Van Halen - Balance (1995)

Label: Warner Bros.

1. The Seventh Seal (5:18)
  2. Can't Stop Lovin' You (4:07)
  3. Don't Tell Me (What Love Can Do) (5:56)
  4. Amsterdam (4:45)
  5. Big Fat Money (3:57)
  6. Strung Out [Instrumental] (1:29)
  7. Not Enough (5:13)
  8. Aftershock (5:29)
  9. Doin' Time [Instrumental] (1:41)
  10. Baluchitherium [Instrumental] (4:05)
  11. Take Me Back (Deja Vu) (4:43)
  12. Feelin' (6:34)
avatar van HiLL
Stond wonderbaarlijk genoeg nog niet op de site. Een lekkere plaat, waar deze band laat horen stevige nummers te kunnen maken en die af te wisselen met prima rockballads. Ik waardeer de stem van Sammy Hagar toch ook zeker, lekker rauw. Ben blij dat ik deze cd een lange tijd geleden heb gekocht.

En een schitterend hoesje!

En hoe cliche kan je Amsterdam neerzetten he

Met name de laatste 2 nummers vind ik erg goed.

Terwijl Big Fat Money lekker rockt! YEAHH

Can't Stop Lovin' You is wat zoet, maar wel lekker.

JonnieBrasco
Ken alleen Amsterdam en Feelin', had ik vroeger op cassettebandje, twee ijzersterke nummers!

avatar van dynamo d
JonnieBrasco schreef:

Niet alleen deze zijn ijzersterk, maar vooral 'Don't Tell Me (What Love Can Do)' is hard rock op z'n allerbest. Beste VanHalen album YEAH! Bestaat deze band trouwens nog, want ik hoor er niks meer van

avatar van HiLL
Ja idd staat ook niet veel op de site. Laatste concert was vorig jaar november.

avatar van c-moon
Ik vind het niet hun beste plaat, maar er staan wel heel wat knappe nummers op!

DutchViking
Zeer goed album, eigenlijk het laatste topalbum van Van Halen. Ik vind dit de beste plaat met Sammy Hagar. Er zitten vrij weinig zwakke plekken tussen, hoewel de overdaad aan instrumentaaltjes wat mij betreft niet had gehoeven.

The Seventh Seal is een fantastisch nummer, hetzelfde geldt eigenlijk voor Take Me Back en mijn persoonlijke favoriet Aftershock. De ballads Can't Stop Loving You en Not Enough zijn ook nog wel oké. Hagar's rauwe stem is uitermate geschikt voor ballads, zo blijkt maar weer.

Kenneth
Uitstekende cd, deze is echt goed. Bijna net zo goed als het debuut. Veel afwisseling, terecht dat het stemgemiddelde zo hoog is.

avatar van Bart_86
De eerste cd die ik van Van Halen kocht, moest erg wennen aan de stevigere nummers, maar toch wel een goede plaat dit.
Vooral de ballads Can't Stop Loving You en Not Enough (met de authentieke backing vocals van Steve Lukather) vind ik erg mooi. Ook Don't Tell Me is een toppertje en het instrumentale Baluchitherium is erg goed.

brecht geers
pfff , niets goed aan.
een softe boel.
kheb nu al spijt dat ik heb gekocht heb.
gelukkig bestaat er zoiets als 'niet tevreden , geld terug'.
moet wel dezelfde dag zijn als aankoop dus effe terug naar winkel wezen voor het te laat is.

avatar van orbit
HiLL schreef:

Dat lieten ze anders ruim 15 jaar vóór deze plaat aanzienlijk beter horen!!

Mad Dog
Mijns inziens een van de betere platen van de jaren '90 in dit genre. Helaas de laatste met Hagar als zanger. The Seventh Seal, Feelin' Aftershock, Not Enough. De plaat werd erg gepushed door Alfred Lagarde destijds. De laatste plaat van van Halen die er toe doet.

anathema
Vond Van Halen geweldig en heb al hun platen tot aan F.u.c.k. (de beroerde titel alleen al, doe dan maar I of II) , maar die liefde is in de jaren 90 een beetje bekoeld en ik begrijp bij het beluisteren van deze plaat weer waarom.
Héééél erg matige plaat met drie supernummers aan het begin, ze konden het dus wel. De plaat hiervoor vertoonde al hetzelfde gebrek; ook drie geweldige nummers en de rest bagger. 1,5*

avatar van Rinus
Een erg goede plaat van Van Halen, die van het begin tot het eind blijft boeien. De band weer helemaal op dreef, en niet wars van een experimentje of twee, drie. Mooie cover ook..

Pieter Paal
De favoriete platenhoes van Gary Glitter.

avatar van Lupin
Na het ijzersterke F.U.C.K. vond ik dit wel een tegenvaller. Toen ik het intro van het openingsnummer hoorde dacht ik te doen te hebben met een grap: zo begint 'Poundcake' op het vorige studioalbum toch ook? Gelukkig is 'The Seventh Seal' een mooi nummer dat echter direct wordt opgevolgt door de zeer poppy en niet zo sterke ballade 'Can't stop Loving You'. Waarom? Beter had het geweest als ze daarna het prachtige en donkere 'Don't Tell Me' hadden gezet. 'Amsterdam' is een typisch VH nummer: energiek en testosterongevuld en handelt over de hoofdstad op een manier die misschien snel tot het verleden hoort.(?) Daarna weer een skip moment: 'Big Fat Money'... En zo ploetert het album voort met fantastische nummers - 'Aftershock' en 'Feelin'' tot overbodige instrumentals en zelfs het slijmerige 'Not Enough'. Zo kom ik met moeite op 3 sterren. Eigenlijk een 3 min.

avatar van Double Deuce
Na het geweldige For Unlawfull Carnal Knowledge kwam het album Balance en de sfeer is anders dan op de voorgaande albums.

Het geheel ligt lekker in het oor, veel groove vind ik en de sound went na een paar keer luisteren absoluut en dan ontdek je dat er zeer goede nummers op dit album staan: Feelin', The Seventh Seal en Don't Tell Me.
Maar ook de rest luistert lekker weg en al met al toch een goed album dat misschien enige luisterbeurten vraagt om volledig te kunnen waarderen maar dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk.

Toen het album uitkwam is het wel flink gehypt/gepusht op de radio etc. De singles kregen veel airplay en op zich niet onterecht; Van Halen is een topband en dit album is absoluut geen misser vind ik.

Eddie van Halen tokkelt ook heerlijk op zijn gitaar en Sammy Hagar klinkt super en daarmee krijgt ook de productie een dikke voldoende. Het album klinkt in meerdere opzichten goed.

Na even twijfelen vind ik dit album toch 4,5 sterren waard; dat halfje komt vooral omdat ik toch een Van Halen aanhanger ben; als je wat objectiever luistert dan denk ik dat 4 sterren een beter beeld geeft. Maar het gaat om mijn mening dus toch 4,5 sterren!

The return of eddie. zijn keybords zijn bijna geheel verdwenen. De enige die ontbrak was dave hoewel hager een uitstekende vervanger was, was het dave die er een bepaalde calafuckingfornia swung ,humor in bracht. maar RRRRRRRRRRR wat een guitarists is die eddie zijn flanger weer uit de kast gehaald en rocken maar. balance absoluut het beste album uit de hager periode. weet je dat drummer alex zich door de jaren heen heeft opgewerkt tot een absolute top kracht.

avatar van Von Helsing
diver schreef:

En hierna maakte Eddie de fout van zijn leven om Sammy te ontslaan.

Met Van Halen is het nu sukkelen geblazen en een nieuw werk zit er toch niet in, daar zijn de ego's van David en Eddie te groot voor.

Saillant detail is dat David Lee Roth en Sammy Hagar samen door Amerika heeft getourd, tussen beide reunies van VH door.

Daar gedroeg Diamond Dave is ook als een asshole tegenover Sammy.

Alle ins -en out zijn te vinden op het internet en youtube.

avatar van De buurman
Persoonlijk vind ik Balance verreweg de minste van Van Halen uit het Hagar-tijdperk. Can't Stop Loving You en vooral Aftershock hebben nog wel dat speciale Van Halen gevoel, maar met nummers als Amsterdam en Big Fat Money zijn het zware tijden voor Van Halen-fans. Het dieptepunt vormt het ultra-cheesy Not Enough... brrr.
't Was hoog tijd dat Dave zou terugkeren. De twee fantastische stukken die Van Halen met DLR een jaar later opnam voor de Best Of plaat bewijzen dat. Helaas heeft Van Halen niet doorgepakt destijds.

avatar van vielip
De vierde opéénvolgende nummer 1 van de heren! Althans, in Amerika. Na het geweldige FUCK was dit wederom een heavy album voor VH begrippen. De produktie van Balance is wel beter dan van de voorganger! Dankzij Erwin Musper klinkt de band erg helder en rauw. Ik geef net geen 5* omdat ik de instrumentaaltjes wat vervelend vind. Baluchitherium niet want die is om te watertanden! Seventh seal, Can't stop lovin' you, Don't tell me, Big fat money. Feelin', Not enough en Take me back zijn geweldige nummers waarin de band op volle cilinders speelt!! Het bleek het laatste fatsoenlijke VH album te zijn in een lange reeks toppers.

avatar van iggy
Van hager klassieker. Eddie had zijn synth opgeborgen en vlamde weer als van ouds. The seventh knalt er direct in. Ik bespeur weer halen guitaar werk van de jaren 78/84. Heftig agressief. Sammy die de longen uit zijn lijf schreewt. can't stop matig. Het langzame logge intro van don't tell me pffff waar is dave ha. Dit is echt de oude halen! Wat een heftige guitaar zeg vooral die 2e solo en wat daar nog achteraan komt. Amsterdam niet helemaal. Big fat brrrr Prikkeldraad guitaar ed gaat flink los lekker tempo. strung.... Not enough doet me niks. Aftershock prachtig gewoon. Vooral dat intro brrr. nr9 en10 ed heeft toch echt wel beter werk verricht jammer. 11 ook al niet. Feeling een goede afsluiter. Toch staan er wel wat behoorlijke missers op. Maar de goede zijn dan ook steengoed. Net geen 4 pingels 3,5 dus

avatar van Lamontagne
Goed album en waar bijna iedereen dan verafschuwd zoals een nummer als
Not enough moet ik toch zeggen dat ik dit een heerlijk nummer vind
zeker met die knallende gitaarsolo erin en die begintonen met de piano
zorgt er toch voor dat dit een beetje melancholie met zich mee brengt

De vorige (F.U.C.K.) was beter maar deze is goed te versmaden

avatar van vielip
Mee eens Lamontagne! Not enough is absoluut een kei van een ballad!!

avatar van AstroRocker
Uitstekend album van Van Halen. Het album opend zeer sterk met Seventh Seal, ik denk wel het beste VH nummer met heer Hagar als zanger. Het opvolgende nummer is Can't Stop Loving you, een VH nummer in de traditie van bv. Why Can't This be Love. Don't tell me is ook al een zeer sterk nummer. Amsterdam is een prima nummer met een grappige tekst....
Big Fat Money is wat minder en Strung Out had wat mij betreft weg gelaten mogen worden.
De ballad Not Enough is uitstekend!
After Shock: weer een prima song. Net als Strung out had Doin Time achterwege mogen blijven.
De instrumental Baluchitherium is weer een echte topper! Het gitaarwerk is weer geweldig, en de pompende bass maakt het tot een heavy nummer. Take me Back is een wat minder nummer, maar het afsluitende Feelin' is als vanouds geweldig. Ik geef dit album net als FUCK 4,5* Zonder de Doin Time en Strung Out had ik dit album net iets beter dan FUCK gevonden.....

avatar van Ronald5150
"Balance" is wederom een prima plaat van Van Halen. Ondanks dat ik Roth prefereer als frontman, heb ik Sammy Hagar altijd hoger ingeschat als zanger. Ook op deze plaat is hij weer uitstekend bij stem. Op "Balance" staan weer een aantal typische Van Hagar songs. Dit zijn over het algemeen de wat meer commercieel en popgerichte songs. Deze hebben niet mijn voorkeur. Met name " Not Enough" en in mindere mate "Can't Stop Loving You" en " Take Me Back" vind ik een beetje cheesy. De meer uptempo songs zijn weer heerlijk Van Halen, en de band klinkt qua geluid wat frisser dan op voorganger "For Unkawful Carnal Knowledge", al heeft dit meer een productietechnische reden denk ik.

Eddie Van Halen is weer over de gehele plaat geweldig en zijn typische "brown sound" weerklinkt in elke song. Spetterend gitaarwerk in "Big Fat Money" bijvoorbeeld. Een beetje anders dan wat we van hem gewend zijn, beetje meer funky en jazzy. Een onweerstaanbare riff, solo en brug in "Amsterdam", al is het refrein wat simpel. De solo in "Don't Tell Me (What Love Can Do)" is prachtig. Ook het instrumentale "Baluchitherium" is een lust voor het oor.

Tenslotte zijn Alex Van Halen en Michael Anthony weer een lekker stuwende ritmesectie die een perfecte aanvulling zijn op het fantastische gitaarspel van Eddie. Ook de harmony vocals van Anthony zijn weer om van te smullen en dragen bij aan die typische Van Halen sound.

Tenslotte vind ik dit een van de mooiste Van Halen albumhoezen. De titel van de plaat zo treffend en tegelijk pijnlijk uitgebeeld door de Siameze tweeling.

avatar van De buurman
Ik vind de hoes juist gruwelijk. Aan elkaar vastgegroeide kinderen is een vreselijk iets. Heb nooit begrepen dat ze dit als hoes hebben gekozen. Met een titel als Balance kun je toch heel andere dingen doen.

avatar van iggy
Over de hoes valt te discussieren. Maar wat mij toch enigzins verbaast is dat de buurman balance nou net weer de minste van hager vind. Zeker staan er een aantal mindere nummers op. Maar het is met name het gitaar geluid/productie die mij vooral veel en veel meer aanspreken dan de overige van hager platen. Volgens mijn oortjes is het juist deze plaat die het dichtst bij classic van halen staat. In je post van 29 augustus word mij eigenlijk niet echt duidelijk waar de schoen nu wringt.
Leg het aub eens beter uit.

avatar van De buurman
Ik houd niet van die quasi-serieuze nummers als The Seventh Seal, Don't Tell Me en Feelin'. Van Hagar heeft een paar "serieuze" nummers gemaakt die ik wel te gek vond, zoals Mine All Mine en Right Now. Maar op Balance vind ik dat niveau niet terug.

Nummers waarop ze dan weer wat fun er in willen gooien (Amsterdam, Big Fat Money) zijn zo kinderachtig dat het gewoonlijk pijnlijk wordt. Can't Stop Loving You heeft nog enigszins dat blije Van Halen geluid, alhoewel het geen wereldnummer is.

Maar het ergste vind ik nog die ballad, Not Enough. Ik hou best van goeie AOR (Foreigner, bijvoorbeeld) maar het cheese-element ligt altijd op de loer. Dit gaat echter ver over de grens. Sammy Hagar is nou eenmaal geen Lou Gramm.

Qua sound is het een prima album, maar het klassieke Van Halen geluid is na OU812 grotendeels verdwenen. Oude Van Halen klonk op een bepaalde manier lichtvoetig, waardoor je het ook steeds harder wilde zetten. Na twee minuten The Seventh Seal op hoog volume heb ik het eigenlijk altijd wel weer gehoord.

avatar van iggy
Ok da's duidelijke taal. Ik ben het welliswaar niet met je eens maar dat hoeft ook niet.

avatar van vielip
Oei oei, Seventh seal is juist zo'n geweldig nummer vind ik! Die riff hakt er geweldig in en het nummer dendert maar voort, heerlijk
Ik vind deze een tikkeltje minder dan FUCK maar dat zit 'm meer in de songs eigenlijk. Deze (Balance) klinkt veel beter (meer helder). Ik zou graag eens een opgepoetste versie van FUCK (of zelfs OU812) willen horen!