Split Enz - Time and Tide (1982)

Nieuw-Zeeland
Label: Mushroom

1. Dirty Creature (4:00)
  2. Giant Heartbeat (3:52)
  3. Hello Sandy Allen (3:46)
  4. Never Ceases to Amaze Me (3:03)
  5. Lost for Words (2:55)
  6. Small World (3:33)
  7. Take a Walk (3:33)
  8. Pioneer (1:33)
  9. Six Months in a Leaky Boat (4:20)
  10. Haul Away (2:26)
  11. Log Cabin Fever (4:34)
  12. Make Sense of It (3:30)
Misterfool
Chameleon Day schreef:

Wat is het probleem daarmee? De broers Finn kunnen prima zingen hoor. Aan muzikaliteit ontbreekt het toch zeker niet.

Tsja, hoe zeg je dat? Ik vind zijn zang iets koorknaperigs hebben. Op zichzelf moet dat geen probleem zijn, ik ken wel meer goede zangers die dat ook hebben. Alleen heeft hij een bijzonder saaie stem. Ik kan er mijn vinger niet goed achter krijgen wat me nou precies zo erg irriteert.

dix schreef:

Je moet ook geen hamburger bij de chinees bestellen.

Als je invloeden van een genre gaat gebruiken, dan weet je op zijn minst een beetje wat het idee erachter is. Als je er voor kiest om bepaalde zeer kenmerkende faccetten weg te laten, is dat een bewuste keuze, neem ik aan. Welnu ik vind het jammer dat de band dit album zo luchtig houdt. Voor mij mag het wel wat zwaarder.

avatar van dix
dix
Misterfool schreef:

Het is lastig om voor de heren te spreken, maar ik geloof totaal niet dat de broers Finn door synth-pop beïnvloed zijn. Hun grootste inspiratie lijkt me The Beatles, en in mindere mate Roxy Music. Je zou ook het tijdsgewricht waarin dit gemaakt is, iets beter op waarde moeten schatten. Er was geen internet of DHL, vinyl kwam bij wijze van spreke maandelijks per stoomboot. Dus een hype deed er wel een jaartje over om NZ te bereiken. Juist bands in dit soort geïsoleerde omstandigheden hebben soms een prettig afwijkend geluid, gemaakt met dezelfde middelen. Ik zou zeggen : op naar The Triffids

avatar van dazzler
Oei, een hele discussie ontplooit zich. Fans van het album worden wakker.

Nog een paar dingen over de donkere kant van de early 80s.

De tekst van Small World zit boordevol verwijzingen naar de koude oorlog
en de atoomproeven in de Stille Zuidzee (wel actueel voor Nieuwzeelanders toen).

Dirty Creature gaat over het bevechten van de eigen demonen.
Het beest in je dat losgelaten wordt tijdens een nachtje stappen.
I need a dragon slayer to save me from myself.

Log Cabin Fever is een stukje horror op muziek.
Make Sense of It vecht tegen de sluipende onverschilligheid.
Giant Heartbeat is een ecologisch nummer: tegen de verloedering van het milieu.

Menselijke cultuur versus natuur ... Time versus Tide.

avatar van bart1989
Ben hier terechtgekomen door Dazzler zijn top 10, en dit is weer zo'n geniaal album dat het direct doet voor mij, ik hoop dat ik hier nog veel plezier aan mag beleven!
Geweldige liedjes allemaal!
Diene 'I don't wanna sail..' in Dirty Creature doet mij wel denken aan Phil Collins
Bij de intro van Six Months In A Leaky Boat lijkt het alsof er een Cut Copy nummer gaat beginnen (van de plaat In Ghost Colours dan).

bart1989 schreef:

De producer van Time & Tide is Hugh Padgham, de rechterhand van Phil Collins solo-carrière.

avatar van blur8
bart1989 schreef:

Bij de intro van Six Months In A Leaky Boat lijkt het alsof er een Cut Copy nummer gaat beginnen .

Weet je ook waar de jongens van Cut Copy hun inspiratie vandaan halen.....

blur8 schreef:
Weet je ook waar de jongens van Cut Copy hun inspiratie vandaan halen.....
Is dat een retorische vraag?

Split Enz beste album, zowel vanuit commercieel als creatief oogpunt. Tim Finn heeft dit ook altijd als beste album van de band beschouwd.

avatar van JJ&Joan
Dank aan allen die hier enthousiast over schreven.
Ik kende het album niet.
Crowded house is één van mijn absolute favorieten en ook een aantal songs van Split enz draag ik een warm hart toe.
Maar dit kende ik dus niet (allicht omdat er hier geen echte hitsingle op staat). Maar wat een meevaller is dit: alle nummers die ik proef bevallen me.
Heerlijke ontdekking.
Waarvoor dank.

avatar van bikkel2
Ook nog eens gaan verzamelen. Het werk van Split Enz. Verder dan een verzamelaartje ben ik nooit gekomen.
Als Artpop/Rock liefhebber zit er genoeg fraais tussen.

bikkel2 schreef:
Als Artpop/Rock liefhebber zit er genoeg fraais tussen.

Jouw een beetje kennende, zou ik meteen bij dit album beginnen
en dan de twee voorgangers erbij nemen. Daarna Second Thoughs en Dizrythmia.
En voor je het weet heb je hun hele oeuvre in je kast staan ... net als bij XTC.

avatar van bikkel2
Ja, ik ben er ook bang voor. Split Enz heb ik altijd op een afstandje gevolgd, en met name hun beginperiode vind ik wel aansprekend.( van de latere periode ken ik afgezien van de singles, wat minder.)
Een band die ook grenzen opzocht en een licht aburdse arty stijl hanteerde.

Ik ga er zeker mee aan de slag dazzler. Bedankt weer voor de tips !

avatar van bikkel2
Inmiddels in huis. Beoordeling volgt als de tijd er rijp voor is.

avatar van bikkel2
Dazzler functioneert voor mij als een soort muzikaal adviseur in bepaalde genre's en ik neem zijn adviezen graag ter harte. In dit geval ook.
Split Enz is zo'n band waar ik altijd wel een klik mee had, maar nooit helemaal mijn ziel en zaligheid heb ingestopt.
Ik had dat met Bowie, XTC pas ook later, en ik moet zeggen, ben blij dat ik het ontdekt heb.

Time And Tide is dus een later album. Zo horende heeft Neil Finn zijn draai aardig gevonden en is samen met oudere broer Tim verantwoordelijk voor de meeste liedjes.
Split Enz was een band die nooit helemaal voor de makkelijkste weg ging. De nummers werden gaandeweg wel catchyer en minder strange dan in de beginperiode, maar je hoort ritmische slimmigheidjes, functionele soundeffectjes, maar vooral goeie songs.
Time And Tide blijkt een prima geheel. Afwisselend, funky, catchy, maar eveneens spannend en zeker als het einde van het album nadert duisterder en beladen.
De afwisseling in de songs zijn treffend.
Een krachtig begin. Goed gespeelde funk/pop met een wave twist, rock in het Crowded House achtige Hello Sandy Allen, en de pure slimme pop van Tim Finn's Never Cheases To Amaze Me.
Erg fraai ook is Small World. De song is zo goed dat je het jammer vindt dat het zo relatief kort duurt.
Heel bekend is de kennelijke single Six Months In A Leaky Boat.
In muzikaal opzicht frivool. Als je denkt dat het de lullige kant opgaat, is er net op tijd een knappe melodieuze ommezwaai, waardoor het gewoon een heel lekker nummer blijkt.

Tim stoeit vervolgens met een traditionele folk in Haul Away, wat de sfeer van de plaat tot dan toe geheel veranderd en het drukkende, maar indrukwekkende Log Cabin Fever gaat daar soepel in over. Het eveneens sterke Make Sense Of It sluit het album af.

Concluderend: Uitstekend album. Verveeld geen moment. Veel afwisseling, songs die bekijven en bewust toewerkend naar een spannend einde van het album.

Nu geleidelijk terugkeren naar hun begintijd. Stapsgewijs. 4,5.

bikkel2 schreef:

En ook hier kan ik me weer helemaal vinden in wat je schrijft.

Take a Walk vermeld je (voorlopig) nog niet in je schrijven: topnummertje.

avatar van bikkel2
Ook sterk inderdaad. Net nog weer ff gedraaid.

Giant Heartbeat lijkt aardig op het latere World Where You Live can Crowded House.
Hoor hier trouwens wel vaker Crowded House in terug, ook in de samenzang.
Verder ook dubinvloeden, beetje The Police, maar dan met wat symfonische elementen.

deric raven schreef:

Zelfde producer. Kan geen toeval zijn.

Vento Vivimus
Net nog een keer uit de kast gehaald. Dit moet zo'n beetje het beste pop / rock album zijn dat ik in mijn verzameling heb. Op de tonen van dit album wil ik de oven in !!!

avatar van bikkel2
Uitstekende plaat. Ernstig over het hoofd gezien als je het mij vraagt.

avatar van PB 82
Vanavond unaniem uitgeroepen tot het favoriete album uit mijn muziekcollectie …

avatar van Tommoo
Echt een goed album, volgens mij echt een verloren parel ofzo (maar wellicht ligt dat aan mij als muziekliefhebber van zowel nu als toen die er jaren lang aan voorbij was gegaan). Soms doet de samenzang me denken aan de mix van Peter Gabriel en Phil Collins. En dat is voor mij heel positief!