Van Halen - Balance (1995)

Label: Warner Bros.

1. The Seventh Seal (5:18)
  2. Can't Stop Lovin' You (4:07)
  3. Don't Tell Me (What Love Can Do) (5:56)
  4. Amsterdam (4:45)
  5. Big Fat Money (3:57)
  6. Strung Out (1:29)
  7. Not Enough (5:13)
  8. Aftershock (5:29)
  9. Doin' Time (1:41)
  10. Baluchitherium * (4:05)
  11. Take Me Back (Deja Vu) (4:43)
  12. Feelin' (6:34)
  13. Crossing Over * (4:49)
avatar van Deranged
Dat is eigenlijk helemaal het idee.

Zat toevallig net in gedachten met een staaf dynamiet naast een rotsblok leggen. En hoe daar dan een goddelijk schepsel als Kate Bush uit kan komen.

Kate Bush - Wow - YouTube

avatar van gigage
Je hebt het over meer basic riffs die heel herkenbaar op je worden afgevuurd. Niks mis mee maar die van Eddie zijn van een andere dimensie.

avatar van Edwynn
Deranged schreef:
Dat is eigenlijk helemaal het idee.

Kate Bush - Wow - YouTube

Dat is nog eens iets anders dan die kutriff van Walk This Way haha

avatar van Deranged
ik ben een man van vele smaken en stijlen maar Walk This Way beslist geen kudderdikrif.

Juist die vuige rommelige klank die ze daar hebben treft mij duizendmaal harder dan dat flinterdunne plastiek dat Eddie hier om zijn gitaar heeft gewikkeld.

Deranged schreef:
Ken aardig wat van zijn werk inmiddels. Er zijn voor mij geen riffs die er echt uit springen en qua soleren ook niet bijzonder

Okay, het kan je smaak niet zijn. Maar iemand die Joe Perry hoger aanslaat dan EVH vanwege een “dikrif” van een of ander middelmatig nummer van Aerosmith, die uhm.... weet ik veel.

Ik vind Balance naar Van Halens maatstaven een matige plaat, maar mijns inziens speelt Eddie Van Halen wederom de sterren van de hemel.

Nogmaals, ieder z’n smaak. Maar het is lachwekkend om zijn werk als “niet bijzonder” te beschouwen, ook al hebben we het hier over Balance. Ik prefereer iets oudere Van Halen, maar ook hier speelt Eddie Van Halen gewoon fantastisch.

avatar van Deranged
Is niet alleen vanwege dat nummer dat Joe Perry een van mijn favoriete gitaristen is.

Van Halen zijn gitaarwerk raakt mij minder.

Wel zou ik het album hoger waarderen dan jij, al is het alleen maar vanwege de superruige zangprestatie van Hagar op Don't Tell Me.

De solo op het White Lion nummer Wait.

Als iemand van zoiets weet van Van Halen hoor ik het graag.

Hier heb je dan Baluchitherium.

Niks an.

Als je het mij vraagt.

En een foeilelijke gitaarklank bovendien.

avatar van Deranged
Eruption ken ik uiteraard. Technisch zeer begaafd doe het hem niet na, maar zielloos. Vind ik dan. Die White Lion solo hanteert een zelfde legato techniek maar klinkt tevens ook een stuk soulvoller, vandaar dat ik die als voorbeeld aanhaalde.

avatar van iggy
Eruption is slechts een onderdeel van die solo. En zielloos ??? Tja, dan kan ik er bij deze beter mee ophouden om te discussiëren over Van Halen.

avatar van Deranged
Ik mis de feeling in zoiets. Over het algemeen van de meer simpele dingen, sprekende dingen die een verhaal vertellen niet wat lopen te raggen van kijk mij eens losssjes loss gaan.

avatar van Deranged
Zijn ogenschijnlijke oor voor kudderklank afstellingen helpt daar ook niet bij.

avatar van iggy
Je hebt me overtuigt. Eddie Van Halen kan er bij nader inzien geen zak van. Sloppy Joe en die White Lion gitarist (ben even zijn naam kwijt) zijn mijn nieuwe gitaar helden.

avatar van Deranged
Ieder zijn ding iggy. Je weet toch je bent mijn man.

avatar van iggy
Zeker een kwestie van smaak. Dat heb ik in den beginne al vermeld.

avatar van gaucho
iggy schreef:
Je hebt me overtuigd. Eddie Van Halen kan er bij nader inzien geen zak van. Sloppy Joe en die White Lion gitarist (ben even zijn naam kwijt) zijn mijn nieuwe gitaar helden.

Vito Bratta heet-ie. En dat is trouwens wel een heel goede gitarist. Zo goed dat ik eigenlijk wel vind dat-ie in de buurt van Eddie van Halen komt, al is zijn geluid wel heel anders. White Lion komt als geheel echter niet in de buurt van Van Halen, maar Bratta tilt heel die band wel boven de middelmaat uit, vind ik.

avatar van Deranged
Zou trouwens ook niet weten hoe die White Lion gast heet. Zijn solo heeft genoeg zeggingskracht, hoefde verder niks te weten. Joe neemt het denk niet zo nauw met zijn toonladders, zijn spel is straat, hou'k van. No More No More solo, een en al bezieling. Gewoon in enen keer drop, geen gedoe.

gaucho schreef:

Vito Bratta heet-ie. En dat is trouwens wel een heel goede gitarist. Tilt heel die band net boven de middelmaat uit, vind ik.

Dat zal best. Ik ken die hele band niet. En van Wait ben ik totaal niet onder de indruk op de gitaar solo na. Die is best geinig. Wel een bietje kort.

avatar van Edwynn
White Lion is in mijn beleving een hele middelmatige band en daar verandert die Bratta brada niets aan. Op Mane Attraction gaat ie weer helemaal John Sykes. Compleet met die 1987 effecten. Kundig natuurlijk maar er valt hem weinig eigenzinnigheid ten deel.

Dat is bij Eddie Van Halen wel anders. 1 nanoseconde en je weet met wie je te maken hebt. Dat doet ook Joe Perry hem niet na met zijn getingel-tangel.

avatar van Deranged
Wat ik bij Perry wel gelijk weet dit is Joe, een laag geschoolde jongen van de straat. Heeft misschien wel een paar gasten gestoken in zijn tienerjaren het zou mij niet verbazen.

Edwynn schreef:

Precies en dat zijn maar weinig gitaristen gegeven. En dat heeft verder niks met smaak te maken.

avatar van Deranged
Maar wel met persoonlijke beleving misschien.

Heb dat namelijk niet.

Of het moet vanwege het potsierlijke synth effect op zijn gitaar zijn.

Niet veel die dat zo aan zouden durven.

avatar van iggy
Een plaatje van Van Halen opzetten, oogjes dicht, even de hakken uit het molle zand trekken, vooroordeeltjes onderdrukken, even niet aan Joe of Vito denken, concentreren en je wordt bijna vanzelf een fan van de meester. .

avatar van Deranged
Zoals ik al zei vind ik dit best een tof album.

Daar niet van.

Verder vind ik Mine All Mine een te gekke track.

Wel ook weer een voorbeeld van een nummer waar meer de synths het maken en niet zozeer de strings.

En natuurlijk de uitmuntende zang.

Harde tekst.

avatar van De buurman
Mine All Mine staat hier niet op.

Misschien kan EVH keyboards gaan spelen bij Aerosmith of White Lion. Kan die toch zeggen dat hij een carrière in de muziek heeft.

avatar van Deranged
Volgens mij is duidelijk uit mijn bericht op te maken dat ik Mine All Mine als losstaand van dit album benoem als iets van Van Halen dat ik tevens erg kan waarderen.

Verder denk ik dat zijn dagen redelijk uitgespeeld zijn in de muziek biz.

Wie zal het zeggen waar die deze dagen allemaal mee bezig is.

Misschien zijn gitaarsound tweaken.

avatar van ricardo
Wat een vergelijking Eddie van Halen met Joe Perry vergelijken. Eddie heeft in 1978 voor een nieuwe maatstaf gezorgd door zijn supersonische en flitsende gitaarspel, en stond destijds op eenzame hoogte technisch gezien. Perry vind ik meer een klassieke gitarist van de oude stempel. Ben op het moment alle oude Aerosmith albums langzaam aan het ontdekken, maar die Perry kan er ook wel wat van, vooral catchy en lekker in het gehoor liggende riffs, en natuurlijk heerlijk slidegitaar werk.

Van de VH albums met Sammy Hagar ken ik alleen maar 5150, en dat album komt mij wat Whitesnake achtig over, daardoor blijven steken bij dat album. Met Roth heeft veruit mijn voorkeur, maar misschien deze en FUCK toch maar eens proberen

avatar van Deranged
Is wel een lekker album, zeker een aanrader als je het gitaarspel ook nog eens goed kan hebben.

Hagar valt onder de harde ballen zangers waar Coverdale in zijn hoogtij dagen ook onder viel maar verder toch wel een klasse apart die zich met niemand anders laat vergelijken.

Zijn meest imponerende prestaties voor mij tot dusver Don't Tell Me en Mine All Mine.

Die overigens niet op dit album staat, laatstgenoemde. Even zoeken.

Lekker nummertje.

Deranged schreef:

Wie zal het zeggen waar die deze dagen allemaal mee bezig is.

Misschien zijn gitaarsound tweaken.

Misschien moet hij Joe Perry even bellen. Of jou!

avatar van Deranged
Ik heb wel een paar tips eerlijk gezegd ja.

avatar van milesdavisjr
Wat Poundcake was voor F.U.C.K. is The Seventh Seal voor Balance, wat een fantastische song, die groove is onweerstaanbaar. Beide nummers hebben redelijk veel met elkaar gemeen, hoewel de laatste met zijn mysterieuze karakter het nipt wint. Helaas wordt The Seventh Seal opgevolgd door draak; Can't Stop Loving You, snel door naar Don't Tell Me, hier word ik ook niet vrolijk van, een magere song en ook nog 6 minuten. Amsterdam, een ode aan de geboortestad van de broers Eddie en Alex, is al wat sterker, een fijne groove, herkenbare teksten, weinig mis mee. Big Fat Money, speed rock, niet slecht hoor maar het gehaaste karakter maakt mij nerveus en ik word er niet wild enthousiast van. Strung Out vormt een niemendalletje en voegt niks toe. Not Enough, een slappe ballad met koor en al, wellicht dat Bon Jovi fans hier mee uit de voeten kunnen maar ik vind het helemaal niks. Het vuur komt weer wat terug met Aftershock, maar ondanks de fijne gitaarpartijen lukt het ook niet om mij er weer bij te betrekken. Doin Time, pffff. Baluchitherium, een fijne instrumental, op de een of andere manier doet het werk van Eddie in deze song mij erg denken aan Joe Satriani, dwingend, melodieus maar de grote lijnen altijd in de gaten houden, een prima track. Hoewel Feelin' nog wel degelijk is, Eddie draagt deze song wederom, kan dit ook in een minuut of 3 afgewerkt worden. Balance vormt met terugwerkende kracht een van de mindere broeders van de mannen.

Tussenstand:

1. Van Halen