Van Halen - Balance (1995)

Label: Warner Bros.

1. The Seventh Seal (5:18)
  2. Can't Stop Lovin' You (4:07)
  3. Don't Tell Me (What Love Can Do) (5:56)
  4. Amsterdam (4:45)
  5. Big Fat Money (3:57)
  6. Strung Out [Instrumental] (1:29)
  7. Not Enough (5:13)
  8. Aftershock (5:29)
  9. Doin' Time [Instrumental] (1:41)
  10. Baluchitherium [Instrumental] (4:05)
  11. Take Me Back (Deja Vu) (4:43)
  12. Feelin' (6:34)
avatar van iggy
Ik luister zelden naar hager zijn geblaat(niet negatief bedoeld overgens) maar de riff van seal tjee daar kan ik wel een partijtje mee gaan houthakken so to speak.. Om vervolgens een diep gat te gaan graven met don't tell me....Wederom so to speak. En met big fat money voel ik me weer juist heerlijk over de kling gejaagd so to....enz. Om vevolgens te struikelen over mijn eigen omgehakte bomen in de vorm van can't stop amsterdam. En in een diep eigen gegraven gat te vallen in de vorm van not enough en daar heeft de buurman dus volkomen gelijk in.Om er gelukkig weer uit te krabbelen via aftershock.....

Dat is diep, Iggy.

avatar van iggy
Ik weet het buurman maar ik had geluk met die fikse aftershock die erop volgde ha

avatar van Sjaan
Van halen = niet halen

avatar van iggy
Kort maar krachtig Sjaan.
Maar waarom niet?

avatar van vielip
Dat geldt dan voor alle VH albums of....?

avatar van frolunda
Balance blijft een aardig tot goed Van Halen album maar een topper vind ik het niet meer.Daar staan er te veel zwakke broeders voor op.Zo klinkt de opener The Seventh seal wel lekker maar ook wat stuurloos,het gaat alle kanten op en bij het einde blijf je met een leeg gevoel zitten.Can't stop loving you is me net iets te soft iets wat ook voor de wat flauwe ballad Not enough geldt.De twee instrumentals zijn voor mijn oren wat overbodig en zo kom je al op vijf nummers die niet een geweldige indruk achterlaten (Strung out tel ik dan niet echt mee want dat is meer een intermezzo).Gelukkig staat daar wel wat tegenover Amsterdam,Don't tell me en Big fat money zijn allemaal geweldige nummers en de knaller Aftershock reken ik zelfs tot een Van Halen klassieker.Daarom toch een ruime voldoende voor Balance maar ook een lichte teleurstelling te opzichte van zijn voorganger.

avatar van De buurman
Not Enough is inderdaad zo'n beetje het ergste dat de band ooit heeft voortgebracht.

Cured
Ik vind dit de zwakste Van Hagar; Enough said

avatar van Bollieblauw
Nee, buurman, het slechtste is de track Inside op 5150. Wat een geforceerde draak is dat zeg. Not Enough kan ik eigenlijk nog wel heel goed hebben, vooral door de ingetogen gitaarsolo en de mooie koortjes op het eind. Maar het is inderdaad niet hun beste werk.

Werelds: Aftershock
Prima: Baluchitherium, Don't Tell Me, Amsterdam (bagger lyrics jammer genoeg), The Seventh Seal, Can't Stop Loving You (zo zoet als het dan ook is)
Aardig: Not Enough, Doing Time, Deja Vu
Matig/Slecht: Feelin', Take Me Back, Big Fat Money

Al met al een krappe drie en een half pingel. Feelin' vind ik echt een gedrocht. Sammy die het leed van de wereld bezingt. Hou toch op man. Bij Bono is het al vervelend, laat staan bij Sammy. De solo vind ik wel okay, maar red het nummer niet. Nummer duurt ook zeker zo'n zes minuten te lang.

avatar van De buurman
Inside is ook tamelijk beroerd. Kijk ons eens lol hebben zonder Dave.
Feelin' is vrij erg, je slaat de spijker op zijn kop.

Deja Vu (aardig) en Take Me Back (matig/slecht) zijn hetzelfde nummer

avatar van Bollieblauw
Klopt, ik dacht dat ik hem vergeten was en heb hem later toegevoegd. Niet helemaal consistent van mij in ieder geval, hahahaha. Nou ja, het behoort niet tot de toppers van het album naar mijn mening.

Bollieblauw schreef:

Tsjonge, dat je een nummer als Feelin' een gedrocht vind om de tekst joh Werkelijk het laatste waar ik bij VH naar luister zijn de teksten. Of het nou de Dave of de Sammy periode is, de teksten zijn nooit echt 'je van het' geweest vind ik. Feelin' is zeker muzikaal gezien juist geweldig vind ik! Een soort epic; mooi opgebouwd van ingetogen naar heavy om daarna weer ingetogen te eindigen. Was volgens mij voor het eerst dat VH zoiets deed als ik me niet vergis. Gelukkig verschillen smaken nogal veel

avatar van Bollieblauw
Ik vind de teksten van Diamond Dave juist fantastisch! Spitsvondig en vol humor. De onderwerpen zijn dan vaak niet zo diep, maar hij weet het allemaal erg goed te brengen in zijn geheel eigen stijl: met flair en heerlijk flamboyant. Maar waar ik bij Feelin' zo over val is juist het geforceerd zware. Het is allemaal zo overtrokken. Op de bonustrack Crossing Over gaan ze ook op de zware toer en daar werkt hij voor mij dan weer perfect.

avatar van iggy
Tjee om feelin' een gedrocht te vinden om de tekst is wel super vreemd ja.
Wat een intro! Wat een heerlijk gekwaak van sam!
Onzin Bollie! Om niet te zeggen ZWARE ONZIN!!!!
Alles komt voorbij. Een van de beste Halen intro's
Sammy die echt alles prachtig weet in te vullen.
Daar is echt niks mis mee.
De emotie zit er in. De riff fuck it man! SOLO.
Tekst verkeerd? FEEEEELINGS

avatar van vielip
Ik vind de teksten van Dave ook vol humor, flair en branie maar daarom hebben ze nog niet veel om het lijf. Daar ging het me ook niet echt om eigenlijk. Laten we het eens omdraaien door te stellen dat er iemand is die beweert dat veel Dave nummers slecht zijn omdat diegene vind dat Dave zo geforceerd leuk wil zijn en vol bravoure zit. Dat zou naar mijn idee ook nergens op slaan.

avatar van Bollieblauw
Sorry Iggy. Net weer Feelin' opgezet en kon mijzelf er weer niet toe brengen om het nummer uit te luisteren. En natuurlijk is een tekst niet zaligmakend. Pleasure Dome en Amsterdam van van Hagar vind ik tekstueel ook erg zwak maar die kan ik prima hebben. Jij noemt het opbouwen naar een climax, ik noem het langdradig. Het gaat maar door. En door. En door. Solo is wel erg goed maar dat had ik al aangegeven, doet wel een beetje denken aan de solo van 5150.

avatar van iggy
Tja een duidelijk geval van smaken verschil. Amsterdam vind ik dan weer grote bagger.
Maar Big Fat Money gaat er dan weer wel meer dan prima in. En dan vind ik die drie instrumentale gevallen weer zeer matig.
Ik ben het gelukkig ha wel weer geheel met je eens dat Aftershock DE kraker is op deze plaat.

avatar van frolunda
De Van Halen liefhebbers zitten niet stil en zijn het niet altijd ééns,behalve over Aftershock,wat een wereldnummer.

avatar van gigage
Alex soleert op dit album als in zijn beste dagen. Zelfs op Amsterdam wat vaak als simpel nummer wordt afgedaan. Hoewel dit een van de donkerste platen is en soms ver van de originele Rock van Van Halen staat kan ik hier enorm van genieten. Deze zet je niet even op om maar lekker te party rocken. Misschien heeft dat ook met de gemoedstoestand van de band te maken. Het chagerijn druipt er vanaf op dat MTV concert uit 1995. Hele volwassen cd met uitstekende composities, vooral Don'tell me, Baluchiterium en The Seaventh Seal. Voor als je een keer zelf niet mee wil zingen.

gigage schreef:
Alex soleert op dit album als in zijn beste dagen.

Je begint vreselijk op Ricardo te lijken. En die was al erg.

[quote]Cured schreef:
Ik vind dit de zwakste Van Hagar; Enough said ;)[/quote

Dat is jouw mening.....ik vind dit album stukken beter als hun laatste gedrocht

avatar van iggy
Neal, PLEASE denk je nu echt dat we dat nu niet weten?!
Zeiken,zeveren,eikelen en de volgende trap is......?

avatar van De buurman
Volgens mij is Neal eigenlijk Sammy Hagar.

Naaa Buurman. Gary bubba Gary

avatar van gigage
Ik bedoelde natuurlijk Edward Van Halen, mijn excuses. Ik weet niet wie ricardo is dus dat laat ik maar voorbij gaan. Alleen in Don't tell me zitten al evenveel solo's als op heel Women and children first. En Amsterdam is misschien geen topper maar heeft wel een lekkere solo. En daar hou ik wel van. Daarnaast heb ik geen voorkeur voor Roth of Hagar. Het zijn compleet andere zangers met ieder hun eigen kwaliteiten en onhebbelijkheden. Ik beoordeel gewoon het album zoals het is zonder de what if's. En dat de een de ander heeft opgevolgd en vice versa draagt natuurlijk alleen maar bij aan het grote Van Halen story book. En zo heb ik daardover dus ook weer een aantal regels toegevoegd op MuMe, haha

avatar van bennerd
Ik krijg Amsterdam al een week niet uit mijn hoofd. Wat een nummer

avatar van gigage
Ik geloof niet dat ze er ooit geweest zijn, the bulldog

avatar van vielip
Volgens de clip van het nummer wel maar als je 'geestelijk' bedoeld heb ik ook zo m'n twijfels

avatar van Brutus
Dit is wel een aardig album. Ik vind het wel onbegrijpelijk dat het bonus nummer Crossing Over niet op het reguliere album staat.