The Beatles - The Beatles (1968)

Alternatieve titel: The White Album

Rock / Pop
Label: Apple

1. Back in the U.S.S.R. (2:42)
  2. Dear Prudence (3:55)
  3. Glass Onion (2:18)
  4. Ob-La-Di, Ob-La-Da (3:09)
  5. Wild Honey Pie (0:53)
  6. The Continuing Story of Bungalow Bill (3:14)
  7. While My Guitar Gently Weeps (4:45)

met Eric Clapton

8. Happiness Is a Warm Gun (2:43)
  9. Martha My Dear (2:28)
  10. I'm So Tired (2:03)
  11. Blackbird (2:18)
  12. Piggies (2:04)
  13. Rocky Raccoon (3:33)
  14. Don't Pass Me By (3:50)
  15. Why Don't We Do It in the Road? (1:41)
  16. I Will (1:45)
  17. Julia (2:53)
  18. Birthday (2:42)
  19. Yer Blues (3:56)
  20. Mother Nature's Son (2:46)
  21. Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey (2:23)
  22. Sexy Sadie (3:10)
  23. Helter Skelter (4:29)
  24. Long, Long, Long (3:04)
  25. Revolution 1 (4:13)
  26. Honey Pie (2:40)
  27. Savoy Truffle (2:53)
  28. Cry Baby Cry (2:59)
  29. Revolution 9 (8:10)
  30. Good Night (3:09)
het is voor mij op "Abbey Road" na de beste van Beatles, omdat die juist weer meer gepolijst is.
maar dat "de witte" meesterlijk goed is is een understatement, natuurlijk

avatar van HiLL
Ik denk dat dit album net zo vernieuwend is geweest als Sgt. maar heel anders.

ettettummu schreef:

maar dat "de witte" meesterlijk goed is is een understatement, natuurlijk

Wat bedoel je precies met 'meer gepolijst'?

avatar van HiLL
Abbey Road is veel 'perfecter' gemaakt/geproduceerd en meer als groep. Terwijl het meer een McCartney/Harrison plaat is. Lennon kwam zo stoned als een garnaal ff zijn ding doen...
Witte is meer soloalbum...alles werd zo'n beetje apart van elkaar ingespeeld. Letterlijk McCartney in studio a en Lennon in b. Ook is White meer een 'fun' album gezien het aantal draken wat er op staat.

avatar van avdj
Ik neem aan dat je met de draken nummers als "Revolution 9" en "Long, Long, Long" bedoelt? Zo niet, welke dan wel/of niet?

avatar van tomthumb
avdj schreef:

Zo slecht is Long, long , long toch niet? Ik skip altijd Obladi Oblada of hoe je dat dan mag schrijven. Happiness is a warm gun is een van m'n favoriete Beatle-nummers. Sexy Sadie is ook erg tof Teveel om op te noemen.

Music4ever schreef:

Wat bedoel je precies met 'meer gepolijst'?

ik bedoel dat de muziek meer perfecter klinkt, elke noot lijkt meer "uitgebalanceerd" en is gespeeld om , ja wat ik zeg, het geheel meer perfecter te laten klinken.
daar waar de witte elpee juist spontaner is, is Abbey Road meer doordacht
meer af

Het klinkt misschien raar maar ik vind het juist het mooie van dit album dat niet alles perfect is. Als alle noten zo perfect zijn klinkt het al gauw te 'gelikt'. (wat overigens niet het geval is op Abbey
Road) Verder vind ik wat HiLL zegt een beetje raar. Hoezo staan er draken op deze plaat dan. (ik vind dat alleen revolution 9 een draak is) Wat avdj zegt slaat ook nergens op. Long,long,Long is juist een prachtig rustig nummer met schitterende gitaar. (absoluut geen draak!)

klopt ook
het is juist de charme van dit album dat hij niet gelikt klinkt

feit is wel dat de waardering om, met de grootste onderlinge problemen/frustaties 2 jaar later, juist dan met een uitgebalanceerde elpee te komen, bijzonder groot is bij mij.

het is het ultieme bewijs dat de Beatles, als ze alleen hun vakmansschap laten gelden en hun problemen opzij schuiven, de naam van grootste band erg gemakkelijk eer aan doen

trouwens gepolijst is niet hetzelfde als gelikt
gelikt klinkt wat negatief, terwijl gepolijst juist vakmansschap en toewijding verraadt.

avatar van HiLL
Ten eerste is Long long long heel erg mooi.

dat zijn draken avdj/Music4ever

avatar van avdj
Haha, hetzelfde drakenlijstje als ik
Met als toevoeging(en) dus sowieso Long, Long, Long

he jongens,
dat zijn toch geen draken?

good night

Die inderdaad ook.

HiLL schreef:

Ten eerste is Long long long heel erg mooi.

dat zijn draken avdj/Music4ever

Hier wil ik even op reageren.
Ob-La-Di, Ob-La-Da
Lekker vrolijk nummer wat bij heel weinig mensen (op deze site) gewaardeerd kan worden. Niet terecht als je het mij vraagt.
Er zit toch een lekkere melodie in.
Wild Honey Pie
De tempoversnelling is heel mooi maar het is nogal experimenteel.
Niet echt een 'serieus nummer'
The Continuing Story Of Bungalow Bill
Geweldig intro (gitaar Harrison) met een beetje flauw refrein,maar de coupletten van Lennon vind ik fantastisch.
Piggies
Één van de mooiste Harrison nummers. Schitterende gitaar en heel mooi gezongen.
Don't Pass Me By
Vind ik ook een schitterend nummer. Lekker in het gehoor liggende muziek, één van de beste van Starr.

avatar van avdj
Het zijn nou eenmaal meningen. Ik weet wel dat jij alles geweldig vind maar met name Ob-La-Di, Ob-La-Da heeft gewoon zo'n flauw deuntje vind ik.

Bungalow Bill en ob la di moet je met een flinke knipoog nemen, hoor, maar zijn zeker geen draken
hoe je piggies een draak kunt noemen

good night
die wel

De coupletten in The Continuing Story Of Bungalow Bill vind ik toch erg sterk. Het refrein is idd een beetje flauw,maar het is toch zeker geen draak. Good Night is volgens jullie een draak maar het is een slaapliedje,toch?

avdj schreef:

Duhhhhhhhhhhhhhhhh,natuurlijk zijn het meningen!!!!
Daar is de site toch voor gemaakt!
Je moet niet steeds open deuren intrappen en je distaccieeren van het onderwerp.

avatar van avdj
Ja oke, maar dan hoef je toch niet met een compleet verhaal te komen en zeggen van: "Ja maar, dat nummer is wel goed!!" Ieder z'n mening. Maar goed, beter dan een vaag bericht van een paar woorden.

P.S. Zit jij nu zinnen over te nemen uit Johan Derksens column?

avatar van HiLL
Ok dat couplet is idd nog vrij goed en mooi, de rest is shit. Obla di kan ik afluisteren en lekker mee bleren, maar het is geen goed nummer. Don't Pass me By is echt crap! Piggies is geinig maar nee ik heb liever Savoy Truffle misschien wel de beste van Harrison. Erg lekker is dat nummer!

Btw Good Night is echt zeer slecht gezongen door Ringo, maar toch de melodie is mooi vind ik. Echt een lullaby

In Don't Pass Me By zit wel een lekker ritme en melodie vind ik en Savoy Truffle is idd een heel goed nummer,maar niet beter als Piggies.

avatar van HiLL
Savoy is veel beter zelfs. Piggies is geinig, klinkt lekker..maar een Savoy is muzikaal gezien beter.

HiLL schreef:

Maar wat bedoel je dan met 'muzikaal gezien beter' ?

Music4ever schreef:

Maar wat bedoel je dan met 'muzikaal gezien beter' ?

Nou ja luister zelf, klinkt naar mijn mening stukken beter. Ook het ongewone geluid wat ?waaruit komt? in Savoy vind ik erg lekker.

avatar van HiLL
Back In The U.S.S.R is overigens een van mijn favoriete Beatles nummers. Het swingt zo lekker en je hoort het plezier van McCartney, zingt goed, lekkere gitaren van Harrison..echt een van de betere van Mc zijn hand.

The Beatles...ooit onaantastbaar, nu - bij jongere generaties- vaak ter discussie staand. Zelf ben ik van 1963 en reken mezelf tot een "oudere" generatie, maar heb The Beatles niet echt bewust meegemaakt. Dat is toch pas later gekomen. Je leert muziek waarderen en graaft je een weg terug in de geschiedenis ervan om telkens toch weer bij deze band uit te komen.

The White Album is in mijn ogen een juweel. Niet alle nummers zijn even toegankelijk voor het grote publiek (lang leve de lsd ), maar waar ze al niet lekker in het gehoor liggen, zijn ze op zijn minst intrigerend te noemen. Over de hele breedte daarom een plaat die ook 37 jaar na dato nog altijd staat als een huis.

Mijn persoonlijke favorieten: Helter Skelter, While my guitar gently weeps en Dear Prudence.

mazdalfa schreef:

Mooi dat je dan een McCartney, een Harrison en een Lennon liedje pakt!

HiLL schreef:

Mooi dat je dan een McCartney, een Harrison en een Lennon liedje pakt!

Spontaan gekozen op het gehoor en gevoel. Het bewijst nogmaals dat ze als band onaantastbaar zijn in de popgeschiedenis (en niet alléén Lennon/Macca)

avatar van avdj
Net geluisterd van A tot Z. Om maar te beginnen: ik snap heel goed dat mensen het een topalbum (en een topband) vinden. Iets wat ik bij (de albums van) U2 nog steeds niet heb.

Maar toch...écht raken doet mij het niet. Helter Skelter en het beginstuk van Birthday vind ik sterk, net als Sexy Sadie.