Opeth - In Live Concert at the Royal Albert Hall (2010)

Zweden
Label: Roadrunner

1. The Leper Affinity (11:01)
  2. Bleak (9:41)
  3. Harvest (7:02)
  4. The Drapery Falls (10:31)
  5. Dirge for November (8:56)
  6. The Funeral Portrait (8:58)
  7. Patterns in the Ivy (2:30)
  8. Blackwater Park (12:40)
  9. Forest of October (18:01)
  10. Advent (16:01)
  11. April Ethereal (10:51)
  12. The Moor (12:34)
  13. Wreath (13:40)
  14. Hope Leaves (7:12)
  15. Harlequin Forest (14:01)
  16. The Lotus Eater (11:59)
CorvisChristi (crew)
De nieuwe, indrukwekkende live-registratie van Opeth.
Overigens is de hoes een ode aan, maar ook een dikke, vette knipoog naar Deep Purple - Concerto for Group and Orchestra (1969).
Leuk gevonden vind ik het in ieder geval. Nu nog even de verschillen onder de loep nemen .

avatar van Kill_illuminati
Ik moest gelijk aan Deep Purple denken toen ik de cover zat. Je bestigde het al met je reactie. Geen verkeerde setlist in ieder geval.

beaster1256
ja , een zeer dikke knipoog naar deep purple , en nummer 3 ' harvest ' was toen het label van deep purple !

ben benieuwd naar deze plaat ?

avatar van Kill_illuminati
Ben je bekend met het oeuvre van Opeth? Geweldige band, een van de beste van de afgelopen jaren. Btw Harvest is gewoon een nummer van het album Blackwater Park uit 2001. Maar leuk gevonden.

beaster1256
nee ik ken ze niet maar kan ze wel leren kennen , een groep die verwijst naar deep purple moet wel iets in zijn mars hebben , hopelijk is het geen pure metal want dat lust ik niet ! verga hier trouwens van de rugpijn !

avatar van Wouter30
vandaag op de deurmat gevallen.........

avatar van Houn
Vandaag gekregen, laat het eerst eens in me omgaan, voordat ik een definitieve stem geef.

avatar van Stalin
Dacht, gezien de hoes eerst dat dit een of andere halfbakken bootleg was, die de MuMe censuur gepasseerd was.

Maar dit bleek toch niet het geval te zijn, want in 2e instantie zag ik meteen de link met Deep Purple...

Ben hier erg benieuwd naar en heb dan ook meteen mijn zwager (die alles van Opeth heeft) op de hoogte gesteld van deze release.
Helaas blijkt hij een wat slappe fan te zijn, want hij wist niets van deze release...

Maar goed, heb hem op de hoogte gesteld van de aanbieding van deze release op Bol.com

Hier is de 2dvd/3cd box voor € 34,99 te krijgen namelijk en als hij hem eenmaal heeft, dan knal ik die 3 cd's wel weer op mijn MP3-speler

avatar van THEMARSVOLTA
Hij is fijn, een opeth concert van 2 uur en 57 minuten.

CorvisChristi (crew)
Het mooie is dat ook het gehele Blackwater Park-album compleet live gespeeld wordt.

avatar van Kronos
Tja, leuk die hoes, maar misschien vooral wat verwarrend omdat het hier een gewoon live concert betreft en de muzikale verwantschap tussen Opeth en Deep Purple minder groot is dan nu vermoed zou kunnen worden.

avatar van wizard
Als liefhebber van sommige albums van Opeth (alles tot Deliverance eigenlijk) doet deze release toch een beetje mijn wenkbrauwen fronsen: na Blackwater Park en de heruitgave daarvan dit jaar, nu nogmaals een keertje dat album. Maar nu live. Beetje teveel van het goede? Bovendien, dit is al het derde live-album in 4 jaar, terwijl er in tussentijd weinig (memorabel) studiowerk is verschenen.

Ik geloof graag dat dit allemaal uit liefde voor de fans gemaakt is, maar het komt op mij een beetje over alsof de liefde voor de portemonnee van de fans net zo groot is. Maar misschien moet ik een iets vrolijker bril opzetten.

avatar van Kronos
Na een (zeer memorabel) studiowerk als Watershed valt ook niet te verwachten dat er binnen de twee jaar alweer iets dergelijks verschijnt. Intussen worden we zoet gehouden met dit soort releases. Niemand hoeft die te kopen, toch? En Opeth mag er iets aan verdienen, toch?

avatar van wizard
Tja, volgens mij hebben wij niet helemaal dezelfde mening over Watershed. Ik zal het album binnenkort nog eens beluisteren, maar of dat mijn mening gaat veranderen is een tweede.

Uiteraard voel ik me niet verplicht dit te kopen, en uiteraard mag Opeth eraan verdienen. Maar zelf ben ik niet zo enthousiast over het uitbrengen van live-album na live-album. Ik gun het de band van harte, maar bij dit soort releases blijft er bij mij een naar geurtje achter dat riekt naar centjes harken.

avatar van Kronos
Alsof een band als Opeth al schatrijk wordt van het harde werk van touren alleen? Of van het intensieve studiowerk?

Als de liefhebbers er blij mee zijn en Opeth verdient er wat aan, waar zit dan het nare geurtje aan?

Ik vind dat zelfs in de aller commercieelste toestanden altijd een rare reactie. Niemand is verplicht om wat dan ook van een artiest te kopen. Wie dat wel doet doet het voor eigen rekening. De rest is gezever.

avatar van Houn
voor mij is het een win-win situatie. Ik heb weer 3 uren aan mooie muziek en beeldmateriaal en zij hebben een percentage

avatar van Wouter30
Na de dvd bekeken te hebben, toch weer tot de conclusie gekomen
dat het weer een puik stukje werk is wat de heren neerzetten.

Prachtige sfeer tijdens het concert,perfect geluid, jammer van een paar kleine
technische probleempjes.
En de de documentaire over de tour is ook alleraardigst.
Dat de jongens van Opeth wat commercieler geworden zijn geloof ik ook wel, maar zolang de kwaliteit er niet onder te lijden heeft, heb ik er geen problemen mee.

avatar van Kill_illuminati
Ik sta anders te spingen voor zulke releases. En dan nog Blackwater Park in z'n geheel. Anyway ik heb een deel op Spotify geluisterd en dat klonk glashelder. Dus misschien koop ik de DVD wel morgen.

CorvisChristi (crew)
Heb 'm gevraagd voor m'n verjaardag. Nu nog even wachten tot ik 'm (hopelijk) krijg op Dierendag .

avatar van Kill_illuminati
Ik heb de DVD vandaag in de winkel zien liggen maar ik vond het nog net wat te duur.

avatar van odi
odi
Heb de vinyl/dvd versie vandaag binnen gehad en die is fantastisch, helemaal omdat ik er zelf bij was. Sta ook nog op foto in de binnenkant van 1 van de elpee-hoezen.

Prachtig document !!

avatar van Houn
Ik geef hem een halve ster extra tov mijn eerste luisterbeurt. de beelden zijn erg goed, evenals het geluid.

ik moet nageven dat blackwater park mij nu wel begint te boeien. Ach, ik vind Opeth live toch beter dan op een studio album.

4.5*

avatar van glenn53
The Loyal Disharmonic Orchestra heet dit ding, gaarne veranderen.

avatar van Wouter30
Afgelopen dagen nog weer eens rustig bekeken. en op me laten inwerken...

Tot de conclusie gekomen: deze verdient gewoon 5 sterren

glenn53 schreef:
The Loyal Disharmonic Orchestra heet dit ding, gaarne veranderen.

Toch niet. De titel zoals die hier staat is weldegelijk juist.
Gaarne laten staan.

Ik heb deze vandaag zien liggen.
2 dvd's, 3 cd's, 35 knotsen.
Iets teveel van het goede voor mij.

avatar van Nicholas123
Ligt het nu aan mij of Akerfeldt zijn grunt er hard op achteruit aan het gaan? Of is dit eerder een stilistische keuze van zijn kant?

Zijn cleane zang daarentegen klinkt beter dan ooit. Misschien gaat het ene wel ten koste van het andere.

avatar van Wouter30
Klopt wel ,viel mij ook op dat het grunten vrij rauw klonk, maar niet echt storend.....

Ik vermoed dat het toch niet het beste is voor je stem als je het jaren achter elkaar doet. een jaar of 20 dus in zijn geval.

Wouter30 schreef:

Blijkbaar wel, want zijn normale zangstem vind ik nog steeds één van de beste die ik ken en heeft er dus niet onder geleden.

avatar van Kronos
Ik vind zijn gewone zangstem nu net een van de zwakste punten van Opeth. Een beetje te droog duf of zo. Dat hij technisch beter heeft leren zingen verbetert daar niets aan. Integendeel, het maakt dat het soms allemaal teveel aangeleerd gaat klinken.

avatar van Wouter30
Dat klopt zeker :maar als hij in "grunt mode" zingt is het wel wat minder geworden.......

Dat zijn twee verschillende levels van zang waarbij je andere spieren gebruikt als bij normale zang.