The Beatles - The Beatles (1968)

Alternatieve titel: The White Album

Rock / Pop
Label: Apple

1. Back in the U.S.S.R. (2:42)
  2. Dear Prudence (3:55)
  3. Glass Onion (2:18)
  4. Ob-La-Di, Ob-La-Da (3:09)
  5. Wild Honey Pie (0:53)
  6. The Continuing Story of Bungalow Bill (3:14)
  7. While My Guitar Gently Weeps (4:45)

met Eric Clapton

8. Happiness Is a Warm Gun (2:43)
  9. Martha My Dear (2:28)
  10. I'm So Tired (2:03)
  11. Blackbird (2:18)
  12. Piggies (2:04)
  13. Rocky Raccoon (3:33)
  14. Don't Pass Me By (3:50)
  15. Why Don't We Do It in the Road? (1:41)
  16. I Will (1:45)
  17. Julia (2:53)
  18. Birthday (2:42)
  19. Yer Blues (3:56)
  20. Mother Nature's Son (2:46)
  21. Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey (2:23)
  22. Sexy Sadie (3:10)
  23. Helter Skelter (4:29)
  24. Long, Long, Long (3:04)
  25. Revolution 1 (4:13)
  26. Honey Pie (2:40)
  27. Savoy Truffle (2:53)
  28. Cry Baby Cry (2:59)
  29. Revolution 9 (8:10)
  30. Good Night (3:09)
avatar van Rogyros
Tony schreef:
Ik vind het niks anders dan dom geneuzel, dit soort exercities. Voor je het weet staan hier weer 10 verschillende lijstjes hoe een enkel album eruit had kunnen zien. Dat is het nou eenmaal niet, deal with it. En nee, ik heb zin om mijn ongenoegen over dit soort zinloze acties kenbaar te maken door zo'n slaappoppetje. Als dat je niet bevalt, sla jij mijn post maar over...

Tja, wellicht zijn discussies over lang uitgebrachte muziek eigenlijk altijd wel zinloos, behalve dan dat sommigen er plezier uit halen. En discussies over albums behoren nu juist tot de leukste mogelijkheden van deze site!

Ik kan er prima mee dealen dat het een dubbel LP is geworden, hoor. Ik kan hem zelfs helemaal uitzitten!!

avatar van Bobbejaantje
Rogyros en Hendrick99 voor mij mag Helter Skelter zeker blijven. Een dijk van een nummer alleen is de mix achteraf gezien wat te braaf, had er straffer kunnen uitkomen. En al helemaal omdat McCartney toch de bedoeling had om een rocknummer te maken dat The Who omver zou blazen.

Wat voor mij wel had mogen geskipt worden: Revolution9 en vooral Don't Pass Me By. Had vervangen kunnen worden door enkele songs van George Harrison van die tijd (die nadien dan zijn beland op zijn debuut-tripel All Things Must Pass).

Wat voor mij wel had mogen geskipt worden:

Gratis tip: Skippen kan je zelf.

Kronos schreef:

Gratis tip: Skippen kan je zelf.

Prima, laat ik om te beginnen je saaie commentaar skippen.

avatar van Tony
Dat bedoel ik nou, je krijgt er alleen maar ellende van.

Wat voor mij wel had mogen geskipt worden:

[saai commentaar] En toch vijf sterren geven. [/saai commentaar]

[saai commentaar] En toch vijf sterren geven. [/saai commentaar]

Ah fijn, we kunnen het weer over inhoud hebben. Inderdaad geef ik toch vijf sterren omdat ik de algehele sfeer en kwaliteit van het album zo geweldig vind dat ik het Revolution 9 geneuzel erbij neem, alsook Don't Pass Me By (ironische titel trouwens). En heel eerlijk heb ik er een hekel aan om nummers te skippen op een album. Vandaar dat ik het niet erg vind om hierover ff een theoretische oefening te houden, zelfs al gaat het over een monument in de popmuziek. Denk wel dat dat moet kunnen op dit forum.

Bobbejaantje schreef:

Zonder de twee nummers die jij theoretisch geskipt had willen zien duurt het album nog altijd meer dan twee uur. Dat kan nooit op een enkele lp.

Kronos schreef:

Zeker. Ik zou zelf niet willen dat het één enkele LP wordt in tegenstelling tot de user hierboven. Al het andere materiaal is voor mij top.

Het kan trouwens ook zijn dat Revolution 9 en Don't Pass Me By op hun manier ook wel iets bijdragen in de gehele balans. Revolution 9 als 'avant-garde' tripje heeft op zich nog wel een raadselachtige en zelfs beklemmende sfeer. Don't Pass Me By is wat gerammel met een viool eronder, maar Ringo als lead vocal heeft ook altijd iets gezellig. Dus je ziet dat ik steeds ook het positieve van de zaak wil bekijken

Bobbejaantje schreef:

Oké, jij bent dus met een andere theoretische oefening bezig. Het wordt ingewikkeld.

De viool in Don't Pass Me By vind ik wel leuk. De rest van het nummer stelt weinig voor. Verder vind ik The Continuing Story of Bungalow Bill een beetje irritant. Vooral het refrein.
Maar Revolution 9 number 9? number 9? number 9? is een heerlijke trip. Afblijven graag.

avatar van caravelle
Gaan we voor de mono, stereo, remaster of remix? Gaan we voor een enkele lp, dubbel lp of misschien wel voor een triple? Nee geintje, zelf kies ik nu voor de remaster en vooral vanwege het feit dat de originele mix al bijzonder goed was, zeker voor 1968 begrippen! Ik mis in de remix een beetje de spooky/beklemmende sfeer van de originele stereo mix/remaster die deze dubbel lp en vooral side 3 en 4 zo bijzonder maken en daar hoort Revolution 9 ook zeker bij. Alleen met Don't pass me by heb ik niet zoveel maar natuurlijk staat deze ook in mijn geheugen gegrift. Dan liever Not guilty/Sour milk sea maar het heeft niet zo mogen zijn. Met andere woorden het is wat het is en ik zou ook nergens meer buiten kunnen. Kortom perfecte inperfectie.

avatar van Rogyros
Er zijn dus echt mensen die Revolution nr.9 helemaal uitzitten en zelfs zonder enige vorm van masochisme. Weer wat geleerd!

Ik vind Revolution nr.9 echt een gedrocht. Vreselijk wat mij betreft.

Als George Harrison wat meer nummers mocht aanleveren, nummers die nu op All Things Must Pass staan, dan zou het echt een van de allerbeste albums ooit kunnen zijn geworden.

En nu? Voor mij 4 sterren. Ik skip alleen Revolution nr.9. Andere nummers doorsta ik, maar veel is uitermate genietbaar. En de algehele sfeer is daardoor ook heel bijzonder. Een circus las ik hierboven ergens. Kan ik me goed in vinden.

avatar van Aazhyd
Als ik ga zitten schrappen, blijven er toch zeker 16 a 17 nummers over die er echt niet af kunnen.

Revolution 9 is een heerlijk bizar spooky nummer. Ik draai het niet vaak, alleen bij speciale gelegenheden. Is ook een uitstekend nummer om ongewenste gasten de deur uit te krijgen.

Hendrick99
Aazhyd schreef:

Daar kan ik alleen maar het logische antwoord op geven, dat je dan nóg scherper moet selecteren om op circa tien (10) topnummers uit te komen...

Hendrick99 schreef:

Ik stel voor dat we nog scherper gaan selecteren tot op zes (6) nummers en ons aldus beperken tot een EP. Weliswaar een absolute top EP, wordt dat even genieten zeg. Als naam voor deze EP had ik gedacht aan 'White Bum'.

Waarom hebben ze er eigenlijk geen drie lp's van gemaakt? Toch een teken dat ze lui werden en er geen zin meer in hadden...

avatar van heartofsoul

Bobbejaantje schreef:

Als 'Helter Skelter' er maar op staat, dan komt alles goed...