The Beatles - The Beatles (1968)

Alternatieve titel: The White Album

Rock / Pop
Label: Apple

1. Back in the U.S.S.R. (2:42)
  2. Dear Prudence (3:55)
  3. Glass Onion (2:18)
  4. Ob-La-Di, Ob-La-Da (3:09)
  5. Wild Honey Pie (0:53)
  6. The Continuing Story of Bungalow Bill (3:14)
  7. While My Guitar Gently Weeps (4:45)

met Eric Clapton

8. Happiness Is a Warm Gun (2:43)
  9. Martha My Dear (2:28)
  10. I'm So Tired (2:03)
  11. Blackbird (2:18)
  12. Piggies (2:04)
  13. Rocky Raccoon (3:33)
  14. Don't Pass Me By (3:50)
  15. Why Don't We Do It in the Road? (1:41)
  16. I Will (1:45)
  17. Julia (2:53)
  18. Birthday (2:42)
  19. Yer Blues (3:56)
  20. Mother Nature's Son (2:46)
  21. Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey (2:23)
  22. Sexy Sadie (3:10)
  23. Helter Skelter (4:29)
  24. Long, Long, Long (3:04)
  25. Revolution 1 (4:13)
  26. Honey Pie (2:40)
  27. Savoy Truffle (2:53)
  28. Cry Baby Cry (2:59)
  29. Revolution 9 (8:10)
  30. Good Night (3:09)
Thekillers87327 schreef:

Kan je ook inhoudelijk reageren??
Of ga je door met de minderwaardige grappen?

Ik waardeer ieders mening. Echt... Maar juist bij jou mis ik de inhoud in dit verhaal. Ik ben benieuwd welke nummers je op elkaar vind lijken, want ik heb t idee dat je t album echt niet helemaal hebt uitgezeten.

Thekillers87327 schreef:

Nogmaals, ik heb het album helemaal geluisterd en ik vind het hetzelfde. Accepteer nou gewoon dat ik dat vind..

Dus Obladi klinkt hetzelfde als Helter Skelter? Of Revolution 9??

lennon schreef:

Als je de inhoud mist lees je terug. Ik weet iniedergeval dat ik nooit meer n negatieve mening over een beatles album geef. Jullie reageren ook niet heel inhoudelijk door meteen te zeggen ( geen verstand, komt nota bene van n killers fan) ajuhh

lennon schreef:

Dus Obladi klinkt hetzelfde als Helter Skelter? Of Revolution 9??

De stijl? Nee die niet, en toch vind ik het op elkaar lijken

De stijl? Nee die niet, en toch vind ik het op elkaar lijken

Sorry, ik kan hier gewoon niet bij.... Maar goed als jij t zo hoort.

Het gaat niet om het feit dat je Beatles afkraakt. Moet je zelf weten., het is meer dat heel korte door de bocht waar men hier over struikelt. Ik vind het juist heel interessant om te weten waarom dan. Maar ik zou zo graag hren wat jij dan op elkaar vind lijken in bijvoorbeeld die 3 die ik noem. Dan wordt het een leuk en interessant gesprek.

lennon schreef:

Sorry, ik kan hier gewoon niet bij.... Maar goed als jij t zo hoort.

Ik kraak het nergens af, ik vind het gewoon niet goed.
En met op elkaar lijken bedoel ik vooral het ritme, die lijkt altijd hetzelfde.
Dear prudence en Julia bijv
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Trouwens dat ze wel of niet divers zijn is eigenlijk niet mijn punt, ik vind ze echt overschat helaas. Ze maken meer kwantiteit dan kwaliteit.
Al moet ik zeggen, let it be vind ik dan wel weer prachtig

Thekillers87327 schreef:

En met op elkaar lijken bedoel ik vooral het ritme, die lijkt altijd hetzelfde.
Dear prudence en Julia bijv

Sorry, ik volg je echt niet. 2 totaal andere nummers. Enige overeenkomst is dat Lennon ze beide zingt.

Let it be vind ik dan weer wat slap...

lennon schreef:

Let it be vind ik dan weer wat slap...

Haha ach dan gaan we er niet uitkomen
Ik heb ook heel vaak deze discussie met mn broer haha.
Achja smaken verschillen
Ik zit even een alice in chains plaat op om dit weg te spoelen.
(Grapje)

avatar van caravelle
Ja, die debuutplaat van Alice in chains uit 1968 vond ik ook altijd fantastisch maar nadat ik The White Album had ontdekt werd ik AIC snel zat, die nummers leken wel heel erg veel op elkaar. Dat is mijn mening en ik ga hier inhoudelijk dan ook verder niet op in! Wat zeg je, die komt niet uit 1968. Oh ok, uit 1990, ga ik deze eens beluisteren.

caravelle schreef:

Rare reactie.
Ik heb nergens gezegd dat het slecht is omdat veel nmmrs op elkaar lijken, goed luisteren is niet voor iedereen weggelegd.
AIC klinkt veel hetzelfde qua sfeer etc, dat is niet ALTIJD een negatief ding. Het kan zelfs heel positief uitpakken en dat is bij AIC dan ook gelukt, een geweldige plaat vol met knallers!
Danku

avatar van teus
Ik lees deze discussie nu en daarna heb ik het nog eens herbeluisterd...
Dat die albumtracks op elkaar lijken,daar heeft de heer Killers wel een punt

Luister maar eens naar nr 4 en daarna nr 23 lijkt heel erg op elkaar

En vooral de 2 afsluiters van dit album ..29 en 30

avatar van LucM
Thekillers87327 schreef:

Ugh, duik iets verder dan alleen the beatles.

Zegt hij tegen iemand die al op 8947 albums heeft gestemd!

avatar van Obscure Thing
Hij heeft natuurlijk het recht om iets niet goed te vinden, en de hoeveelheid stemmen maakt natuurlijk niks uit, muziek is geen exacte wetenschap. Maar ik zou het eerder begrijpen als iemand dit album niet goed vindt door de chaos en de te veel uiteenlopende sounds dan dat alles hetzelfde klinkt, dat staat haaks op dit album. Als je dat nou bij Rubber Soul of Revolver zei, oké, maar dit album is de Madvillainy onder de classic rock albums.

Obscure Thing schreef:

Tja, niet ieder mens kun je nou eenmaal begrijpen.
Ik blijf bij mijn mening dat ze qua songstructuur altijd dezelfde nmmrs maken en dat ik het best op elkaar vind lijken.
Ik zit niet te haten of te trollen op de beatles, ondanks dat ik ze heel erg overschat vind.

avatar van Obscure Thing
Kijk, ik vind het niet eens slecht als nummers op elkaar lijken. De nummers op Revolver lijken enorm op elkaar, maar dat is juist de kracht van dat album. De subtiele verschillen waardoor je toch een heel rijk pallet aan geluiden krijgt. Maar dat is op dit album gewoon niet zo. Als je met songstructuur doelt op complet-refrein-complet-bridge-refrein kan ik je volgen. Maar dat kan je dus over bijna alle popmuziek zeggen. Ook over veel albums die jij in je top tien hebt staan.

Dus jij vindt dat Dear Prudence en Back in the USSR op elkaar lijken? Dat zijn de twee openingsnummers die wat mij betreft al totaal anders zijn. Dear Prudence is folk ten top, Back in the USSR is bijna rockabilly.

avatar van devel-hunt
Obscure Thing schreef:

Hier moet ik even ingrijpen ? lijken Tomorrow never knows, Eleanor Rigby, love you to, yellow submarine etc. op elkaar? De diversiteit is ook al op revolver groot. De sfeer van revolver vormt wel meer een eenheid dan op de witte waar het qua gemoed ook alle kanten op schiet.
Revolver is een brok stabiliteit terwijl de witte een stuurloos schip lijkt, drie kapiteins waren er op de witte aanwezig met Yoko ono die haar bed in de studio had staan.

avatar van meneer
Thekillers87327 kijk uit. Blasfemie. Je bevindt je hier op heilige grond waar het mijnenveld eindeloos is. Dat kan ene Buizen zich nog wel herinneren, denk ik. Is met de staart tussen de benen van MuMe verdwenen . Maar dat was dan ook een echte Beatles hater en ging altijd compleet los op de band. Was wel genieten altijd.

Of bepaalde nummers van bv dit album lijken op andere nummers ? Dat is mij nog nooit zo opgevallen. ‘Dear Prudence’ is voor mij heilig. ‘Julia’ vind ik wat zeurderiger. Maar goed, dat heb je met de verschillende benaderingen van mannen van of naar jonge vrouwen of naar hun moeder .

devel-hunt schreef:

Hier moet ik even ingrijpen ? lijken Tomorrow never knows, Eleanor Rigby, love you too, yellow submarine etc. op elkaar? De diversiteit is ook al op revolver groot. De sfeer van revolver vormt wel meer een eenheid dan op de witte waar het qua gemoed ook alle kanten op schiet.

Ik doelde meer op sfeer inderdaad, Revolver voelt als een lange trip, White voelt als een circus.

avatar van steven
Vind dan zelf sgt pepper meer het circus album , moet ik echt altijd aan denken bij het begin van dat album , mr kite en de hoes . Maar begrijp wel wat je bedoelt

avatar van schizodeclown
Die overgang van Helter Skelter op Long, Long, Long, meer afwisselend kan het niet.

avatar van devel-hunt
schizodeclown schreef:

Of van revolution 9 naar goodnight ?

avatar van captino
Heb dit altijd wel een bijzonder Beatle album gevonden. Kon het tot een paar jaar geleden nooit echt plaatsen en luisterde er bijna nooit naar. Heb de in 2009 gekochte remaster pas in 2012 voor de eerste keer in de cd-speler gestopt. Een paar jaar geleden ging in 1 keer bij mij de knop om en ging ik de plaat steeds meer echt waarderen.