Opeth - In Live Concert at the Royal Albert Hall (2010)

Zweden
Label: Roadrunner

1. The Leper Affinity (11:01)
  2. Bleak (9:41)
  3. Harvest (7:02)
  4. The Drapery Falls (10:31)
  5. Dirge for November (8:56)
  6. The Funeral Portrait (8:58)
  7. Patterns in the Ivy (2:30)
  8. Blackwater Park (12:40)
  9. Forest of October (18:01)
  10. Advent (16:01)
  11. April Ethereal (10:51)
  12. The Moor (12:34)
  13. Wreath (13:40)
  14. Hope Leaves (7:12)
  15. Harlequin Forest (14:01)
  16. The Lotus Eater (11:59)
avatar van Kronos
Dat is wel een erg mooie box. Gelimiteerd op 4000 exemplaren. Ik heb deze destijds iets van een 80 euro betaald, maar op Discogs vind je 'm nu nog voor minder.

Maar de dvd's zijn wellicht nog het leukst. Echt prachtig in beeld gebracht, dit concert. Zo ook The Roundhouse Tapes. Alleen hun eerste dvd, Lamentations, is visueel minder de moeite.

avatar van matthijs
Voor mij de kennismaking met Opeth. Naar aanleiding van de superhoge gemiddelde waardering (4.53!) had ik hoge verwachtingen. Die zijn niet meteen ingevuld, maar ik weet als muziekliefhebber dat smaak en waardering iets is dat vaak groeit; dus ik ga deze een paar x luisteren. De rustige nummers bevallen me in eerste instantie het meest. Doen me beetje aan Anathema denken.

avatar van Kronos
Dat hoge stemgemiddelde is dan ook wel een beetje misleidend bij een live album als dit, matthijs. Het zijn vooral de echte fans die dit beluisteren en hier op stemmen. En Mikael Åkerfeldt was hier niet eens zo goed bij stem.

De opbouw van dit feestje is wel erg leuk, met Blackwater Park integraal uitgevoerd tijdens de eerste helft van het concert. Als je dat goed vond is het studioalbum een aanrader. Als je meer live wil horen, probeer dan ook The Roundhouse Tapes eens.

En als uitsmijter nog een tip voor de rustige nummers; daar staat het album Damnation vol mee.

avatar van matthijs
Kronos schreef:

Ja, dat zie je idd wel vaker bij live albums, zeker als het vrij dure /gelimiteerde boxes zijn. Tegelijk denk ik: als het een matige plaat was geweest hadden ook die echte fans niet met 4-en en 5-en gegooid?

Bedankt voor je tips!

matthijs schreef:

Het is zeker een goed livealbum maar door de lange speelduur en de grunt van Åkerfeldt die hier niet zo goed klinkt zeker niet het beste album om de band te leren kennen naar mijn mening.

Maar als je hier al meteen 4 sterren aan kwijt kan vallen er nog veel pareltjes te ontdekken in het oeuvre van deze geweldige band.