Dire Straits - On the Night (1993)

Label: Mercury

1. Calling Elvis (10:25)
  2. Walk of Life (5:06)
  3. Heavy Fuel (5:23)
  4. Romeo and Juliet (10:05)
  5. Private Investigations (9:43)
  6. Your Latest Trick (5:35)
  7. On Every Street (7:01)
  8. You and Your Friend (6:48)
  9. Money for Nothing (6:28)
  10. Brothers in Arms (8:55)
Ik had 'm al tijdje niet gedraaid en na een tijd ga je een pas echt horen hoe goed een album eigenlijk is. Ik heb 'm gelijk van 4.5 naar 5 sterren opgehoogd. Wat een sfeer, wat een klasse, hoe virtuoos het gitaarspel.Mooier en perfecter kan gewoon niet. Hoogtepunten opnoemen kan niet, want dit album is één hoogtepunt. Brother In Arms blijf me na alle jaren nog steeds ontroeren.Ik weet niet waarom, maar daar speelt het mysterie van muziek, die je gevoelssnaar raakt wel een rol. De gitaarsolo op You And Your Friend blijft mij steeds kippenvel geven. Telkens weer. Deze muziek is absoluut niet aan slijtage onderhevig, integendeel. Genialiteit en virtuositeit verloochent zich nooit.

avatar van kaj_666
Tjonge, You and your friend is hier toch wel echt méters kippenvel hoor!

avatar van Lexcoaster
De dvd hiervan heeft vreemd genoeg meer nummers... Feit is wel dat de On The Night concerten dicht bij muziekale perfectie komen. De Dire Straits zijn old school, en old school is gaaf.

avatar van Lamontagne
kaj_666 schreef:
Tjonge, You and your friend is hier toch wel echt méters kippenvel hoor!

Voor mij persoonlijk mijn favo nummer all-time.

Heerlijk opgebouwde plaats, sowieso heb ik al een voorkeur voor live-cd's. Kan dan ook uit de laatste 6 nummers echt geen 2 favorieten kiezen.

avatar van Lexcoaster
Toch mis ik hier The Bug, Solid Rock en Local Hero - Wild Theme hier, die wel op de DVD staan van deze concertregristratie. Gelukkig heb ik ook de DVD, die zal vaker opgezet worden.

avatar van Running On Empty
Lexcoaster schreef:

Dan moet je de bonus CD single bij deze plaat kopen !!!

Running On Empty schreef:

Dan moet je de bonus CD single bij deze plaat kopen !!!

Aha, het is dus een marketing technisch trucje... Wat liedjes weg laten en die dan uitbrengen op een 'bonus single' die we dan weer apart moeten kopen...

Nee, daar trap ik niet in. Ik heb de DVD die alle liedjes heeft, ik draai de DVD wel thuis. De CD is eventueel goed voor in de auto ofzo.

avatar van vielip
Een lekker live album al vind ik Alchemy beter! Op deze komen de hits (van voornamelijk Brothers in arms) veel meer aan bod. Opzich niks mis mee en het zorgt voor voldoende afwisseling tussen beide albums om ze beide in de kast te hebben. Ik vind de uitgebreide versies op dit album van nummers als Calling Elvis en You and your friend middels o.a. steelguitar erg geslaagd! Dire Straits kreeg vaak de kritiek dat ze live bijna identiek klonken aan hun studiowerk. Het tegendeel bewijzen ze dus maar even met bovengenoemde toevoegingen.

vielip schreef:

Ik denk dat die kritiek doelt op hun begin periode want luister maar naar Live Rockpalast of Live Rotterdam `79 of Live BBC . In die tijd weken de nummers live niet veel af van het orgineel .
Begin jaren 80 werden er wat muzikanten bij gehaald en meer geimproviseerd .
Ik verkies deze On The Night boven Alchemy en vooral door het uitgesponnen Calling Elvis .
Jammer dat Live In Basel van dezelfde tour niet orgineel is verschenen want die is magistraal .

avatar van vielip
Ik ziedie Live in Basel regelmatig voorbij komen op Marktplaats en Ebay. Toch maar eens aanschaffen dan want de dvd van On te night vind ik nou niet echt boeiend. Ik heb ook nog een dvd getiteld 'Wembley does the walk' die ook zeer de moeite waard is moet ik zeggen.

avatar van chevy93
Live in Basel is nooit officieel uitgebracht en die op marktplaats en ebay verkocht worden, zijn allemaal kopieën. Dat vind ik zeer ongepast en zou ik je ook zeer af willen raden dit te kopen, want het verkopen van kopieën vind ik heel erg laag.
Desondanks, als je niet in staat bent zelf de versie van internet te halen, raad ik je zeer aan hem juist wél te kopen, want ik vind het het beste concert aller tijden (en dan niet alleen van Dire Straits).

vielip schreef:
Ik ziedie Live in Basel regelmatig voorbij komen op Marktplaats en Ebay.

Er zijn maar liefst 4 versies van in omloop dus kijk voor de juiste getiteld Ticket To Heaven .
Dubbel picture cd . Erg goed en `n must have .

avatar van vielip
Oké, bedankt voor de info mannen (ga ik voor het gemak meer even vanuit )!!

avatar van chevy93
Vandaag weer eens de DVD beluisterd en bekeken. Wat een geweldig concert is het toch!

Minutenlang kippenvel bij Local Hero!

avatar van Lexcoaster
Local Hero is prachtig inderdaad. Om bij te huilen zo mooi.

avatar van notsub
Voor mij is dit een prima live album, waarop enige geijkte klassiekers ontbreken, maar niet gemist worden. Vlot werk gaat hand in hand met mooie ingetogen en uitgesponnen versies van Private Investigations en Brothers in Arms. De band klinkt heerlijk uitgebalanceerd en neemt de tijd voor sommige nummers, maar dat levert alleen maar meer luisterplezier op. Walk of Life hadden mogen skippen, maar voor de rest heb ik weinig te klagen.

avatar van rudiger
Het is toch niet te geloven dat Sultans Of Swing hier niet opstaat terwijl het nummer wel live ten gehore is gebracht tijdens de On Every Street tour en nogwel in een kale uitvoering zoals het bedoeld was met enkel de drummer , bas , en gitaar met zn vieren .

avatar van chevy93
Zijn er geen beelden (bootlegs) van zo´n uitvoering?

chevy93 schreef:
Zijn er geen beelden (bootlegs) van zo´n uitvoering?

Het wel bekende On Every Street Of Basel op cd en dvd .

YouTube - Dire Straits - Sultans of swing [Basel -92 ~ HD]

avatar van chevy93
Maar dat is geen "kale uitvoering".

Dit live album doet me niet echt heel veel , de liedjes zijn wel mooi en zitten wel verzorgd in elkaar.
Maar ik hoor de straits toch echt live veel liever met gewoon wat gitaren , een orgel en drums zoals het mandela concert.
die pedal steel gitaar hadden ze gewoon weg moeten laten , of misschien bij hoge uitzondering moeten inzetten , maar zeker niet bij haast elk nummer .( paul franklin kan het wel heel goed)
Zo moeten ze walk of life lekker simpel spelen met wat gitaren , drums en dat leuke orgeltje en er verder geen circus van maken zoals deze versie.
De dwarsfluit bij brothers in arms is trouwens wel weer een verrijking , dat past er heel mooi bij.
Maar dit optreden kan niet tippen aan het optreden van de straits op het mandela concert , dat vond ik van buitenaards hoog niveau

avatar van rudiger
Paul Franklin werd tijdens de Hillbillies tour erbij gehaald en op sommige nummers is het een verrijking , vooral op I Think I Love You Too Much .
Daarna heeft Mark hem ook meegenomen op de On Every Street tour .

Mandela Tribute Concert

anoniempje 30 schreef:
en er verder geen circus van maken zoals deze versie.
Maar dat is juist precies waar het nummer om draait en waarom de band het zo graag speelt. Bekijk de DVD eens en zie de chemie bij de band bij dat nummer.

uilenei
anoniempje 30 schreef:

Zo zie je maar hoe persoonlijk smaak is, want voor mij is het toevoegen van de pedal steel de reden dat dit mijn favo dire straits album is.

Ik wil er alleen mee aangeven dat ik bijvoorbeeld het mandela concert veel beter was dan dit live album omdat ze het bij Mandela allemaal wat eenvoudiger hebben gehouden , dus minder instrumenten en daardoor vind ik dat persoonlijk veel mooier.
Zo vinden mensen het beste album van de straits nog altijd hun debuut , mede doordat in dat album de nummers zonder veel circus werden gespeeld , dus gewoon 2 gitaren 1 bas en drums , met af en toe een orgeltje, maar dat was het dan ook.

avatar van Rogyros
Ik heb Ticket To Heaven (Basel '92) gepindakaasd. Veel beter dan dit album, aangezien daar The Bug, Sultans Of Swing, Telegraph Road, Solid Rock en Wild Theme op staan.

Maarrrrr, You And Your Friend staat dan weer niet op de Ticket To Heaven versie. En dat is toch wel erg jammer...

avatar van Rogyros
Die ken ik. Maar nog steeds geen Sultans of Swing of Telegraph Road....

Rogyros schreef:
Die ken ik. Maar nog steeds geen Sultans of Swing of Telegraph Road....

Als je toch aan het kazen bent , kaas dan Swingin`Golden Hearts de dubbelaar uit 1996 .
Daar staat 1 van de beste Sultans en Telegraph Road op .