Van Halen - Balance (1995)

Label: Warner Bros.

1. The Seventh Seal (5:18)
  2. Can't Stop Lovin' You (4:07)
  3. Don't Tell Me (What Love Can Do) (5:56)
  4. Amsterdam (4:45)
  5. Big Fat Money (3:57)
  6. Strung Out (1:29)
  7. Not Enough (5:13)
  8. Aftershock (5:29)
  9. Doin' Time (1:41)
  10. Baluchitherium * (4:05)
  11. Take Me Back (Deja Vu) (4:43)
  12. Feelin' (6:34)
  13. Crossing Over * (4:49)
avatar van Von Helsing
Ook aan dit album moet ik weer een hoge score geven daar dit album zeer gebalaceerd is, heavy tracks, ballads, melodieus, maar de leidraad is gewoon weer uiterst sterke songs.

Weet mij nog de uitzending te herinneren van Countdown Café waar dit album in premiere ging. Met de prijsvraag om kaartjes te winnen voor "A secret gig" in Arnhem van Van Halen.

Het is was een mooi optreden die ik later ook nog op bootleg kocht en waar het optreden inmiddels op youtube staat, Alfred Lagarde en Eddie Van Halen zijn inmiddels overleden, de tijd tikt sneller dan in eerste instantie gedacht.

avatar van Pitchman
Wat een heerlijk album is dit toch!
Wat ramt ie uit mijn heerlijke speakers! De produktie is gewoon top.
De songs zijn over het algemeen erg goed ,en Eddie is in topvorm. Een van de betere Van Halen albums in mijn opinie. Van de Van Halen cd's zet ik deze en Woman and Children First het meeste op , strak gevolgd door de eerste natuurlijk.

avatar van iggy
Puur qua productie zeer zeker de beste Halen plaat met Hagar. Puur songmatig staan er toch wel wat missers op, vind ik.
Had A Different Kind of Truth ook maar de sound gehad van Balance.

avatar van gigage
Deze gebruikte ik ooit eens als test ceedee voor het uitzoeken van nieuwe luidsprekers. Speciale aandacht daarbij had ik toen voor het verplaatsen van de hand op de gitaarnek bij de rif bij het " hey hey hey" van Don't Tell Me... sowieso de beste track met die geweldige solo's.

avatar van Arjan Hut
Prima sound, maar na The Seventh Seal blijft er bij mij weining hangen. Slappe teksten, vooral Amsterdam tenenkrommend. In vergelijking met andere VH-platen klinkt Balance een stuk minder levendig. Een wat kunstmatige, stijve plaat.

avatar van Pitchman
Ik krijg er overigens wel een stijve van trouwens. Oef! Kijk uit wat je schrijft. Voor je het weet trekken al mijn sponsers zich terug.

avatar van vielip
Dit blijft een fantastisch album inderdaad. Enkel geen 5* omdat ik de instrumentale tussendoortjes niet echt geslaagd vind. Verder één en al genieten. Teksten? Alsof Van Halen ooit bekend stond of zal staan om z'n hoogdravende teksten...

Na hun debuutalbum komt dit album bij mij op plek 2

avatar van De buurman
vielip schreef:

De oude VH platen hadden vaak geweldige teksten vind ik.

avatar van vielip
Vind ik ook. Maar dan vooral heel erg vermakelijk. Onder hoogdravend versta ik iets anders.