MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)

mijn stem
4,00 (1111)
1111 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Roc-a-Fella

  1. Dark Fantasy (4:41)
  2. Gorgeous (5:58)

    met Kid Cudi en Raekwon

  3. Power (4:52)
  4. All of the Lights (Interlude) (1:02)
  5. All of the Lights (4:59)

    met Rihanna, Alicia Keys, Alvin Fields, Charlie Wilson, Drake, Elly Jackson, Elton John, Fergie, John Legend, Ken Lewis, Kid Cudi, Ryan Leslie en Tony Williams

  6. Monster (6:19)

    met Jay-Z, Rick Ross, Nicki Minaj en Justin Vernon

  7. So Appalled (6:38)

    met Jay-Z, Pusha T, RZA, Swizz Beats en CyHi da Prynce

  8. Devil in a New Dress (5:53)

    met Rick Ross

  9. Runaway (9:08)

    met Pusha T

  10. Hell of a Life (5:28)
  11. Blame Game / The Best Birthday (7:50)

    met John Legend en Pusha T

  12. Lost in the World (4:17)

    met Bon Iver

  13. Who Will Survive in America (1:38)
  14. See Me Now * (6:03)

    met Big Sean, Beyoncé en Charlie Wilson

toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:08:43 (1:14:46)
zoeken in:
avatar van woutorrmusic
5,0
Ralph schreef:
Onbegrijpelijk dat dit album zoveel hoge stemmen heeft. Er staan gewoon te weinig goede nummers op. Dit is met name te danken aan de gastartiesten.

Gorgeous - Het lijkt net of Raekwon "verdwaald" is en niet weet wat hij hier te zoeken heeft.
All of the Lights - Met Rihanna is het altijd hetzelfde verhaal en een rappende Fergie?
Monster - Het stukje van Rick Ross is verwaarloosbaar maar Jay-Z komt echt belachelijk slecht. Uitzondering is dat Nicki Minaj voor een keer wel vermakelijk is.
So Apppelled - Swizz Beats is al erg genoeg maar dan krijg je ook nog is dat zinloze geschreeuw van RZA.
Devil in a New Dress - Rick Ross komt veel te agressief op dit nummer, erg zonde.
Lost in the World - Dit kan je geen Hip-Hop meer noemen.

Ook is en blijft Kanye West een beperkte rapper, maar ik vind hem wel altijd vermakelijk. Daar staat dan wel tegenover dat de productie toch wel weer erg strak is.

3*


Oke je mag je mening hebben, maar je noemt alleen de negatieve zaken! Bijvoorbeeld bij Devil in a New Dress, zeg je dat Rick Ross te agressief komt, maar dat zal niet het enige zijn dat je over dit nummer denkt lijkt mij...

avatar van Niek
2,5
woutorrmusic schreef:
Oke je mag je mening hebben, maar je noemt alleen de negatieve zaken! Bijvoorbeeld bij Devil in a New Dress, zeg je dat Rick Ross te agressief komt, maar dat zal niet het enige zijn dat je over dit nummer denkt lijkt mij...


Iets beter lezen Woutorr..

Ralph schreef:
Ook is en blijft Kanye West een beperkte rapper, maar ik vind hem wel altijd vermakelijk. Daar staat dan wel tegenover dat de productie toch wel weer erg strak is.

avatar
3,0
Yamato schreef:


Ik ben het er niet mee eens maar het album balanceert op het randje van geniaal en wat jij beschreven hebt. Voor mij valt het positief uit en voor jou blijkbaar negatief. Je verwoord je mening goed zonder mensen persoonlijk te beledigen en met het geven van argumenten die ik wel snap. Hulde voor deze weldoordachte kritiek jegens het album.


ik weet het niet hoor, met die genialiteit. Het is allemaal best wel makkelijk. Ik heb een beetje het idee dat sommige mensen het best wel tof vinden dat ze een 'hiphop' album leuk vinden en dan maar zeggen dat het geniaal is, zodat de hiphop die ze niet snappen makkelijk kan worden weggezet als niet geniaal. Die neiging heb ik zelf in ieder geval.

Uiteindelijk vind ik het allemaal net wat te lekker in het gehoor liggen om lang interessant te blijven, en ik denk niet dat het redelijk is om aan te nemen dat alllerlei mensen die niet zoveel met hiphop hebben ineens in staat zijn om aan te geven wat het 'beste hiphop album ooit' kan zijn. Volgens mij is dit meer een mooie brug tussen hiphop en pop, en misschien voor veel mensen een reden om zich meer in hiphop te gaan verdiepen.

avatar van hank2
3,5
Echt een fijn album. Nummer 1,2,3 en 11 luister ik heel graag naar. Producties zijn sowiezo sterk, al zijn er genoeg momenten waarop de verveling toeslaat. All of the lights is nou echt zo'n typisch Kanye nummer wat ik niet trek, Monster is een matig nummer en die auto tune solo bij Runaway had ook niet gehoeven.
Maar alles als geheel luistert heel lekker weg. Snap best dat mensen dit heel erg goed kunnen waarderen. Maar zoals gelukkig al is aagegeven is heel dat revolutionaire blabla verhaal gewoon onzin.

Heb dit album trouwens pas geluisterd toen het al een tijdje uit was. Correct me if i'm wrong, maar volgens mij was dit album al helemaal bijzonder en grensverleggend voordat hij uberhaupt gereleased was. Volgens mij hebben ze dit album gewoon heeel erg goed gepromoot en 'gehypet'.

avatar van fabblwaps
3,5
ajvenema schreef:
Uiteindelijk vind ik het allemaal net wat te lekker in het gehoor liggen om lang interessant te blijven

avatar
3,0
fabblwaps schreef:
(quote)


muziek die te catchy is wordt gewoon een beetje saai vind ik. Het wringt nergens echt heel erg.
Plus dat ik het altijd wel fijn vind als een plaat kan groeien, en deze doet dat voor mij niet zo.

avatar van Dungeon
ajvenema schreef:
(quote)


muziek die te catchy is wordt gewoon een beetje saai vind ik. Het wringt nergens echt heel erg.
Plus dat ik het altijd wel fijn vind als een plaat kan groeien, en deze doet dat voor mij niet zo.


Ik luister al 25 jaar hiphop maar heb nog steeds geen idee wat autotune is? Kan iemand me dat uitleggen? ps. niet uitlachen he? Ik word gewoon oud.

avatar van niels94
4,0
Wel apart als je dat niet weet, het heeft nogal een major change binnen de hip-hop teweeg gebracht en is op veel verzet gestuit.

Ik weet het technische verhaal ook niet maar het is een programma die ervoor zorgt dat wat je zingt zuiver klinkt, dus het zingen klinkt beter. Het geeft echter ook het typerende robot-achtige geluid aan je stem, wat om die reden wel eens als effect gebruikt wil worden bij het rappen door mensen als Lil Wayne maar ook Kanye West zelf (het resultaat daarvan is echt verschrikkelijk). Het gaat automatisch, mensen hoeven er niets aan te doen het programmaatje doet het zelf. Kanye West gebruikt het om mooier te zingen maar ook wel om het een eigen geluid te geven. Inmiddels is het zo dat elke idioot die niet kan zingen gewoon auto-tune gebruikt en er hitjes mee scoort ook nog. Dat is het afschuwelijk vervelende aan auto-tune.

avatar van Dungeon
niels94 schreef:
Wel apart als je dat niet weet, het heeft nogal een major change binnen de hip-hop teweeg gebracht en is op veel verzet gestuit.

Ik weet het technische verhaal ook niet maar het is een programma die ervoor zorgt dat wat je zingt zuiver klinkt, dus het zingen klinkt beter. Het geeft echter ook het typerende robot-achtige geluid aan je stem, wat om die reden wel eens als effect gebruikt wil worden bij het rappen door mensen als Lil Wayne maar ook Kanye West zelf (het resultaat daarvan is echt verschrikkelijk). Het gaat automatisch, mensen hoeven er niets aan te doen het programmaatje doet het zelf. Kanye West gebruikt het om mooier te zingen maar ook wel om het een eigen geluid te geven. Inmiddels is het zo dat elke idioot die niet kan zingen gewoon auto-tune gebruikt en er hitjes mee scoort ook nog. Dat is het afschuwelijk vervelende aan auto-tune.


Zit zelf ook vaak in de studio mee te kijken bij een maat die e.e.a. produceert dus die techniek ken ik wel. maar weet ik veel dat dat auto tune heet.

ehh....Als ik het goed begrijp is dus niet de naam van de techniek om robot stemmetjes en zo te creeren 'auto-tune' maar heet het programma waarmee je robot stemmetjes kan creeren auto-tune? Of zie ik dat verkeerd?
Dit omdat gasten als Kraftwerk of Alan Parsons toch ook al vage robotstemmetjes wisten te maken lang voordat de computert uitgevonden werd (in de hoedanigheid zoals wij die kennen).

avatar van niels94
4,0
Het idee van auto-tune is het zuiver maken van eventueel valse zang, automatisch en snel (sterker nog, je kan het live gebruiken), dat is het belangrijkste doel, het robot-achtige stemmetje is hier gewoon een effect van die soms als effect expres gebruikt wordt door mensen die denken dat ze dan vetter klinken. Meestal gewoon door mensen die niet kunnen zingen. Ik weet niet precies hoe het in elkaar zit, maar volgens mij is het gewoon een computer programma, als je dan in een microfoon zingt kan die het zuiver maken.

Mensen als Kraftwerk hebben geen auto-tune ofzo gebruikt, dergelijke effecten kun je nooit bereiken met auto-tune, die hebben andere manieren, geen idee welke, puur bedoeld om je echt als robot te laten klinken. Auto-tune is gewoon een programmaatje om stemmen zuiver te maken voor mensen die eigenlijk niet kunnen zingen (zoals Kesha). Neem het begin van Lost In The World, daar zit zware auto-tune op, dan weet je hoe het klinkt. Niet echt als een robot hoor, zoals Fitter Happier op Ok Computer, dat kun je echt niet met auto-tune maar daar is het ook niet voor bedoeld, maar je krijgt er een bijzonder, tja, plastic geluid van.

avatar van Elohim
1,5
Trouwens, even terugkomend op de underground/mainstreamdiscussie. Als je zegt dat autotune een heel grote impact heeft gehad op hiphop, ben ik het daar niet mee eens. De mainstreamhiphop: jah, heeft het invloed gehad. Underground: nee, je hebt in het begin enkele disstracks gehad naar mensen die het deden (een paar geniale van Apathy), maar voor de rest merk je het praktisch niet.

Voor de rest is het inderdaad een programma om je zuiver te laten zingen. Het programma zelf is volgens mij al aardig oud, alleen zijn mensen als t-pain het op een heel andere manier gaan gebruiken. Ze hebben namelijk de instellingen van het programma zo gefucked dat je een heel ander effect krijgt dan normaal (normaal is het echt detailwerk, merk je het nauwelijks).

En de robotstem van de meeste 80s nummers zijn gedaan met listig gebruik van een echo.

avatar van Dungeon
niels94 schreef:
Het idee van auto-tune is het zuiver maken van eventueel valse zang, automatisch en snel (sterker nog, je kan het live gebruiken), het robot-achtige stemmetje is hier een effect van die als effect expres gebruikt wordt soms. Ik weet niet precies hoe het in elkaar zit, maar volgens mij is het gewoon een computer programma, als je dan in een microfoon zingt kan die het zuiver maken.

Mensen als Kraftwerk hebben geen auto-tune ofzo gebruikt, dergelijke effecten kun je nooit bereiken met auto-tune, die hebben andere manieren, geen idee welke, puur bedoeld om je echt als robot te laten klinken. Auto-tune is gewoon een programmaatje om stemmen zuiver te maken voor mensen die eigenlijk niet kunnen zingen (zoals Kesha). Neem het begin van Lost In The World, daar zit zware auto-tune op, dan weet je hoe het klinkt. Niet echt als een robot hoor, zoals Fitter Happier op Ok Computer, dat kun je echt niet met auto-tune maar daar is het ook niet voor bedoeld, maar je krijgt er een bijzonder, tja, plastic geluid van.


Dank voor je reacties.

Via computerprogramma's kan je idd van alles doen met je stem of met geluiden. Het heeft te maken met verschillende tonen in een geluid die je kan filteren en kan vervormen.

En als ik het goed begrijp is auto-tune dus een populair en gemakkelijk programma omdat te kunnen doen.
Een soort digitale mixer denk ik dan aan. Zoals vroeger (in de eighties) dat gedaan werd met bijvoorbeeld de Roland 808.

In ieder geval als mensen zeggen 'ik word gek van de auto-tune' in dat nummer bedoelen ze eigenlijk dat ze gek worden van de subtractieve synthese dat een bepaalde zanglijn door middel van het computerprogramma 'autotune' is ondergaan. Of zit ik er nu nog naast?

avatar van Yamato
5,0
Het betekent meestal dat ze het niet uit kunnen staan dat mensen die slecht kunnen zingen toch aan de top staan. Het geluid dat het voortbrengt is volgens mij niet eens het daadwerkelijke obstakel. Dit is in ieder geval mijn bezwaar tegen auto-tune want op zich vind ik niets mis met het geluid dat het kan produceren want bij Kanye vind ik het vaak ten dienste van het nummer staan.

avatar van Elohim
1,5
In mijn geval betekent het dat ik de computerachtige stem niks vind. Dus wel het geluid dat het voortbrengt. Ik denk trouwens wel dat de meesten inderdaad er (onbwust?) iets op tegen hebben dat mensen die eigenlijk niet kunnen zingen wel aan de top staan. Dit is overigens totaal niet waar, je moet wel degelijk (een bepaald) talent hebben om goed te klinken met autotune.

avatar van Sjaakspeare
2,5
Teunnis schreef:
Het revolutionaire (dan wel in hele ruime zin) zit hem in de commercial art. Kanye wil zijn kunst voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk maken. En dat is hem gelukt. Door de bijdrage van Bon Iver zijn de indieliefhebbers geïnteresseerd. Door de sample van Aphex Twin weet Kanye de aandacht van meer electronica georiënteerden te trekken. De sample van King Crimson en de rock-sound van Hell of a Life en Gorgeous zorgen ervoor dat ook de rockers dit album weten te waarderen. De toevoeging van gastartiesten als Rihanna en Jay-Z, en de r&b zorgt voor interesse van de zwarte hedendaagse mainstream. Het hoge popgehalte en toegankelijkheid zorgt voor interesse van de blanke hedendaagse mainstream. En het ouderwets samplen van onbekende nummers, en RZA en Raekwon als gastartiesten geven hip-hopliefhebbers ook een reden om dit te gaan luisteren. Op deze manier spreekt MBDTF bijna alle hedendaagse belangrijke doelgroepen aan. Dus argumenten dat het (in bescheiden mate) niet revolutionair zo zijn, omdat in de underground hiphop al veel langer op een bepaalde manier geproduceerd wordt, dat experimenteren met vocoders of het toevoegen van rock/indie/klassieke elementen al veel vaker gedaan is, gelden hier niet. Het gaat om het samenvoegen van dit alles én dit toegankelijk maken voor een breed publiek.

Je beschrijft heel treffend hoe Kanye West met dit album een gigantisch publiek aan weet te spreken, maar waarom je dat hoogstandje in de inlikkunde reden vindt voor het aanhalen van het predicaat 'revolutionair', zeg je niet. Als je het mij vraagt is briljante marketing iets wat dusdanig pragmatisch is dat je erin te weinig trends hebt om te kunnen spreken van revoluties. En als je daarin al kan spreken van revoluties, zou dat mij vanuit muziekpuristisch oogpunt een worst wezen.

Verdere noot: ik zei niet dat wat hier te horen al uitgebreid in de underground gedaan is. Ik doelde juist op de nieuwste neigingen van de mainstream. Het klinkt niet voor niets vaak zo gelikt. Denk aan Drake en Cudi.

avatar van vork666
2,5
Autotune heeft niets te maken met subtractieve synthese of de TR808. Wat het programma doet is de toonhoogte van een geluid (stem) proberen te detecteren (via een ingewikkelde techniek genaamd autocorrelatie, liefhebbers van wiskunde weten Google wel te vinden) en deze in real-time "verbeteren" (via net zo ingewikkelde technieken). Gooi er een valse stem in en de boel zal perfect zuiver klinken, hoewel het geen andere onregelmatigheden oppoetst; kan je echt niet zingen dan kan je door de Autotune nog steeds niet zingen.
Normaal wordt dit gebruikt om zangopnames bij te schaven, maar in de hiphop is het tegenwoordig vrij gebruikelijk om extreme instellingen te gebruiken waardoor de stem een speciaal effect meekrijgt, zoals ook op Lost In The World te horen is. Vind het gebruik van Autotune hier overigens niet hinderlijk, past wel mooi bij de muziek en heeft niet die patserige suiker-en-plasticsmaak die het zovaak heeft. Dit in tegenstelling tot de gruweldaden van Lil Wayne en de irritante "ooooh"s in Kanye's "Welcome To Heartbreak" (mooi nummer verder, behalve de tekst), die aantonen dat er ook veel misdaden tegen de menselijkheid gepleegd kunnen worden met Autotune.
Het effect dat Kraftwerk gebruikte heet een vocoder en is iets anders dan Autotune. De robotstem uit Fitter Happier is gemaakt met een computerprogramma, daar is geen mensenstem aan te pas gekomen.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
vork666 schreef:
Normaal wordt dit gebruikt om zangopnames bij te schaven, maar in de hiphop is het tegenwoordig vrij gebruikelijk om extreme instellingen te gebruiken waardoor de stem een speciaal effect meekrijgt, zoals ook op Lost In The World te horen is.

Dit stoot mij nou wel echt tegen het verkeerde been. Het is tegenwoordig niet vrij gebruikelijk in de hiphop om autotune te gebruiken.

ajvenema schreef:
ik weet het niet hoor, met die genialiteit. Het is allemaal best wel makkelijk. Ik heb een beetje het idee dat sommige mensen het best wel tof vinden dat ze een 'hiphop' album leuk vinden en dan maar zeggen dat het geniaal is, zodat de hiphop die ze niet snappen makkelijk kan worden weggezet als niet geniaal. Die neiging heb ik zelf in ieder geval.


Juistem .

avatar van Yamato
5,0
ajvenema schreef:
(quote)


ik weet het niet hoor, met die genialiteit. Het is allemaal best wel makkelijk. Ik heb een beetje het idee dat sommige mensen het best wel tof vinden dat ze een 'hiphop' album leuk vinden en dan maar zeggen dat het geniaal is, zodat de hiphop die ze niet snappen makkelijk kan worden weggezet als niet geniaal. Die neiging heb ik zelf in ieder geval.

Uiteindelijk vind ik het allemaal net wat te lekker in het gehoor liggen om lang interessant te blijven, en ik denk niet dat het redelijk is om aan te nemen dat alllerlei mensen die niet zoveel met hiphop hebben ineens in staat zijn om aan te geven wat het 'beste hiphop album ooit' kan zijn. Volgens mij is dit meer een mooie brug tussen hiphop en pop, en misschien voor veel mensen een reden om zich meer in hiphop te gaan verdiepen.


Hier had ik even overheen gelezen maar aangezien het aan mij is gericht wil ik er graag nog even op in gaan. Omdat het bericht barst van de interessante opmerkingen zal ik hem opsplitsen.

"Het is allemaal best wel makkelijk."

Nee, dat is het niet. Als het best wel makkelijk was zou het al lang door iemand anders zijn gedaan.

"Ik heb een beetje het idee dat sommige mensen het best wel tof vinden dat ze een 'hiphop' album leuk vinden en dan maar zeggen dat het geniaal is, zodat de hiphop die ze niet snappen makkelijk kan worden weggezet als niet geniaal."

Vreemde opmerking. Ik ken zelf aardig wat Hip Hop en ik vind dit nog steeds geniaal. En ik weet dat ik absoluut niet de enige ben.

"Die neiging heb ik zelf in ieder geval."

Je hebt zelf de neiging om het album als geniaal bestempelen zodat je andere Hip Hop albums die je niet snapt weg kan zetten als niet geniaal terwijl je geen verstand hebt van Hip Hop?

"en ik denk niet dat het redelijk is om aan te nemen dat alllerlei mensen die niet zoveel met hiphop hebben ineens in staat zijn om aan te geven wat het 'beste hiphop album ooit' kan zijn."

Op zich is je opmerking waar maar het slaat nergens op om het te zeggen. De mensen die hebben geroepen dat dit het beste Hip Hop album ooit is zijn grappig genoeg namelijk bijna allemaal mensen met veel muziekkennis, ik heb het dan over recensenten e.d. Op MuMe heb ik geloof ik nog niemand dat zien beweren en zeker nog niemand die geen verstand heeft van Hip Hop. En ik denk wel dat iemand die geen verstand van Hip Hop heeft dit geniaal mag noemen. Muziek is muziek en als iemand muziek kent en dit geniaal vind lijkt me dat goed en wie ben jij om te zeggen dat diegene dat niet mag zeggen omdat hij niet genoeg weet van andere Hip Hop.

"Volgens mij is dit meer een mooie brug tussen hiphop en pop, en misschien voor veel mensen een reden om zich meer in hiphop te gaan verdiepen."

Dat is te makkelijk. Het incorporeert zo veel meer dan alleen Hip Hop en Pop en als dit album een hoop mensen aanzet tot het beluisteren van Hip Hop dan kan ik dat alleen maar toejuichen en lijkt me dat een zeer verdienstelijke prestatie van Kanye aangezien het in een hoop kringen haast taboe is om Hip Hop te waarderen.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Yamato schreef:
(quote)


"Het is allemaal best wel makkelijk."

Nee, dat is het niet. Als het best wel makkelijk was zou het al lang door iemand anders zijn gedaan.

"Ik heb een beetje het idee dat sommige mensen het best wel tof vinden dat ze een 'hiphop' album leuk vinden en dan maar zeggen dat het geniaal is, zodat de hiphop die ze niet snappen makkelijk kan worden weggezet als niet geniaal."

Vreemde opmerking. Ik ken zelf aardig wat Hip Hop en ik vind dit nog steeds geniaal.


Wel geinig, twee drogredeneringen na elkaar.

avatar van niels94
4,0
Elohim schreef:
Trouwens, even terugkomend op de underground/mainstreamdiscussie. Als je zegt dat autotune een heel grote impact heeft gehad op hiphop, ben ik het daar niet mee eens. De mainstreamhiphop: jah, heeft het invloed gehad. Underground: nee, je hebt in het begin enkele disstracks gehad naar mensen die het deden (een paar geniale van Apathy), maar voor de rest merk je het praktisch niet.


Ik zei het alleen maar even om aan te geven dat de auto-tune en de auto-tune discussie bijna niet te missen is geweest. Het is enorm veel gebruikt door (veelal slechte) rappers/zangers zoals T-Pain, Lil Wayne, Kanye West, Will.I.Am en ja zelfs Snoop Dogg hoorde ik er laatst mee ( ). Daarnaast is er enorm veel discussie over (geweest). Ik denk dat het wel veel invloed heeft gehad, als je ziet hoeveel 'artiesten' het nu ineens gaan gebruiken. Het betreft dan wel alleen de mainstream hip-hop, ja.

avatar van vork666
2,5
panjoe schreef:
Dit stoot mij nou wel echt tegen het verkeerde been. Het is tegenwoordig niet vrij gebruikelijk in de hiphop om autotune te gebruiken.

Klopt, sorry. Het wordt wel steeds gebruikelijker in commerciële producties, geloof ik, maar zit niet zo in de hiphop dus kan ernaast zitten.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
vork666 schreef:
(quote)

Klopt, sorry. Het wordt wel steeds gebruikelijker in commerciële producties, geloof ik, maar zit niet zo in de hiphop dus kan ernaast zitten.

Daar heb je gelijk in, in veel "Top 40" hiphop heeft het om (voor mij) onverklaarbare redenen snel een plekje gekregen. In andere hiphop kom ik het gelukkig nooit tegen.

avatar van Yamato
5,0
panjoe schreef:
(quote)


Wel geinig, twee drogredeneringen na elkaar.


Daar heb je een punt. Toch vind ik dat in het eerste geval afdoende aangezien de opmerking waar ik daar op reageer ook een beetje laf is. Maargoed, neemt niet weg dat ik daar beter mijn mond over had kunnen houden.

avatar
FightForMore
Yamato schreef:
(quote)


Daar heb je een punt. Toch vind ik dat in het eerste geval afdoende aangezien de opmerking waar ik daar op reageer ook een beetje laf is. Maargoed, neemt niet weg dat ik daar beter mijn mond over had kunnen houden.

Je fanboyisme begint me te irriteren, waarom kun je niet accepteren dat Kanye niet echt een geniale rapper is en dit album niet het beste is...

En als je denkt dat ik Kanye haat, dan heb je het mis. Ik vond z'n drie albums heel goed. Bring it on!

avatar van Slowgaze
5,0
niels94 schreef:

Mensen als Kraftwerk hebben geen auto-tune ofzo gebruikt, dergelijke effecten kun je nooit bereiken met auto-tune, die hebben andere manieren, geen idee welke, puur bedoeld om je echt als robot te laten klinken. Auto-tune is gewoon een programmaatje om stemmen zuiver te maken voor mensen die eigenlijk niet kunnen zingen (zoals Kesha). Neem het begin van Lost In The World, daar zit zware auto-tune op, dan weet je hoe het klinkt. Niet echt als een robot hoor, zoals Fitter Happier op Ok Computer, dat kun je echt niet met auto-tune maar daar is het ook niet voor bedoeld, maar je krijgt er een bijzonder, tja, plastic geluid van.

Een vocoder noem je dat, wat Kraftwerk gebruikt. Dat is een effectapparaat voor zang, als ik me niet vergis een soort synthesizer die opgesloten is op een microfoon. Ook live te gebruiken.
Overigens, leuk dat je Radiohead noemt. In dat nummer wordt een zogeheten speach synthesizer gebruikt: je stopt er tekst in en dat leest de computer dan voor. Als ik me niet vergis, gebruikt Radiohead op het nummer Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box een auto-tune.

avatar van Yamato
5,0
FightForMore schreef:
(quote)

Je fanboyisme begint me te irriteren, waarom kun je niet accepteren dat Kanye niet echt een geniale rapper is en dit album niet het beste is...

En als je denkt dat ik Kanye haat, dan heb je het mis. Ik vond z'n drie albums heel goed. Bring it on!


Ik heb nooit gezegd dat Kanye een geniale rapper is. Ik heb ook nooit gezegd dat dit album het beste is. Ik zeg alleen dat dit album geniaal is. En nu we toch over Kanye als rapper beginnen. Hoewel hij niet geniaal is als rapper komt hij er door zijn geniale producties mee weg. En als je denkt dat ik een kritiekloze fanboy bent heb jij het mis want ik vind zijn eerste en derde album niet heel goed.

avatar
3,0
"Het is allemaal best wel makkelijk."

Nee, dat is het niet. Als het best wel makkelijk was zou het al lang door iemand anders zijn gedaan.
-oke, laten we hier maar over op houden

"Ik heb een beetje het idee dat sommige mensen het best wel tof vinden dat ze een 'hiphop' album leuk vinden en dan maar zeggen dat het geniaal is, zodat de hiphop die ze niet snappen makkelijk kan worden weggezet als niet geniaal."

Vreemde opmerking. Ik ken zelf aardig wat Hip Hop en ik vind dit nog steeds geniaal. En ik weet dat ik absoluut niet de enige ben.
-oke sorry. ik vermoed dat gewoon een beetje.

"Die neiging heb ik zelf in ieder geval."

Je hebt zelf de neiging om het album als geniaal bestempelen zodat je andere Hip Hop albums die je niet snapt weg kan zetten als niet geniaal terwijl je geen verstand hebt van Hip Hop?
-klopt

"en ik denk niet dat het redelijk is om aan te nemen dat alllerlei mensen die niet zoveel met hiphop hebben ineens in staat zijn om aan te geven wat het 'beste hiphop album ooit' kan zijn."

Op zich is je opmerking waar maar het slaat nergens op om het te zeggen. De mensen die hebben geroepen dat dit het beste Hip Hop album ooit is zijn grappig genoeg namelijk bijna allemaal mensen met veel muziekkennis, ik heb het dan over recensenten e.d. Op MuMe heb ik geloof ik nog niemand dat zien beweren en zeker nog niemand die geen verstand heeft van Hip Hop. En ik denk wel dat iemand die geen verstand van Hip Hop heeft dit geniaal mag noemen. Muziek is muziek en als iemand muziek kent en dit geniaal vind lijkt me dat goed en wie ben jij om te zeggen dat diegene dat niet mag zeggen omdat hij niet genoeg weet van andere Hip Hop.
-volgens mij zijn die mensen mensen met veel muziekkennis, maar dan vaak weer niet echt wat betreft hiphop, vandaar ook wat ik eerder zeg. allang blij zijn eens een keer een hiphop album vet te vinden. Verder mag iedereen geniaal vinden wat ie geniaal vind natuurlijk(dat je uberhaupt al denkt dat ik dat niet vind verbaast me, en muziek is muziek, ja natuurlijk is muziek muziek het zou een gekke boel worden als muziek geen muziek meer was.) maar een beetje zelfkennis lijkt me toch op zn plaats, en als je een genre niet goed kent kun je niet van jezelf verwachten te kunnen zeggen wat de beste plaat is. dat zou ook een beetje respectloos richting het genre zijn.( niet persoonlijk bedoeld, blijkbaar weet je enorm veel van hiphop) je kunt natuurlijk wel prima zeggen dat het de geniaalste hiphopplaat is die je kent


"Volgens mij is dit meer een mooie brug tussen hiphop en pop, en misschien voor veel mensen een reden om zich meer in hiphop te gaan verdiepen."

Dat is te makkelijk. Het incorporeert zo veel meer dan alleen Hip Hop en Pop en als dit album een hoop mensen aanzet tot het beluisteren van Hip Hop dan kan ik dat alleen maar toejuichen en lijkt me dat een zeer verdienstelijke prestatie van Kanye aangezien het in een hoop kringen haast taboe is om Hip Hop te waarderen.

-jaja, het heeft een heleboel invloeden. ik denk trouwens niet dat bijvoorbeeld king crimson fans hierdoor gestimuleerd worden om hiphop te gaan luisteren. Kanye heeft het ook gewoon in een meer poppy jasje gegoten, en dat geld voor meer van zn invloeden. uiteindelijk is het totaalplaatje volgens mij een pop/hiphop plaat.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Hiphop muziek incorporeert sowieso alle andere muziekstijlen .

avatar van Fredericus
3,5
De uncensored versie is beter, vooral monster komt er een stuk beter uit.

avatar van Elohim
1,5
panjoe schreef:
Hiphop muziek incorporeert sowieso alle andere muziekstijlen .

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 11:42 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 11:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.