Rush - A Farewell to Kings (1977)

Canada
Label: Mercury

1. A Farewell to Kings (5:56)
  2. Xanadu (11:12)
  3. Closer to the Heart (2:56)
  4. Cinderella Man (4:23)
  5. Madrigal (2:35)
  6. Cygnus X-1 (10:28)
  7. Bastille Day [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (6:03)
  8. Lakeside Park [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:30)
  9. By-Tor & the Snowdog [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (5:06)
  10. Xanadu [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (12:20)
  11. A Farewell to Kings [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (6:19)
  12. Something for Nothing [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:11)
  13. Cygnus X-1 [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (10:22)
  14. Anthem [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:47)
  15. Closer to the Heart [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (3:25)
  16. 2112 [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (19:29)
  17. Working Man [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:08)
  18. Fly by Night [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (2:04)
  19. In the Mood [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (2:36)
  20. Drum Solo [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (6:42)
  21. Cinderella Man [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:45)
  22. Dream Theater - Xanadu * (11:12)
  23. Big Wreck - Closer to the Heart * (3:24)
  24. The Trews - Cinderella Man * (4:27)
  25. Alain Johannes - Madrigal * (3:25)
  26. Cygnus X-2 EH * (4:09)
avatar van ricardo
Ik heb hetzelfde met dit album Sir, Madrigal houdt dit album van de ultieme 5* af voor mij. Maar hier staat dan wel weer Xanadu en Cygnus-X1 op en op basis daarvan zou je eigenlijk 5* moeten geven. Sir als jij een 5 geeft doe ik het ook.

avatar van iemand74
ricardo schreef:
Sir als jij een 5 geeft doe ik het ook.

Wat is dat nou weer voor een instelling

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ricardo en Sir S., doe het allebei maar... ten eerste komt dat het gemiddelde voor deze prachtplaat nog wat ten goede, ten tweede heeft naastgetekende ook ooit besloten dat in dit uitzonderlijke geval die twee van de zes nummers voldoende waren voor de volle mep en dat die ene Madrigal (én die ene Cinderella Man) hem daar niet vanaf konden houden.

avatar van ricardo
Cinderela Man vind ik ook erg goed hoor, ik vind dat Madrigal deze plaat van de absolute perfectie afhoudt.

avatar van sander.h
Vreemd. ik vind Madrigal juist een mooi nummer, ik ken de tekst nog steeds van buiten Mij weerhoudt Cinderella Man ervan om dit album 5* te geven.

In ieder geval een van mijn favoriete jaren 70-albums van Rush. Persoonlijk sla ik deze hoger aan dan Hemispheres, maar dat komt door Xanadu en Cygnus X-1. Ik prefereer overigens deze Xanadu ten opzichte van de Exit Stage Left-versie, want ik vind het jammer dat de snelle stukken (die mij juist kippevel bezorgen op de studioversie) live een hele slag langzamer gespeeld worden. .

avatar van Fairy Feller
Geweldig album. Vind deze samen met Hemispheres en Moving Pictures tot het beste van Rush behoren.
Prachtige, intelligent composities.
Vorig jaar live gezien....wat een belevenis.....

Joy schreef:
10 punten deze plaat

ook madrigal
Ik heb hier nog bijna geen berichten gelezen van jou Joy, ken je dit album eigenlijk wel? ik betwijfel het.

Joy
nee ik ken eigenkijk geen enkele plaat, van niemand

ik lul maar wat

op st anger na, die ken ik uit den treure

avatar van ricardo
Maar wat vind je nu van dit album Joy? het enigste wat je zegt is 10 punten deze plaat, ook madrigal, en dat je de hoes mooi vind, en dan? je vertelt niets inhoudelijks over deze plaat, ben ik van jou niet gewend.

avatar van Norre
Wat is Xanadu een geniaal nummer, het wordt tijd dat ik deze band wat beter leer kennen, misschien best beginnen met dit kortere album.

avatar van ricardo
Dit is 1 van de besten van Rush inderdaad, maar ook Moving Pictures zou een goede instap zijn.

Joy
geen id, ken de plaat nie, net als lateralus en Aenema, ook nie

avatar van Bartjeking
Na 2112 het 2e album van Rush dat ik de aandacht heb gegeven die het verdiend en ik vrees dat nu de hele discografie van deze band maar eens door moet nemen want het bevalt uitstekend. Ik moest in het begin even wennen aan het wat aparte stemgeluid, maar ben nu vooral overdonderd door de grootsheid van de composities.

avatar van Cloud
Die opkomende bass geweldig bij Cygnus X-1. Ik hou wel van de jaren '70 Rush. 2112 is al helemaal geweldig.

Xanadu van dit album is geniaal ... het gitaarspel lijkt moeilijk en ingewikkeld. het is dan wel ingewikkeld, maar niet zo moeilijk om na te spelen, ik kon het na een halfuurtje oefenen. Dit is mijn kennismaking met Rush, met progrock op zich.

avatar van The Wep
Dit album was voor mij als beginnend Rush fan het beste album van zijn tijd. Ik hou van lange symphonische rocksongs en dit album was zowel met de lange nummers als de korte nummers een perfect geheel. Jammer dat Rush daarna steeds mindere albums afleverde. Na Moving Pictures ben ik afgehaakt. Momenteel heb ik al de albums/CD's daarna aangeschaft en die zijn niet slecht, maar ik mis de oude periode !

avatar van the sm
voor mij beste rush album.
ongeloof dat het album nu nog steeds blijft boeien
tijdloos,,,,,,,,,,,,,,,

wijsneus
the sm schreef:
voor mij beste rush album.
ongeloof dat het album nu nog steeds blijft boeien
tijdloos,,,,,,,,,,,,,,,

Maar dat geldt niet alleen voor AFTK, wat mij betreft.

Permanent Waves vind ik nog stukken beter zelfs.

Deze heeft toch enkele minder goede nummers.

wijsneus
wijsneus schreef:

Permanent Waves vind ik nog stukken beter zelfs.

Deze heeft toch enkele minder goede nummers.

Korrektie : een paar net wat MINDER goede nummers.

Nr. 2 op de Rush-albums-lijst.

avatar van Running On Empty
Neal Peart schreef:

Klopt mijn kennismaking was dit met RUSH. Helaas vind ik ze nu mindere albums afleveren en gaat Dream Theater het van RUSH winnen...

No way. Dream Theater is werkelijk volkomen ruk

Berichten over de vergelijking met Dream Theater verplaatst naar Rush

Misterfool
dat intro van xanadu is werkelijk waar godsgruwelijk mooi

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
de eerste 11:08 van Xanadu zijn sowieso godsgruwelijk mooi

avatar van Hendrix4live
Heb nooit echt naar Rush goed geluisterd. Ken wel een aantal goeie songs. Moet ik toch maar eens proberen, gezien de hoge stemmen.

avatar van Sir Spamalot
Goed idee! Ik luister nog eens of Madrigal me toch kan overtuigen.

Edit: het spijt me, Madrigal overtuigt me nog altijd niet.

Mijn kennismaking met RUSH was deze LP (destijds) en ik was verkocht. Heb ze 5 keer live gezien, maar de laatste twee albums boeien mij toch wat minder. Ben ook vorig jaar (voor het eerst) niet naar hun concert geweest.

Dream Theater gaat langszaam maar zeker de (leidende)rol in dit genre overnemen van RUSH.

Neal Peart schreef:

En dat zegt iemand met zo'n gebruikersnaam.

Misterfool
(adrealine)rush

Lange tijd stond rush op mijn verlanglijstje. Toch een van de betere groepen die hardrock en symfo met elkaar mixte. Zowel op progarchives als hier op musicmeter wordt dit album goed gewaardeerd. Als enorme symfo-fan kan ik dus ook niet onder dit album uit. Deze moest aangeschaft worden.

Opener en titelnummer begint erg lekker. Goede samenwerking tussen de akoestische gitaar en synth totdat de gitaar er inkomt. Dit rockt de pan uit mensen. Dit gaat een heel leuk album worden. Het valt me ook goed op hoe makkelijk ze tussen ritmes wisselen. Geen wonder dat dream theater(om maar eens een band te noemen) groot fan is van deze band. Prachtig klein tussenstukje waar de gitaar even de tijd krijgt om zich te bewijzen. Grappig overigens dat ze in dit nummer ook nog refereren aan het 3de nummer. Closer to the heart.

Misschien wel een van de mooiste rockanthem ooit gemaakt. Dat dacht ik toen ik dit nummer voor het eerst draaide: Xanadu. Alleen die titel al beloofde veel goeds. Perfect intro die zeer geniaal over gaat in de gitaarpartij. Als geheel zeer memorabel. Met werkelijk waar een geweldige tekst(bedankt neil peart). Hoogtepunt is nog wel als na de eerste strofe de Moog even vrij baan krijgt. Briljant gezongen,briljant gedrumd briljant gitaarspel en leuke moogpartijen. Moet een mens eigenlijk nog meer over dit nummer zeggen. NEE of toch ja. Iedereen dit nog niet gehoord heeft alsjeblieft zoek het nummer op. Heeft dit nummer nog een negatief punt. NEE of toch ja. Ik vind het nummer zo goed dat ik eigenlijk het liefst gelijk het album stopzet, beter kan het immer toch niet worden
Closer to the heart was de eerste single voor dit album. Waar we in het vorige nummer helemaal bedolven werden onder de elektrische gitaar doet dit nummer het wat rustiger aan, een heerlijk begin op de akoestische gitaar. Hoewel ik nog steeds denk dat xanadu de album afsluiter moest wezen vind ik ook dat dit nummer een goede afwisseling vormt voor de voorgaande bombast. Neil Peart helpt de akoestische gitaar en slaat enkele belletjes aan. de bas en de vocalen komen hand in hand het nummer binnen en even later zijn daar ook de eerste tekenen van de elektrische gitaar. Het nummer heeft nu echt een lekkere vaart en is daardoor ook erg pakkend. Een heerlijk nummer met een warme sfeer zoals die alleen in de jaren 70 konden maken.

Cinderella man is een rocker in de trant van het titelnummer. Rock zoals het hoort met erg veel vaart. het nummer heeft een erg leuk tussenstuk. Helaas is het wel het minste nummer op dit album. Ik Mis wat van de pakkendheid van alle andere nummers. Een beetje jammer want het heeft wel heerlijke gitaarpartijen.

Madrigal opent met de minimoog. Hier en daar in het nummer wordt deze minimoog gesteund door de bass en drums. Maar nummer pakt nergens vaart het blijft een beetje dromerig. Het nummer wordt zo wel een goed platform voor de stem van Lee die bewijst niet enkel te kunnen schreeuwen maar ook nog eens erg mooi te kunnen zingen. Het nummers is wellicht een klein niemendalletje.

Cygnus X-1 verdient een heel diepe buiging. Wat een nummer zeg. Het begint alleen al met die vervormde stem. Een zwart gat bij cygnus en wij worden als luisteraar naar binnengezogen. Synths zwermen in het zwarte gat en slechts een enkele gitaar is nog te horen in een herhalend ritme. Maar wat horen we daar? een drumstel is het gat binnengezogen. Het speelt het zelfde herhalende ritme dat steeds massiever en duisterder wordt. De schreeuwen van geddy lee. Gaan door merg en been. Voor sommige kan zijn zang op dit nummer misschien op de zenuwen werken. Ik vind het echter wel goed bij het nummer passen. Het accentueert de duistere sfeer. Dat komt onder andere door het stukje rond 6,40. Lee doet een geweldige uithaal en Lifeson gooit er een prachtige gitaarsolo tegen aan. de conclusie is zo heerlijk over de top. Gitaren worden als uit een kanon op mij afgevuurd. En dan ook nog eens geddy lee die tot het uiterste gaat. Een geweldig nummer.

Conclusie ik kan me toch heel erg vinden in de meesterwerkstatus dat dit album wel eens toe bedeeld krijgt. Aan de ene kant heb je de korte nummers(madrigal,closer to the heart) die nog maanden later in je kop blijven hangen. Aan de andere kant heb je de grote rockanthems (xanadu,cygnus). Het album is eigenlijk prima in balans. Twee kleinen bezwaren heb ik tegen dit album. Het ene heet cinderella man(1 punt eraf). Deze pakt mij namelijk niet echt. De andere heet Xanadu deze is gewoon te overweldigend. Laat mij stil achter waardoor de rest lang me heen gaat(0,5 punt erbij). Over het geheel zien een geweldig album en een klassieker in het symfo genre.

Beste nummers: xanadu,cygnus X-1
Slechtste nummer: Cinderella man.

2 favoriten tracks zijn:

- Xanadu
- Cynus X 1

Toppers!!

avatar van B.Robertson
Die twee toppers kunnen zeker op tegen Heart of the sunrise van Yes. Cygnus X-1 & Xanadu bevallen beter dan The Camera eye. Cinderella man en Madrigal zijn wel redelijke liedjes.Heel wat beter zijn Closer to the heart en A farewell to kings. 4,5ster.