Helter Skelter zijn pure pop-perfectie. Maar The White Album heeft voor mij gewoon niet die samengebalde energie, het in alle nummers het beste van jezelf willen geven, als bijvoorbeeld Sgt. Pepper, Abbey Road of Revolver. Het is bij mij het laagst beoordeelde Beatles-album, afgezien van de eerste vier. Soms denk ik ook wel: moet dat niet minstens vier sterren zijn? Maar nee, naast topkwaliteit staan er echt teveel draken op...

avatar van devel-hunt
Na de psychedelische concept LP's Sgt peppers lonely hearts club band en Magical mystery tour gooien ze wederom het roer om, zowel qua sound als qua uiterlijk, van de weelderige hoes van Pepper naar de hoes van de Witte, het verschil en de visie kon niet duidelijker worden ingegeven, en Yoko Ono verscheen ten tonele, de vriendin van...ze is te horen op de Witte, net zoals Eric Clapton, de geslotenheid van de vierkoppige monster werd doorbroken, the Beatles vormen niet langer een hecht team, maar gedragen zich als elkaar begeleiders op solo nummers, de kenmerkende Beatles sound verdwijnt en een blauwdruk voor hun toekomstige solo stijl dient zich hier al aan.
En de plaat zelf, het is in al zijn eenvoud, diversiteit, absurditeit heel puur, in ieder geval de favoriete Beatles plaat van John Lennon.

avatar van Bobbejaantje
Eigenlijk lijkt Honey Pie heel hard op een doorslagje van Dinah.
Minus de scatkunsten van Bing Crosby, wat Macca opvangt met wat simpel geneuzel. Aardig van Macca om binnen de veelheid van stijlen op The White Album toch plaats te ruimen voor dit stukje jazz age, uiteindelijk één van zijn geliefde muziekjes. En grappig dat Bing Crosby (zelf een legende van the silver screen) op latere leeftijd dan nog een song van The White Album gecoverd heeft: Ob-la-di Ob-la-da. Honey Pie zat hem waarschijnlijk te dicht tegen Dinah om iets mee aan te vangen

avatar van jorro
Een prachtig album met daarop mijn favoriete Beatles Song, While My Guitar Gently Weeps, maar ook een van de minder fraaie nummers, Why Don't We Do It in the Road? . Aan de bijna 81 pagina's aan berichten bij dit album heb ik weinig toe te voegen. Een mijlpaal in de muziekgeschiedenis en ook de nummer 1 in de 100 Greatest Albums of 1968 en eveneens 1e in de Best Ever Albums chart over dat jaar.

avatar van AbleMable
Als kind moest je natuurlijk wel eens mee op allerlei familie visite's ed...en als we naar een bepaalde Oom gingen, keek ik daarnaar uit omdat hij dit album op vinyl had en al jong intrigeerde dit album me. Later heeft de Oom mij zijn exemplaar gegeven. En het was lang het enigste album wat ik had van de Beatles. Op Cd schaftte ik later wel de rode en blauwe dubbelaar aan. Maar daar bleef het bij tot een maandje geleden en ik deze maar ook enkele andere albums van de Beatles heb aangeschaft op Cd, en gewoon de remaster uit 2009. En dit titelloze album blijft mij het meest aanspreken en intrigeert me nog steeds. Er gebeurt zoveel op. En ik zou er ook niks van willen missen. En mede door de durf en het experiment vind ik dit album zoals jorro ook schreef, een mijlpaal in de muziekgeschiedenis.