Guns N' Roses - Use Your Illusion II (1991)

Label: Geffen

1. Civil War (7:36)
  2. 14 Years (4:17)
  3. Yesterdays (3:13)
  4. Knockin' on Heaven's Door (5:36)
  5. Get in the Ring (5:29)
  6. Shotgun Blues (3:23)
  7. Breakdown (6:58)
  8. Pretty Tied Up (The Perils of Rock & Roll Decadence) (4:46)
  9. Locomotive (8:42)
  10. So Fine (4:09)
  11. Estranged (9:20)
  12. You Could Be Mine (5:48)
  13. Don't Cry (Alt. Lyrics) (4:42)
  14. My World (1:22)
avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
In 1992 twijfelde ik tussen deel 1 en deel 2. Dankzij You could be mine gekozen voor deel 2 en bijna 20 jaar na dato (en deel 1 ook al weer vele jaren in bezit) vind ik dit nog steeds de beste Use your illusion. Er zit meer variatie in, terwijl er op deel 1 wel erg veel speedrockers staan.

Civil War als opener vond ik altijd een vreemde eend in de bijt. Wie opent er nu met een nummer van meer dan 7 minuten? Gewenning of niet, inmiddels kan ik me geen andere opener meer bedenken. Civil War haalt niet het niveau van andere lange nummers zoals Estranged, Coma of November rain, maar slecht is het natuurlijk niet.
14 years en Yesterdays zijn 2 goede rechttoe-rechtaan (classic-) rockers, die later ook nog hits werden.
Een van de zwakkere nummers heb ik altijd Knockin' on heavens door gevonden. Overdreven pseudo-rockballad, een gevoel wat alleen maar versterkt werd toen ze er een wereldhit mee scoorden.
Get in the ring en Shotgun blues liggen weer in elkaars verlengde, een trucje wat GNR op deze cd vaker uithaalt. Beiden vallen in de categorie opwindende, snelle, puber speedrock en dat konden de heren als de beste. Een hele cd trek ik niet, maar deze 2 nummers vind ik erg goed.
In de categorie blueshardrock vallen Pretty Tied Up en Breakdown, het tempo gaat hier wat omlaag en dat bevalt mij wel goed na het voorgaande geweld.
Locomotive is een wat vreemd nummer. Het is niet slecht, maar wel wat aan de lange kant. Het houdt maar niet op en dat is geen compliment in dit geval.
So fine zie ik niet als losse compositite, het is de proloog van Estranged, het mooiste nummer van de cd. Schitterende opbouw en zeker mooier dan de grote broer op deel 1, November rain.
Zijn er ooit betere rocksingles gemaakt dan You could be mine? Fantastische drumwerk, gitaarwerk, opzwepend, uitdagend en verschrikkelijk adrenalineverhogend. En dan ook nog eens met een (voor 1992-begrippen) goed bijpassende videoclip.
Don't cry (alt) is niet slecht maar voegt niets toe.
Over het verschrikkelijke My world is al genoeg gezegd. Onbegrijpelijke afsluiter van een zeer goede cd.

avatar van musician
Ik ben in de verste verte geen fan van Axl Rose en zijn aanstellerij, de muziek en de meeste composities doen mij ook verder weinig en dat maakt voor mij een onvoldoende voor Use your IIlusion 2.

Er moet een cijfer aan worden gehangen, ik heb de albums nu eenmaal in mijn bezit, ooit in een opwelling in de jaren '90 gekocht. Ik geef toe, toen was er een hoop om te doen. De albums stonden wekenlang in de albumlijsten. Er leek een klein muzikaal wereldwondertje geschied, maar helaas, het was niet aan mij besteed.

Wat ik nog wel gedaan heb, is een compilatie van beide albums maken, en dan kom je met krap 40 minuten nog tot een redelijk acceptabel geheel. Meer heb ik verder niet gekocht van G 'n R, alle ophef lijkt mij, gezien de gemiddeldes op onze site, vooral meer publiciteit dan een sterk staaltje goede muziek.

avatar van Film Pegasus
Guns n' Roses is lang mijn favoriete band geweest, ondertussen enkel voorbijgestoken door mijn voorliefde voor Bruce Springsteen. Maar nog altijd zeer hoog en dat begon eigenlijk met Use Your Illusion I en II. Toen ik Knockin' on heavens door hoorde op de radio, leerde ik hen kennen. Al had ik voordien wel gehoord van Paradise City en vaag van Sweet child o' mine. In een tijd van voor het internet en gebrek aan deftige rockradiozenders, moest ik mij als kind vooral muzikaal laten voeden met de muziek die ik kreeg via vrienden en neven. Ik zat net in het middelbaar toen Knockin' on heavens door uitkwam, en ik wou per se het album Use your illusion hebben om meer te leren kennen. Maar dat heb je met ouders natuurlijk, onder de kerstboom lag deel 1 en niet deel 2. Geen Knockin' on heavens door, maar wel November rain en Live and let die. Daarna zelf gespaard voor het juiste album en zo aan de hand van beide cd's de groep leren kennen. Samen met Appetite for destruction klassieke albums die af en toe wel eens op staan.

Waar ik het debuutalbum vooral als dynamische rock bekijk dat Guns n' Roses ook het best live zal weerspiegelen, ademt Use your illusion I en II (en vooral voor mij dan deel II) de creatieve kant van de groep. Misschien daarom ook dat het niet zo zeer leuk rocken was, maar met momenten wat progressieve hardrock rond vooral Axl Rose op zijn best. Wat later zal leiden tot de breuk in de groep en sommige muzikanten andere horizonten doet opzoeken op zoek naar hun eigen stijl. Civil war is nog altijd één van hun beste nummers en ook als is Knockin' on heavens door vrij commercieel, ze slagen er in om het nummer naar hun eigen hand te zetten.

Is dit het beste album van de groep? Misschien niet, daarvoor is de sfeer van Appetite for destruction nog sterker. Maar samen met deel I toont de groep wel hun creatieve talent, waarin ze zich onderscheiden van de zoveelste hardrockgroep met één toevallig succesalbum.

Maak maar eens een echt goede opvolger (niet Lies) van Appetite for Destruction. Nou ja, ze maakten er gelijk maar twee. En ook die waren weer erg goed tot geweldig. Vooral dit tweede deel van Use Your Illusion staat vol met steengoede songs, zoals gewoonlijk ook weer uitstekend uitgevoerd door Axl, Slash en consorten. Dit keer - en vooral op dit deel II - soms wat minder hard rock en wat meer blues. Het levert ook een wat andere sfeer op.

Het begint gelijk fantastisch met Civil War, voor mij nog steeds één van de betere rocksongs ooit. Knockin' on Heaven's Door is een cover die precies goed wordt neergezet. Get in the Ring & Shotgun Blues is een heerlijk duo. Verderop vallen Locomotive, Estranged & You Could Be Mine nogal positief op. De rest van de plaat mag er trouwens ook wezen. Mooie herinneren levert deze muziek op, maar ook nu staat 'ie nog als een huis.

avatar van frolunda
You could be mine blijft toch wel een absolute killer-song (verveelt nooit) en vormt samen met Civil war en Estranged toch wel de hoogtepunten van dit album.Yesterdays,Locomotive en Get in the ring zijn goede rockers en So fine een mooi breekbaar nummer.De rest van het materiaal is wat wisselvallig.
De beste nummers staan op deze plaat maar ik denk nu dat Use your illusion I een net wat constanter niveau heeft al ontloopt het elkaar niet veel
De beste songs van beiden hadden ongetwijfeld een 5 ***** album opgeleverd.
Erg jammer dat ze het daarna zo hebben laten liggen.