The Boxer Rebellion - The Cold Still (2011)

Rock / Folk
Label: Absentee

1. No Harm (4:02)
  2. Step Out of the Car (3:07)
  3. Locked in the Basement (3:42)
  4. Cause for Alarm (3:34)
  5. Caught by the Light (4:51)
  6. Organ Song (3:28)
  7. Memo (3:05)
  8. Both Sides Are Even (5:05)
  9. The Runner (3:39)
  10. Doubt (4:57)
  11. 325 * (3:27)
  12. Secret Handshake * (3:34)
  13. Semi Automatic [Alternate Version] * (3:54)
  14. Spitting Fire [Acoustic] * (2:36)
  15. The Gospel of Goro Adachi [Live] * (6:04)
  16. Evacuate [Acoustic] * (4:00)
avatar van chevy93
Prima album!

avatar van stoepkrijt
Waarom is Both Sides Are Even hier zo populair? Het is een mooi nummer, maar nou niet bepaald een van mijn favorieten...
Geef mij maar No Harm (die emotie in zijn stem: prachtig!) of Locked in the Basement.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
stoepkrijt schreef:

Helemaal mee eens en de Organ Song
!!

DjFrankie schreef:

Helemaal mee eens en de Organ Song
!!

The first horizon wakes with me underneath. Mooie tekst he

avatar van Noki
Prachtig album van begin tot eind. Mooie afwisseling van slow-pop en steviger nummers. Moeilijk om 'maar' 2 favoriete songs te kiezen. De band bouwt aan een waardevolle discografie.

indiegator
Memo Ik verhoog naar 4,5. Almost perfect.

avatar van Shadow91
Na een aantal luisterbeurten springen No Harm, Step out of the Car en Memo er bij mij bovenuit. Ken TBR van de 2de plaat Union, waar dat geweldige nummer semi-automatic op staat. En kijk ik nu bij de bonustracks, staat daar misschien wel nog een mooiere piano versie erbij.
Ik geef het nog een vijftal aandachtige luisterbeurten voordat ik een beoordeling geef. Gaat waarschijnlijk tussen de 3.5 en 4.5 liggen.

avatar van aerogp1
Zo zeg, dit klinkt helemaal niet verkeerd. Het blijft vooralsnog de hele plaat lang boeien.

avatar van aerogp1
Step Out Of The Car doet mij denken aan nummers van Archive. Ik geef dit album 4 sterren, zelfs de bonustracks zijn de moeite waard!

avatar van battersea
Dat eerste nummer had zo op High Violet van The National kunnen staan. Dus als de gemoederen zo blijven, is dit een stayer voor in de lijstjes straks. Maar onbegrijpelijk genoeg is net als Elbow dit niet beklijvend genoeg voor het 'grote' publiek geweest. Dat zou met dit album wel is kunnen veranderen. Maar ik denk dat ze in hetzelfde vijvertje blijven als Band of Horses en My Morning Jacket en als gezegd Elbow.

avatar van AOVV
De luisterbeurten stapelen zich op, en er worden andere accenten gelegd in mijn brein. 'Both Sides Are Even' schuift net wat naar achter, nummers als 'No Harm' en 'Locked In The Basement' treden op het voorplan. Beklijvend, dat is het woord, battersea, dat heb je goed gezien. Dit is een hele goeie aan het worden, en een blijver in mijn muziekbibliotheek.

De Klever
Op de Itunes versie van dit album staan ook nog een live uitvoering van The Gospel of Goro Adachi en een akoestische versie van Evacuate. Beiden zijn afkomstig van het vorige album. Beide ook weer de moeite waard.

avatar van Boris1
Gvd, wat kan die Nathan Nicholson mij een partijtje raken met die stem van hem. Het is (met mijn beperkte kennis) technisch niet eens heel goed, maar bij tijd en wijle hoor je hem bijna breken. Qua gitaargeluid een stuk ingetogener dan de voorgangers, qua vocalen grijpt dit album je naar de strot.

avatar van Gründafjørdøhur
Heb hem nu globaal een keer beluisterd en een paar nummers heel wat keren meer. Die paar nummers zijn ´No Harm` en `Locked In The Basement´ (ben ik de enige of klinkt dit nogal Fleet Foxes?). Prachtig! De zanger heeft zo een geweldige stem die ik vooral in die rustige stukken van die nummers zo mooi uit vind komen. Voor mijn eindoordeel nog maar even verder luisteren.

avatar van The Eraser
The Cold Still is een album met minutieus opgebouwde composities en adembenemende zangpartijen van zanger Nathan Nicholson. In opener 'No Harm' horen we hypnotiserende drums die zich voortplanten als een hartslag. Langzaam komen er meer en meer instrumenten bij en krijgen we een uiterst subtiele climax te horen, terwijl de repetitieve drums en piano je in trance houden. 'Step Out of The Car' is ruw en meer uptempo, maar haalt je mede door het fantastische gitaarspel niet helemaal uit je roes. 'Locked in The Basement', 'Cause For Alarm' en 'Caught By The Light' is een fenomenaal drieluik waarin een hoofdrol is weggelegd voor de zalvende zang van Nicholson en dromerige gitaarpartijen. En wat meer is, is dat de songs niet zomaar voortkabbelen maar altijd een hemels mooie opbouw kennen zonder te vervallen in goedkoop bombasme. Nog een speciale vermdeling voor de outro van 'Caught By The Light' die echt dwars door je heen snijdt. 'Organ Song' is veel opgewekter en zelfs catchy en zet mij helaas weer even met beide voeten op de grond. Een slecht nummer is het niet, maar het past niet echt op dit album. 'Memo' is weer typisch The Boxer Rebellion en sleurt je met zijn epische gitaarlijnen opnieuw helemaal het album in. Het beklijvende hoogtepunt 'Both Sides Are Even' zorgt er definitief voor dat je niet meer uit deze trip gewekt wil worden en het akkoestisch beginnende 'Doubt' sluit het album in stijl af, waarna je even verstild achterblijft door al de schoonheid. Repeat!

steinenj
Zoals mijn vriendin zei, en die heeft er een heel eigen kijk op, een beetje a la Washington, wat mij betreft met wat Explosions in the Sky gitaren soms, en dan inderdaad de Fleet Foxes van Gründafjørdøhur erbij, maar wauw!!!!! Ik ben helemaal hooked on Locked in the basement

avatar van RensZ
Ik ga mijn stem verhogen naar 4 sterren, want dit is echt een prima album. Ik vind vooral de opbouw in de nummers prachtig en de stem van de zanger mag er ook zijn. Dit album zullen we waarschijnlijk wel terug zien in de eindejaarslijstjes.

RensZ schreef:
Dit album zullen we waarschijnlijk wel terug zien in de eindejaarslijstjes.
Daar ben ik zeker van, Renz. Ik ben zo blij dat ik deze groep heb leren kennen, sinds kort, maar dit album klink zo ongelooflijk goed. En dat pas na een paar keer draaien!

Veel vrienden van mij, die zeggen van muziek houden, zeggen dat er tegenwoordig geen goede muziek gemaakt wordt vergissen zich of weten niet beter of zijn in het verleden blijven hangen. Er wordt nog wel degelijk goede muziek gemaakt. Natuurlijk niet alles, maar dat is allemaal heel persoonlijk. The Boxer Rebellion is daar een enorm voorbeeld van (zoals ook The Low Anthem).
The Cold Still is daar een goed voorbeeld van. Geweldig mooi album van. Bij deze verhoog ik 'm naar 5, welverdiende, sterren.
Muziek is tijdloos, maar je moet het wel bijhouden (ook een beetje dankzij MuMe).
Het discussiëren over albums, die ik al zo'n 40 ken is geen kunst en interesseerd mij eigenlijk niet zoveel meer. Voor veel jongeren, die de muziek uit de sixties en seventies geldt dit natuurlijk niet. Daar werd het fundament gelegd voor veel muziek uit het heden. Dus uhhh, oudjes, luister eens naar o.a The Cold Still en je wordt weer even 18!!!!

De Klever
Leuk om van die stemmen te zien, die gemiddeld beginnen en na meerdere luisterbeurten uiteindelijk met een 5* eindigen

Dat verdient dit album ook wel

avatar van tom-r
No harm doet mij heel erg denken aan radiohead. Nog iemand?

avatar van rkdev
stoepkrijt schreef:
Waarom is Both Sides Are Even hier zo populair?
Omdat het je door zijn emotie en melancholie helemaal meesleept, en daarom ook voor mij het sterkste nummer van het album is.

rkdev schreef:

Als je het over emotie en melancholie hebt denk ik meteen aan No Harm. Door dat nummer wordt ik wel helemaal maegesleept, in tegenstelling tot Both Sides Are Even. Dat nummer heeft wel een erg mooie tekst, maar veel emotie kan ik er eigenlijk niet in ontdekken. Afgaande of stemgeluid vind ik Both Sides Are Even ook weinig meeslepends hebben, terwijl dat bij No Harm en Locked in the Basement wel zo is.
Ach ja, smaken verschillen nu eenmaal

avatar van AOVV
The Boxer Rebellion is een band die ik nooit echt heb gevolgd. De interesse was er wel, maar het kwam er nooit van. Een tijdje geleden stuurde een vriend een link door van een ouder nummer van de band (ik weet niet meer wat de titel was), en dat klonk erg goed. Nu er een nieuwe plaat van hen uit zou komen, ging ik het toch maar eens proberen. En dat is uitermate positief uitgevallen.

Opener ‘No Harm’ raakt meteen de juiste snaar. Aanvankelijk is het even wennen aan de stem van de zanger, maar eens je daarover bent, ontwaar je toch dat deze band een goed gevoel voor melodie heeft. En na verloop van tijd wordt die zang zelfs een kracht; zoals dat in het geval van Win Butler ook zo is, bij Arcade Fire. Die naam lees ik hier trouwens wel eens, als vergelijkingsmateriaal, maar daar hoor ik toch niet zoveel van terug. Dan eerder een vleugje The National. Ook dat heerlijke drumwerk.

‘Step Out Of The Car’ is een heel ander nummer, vind ik. Vinniger en gevatter. Meer herkenbaar, en toegankelijker, een ideaal popnummer, eigenlijk. Tekstueel is het niet allemaal even geweldig, maar als je goed luistert, ontdek je toch van die mooie regels. Al ligt de klemtoon toch vooral op het instrumentale, denk ik. ‘Locked In The Basement’ is het volgende nummer, en dat ligt qua zang weer wat dichter bij de opener. De zanger klinkt ijler, alsof hij van op een wolk de menigte toespreekt.

‘Cause For Alarm’ is dan weer niet zo’n memorabel nummer, maar ach, ik heb al veel slechter gehoord. Het pianospel vind ik een goede toevoeging op dit nummer, het past perfect. Het “dum-dum-dum”-stukje doet ook erg aan The National denken, de zanger lijkt daar net een Matt Berninger light. Het raakt wel, maar het is geen voltreffer. Het volgende nummer, dat is echter wel een voltreffer. Een wat meer ingetogen nummer, en daar lijken deze heren nog het beste in. Mooie melodie, de zang die er prima bij past, en drums en basgitaar die zich braafjes op de achtergrond houden, maar toch heerlijk aanwezig zijn. Als de piano dan invalt rond de 3 minuten, en het geluid een beetje aanzwelt, voel je dat er nog een bruisende finale gaat aankomen, en The Boxer Rebellion laat z’n luisteraars niet in de steek. Er wordt een verrassende gitaarlijn ingezet, de drummer heeft sein gekregen om terug wat heftiger te gaan spelen. Daarna wordt het nummer op rustige manier beëindigd.

‘Organ Song’ opent met, jawel, een orgel. Een nummer dat aangenaam in het gehoor ligt, en niet al te moeilijk is. Het is een nummer waarop ik maar moeilijk kan stil blijven zitten, vooral dankzij het stuwende drumritme. ‘Memo’ is ook zo’n erg leuk popnummer, maar weet niet helemaal te beklijven. Op zich geen verkeerd nummer, maar één van de mindere.

‘Both Sides Are Even’ vind ik nu niet meer het beste nummer, maar dankzij deze song ben ik wel blijven luisteren naar deze plaat. De eerste luisterbeurten was het voor mij soms echt harken om erdoor te raken (misschien een beetje overdreven), maar dan kwam deze song, en dan kwam het grotendeels toch nog helemaal goed. Ook afsluiter ‘Doubt’ is zo’n voortrekker; prachtig nummer, en in tegenstelling tot ‘Both Sides Are Even’ blijf ik dat een geweldig mooi nummer vinden. Erg ontroerend, terwijl ‘Both Sides Are Even’ na enige keren luisteren toch een beetje gekunsteld gaat klinken. Maar ik kan wel begrijpen dat deze song de meeste mensen kan bekoren.

‘The Runner’ is ook zo’n nummertje genre ‘Memo’; wel goed, niet geweldig. Al is de bescheiden versnelling in het nummer wel verrassend, en dat kan ik wel waarderen. Als het dit was, zou ik 3,5 sterren geven. Doch het beste nummer komt op ’t eind; ‘Doubt’ is, zoals ik al eerder heb gezegd, mijn onbetwiste favoriet. Intro met spaarzaam gitaarspel, dan komt de zang daar bij, beklijvend, zorgt voor rillingen. De zanger drijft zijn stem soms tot het uiterste, maar overschrijdt de grens van het aanvaardbare niet. Misschien een beetje cliché dat het nummer nog wat uit de voegen barst in het tweede deel, maar het luistert zo lekker weg, meneer!

Mijn eerste kennismaking met The Boxer Rebellion, uiterst aangenaam. Grootste troeven zijn het drumspel en de zang (al is die niet altijd even beklijvend). Dankzij de laatste song een sterretje extra.

4 sterren

avatar van stoepkrijt
Ik kan me erg goed vinden in de recensie hierboven, alleen over Doubt verschillen wij ernstig van mening Dat nummer is me toch net wat te saai. Met iets meer ritme of iets meer pit erin had ik het een betere afsluiter gevonden.

Hoe dan ook: Een hele mooie recensie

avatar van AOVV
'Doubt' is voor mij zo'n nummer dat je af en toe tegenkomt, en waar je helemaal in kan opgaan. Dankjewel trouwens, ik vind het altijd leuk als mijn stukjes gewaardeerd worden.

avatar van The Eraser
Die zang vind ik net enorm beklijvend bij The Boxer Rebellion En mijn favoriete nummer, ik zou het echt niet weten..Voor mij staan hier 8 enorme toppers op!

avatar van Timo-otje
Net de 1e luisterbeurt gehad. Kan niet zeggen dat die tegenvalt tot nu toe. Die zanger vind ik nu al geweldig! Hij heeft iets speciaals. Kon deze band overigens nog niet.

AOVV, ik vind het een het een erg goeie recensie over het album en de groep, die ik tot voor kort niet eens kende. The Cold Still is voor mij een enorme eye-opener. Ik blijf deze groep vanaf nu volgen en het eerdere werk van hen meer beluisteren.

avatar van RensZ
Mooi stukje tekst inderdaad, AOVV. Ik kan me overigens wel helemaal vinden in je mening over 'Doubt', prachtig nummer en ook voor mij is dat zo'n nummer dat je af en toe tegenkomt, en waar je helemaal in kan opgaan.