MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010)

mijn stem
4,00 (1111)
1111 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Roc-a-Fella

  1. Dark Fantasy (4:41)
  2. Gorgeous (5:58)

    met Kid Cudi en Raekwon

  3. Power (4:52)
  4. All of the Lights (Interlude) (1:02)
  5. All of the Lights (4:59)

    met Rihanna, Alicia Keys, Alvin Fields, Charlie Wilson, Drake, Elly Jackson, Elton John, Fergie, John Legend, Ken Lewis, Kid Cudi, Ryan Leslie en Tony Williams

  6. Monster (6:19)

    met Jay-Z, Rick Ross, Nicki Minaj en Justin Vernon

  7. So Appalled (6:38)

    met Jay-Z, Pusha T, RZA, Swizz Beats en CyHi da Prynce

  8. Devil in a New Dress (5:53)

    met Rick Ross

  9. Runaway (9:08)

    met Pusha T

  10. Hell of a Life (5:28)
  11. Blame Game / The Best Birthday (7:50)

    met John Legend en Pusha T

  12. Lost in the World (4:17)

    met Bon Iver

  13. Who Will Survive in America (1:38)
  14. See Me Now * (6:03)

    met Big Sean, Beyoncé en Charlie Wilson

toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:08:43 (1:14:46)
zoeken in:
avatar
5,0
Elohim schreef:
Underground of commercieel is over het algemeen heel goed te herkennen. Als je wil beweren dat 808s van Kanye niet commercieel was, omdat hij wel op een vernieuwende manier die vocoder heeft gebruikt, snap ik waarom jij niet in de marketingsectie werkt. Marketing en geld verdienen zit em niet alleen in het volgen van een hype, maar ook in het veranderen van een hype of het door slimme marketing technieken creëren van een hype.

Eigenlijk maakt het niet uit of iets underground is of niet. Iets is leuk of niet. Ikzelf vind dat kanye west een bovengemiddelde producer is, die zonder enige passie rapt en zingt. Bovendien zingt hij zonder zijn vocoder nog valser dan ik, wat ik zelf voor onmogelijk had gehouden. Ik vind dit dus niks, dat is mijn mening, underground of niet.

Uiteindelijk is underground voor de liefhebber (lees: undergroundliefhebber) en mainstream voor de massa. Kies wat je luisteren wil, klaar.


Nee, Kanye West is verre van underground en 808s kan je rustig commerciële pop noemen. Het ging erom dat hij wel veiligere keuzes had kunnen maken met 808s als het hem puur om het geld ging.

Weer dat kleinerende trouwens. Underground is voor liefhebbers, mainstream voor de massa? Misschien luisteren hier massa's mensen naar op dit moment, maar met 'muziek voor de massa' doe je dit toch ernstig tekort.

avatar van niels94
4,0
Ik ken trouwens stúkken commerciëlere muziek, vergeet niet dat we hier meer hebben dan popdeuntjes. Een 9 minuut lang nummer, een instrumentaal nummer, niet poppy samples. Tuurlijk is het wel commercieel, maar alleen om geld gaat het hier niet, je merkt duidelijk dat mr. West echt maakt wat hij zelf wil maken. Sommige mensen doet hier net of we met TMF hip-hop te maken hebben, alleen gemaakt om te scoren bij het grote publiek, dat is natuurlijk absoluut niet waar.

avatar van Yamato
5,0
Kanye heeft een tijdje geleden zelf zijn werk Commercial Art genoemd dus dat het wel commercieel is staat buiten kijf. Ik denk alleen dat het voor hem het belangrijkste is om een groot publiek te bereiken en niet om veel geld binnen te harken. En natuurlijk is er ook een verschil tussen underground en commercie maar dat verschil heeft te maken met bekendheid en niet per se met kwaliteit.

avatar van Ralph
3,0
Onbegrijpelijk dat dit album zoveel hoge stemmen heeft. Er staan gewoon te weinig goede nummers op. Dit is met name te danken aan de gastartiesten.

Gorgeous - Het lijkt net of Raekwon "verdwaald" is en niet weet wat hij hier te zoeken heeft.
All of the Lights - Met Rihanna is het altijd hetzelfde verhaal en een rappende Fergie?
Monster - Het stukje van Rick Ross is verwaarloosbaar maar Jay-Z komt echt belachelijk slecht. Uitzondering is dat Nicki Minaj voor een keer wel vermakelijk is.
So Apppelled - Swizz Beats is al erg genoeg maar dan krijg je ook nog is dat zinloze geschreeuw van RZA.
Devil in a New Dress - Rick Ross komt veel te agressief op dit nummer, erg zonde.
Lost in the World - Dit kan je geen Hip-Hop meer noemen.

Ook is en blijft Kanye West een beperkte rapper, maar ik vind hem wel altijd vermakelijk. Daar staat dan wel tegenover dat de productie toch wel weer erg strak is.

3*

avatar
Mb.
Rene1979 schreef:
Maar ik kan mij voorstellen dat als je alleen maar van commerciële hip hop houdt, of je weigert te verdiepen daarin, dat je dit dan een classic vindt. Dat is wat ik zeg en niet anders.


Hier zit de crux wat mij betreft. Laat ik deze opmerking is omdraaien: kan je begrijpen dat iemand die zich wel verdiept heeft in de "underground" - vreselijke term trouwens - dit album ook eventueel als een classic weet te bestempelen? Kwaliteit heeft niks te maken met een mogelijke scheidslijn tussen underground en commercieel. Laten we nu niet doen alsof er in de underground geen rotzooi is.

PS: Als we dan toch even die scheidslijn gebruiken, dan wil ik best met de gedachte meegaan dat er binnen die verschillende kanten een ander geluid te horen is. Dat je dan het geluid waarnaar je zoekt, welke je vindt in de underground, dan beter vindt is een kwestie van smaak. Het zegt verder niks over de eventuele kwaliteit die te vinden is aan de andere kant. Sommige mensen waarderen beide kanten.

avatar van niels94
4,0
Ik luister naar de muziek, vind ik het goed:
Het boeit mij echt niet of het underground is of niet. Ik luister ontzettend graag naar Eminem, Kanye West of Jay-Z, maar ook naar Jedi Mind Tricks, Atmosphere en MF Doom.

Verder zijn de meeste hip-hop albums die als 'classics' worden bestempeld (ook een kwestie van smaak lijkt mij zo, maar goed) ook gewoon hartstikke mainstream, om maar even wat te noemen: The Chronic.

Onzin discussie dus dit. Ik zou het persoonlijk niet als classic beschouwen, vraag me de invloed van deze plaat ook af, wat voor mij vaststaat: ik vind het een goed album.

Alleen blijft het jammer van die paar minpunten die het toch 0,5 naar beneden trekken (rappende Fergie, Monster, Swizz Beats op So Appalled, Rihanna).

avatar van alexander-r
2,0
Dit album kan mij niet pakken, na een paar nummers nog een paar keer geprobeerd te luisteren, ik vind het echt niks, wat een zielloze raps levert Kanye af, jammer.

avatar van Elohim
1,5
waltd schreef:
underground is voor liefhebbers, mainstream voor de massa? Misschien luisteren hier massa's mensen naar op dit moment, maar met 'muziek voor de massa' doe je dit toch ernstig tekort.

Niks kleinerends aan, mainstream wordt bijna iedereen zowat in de schoot gelegd, terwijl ik voor veel undergroundmuziek moeite moet doen. De massa doet geen moeite voor het vinden van zijn muziek, de liefhebber wel. Natuurlijk kan de liefhebber dit wel leuk vinden, precies wat ik ook zeg, maar de massa zal geen underground luisteren, omdat ze erom moeten zoeken.

avatar
Rene1979
Elohim schreef:
(quote)

Niks kleinerends aan, mainstream wordt bijna iedereen zowat in de schoot gelegd, terwijl ik voor veel undergroundmuziek moeite moet doen. De massa doet geen moeite voor het vinden van zijn muziek, de liefhebber wel. Natuurlijk kan de liefhebber dit wel leuk vinden, precies wat ik ook zeg, maar de massa zal geen underground luisteren, omdat ze erom moeten zoeken.


Amen

avatar
Discussie doet me denken aan een line van De Spookrijders die ongeveer zo ging: als je niet commercieel bent, maak dan ook geen plaatjes maar speel dan op pleintjes en straatjes voor gratis.

Vind de producties op dit album(op power na) niet vetter dan zijn vorige werk. Raps van Yeezy zijn wel above avarage. Jubel stemming die ik hier en daar aantref vind ik dus enigzins overtrokken. Misschien een uitkomst van goede marketing geweest?

avatar van mivil
4,5
Eerste keer dat ik een, mja hip/hop -album uit kan luisteren en kan zeggen dat ik zo goed als alle nummers behoorlijk goed vind. Alleen All of the Lights kan me niet echt boeien..
Heb een paar keer tijdens het beluisteren van bv Hell of a Life en Blame Game (Chris Rock stuk) met een glimlach zitten luisteren!
Misschien is een 4* wat hoog maar voor mij is dit tot nu toe het aangenaamste hiphop album dat ik ken..

avatar van GarnalenPeller
2,5
Dit is geen underground rap fan vendetta tegen alles wat bekend is. Mensen gaan het hiermee oneens zijn als of ik hun moeder net voor hoer heb uitgemaakt, maar het moet gezegd worden: Fuck My Beautiful Dark Twisted Fantasy, het is simpelweg niet zo goed.
Mensen hypen dit album dermate op dat ik op verder onderzoek uit ga, alleen maar om bevestigt te zien worden wat ik al dacht, dit album is een leeg, oninteressant album met een plastic kunstzinnig randje.

Veel mensen zullen zeggen: "Maar GP, de samples zijn zo cool/origineel. king crimson etc."
Luister, het maakt niet uit hoeveel tracks hij maakt met geweldige samples die niemand anders zich kan veroorloven, het blijft Kanye West, een pretentieuze douchebag die denkt dat ie slim is door met autotune over een Aphex Twin sample heen te zingen. Dat is NIET innovatief.

De raps stikken van de cliché's en tonen een algemeen gebrek aan tekstuele creativiteit. Hij heeft niet veel gedachten provocerends te zeggen, in plaats daarvan maakt hij er een gigantische disco-poppenkast van dat het gebrek aan inhoud enigzins wegmoffelt. Daarnaast geloof ik niet in dat hele excentrieke product of my environment / ik heb meer status dan goed voor me is typetje dat hij zo graag neerzet. Hij komt op mij eerder gewoon wereldvreemd en kinderachtig over dan dat ie "avant guarde" is.

Waar ik wel positief over ben is het verloop van de sfeer door het album, dat zit gewoon solid en vet in elkaar. Dat, en de beats zijn niet heel verschrikkelijk, ik vind ze gewoon een beetje bullshit.

avatar van woutorrmusic
5,0
mivil schreef:
Eerste keer dat ik een, mja hip/hop -album uit kan luisteren en kan zeggen dat ik zo goed als alle nummers behoorlijk goed vind. Alleen All of the Lights kan me niet echt boeien..
Heb een paar keer tijdens het beluisteren van bv Hell of a Life en Blame Game (Chris Rock stuk) met een glimlach zitten luisteren!
Misschien is een 4* wat hoog maar voor mij is dit tot nu toe het aangenaamste hiphop album dat ik ken..


Maakt toch niets uit, doe ik ook. Ik ben totaal geen hip-hop kenner, noch liefhebber, maar ik ben altijd onder de indruk geweest van de creaties van Kanye West. Vandaar dat ik ook dit album geluisterd heb, mijn mening gegeven, en meteen reacties op me af krijg. Daar stond in dat ik onder andere kortzichtig ben (hopelijk bedoel je enkel op hip-hop gebied René!!!).... Ik ga ervan uit dat jullie soms ook een uitstapje maken naar een ander genre, waar jullie ook je mening over geven, en wat wij ook goedkeuren, zonder anderen van kortzichtigheid te beschuldigen. Ik hoop niet dat jullie underground hip-hop luisteraars denken dat jullie albums als deze beter in kunnen schatten, en een 'betere' mening dan ons hebben.

Voor de rest respecteer ik iedereen hier, bless!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Dankjewel GP goeie verwoording van mijn gedachten. Goed-maar-niet-speciale beats, slechte raps en dat allemaal in een pretentieus jasje... Ik snap de positieve ontvangst gewoon niet.

avatar van woutorrmusic
5,0
GarnalenPeller schreef:
Dit is geen underground rap fan vedette tegen alles wat bekend is. Mensen gaan het hiermee oneens zijn als of ik hun moeder net voor hoer heb uitgemaakt, maar het moet gezegd worden: Fuck My Beautiful Dark Twisted Fantasy, het is simpelweg niet zo goed.
Mensen hypen dit album dermate op dat ik op verder onderzoek uit ga, alleen maar om bevestigt te zien worden wat ik al dacht, dit album is een leeg, oninteressant album met een plastic kunstzinnig randje.

Veel mensen zullen zeggen: "Maar GP, de samples zijn zo cool/origineel. king crimson etc."
Luister, het maakt niet uit hoeveel tracks hij maakt met geweldige samples die niemand anders zich kan veroorloven, het blijft Kanye West, een pretentieuze douchebag die denkt dat ie slim is door met autotune over een Aphex Twin sample heen te zingen. Dat is NIET innovatief.

De raps stikken van de cliché's en tonen een algemeen gebrek aan tekstuele creativiteit. Hij heeft niet veel gedachten provocerends te zeggen, in plaats daarvan maakt hij er een gigantische disco-poppenkast van dat het gebrek aan inhoud enigzins wegmoffelt. Daarnaast geloof ik niet in dat hele excentrieke product of my environment / ik heb teveel status dan goed voor me is typetje dat hij zo graag neerzet, Hij komt op mij eerder gewoon wereldvreemd en kinderachtig over dan dat ie "avant guarde" is.

Waar ik wel positief over ben is het verloop van de sfeer door het album, dat zit gewoon solid en vet in elkaar. Dat, en de beats zijn niet heel verschrikkelijk, ik vind ze gewoon een beetje bullshit.


Ben het er niet mee eens, maar ik vind het wel leuk geschreven!

avatar van fabblwaps
3,5
woutorrmusic schreef:
Ik hoop niet dat jullie underground hip-hop luisteraars denken dat jullie albums als deze beter in kunnen schatten, en een 'betere' mening dan ons hebben.
Erg vreemd inderdaad, sowieso waarderen veel underground liefhebbers dit ook gewoon goed. Dus waar het sowieso al een vreemd argument is, klopt er ook gewoon letterlijk niets van.

avatar van Yamato
5,0
GarnalenPeller schreef:
Dit is geen underground rap fan vendetta tegen alles wat bekend is. Mensen gaan het hiermee oneens zijn als of ik hun moeder net voor hoer heb uitgemaakt, maar het moet gezegd worden: Fuck My Beautiful Dark Twisted Fantasy, het is simpelweg niet zo goed.
Mensen hypen dit album dermate op dat ik op verder onderzoek uit ga, alleen maar om bevestigt te zien worden wat ik al dacht, dit album is een leeg, oninteressant album met een plastic kunstzinnig randje.

Veel mensen zullen zeggen: "Maar GP, de samples zijn zo cool/origineel. king crimson etc."
Luister, het maakt niet uit hoeveel tracks hij maakt met geweldige samples die niemand anders zich kan veroorloven, het blijft Kanye West, een pretentieuze douchebag die denkt dat ie slim is door met autotune over een Aphex Twin sample heen te zingen. Dat is NIET innovatief.

De raps stikken van de cliché's en tonen een algemeen gebrek aan tekstuele creativiteit. Hij heeft niet veel gedachten provocerends te zeggen, in plaats daarvan maakt hij er een gigantische disco-poppenkast van dat het gebrek aan inhoud enigzins wegmoffelt. Daarnaast geloof ik niet in dat hele excentrieke product of my environment / ik heb teveel status dan goed voor me is typetje dat hij zo graag neerzet, Hij komt op mij eerder gewoon wereldvreemd en kinderachtig over dan dat ie "avant guarde" is.

Waar ik wel positief over ben is het verloop van de sfeer door het album, dat zit gewoon solid en vet in elkaar. Dat, en de beats zijn niet heel verschrikkelijk, ik vind ze gewoon een beetje bullshit.


Ik ben het er niet mee eens maar het album balanceert op het randje van geniaal en wat jij beschreven hebt. Voor mij valt het positief uit en voor jou blijkbaar negatief. Je verwoord je mening goed zonder mensen persoonlijk te beledigen en met het geven van argumenten die ik wel snap. Hulde voor deze weldoordachte kritiek jegens het album.

avatar van Gyzzz
4,0
Ik vind deze plaat stukken aanweziger, punctueler en strakker geproduceerd dan Kanye's eerste albums. Puur om die reden vind ik dit een goede plaat, terwijl ik op Kanye's eerste plaat al tijden uitgekeken ben. Het is afwachten of dat hier ook zal gebeuren, voorlopig heb ik hem al behoorlijk veel gedraaid en blijft hij wel overeind. Het heeft ook niets met underground/niet underground te maken. Ik luister dit als een popplaat, een album in een stijl waarin een underground-karakter eigenlijk niet mogelijk is, vanwege de toegankelijkheid ervan. Het enige wat telt is de kwaliteit van de producties, en die is hier behoorlijk hoog.

avatar
haveman
[modknip]

Verder zal ik me nu houden bij wat ik van het album vind. Het interesseert mij namelijk niks of iets wel of niet commercieel is en of het underground of mainstream is. Ik vind iets goed of niet, punt. Vandaar misschien ook dat het mogelijk is dat in mijn top 10 naast veel metal/rock, een Nederlandse homo en het slechtst ontvangen album van Kanye te vinden zijn.

Het album:

De twee openingsnummers vind ik vanaf het moment dat Kanye zijn intrede doet erg lekker. Zelf ben ik wel een liefhebber van rappers die wat laks klinken, regelmatig buiten de lijntjes gaan en ook zeker niet altijd even toonvast zijn. Zo hou ik ook van Old Dirty en Method, die voor de rest niet met Kanye zijn te vergelijken. Ook komt ie toch regelmatig hard(zeg ik dat goed ) Bijvoorbeeld:

"I treat the cash the way the government treats AIDS
I won't be satisfied til all my niggas get it, get it?"

Toen ik 'Power' voor het eerst hoorde werd ik compleet weggeblazen. De sample van King wordt hier perfect gebruikt. Met Rihanna heb ik in 'All The Lights' geen enkel probleem, maar Fergie vind ik wel wat minder.

'Monster' vond ik in het begin echt een monster en zal niet mijn favoriete nummer worden. Vooral Ross trek ik echt niet. Ook Jay-Z komt niet echt lekker, maar Nicki Minaj bekoort mij wel. Lekkere bad bitch.

Ook So Appalled had wat tijd nodig, maar kan ik steeds meer waarderen. Kanye en Jay-Z gooien er met:"That know, the day that you play me will be the same day MTV play videos" en met "cuz unlike Hammer 30 mill can't hurt me" wat humor in die mij wel aanspreekt.

De sample in 'Devil In A New Dress" vind ik gewoon om de vingers bij af te likken. Vanaf dat moment wordt het alleen nog maar beter voor mij. 'Runaway' en 'Hell Of A Life' kunnen mij niet lang genoeg duren en dan komt meneer Legend er nog in. De bijdrage van meneer Rock vind ik hilarisch, hij heeft daar de perfecte stem voor.

'Lost In The World' en 'Who Will Survive In America' gaan geweldig in elkaar over en bieden weer iets totaal anders dan de rest van het album.

Al met al vind ik dit album een geweldige mix van Pop en Hip-Hop. Veel variatie, hoewel niet alle gastbijdrages iets toevoegen.

avatar van levenvergeten
3,5
Goed stuk van Saul van Stapele over dit album.

avatar van MAS
4,5
MAS
Mooi artikel inderdaad. Ik denk dat het de gedachten van veel mensen verwoord.

avatar
Rene1979
De Beste Hiphopplaat In Jaren!
Een 10!
De Sgt. Pepper's van de hiphopgeneratie!

De boodschappers van al deze vreugde: doorgaans mensen die zich niet zo heel diep in hiphopmuziek en de achterliggende cultuur verdiept hebben, want ze vinden er verder, eerlijk gezegd, maar weinig aan%u2026


Iets van een spijker en kop komt nu bij mij op..

Ik heb trouwens het album wederom geluisterd. En de beats hebben mij doen besluiten dit album te verhogen naar een 3, Kanye is een groot producer. Ik zou ook graag goede rappers op zijn albums zien. Want hijzelf is mijn inziens maar erg matig. RZA zijn inbreng vond ik dan wel weer erg geniaal. Zoals hij altijd is op zijn eigen wijze.

Dit zal btw mijn laatste reactie op dit album zijn.

avatar van Silky & Smooth
5,0
Het komt bij mij over dat het niet zo'n goede plaat kan zijn als velen zeggen, omdat het geen 'echte' hip-hop is... De hip-hopkenners vinden er weinig aan...

Persoonlijk vind ik dat deze plaat zich helemaal niet hoeft (en kan) te meten aan de platen die wel goedgekeurd zijn door diezelfde hip-hopliefhebbers. Het is toch niet perse van belang dat je achtergrond weet? Of het nou mooi of kut klinkt, dat ligt aan de luisteraar. De achtergrond van dit album en hip-hop/pop doet eigenlijk niks af aan MBDTF. En het voegt ook vrij weinig toe.
Daarnaast heeft hij zich niet in hip-hop verdiept, want Late Registration blijft 'Ye's beste! (mijn mening niet helemaal serieus bedoeld en vooral niet op ingaan!)

avatar van Sjaakspeare
2,5
Ik ben blij om te lezen dat Saul van Stapele zo krachtig betoogt wat ik al meende: dit album wordt onterecht ontzettend revolutionair geacht. De meeste nummers op deze plaat passen uitstekende in de huidige tendensen die de mainstreamhiphop vertoont. Volkomen terecht noemt Van Stapele Kid Cudi, die volgens hem eerder een inspiratiebron voor Kanye West is geweest dan andersom. De drie nummers die maken dat ik het niet over mijn hart krijg om dit album minder dan 3,5 sterren te geven (1,2 en 11) zijn geweldig uitgewerkt, maar ook geen toonbeelden van inventiviteit. Van Stapele noemde RZA als een inspiratiebron voor dit album. Een knikopmerking voor mij; in 'Dark Fantasy' hoorde ik 'Liquid Swords' al terug.

avatar van Silky & Smooth
5,0
Kanye, maar ook iemand als Common, heeft wel eens gezegd dat Kid Cudi een inspiratiebron voor hem is. Aan de andere kant heeft Kid Cudi ook vaak gezegd dat Kanye West hem inspireerde. Ook zei Cudi dat Kanye hem eigenlijk nooit voor raps vraagt, alleen voor zang. Dit heeft meegespeeld in de keuze van hem om een aan soort album uit te gaan brengen.

avatar van fabblwaps
3,5
Ik zit net een stukje te lezen over de totstandkoming van MBDTF en daar stond nog een mooie quote van nicki Minaj.

When I picked up my head from sleeping, he was looking at me in the strangest way I've ever been looked at by a human being.


Ik kan het al bijna voor me zien.

avatar
3,5
Eerdere bericht van mezelf verwijdert... album is wel 3,5* waard. Dankzij Dark Fantasy, Gorgeous, monster (een beetje ), Devil in a new dress en verrassend genoeg voor mezelf begint Lost in the world wel aardig te klinken. Vind de hitjes van het album eigenlijk het minst (Power/Runaway/blame game) Leuk album maar trekt me gewoon niet HEEL erg. Het is het wel een beetje maar toch weer NET NIET voor mij.

avatar van GarnalenPeller
2,5
Sjaakspeare schreef:
in 'Dark Fantasy' hoorde ik 'Liquid Swords' al terug.

Ja, inderdaad zeg. Heel knap opgemerkt.

avatar van Teunnis
5,0
Het revolutionaire (dan wel in hele ruime zin) zit hem in de commercial art. Kanye wil zijn kunst voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk maken. En dat is hem gelukt. Door de bijdrage van Bon Iver zijn de indieliefhebbers geïnteresseerd. Door de sample van Aphex Twin weet Kanye de aandacht van meer electronica georiënteerden te trekken. De sample van King Crimson en de rock-sound van Hell of a Life en Gorgeous zorgen ervoor dat ook de rockers dit album weten te waarderen. De toevoeging van gastartiesten als Rihanna en Jay-Z, en de r&b zorgt voor interesse van de zwarte hedendaagse mainstream. Het hoge popgehalte en toegankelijkheid zorgt voor interesse van de blanke hedendaagse mainstream. En het ouderwets samplen van onbekende nummers, en RZA en Raekwon als gastartiesten geven hip-hopliefhebbers ook een reden om dit te gaan luisteren. Op deze manier spreekt MBDTF bijna alle hedendaagse belangrijke doelgroepen aan. Dus argumenten dat het (in bescheiden mate) niet revolutionair zo zijn, omdat in de underground hiphop al veel langer op een bepaalde manier geproduceerd wordt, dat experimenteren met vocoders of het toevoegen van rock/indie/klassieke elementen al veel vaker gedaan is, gelden hier niet. Het gaat om het samenvoegen van dit alles én dit toegankelijk maken voor een breed publiek.

Wat ik wel erg jammer vind is dat het er op lijkt dat de grote media dit bestempelt als een uitzondering op de regel (van enkel halfnaakte vrouwen, geld, auto's en geweld), terwijl het juist moet aantonen (vanwege het feit dat alles wat Kanye doet al lang en breed eerder is gedaan in de wat onbekendere hip-hop) dat hip-hop een genre is dat zoveel meer te bieden heeft dan wat er om MTV komt.

avatar van MAS
4,5
MAS
De toevoeging van gastartiesten als Rihanna en Jay-Z, en de r&b zorgt voor interesse van de zwarte hedendaagse mainstream. Het hoge popgehalte en toegankelijkheid zorgt voor interesse van de blanke hedendaagse mainstream.


Het mainstream publiek kan anno 2010 echt niet meer opgedeeld worden in zwart en blank hoor.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 14:09 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 14:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.