Rush - A Farewell to Kings (1977)

Canada
Label: Mercury

1. A Farewell to Kings (5:56)
  2. Xanadu (11:12)
  3. Closer to the Heart (2:56)
  4. Cinderella Man (4:23)
  5. Madrigal (2:35)
  6. Cygnus X-1 (10:28)
  7. Bastille Day [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (6:03)
  8. Lakeside Park [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:30)
  9. By-Tor & the Snowdog [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (5:06)
  10. Xanadu [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (12:20)
  11. A Farewell to Kings [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (6:19)
  12. Something for Nothing [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:11)
  13. Cygnus X-1 [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (10:22)
  14. Anthem [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:47)
  15. Closer to the Heart [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (3:25)
  16. 2112 [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (19:29)
  17. Working Man [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:08)
  18. Fly by Night [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (2:04)
  19. In the Mood [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (2:36)
  20. Drum Solo [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (6:42)
  21. Cinderella Man [Live at Hammersmith Odeon - February 20, 1978] * (4:45)
  22. Dream Theater - Xanadu * (11:12)
  23. Big Wreck - Closer to the Heart * (3:24)
  24. The Trews - Cinderella Man * (4:27)
  25. Alain Johannes - Madrigal * (3:25)
  26. Cygnus X-2 EH * (4:09)
avatar van Lonesome Crow
Altijd moeilijk vind ik, wat maakt een album 5 sterren ?
Van de ruim 1000 albums die ik misschien ken zou ik er 15 a 20 stuks de maximale score geven.
Er mag dan maximaal 1 minder nummer op staan met als voorwaarde dat de rest dan wel zo ongelooflijk goed is dat ik voor mezelf alsnog de perfecte score mag geven.

Zo is voor mij "Queen II" uit 1974 de ultieme 5 sterren ondanks 1 minder nummer "Seven Seas of Rhye".

Rush had in principe toch wel een paar 5 sterren kunnen voortbrengen echter voor mij is dat blijven steken op 1 exemplaar nml "Permanent Waves".

Van "a Farewell to Kings" zijn de tracks 2,3 en 6 natuurlijk subliem.
De andere tracks zijn toch wel een klasse minder, en dat zijn er 3 dus kan ik nog onmogelijk 5 sterren geven.
Echter die 3 tracks zijn niet slecht maar op de 1 of andere manier passen ze ook niet bij de rest qua sfeer, ik vind ze eigenlijk nogal hinderlijk om te horen waarbij ik met "Madrigal" nog de minste moeite hebt.

Er blijven dus 2 nummers over waar ik weinig mee hebt en totaal ruim 10 minuten duren, 4 sterren dus en dat is 0,01 ster onder het gemiddelde.

avatar van B.Robertson
Vijf sterren geven is toch makkelijker dan die extreem lage cijfers. De kwaliteit van de songs is belangrijk. Een typisch sfeertje zoals bij Loudness kan ook meespelen. Soms krijgt een band op grond van verdiensten een bepaald aantal sterren over het hele repertoire. (Dat mag vanzelf ook een artiest zijn.)Ik kan het me voorstellen als iemand in extase raakt van The camera eye, hier gebeurt dat vooral op Cygnus X-1. En zo'n nummer is al goed voor minstens 1ster, eventueel meer. Sommige platen kunnen ook uniek/origineel zijn in hun soort, waardoor ze 5 sterren verdienen.

avatar van Lonesome Crow
Ja, toch pas ik ervoor op om te snel 5 sterren te geven.
De sfeer van het hele album is ook belangrijk en inderdaad onbewust zal de discografie van de band ook meespelen.
Ondanks 1 minder nummer heb ik "Queen II" hoger staan als UFO "Obsessions" die ik ook 5 sterren geef en waar geen mindere nummers op staan, zo kan het ook gaan.

Heb gisteren "A Farewell to Kings" nog eens gedraaid en eigenlijk zijn het titelnummer en "Cinderella Man" nogal matige songs zelfs.
Ze lopen niet, het pakt niet op de een of andere manier vind ik.

Op naar "Hemispheres" !

avatar van B.Robertson
Niet te enthousiast worden met die 5 sterren, nee. Hier in het symfogenre wordt het moeilijker. Met metal is het wat makkelijker. Veel bands hebben de 5 sterren al gehad en de rest van het repertoire zal nooit meer de optimale score krijgen. Gelukkig ben ik wel vrij kritisch. Ik reken eigenlijk in rapport cijfers. Vier sterren staat voor 8 tot 8,5.Veel miskopen doe ik niet en zelfs daarin probeer ik wat leuks te ontdekken. Op het ogenblik zijn Marillion en de oude Genesis in voorbereiding en het valt moeilijk daar een tekst op te maken. Metal is weer makkelijker. Queen 2 bevat Father to son en die hoor ik liever dan Rhapsody. UFO is hier minder bekend dan Scorpions. Rush krijgt vermoedelijk geen 5 sterren. Maar Snakes and arrows is mij onbekend, en volgens de aardschok is het de beste Rush plaat sins mensenheugenis.

avatar van ricardo
Dit album is eigenlijk wel Moving Pictures voorbij gestreefd voor mij. Vooral die heerlijk middeleeuwse sfeer erin bevalt mij enorm. En Hemispheres is natuurlijk ook een geweldig album. Ook vind ik Counterparts en Snakes & Arrows nog geweldige albums en tot de besten van Rush behoren. De albums Signals tot en met Hold Your Fire heb ik niet veel mee. Grace Under Preasure ken ik nog niet, maar zal denk ik niet veel afwijken van de andere 3 omringende albums.
Van dit album blijf ik Madrigal gewoon het lelijk eendje vinden en veruit het minste nummer van dit album.

avatar van B.Robertson
Grace under pressure valt niet aan te raden voor je.Caress of steel is wel leuk.All the worlds a stage is een vet rockalbum. A farewell to kings blijft mooi. Ik stoor me niet aan Cinderella man/ Madrigal. Het titelnr. is niet zo mooi als The spirit of radio van Permanent waves. Hemispheres is het vervolg op Cygnus X-1. Op Counterparts klinkt het weer heel stevig.

avatar van ricardo
Ciderella Man vind ik anders nog best een lekker nummer. Xanadu is natuurlijk met Cygnus X-1 de essentie van dit album, en de titeltrack is ook super.

avatar van Edwynn
In de gehele sfeer van het album gezien vormen Cinderella Man en Madrigal en de andere nummers een mooi contrast met de klapstukken Xanadu en Cygnus X-1.
A Farewell Kings is zo'n album die ik altijd bij nummer 1 aanzet en pas afzet als hij afgelopen is. Het zuigt mijn aandacht volledig op.

avatar van ricardo
Daar heb je wel gelijk in. Een album moet eigenlijk ook een paar iets mindere nummers hebben waar ze gas terugnemen om de klapstukken volledig tot hun recht laten komen. Ik skip op dit album ook nooit een nummer, ook Madrigal niet. Maar Madrigal is voor mij wel het enigste nummer wat ik eigenlijk niet thuis vind horen op dit album en wat ik gewoon een vullertje vind. De rest is zwaar ok. Ik neig eigenlijk wel naar een 5*, maar vanwege Madrigal toch maar niet.

avatar van sander.h
Hmm, ik vind Madrigal een prachtig rustpuntje met een van de mooiste teksten die Neil Peart in mijn optiek geschreven heeft. Het roept een mooie middeleeuwse sfeer op die mij om de een of andere reden heel erg bevalt.

Net als het intro van het titelnummer trouwens, dat voor mij de nummer 3 van deze plaat is (naast de 2 epics natuurlijk). Closer to the Heart mag dan wel een Rush-klassieker zijn, ik vind hem iets minder.

avatar van Lonesome Crow
Gezien het tijdsbeeld en de onwikkeling die Rush doormaakte hadden "A Farewell to Kings" en "Hemispheres" de absolute topplaten kunnen zijn van hun ouvre....
Fantastische platen, daar niet van maar hun creatieve hoogtepunt lag voor mij in de beginjaren 80.
Eigenlijk halen vrijwel alle albums een voldoende, sommige netaan (Roll the Bones, Presto) en de rest moeiteloos 3,5 - 4,5 ster.

Ik vindt trouwens "Signals" hun meest onderschatte album en 2 zouden bij mij een onvoldoende scoren nml "Vapor Trails" en "Feedback".

Misterfool
ik kan me goed vinden in het comentaar van LC. begin jaren 80 is er naast de hardrock en prog die dit album siert ook een steeds grotere new wave invloed. maar begrijp me niet verkeerd dit blijft tegen briljantie aanliggende muziek.

avatar van Lennonlover
Xanadu is zoooooooooo goed!. De intro is een heerlijke opener voor elk feest (van techno tot klassieke muziek), de zang is om te smullen en d gitaarriffs zijn ongeevenaard.

10* voor Xanadu en 4,5 voor dit hele album. Ode aan Rush!!!

avatar van steve harris
Lennonlover schreef:

10* voor Xanadu en 4,5 voor dit hele album. Ode aan Rush!!!

Hier heb ik niks aan toe te voegen ,alleen dat dit het allerbeste Rush nummer is ooit !!!!!!!

Naarmate ik dit album vaker beluister vallen de zwakke punten me steeds meer op. Oh, niet wat betreft Xanadu, ik blijf woord voor woord bij wat ik twee pagina's geschreven heb.
Maar de rest ... ik neem één voorbeeld: het openingsnummer. Zeker, het akoestische intro is prachtig. Het instrumentale middenstuk is ritmisch interessant, maar Lifeson weet niet precies wat hij er mee aanmoet en doet maar wat. Maar de hoofdriff, bij de vocale gedeeltes, herdefinieert de betekenis van banaal en triviaal. Bleh.
Het verbaast me zeer dat ik destijds vier sterren heb toegekend. Daar gaat eentje vanaf.

Zwakke onderbouwing Nieuweboer, Rush was destijds hun tijd ver vooruit!!! Snakes and Arrows daarentegen vind ik zwaar tegenvallen.
In de trent van Presto (ook een zwak album)

avatar van The Wep
Dit album is sterker dan 2112, maar minder een "geheel". De nummers Xanadu en Cygnus X-1 zijn classics en de andere nummers daarbij geven mij meer luister genot dan 2112 wat meer een goed in elkaar overlopend geheel is. Ach, beide albums zijn natuurlijk juweeltjes !

JH.
Weer een prachtig album van de heren van Rush. Mooie nummers en vooral de eerste twee nummers vind ik persoonlijk héél erg mooi.

avatar van vielip
Eén van mijn favorieten wat betreft de oude albums van Rush! Het hele album luistert heerlijk weg. Xanadu is natuurlijk de topper op dit album maar ook nummers als Closer to the heart, Farewell to kings en Cygnus X-1 zijn van een zeldzaam niveau. Wat me ook elke keer weer opvalt is hoe geweldig de oude albums van Rush al klinken! Voor die tijd zijn ze hun tijd echt ver vooruit!

avatar van uffing
Hoewel er in mijn ogen twee iets mindere nummers op staan (Cinderella man en Closer to the heart) krijgt deze toch 5 sterren. Er staan hier namelijk 3 nummers op die van zo'n uitzonderlijk hoog niveau zijn dat dat ruimschoots gecompenseerd wordt. Het titelnummer, Cygnus X-1, maar vooral Xanadu horen bij de allerbeste nummers aller tijden (van welke artiest dan ook). Xanadu vind ik misschien wel het beste nummer ooit.
Madrigal is een heerlijk rustpuntje met een prachtige tekst.

Eigenlijk zou dit album in mijn top 10 moeten, maar daar staan al twee Rush-albums. Een derde is wellicht wat te veel van het goede.

avatar van ricardo
Mik je jouw nummer 10 eruit, en zet je deze daar voor in de plaats.

avatar van Red Rooster
Alles klopt aan dit album: de juiste toon, techniek, teksten, melodie, ritme, harmonie, oorspronkelijkheid. And so on.
Meer dan vijf sterren kan ik niet geven en een vermelding in mijn top 10. Ik hoorde Xanadu destijds op de Duitse radio. Vond het een vreemd nummer, de zang zelfs bizar, maar het intrigeerde me ook.
Niet veel later was ik verkocht en om. Farewell to Kings is een absoluut hoogtepunt in de rockhistorie.

avatar van evdk
Omdat een Hyves(vriend) nogal behoorlijk fan van Rush is besloot ik het eens te gaan proberen,die R30 dvd's gekocht maar het kan me niet echt bekoren er zitten wel mooie nummers tussen maar kan niet wennen aan die stem die live haast onverstaanbaar is voor mij,daardoor is LA VIE ..toch wel de topper voor mij.
Tijdens het (mee) lopen van de folderwijken van de kids ff Rush op m'n mp4 gezet maar het is moeilijk alle albums te doorgronden.
Ik weet niet of er nog meer instrumentale nummers zijn????
Ik hoor het graag.
Openingsnummer vind ik trouwens wel mooi mede dankzij de R30

avatar van uffing
Als het om instrumentaaltjes gaat is YYZ (van Moving Pictures) zeker de moeite waard. Daarnaast staan er op het laatste studioalbum (Snakes & arrows) ook een tweetal knallers.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Daarnaast is Geddy Lee's stemgebruik vanaf de jaren '80 ook een stuk minder een... acquired taste. Wat dat aangaat kun je ook eens iets van later datum proberen en dan, bij gebleken succes, langzaam terugwerken.

avatar van vielip
Casartelli schreef:

Absoluut waar en een goede tip!

avatar van uffing
En toch ben ik van mening dat hij op 2112 tm Hemispheres af en toe fantastisch zingt.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
uffing schreef:

Net op Hemispheres vind ik hem eigenlijk minder. Daar begint de muziek naar de jaren '80 toe te werken, maar het lijkt wel alsof Lee dat qua zang dat pas een plaat later door heeft. Hier op AFtK krijst hij als een speenvarken, maar het past hier wel perfect. Op Hemispheres doet hij dat nog steeds, maar daar had de verlaging van Permanent Waves eigenlijk al wel ingezet mogen worden.

avatar van sander.h
Casartelli schreef:

Maar dat was ook een vergissing. Hemispheres was zo'n gedrocht om te maken dat ze helemaal niet nagedacht hadden over toonsoorten e.d. - waardoor sommige zanglijnen wel erg hoog uitkwamen. En toen was het te laat

Overigens vind ik het zelf op Hemispheres niet storend.

avatar van iggy
Dit zal mijn 2e of 3e rush album geweest zijn die ik binnen graaide. Inmiddels met 2112 under my belt werd ik niet meer uit mijn muzikale schoentjes geblazen. Hoewel je niet effe naar rush muziek kunt luisteren teminste dat vond/vind ik. Zeker als je hem voor het eerst hoort dan komt er wel het een en ander muzikaal geweld op je af niet waar? En ook op deze weten ze weer een ongekend hoog niveau te halen. Een kenmerk van rush denk ik zo. Bij bijna ieder album weet deze band te boeien met mooie ruim uitgesmeerde muzikale hoogstandjes. Plus neem het feit dat het ook nog eens allemaal functioneel op elkaar word afgestemd en je hebt prachtige rush muziek. Niet in de trant van kijk ons eens effe moeilijke muziek maken. Weer een juweeltje 4 pingels