Van Halen - Balance (1995)

Label: Warner Bros.

1. The Seventh Seal (5:18)
  2. Can't Stop Lovin' You (4:07)
  3. Don't Tell Me (What Love Can Do) (5:56)
  4. Amsterdam (4:45)
  5. Big Fat Money (3:57)
  6. Strung Out [Instrumental] (1:29)
  7. Not Enough (5:13)
  8. Aftershock (5:29)
  9. Doin' Time [Instrumental] (1:41)
  10. Baluchitherium [Instrumental] (4:05)
  11. Take Me Back (Deja Vu) (4:43)
  12. Feelin' (6:34)
avatar van haythijs
Heerlijk nummer idd. Drumwerk staat wel leuk in de mix, je hoort Alex in het ene kanaal een andere take inspelen dan op het andere kanaal. Soort van Crossing Over?

Misschien wel hun beste album met Sammy Hagar als zanger. Ik hoor hiet weer een beetje de oude Eddy van Halen aan het werk

Cured
Toch wel een nette waardering voor dit album. Als gitarist zijnde zelf ben ik opgegroeid met en geïnspireerd door Eddie Van Halen (meer de Rock-kant) en Randy Rhoads (meer de Metal kant), maar heb Van Halen nooit meer zo mijn ding gevonden na Roth's afscheid. Niet dat de albums slecht waren, maar de richting lag mij minder. Ik blijf 5150 de beste Van Hagar plaat vinden, maar de ballads of zoetige kant kan ik niet zo waarderen. F.U.C.K ligt daar vlakbij en misschien heb ik die nog iets liever nu ik erover na denk.

Dit album heb ik een tijd niet meer gehoord (heb het ook niet), maar zal het weer eens beluisteren. In mijn herinnering beviel me de helft wel zo ongeveer dus zou ik het nu 2,5 of 3 sterren geven.

avatar van gigage
De gitaar break in Amsterdam is er toch wel weer eentje om door een ringetje te halen (leuke toeristiche clip ook van Neerlands hoofdstad).
Oh dat had ik al 3 x gemeld. En dat zonder Bulldog

avatar van LucM
Misschien hun meest veelzijdige album, naast stevige rocknummers staan ook enkele akoestische ballads en 2 instrumentale nummers. Het is een goed uitgebalanceerd album (wat de titel zegt) met ook hier weer een prima zingende Sammy Hager. Daarna was de koek op, Van Halen III was een misser van jewelste.

avatar van vielip
Geweldig album is dit inderdaad! Lang niet geluisterd maar door jouw stukje maar weer eens opgezet. Tijdens de tour na dit album heb ik ze voor het eerst live gezien. Gelukkig maar want daarna begon de ellende! Ze begonnen de show met The seventh seal. Man wat gaaf!!

avatar van Pietro
Samen met de legendarische debuutplaat en de daarop volgende platen met Roth – met uitzondering van Diver Down – behoort Balance voor mij tot het beste album dat de band rondom de Nederlandse broertjes Eddie en Alex Van Halen uitgebracht heeft. Op de een of andere manier heeft David Lee Roth mij met zijn soulvolle vocalen altijd meer aangesproken dan Sammy Hagar, maar deze plaat is sterk genoeg om ook met Hagar te boeien. Daar waar ik op platen als 5150 en OU812 regelmatig nummers skip, is dat hier eigenlijk niet het geval. Ik wil overigens benadrukken dat Hagar zeker geen slechte zanger is, maar dus gewoon niet zo mijn smaak.

Van Halen laat op Balance horen goed mee te zijn gegaan met de tijd. De sound is wat alternatiever dan ik van ze gewend was, maar ook verklaarbaar in het muzikale landschap van de jaren ’90 en eigenlijk bevalt het me wel. Toch laat ook Eddie zijn gitaar weer als vanouds loeien en bevat deze plaat met de epische opener The Seventh Seal, het venijnige Big Fat Money en het stevig rockende Aftershock enkele ijzersterke composities. De wat rustigere nummers Can’t Stop Lovin’ You en met name Not Enough klinken daarentegen erg gelikt en kunnen mij nauwelijks bekoren.

Voor mij de laatste sterke plaat van de band, die hierna met Gary Cherone flink de mist inging. Ook het comebackalbum A Different Kind of Truth heeft mij nog niet echt kunnen boeien. Nee, dan luister ik liever naar deze plaat waarop de band nog echt herkenbaar maar toch ook eigentijds klinkt: 3,5*

avatar van Funky Bookie
Fijn, gevarieerd album met wederom Hagar die het fantastisch doet. Het prettigste op deze plaat is dat de gitaar weer echt op de voorgrond is en dat het daardoor lekker eigentijds klinkt. Het ontbreekt misschien aan een heel sterk nummer.

avatar van milesdavisjr
Een plaatje met variatie troef, uitstekend gitaarwerk en een aantal prima songs. Opener The Seventh Seal vormt een uitstekend nummer. De diverse lagen, het gitaarwerk en het wat stemmige karakter maakt het wat mij betreft tot 1 van de beste songs in het oeuvre van de band. Het wordt gevolgd door het redelijke Can't Stop Loving You, op zich niet slecht maar ook wat flauw. Amsterdam grijpt weer mijn aandacht, een fijne groove en een pakkende zanglijn. Strung Out voegt niets toe. Not Enough vormt niet meer dan een aanzet tot een song maar komt maar niet tot volle wasdom. Aftershock draait om Eddie en bevat prima solo's en is wederom een goed nummer. Doin Time is ook al weer zo'n vreemd tussendoortje, en net als Strung Out vraag ik mij af waarom het de plaat heeft gehaald. Het instrumentale Baluchiterium is vrij redelijk, vormt natuurlijk de zelfbevlekking van Eddie maar dat zij hem vergeven, het nummer is spannend genoeg. Take Me Back is dan ook weer zo'n song die voor mijn gevoel maar niet tot leven komt. Afsluiter Feelin' bevat eigenlijk alle ingrediënten die veel songs van Van Halen II kenmerken, afwisseling, fraaie overgangen, goed gitaarwerk en een kamerbreed refrein. Al met al is het een plaat met 2 gezichten, enkele prima uitgewerkte songs, maar ook niemendalletjes en enkele ideeën waarbij de inspiratie een beetje zoek leek. Kortom, haal de kliekjes eruit en je hebt best een fijn album.

avatar van OzzyLoud
Na 4 jaar komt VH weer met een studioplaat, en wat voor een weer! En met een paar verrassinkjes zoals het instrumentale Baluchitherium! Waanzinnig is dat zeg..... Minder helaas is het mierzoete Not Enough maar das dan ook de enige echte tegenvaller. Hoogtepunten vliegen om je oren zoals The Seventh Seal, Don't Tell Me, Aftershock en Feelin'. Amsterdam is ook zooo geweldig met die heerlijke vettige hoekige gitaar, dat dat uit 1 plankje kan komen zeg! Maar we hebben het hier wel over Edward Lodewijk Van halen! Voor het gemak vergeten we de teksten... want die slaan natuurlijk nergens op......
Is er dan geen kritiek? Jawel Doin' Time en Strung Out beschouw ik niet als echte tracks (fillers). En de vocalen vind ik behoorlijk plat en dof gemixt. Daarentegen is de rest wel goed geproduceerd, meer in balans dan bij het vorige studiowerk (F.U.C.K).
In mijn digitale muziekbibliotheek heb ik Crossing Over aan het album toegevoegd. Die is alleen te vinden op de cd single Can't Stop Loving You en op de Japanse CD persing. Een volwaardig duister (over zelfmoord) nummer die er gewoon bijhoort. En waren de fillers achterwege gelaten had het met gemak 5 sterren gehaald.

avatar van vielip
Not enough een tegenvaller? Een fantastische ballad juist vind ik. Maar ja, ik ben gek op (hard)rock ballads dus there you go. Ik las eens dat Baluchitherium eigenlijk een nummer met tekst zou worden. Maar omdat Hagar maar niet met een tekst op de proppen kon komen waar ze tevreden over waren hebben ze er maar een instrumental van gemaakt. Toch geinig hoe zulke dingen ontstaan. De productie van Balance is inderdaad fantastisch! Scijnt dat ene Erwin Musper daar meer van weet

avatar van OzzyLoud
Van halen en ballads gaan niet goed samen. Ze hebben dan ook er bar weinig op hun cv staan.
Not Enough is er 1 van dertien in een dozijn. Het doet mij helemaal niets, jammer voor mij dan.
Bruce Farbaine was de producer en Erwin mocht meehelpen. Eddie was zeer te spreken over 'm dat ie bij III terug mocht komen. Alleen werd Erwins werk toen naar de prullenbak verwezen.

Hun beste plaat na hun debuut durf ik te veronderstellen