Mike Oldfield - Ommadawn (1975)

Rock / Folk
Label: Virgin

1. Ommadawn (Part One) (19:14)
  2. Ommadawn (Part Two) / On Horseback (17:17)
  3. In Dulce Jubilo * (2:51)
  4. First Excursion * (5:56)

met David Bedford

5. Argiers * (3:57)
  6. Portsmouth * (2:04)
  7. Ommadawn (Part One) [2010 Mix] * (19:05)
  8. Ommadawn (Part Two) / on Horseback [2010 Mix] * (17:20)
  9. Ommadawn [Lost Version - Demo] * (17:10)
AC1
teus schreef:
Heb geen jeugdherinneringen of evt nostalgische invloeden bij beoordeling van dit album van Oldfield ,in tegenstelling met Tubalar Bells veel later ontdekt...wel was mij bekend en op sommige versies van Ommadawn aanwezig..In Dulce Jubilo ,en nog steeds in bezit ,de Vinyl single met op de B-Side On Horseback
Los hiervan (ken niet alle werken van deze multimusician) vind ik tot nu toe Bells en dit album van 2 jaar later het hoogste niveau en mooiste prestatie van de heer Oldfield

Nu nog Hergest Ridge en dan heb je alles wat je moet hebben van Oldfield.

avatar van devel-hunt
Voor €2, in een kringloop gevonden, op vinyl wel te verstaan, in nieuwe staat, net zoals de hoes. Ik heb alleen geen platenspeler maar ik kan wel mooi naar de prachtige hoes kijken ?

avatar van dazzler
devel-hunt schreef:

En is het een versie met of zonder In Dulci Jubilo?
En als je een binnenhoes hebt, dan kan je ook naar de drummers van Jabula kijken.

avatar van DeWP
Mijn favoriete album aller tijden. Ik vind dit de mooiste pure muziek die Mike ooit gemaakt heeft. Prachtig, en ik luister er (na 40 jaar!) nog steeds maandelijks naar....

avatar van jorro
Mike Oldfield heb ik vroeger op de een of andere wijze ontlopen. Ik kende Tubular Bells en vond dat toen en wat eentonig album (Ik was toen 15). Met als gevolg dat ook Ommadawn bij voorbaat werd verbannen.
Spijt heb ik daar niet van. Hoewel ik Ommadawn een prachtig album vind en er ook nu van zit te genieten zal het waarschijnlijk meer dan een jaar duren alvorens ik het nog eens ga beluisteren.

Ik heb het nu opgezet omdat het album in de Oor jaarlijst 1975 op een gedeelde laatste plaats staat (54e). Da's te laag ja, dat vind ik ook, zeker als je weet
- dat in datzelfde jaar een rock and roll top 200 of all times is uitgebracht waarin het album op 77 staat
- het album op 403 staat in de Colin Larkin - All-time top 1000 albums uit 1999
- in 1999 Oor een aantal 'Laatste Oordeel lijsten' heeft uitgebracht. O.a.voor instrumentale albums. Daarin staat het album op 88

Voorwaar geen slechte scores dus. Terecht denk ik zo.

avatar van Snakeskin
dit viel mij vies tegen. Erg duf. Ik stel het naar beneden bij.

avatar van Running On Empty
Prachtige plaat. Misschien wel zijn beste ook. Waar Tubular Bells toch enkele zwakkere momenten kent, kan ik deze plaat van begin tot einde prima hebben. Gewoon een klassieker.

Mssr Renard
Duf snap ik niet helemaal. Dat deze plaat erg mooi is, snap ik dan weer wel.

Snakeskin schreef:
dit viel mij vies tegen. Erg duf. Ik stel het naar beneden bij.

Duf ?? Vergeleken waarmee dan ??

Mssr Renard
Toch niet mijn favoriete plaat van de eerste drie. Wel ruim voldoende en prachtig, maar Hergest Ridge en Tubular Bells vind ik persoonlijk beter.

Mssr Renard schreef:

Grappig die verschillende meningen. Ik vind dit echt zijn beste werk.

Mssr Renard
Hergest Ridge heeft mijn voorkeur. Juist door de naïviteit en de muzikale foutjes.

Ommadawn raakt mij niet op die manier. Maar ik geef het toch een 4*, een score die menig andere artiest niet zo makkelijk krijgt.

avatar van Barney Rubble
Incantations vind ik hierbij nog het ondergeschoven kindje. Heel minimalistisch, maar als je eenmaal gewend bent, bevat dat album een aantal van de beste nummers van deze multi-instrumentalist. Desalniettemin vind ik- heel clichématig- toch Ommadawn nog altijd het beste album. De soundtrack van regenachtige lentedagen.

avatar van Running On Empty
Ja Incantations is ook prachtig maar eigenlijk iets te lang. Zo vind ik dan Ommadawn eigenlijk weer net iets te kort.