R.E.M. - Collapse Into Now (2011)

Label: Warner Bros.

1. Discoverer (3:31)
  2. All the Best (2:47)
  3. Überlin (4:14)
  4. Oh My Heart (3:20)
  5. It Happened Today (3:48)

met Eddie Vedder

6. Every Day Is Yours to Win (3:26)
  7. Mine Smell Like Honey (3:12)
  8. Walk It Back (3:24)
  9. Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter (2:45)

met Peaches en Lenny Kaye

10. That Someone Is You (1:44)
  11. Me, Marlon Brando, Marlon Brando and I (3:03)
  12. Blue (5:45)

met Patti Smith

13. Discoverer [Live in the Studio] * (3:31)
  14. Oh My Heart [Live in the Studio] * (3:28)
  15. Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter [Live in the Studio] * (2:44)
avatar van Casartelli
musician schreef:
Iedere liefhebber van REM zou dan ook alsnog, met terugwerkende kracht, alles van Patti Smith moeten kopen.... (voorlopig ligt ze nog heel wat stemmen achter)

Als jij je dan in ruil daarvoor eens over wat fatsoenlijke R.E.M.-platen buigt...

avatar van musician
Het is waar, ik moet bijna mijn hele REM collectie zo'n beetje nog van cijfers voorzien en van een reactie. Over REM albums is alleen al zoveel gezegd en geschreven...

avatar van Casartelli
Dat laatste is natuurlijk ook weer helemaal waar...

Wat een geweldige plaat. Ik hou alleen niet van de hardere rock van REM, dus voor mij hoeven Alligator en All the Best niet maar o jee, It Happened Today kan wedijveren met Losing My Religion! Wat een heerlijk nummer! Een soort gelukkig einde van Losing my Religion!
Er zit een sublieme muzikale overgang in, telkens als die komt raak ik in extase.
Tjongejongejonge, dat REM nu gaat eindigen, terwijl het opeens dit soort nummers maakt.
Andere heel prachtige: Everyday is Yours, Uberlin, Oh My Heart, Walk it back.

Ik maak er drie en een halve ster van, want te veel nummers sla ik over.

avatar van Memymusic
Laatste paukenslag van R.E.M. En wat voor één. Simpele sound, to the point nummers, iedereen lijkt bezield voor deze laatste volwaardige plaat. Mooi afscheid.

avatar van LucM
Het is nu definitief het laatste R.E.M.-album en het lijkt ook als een compilatie van alle stijlen die R.E.M. heeft beoefend maar nieuwe wegen worden nergens verkend.
Discoverer had op Monster kunnen staan, Überlin doet mij aan Drive denken, That Someone Is You klinkt dan weer als de vroege R.E.M. ... Toch vind ik het songmateriaal globaal behoorlijk tot sterk zonder echte inzakkers en vocaal, instrumentaal en productioneel is het ook OK. Een waardig album om af te sluiten maar geen memorabel of opzienbarend R.E.M.-album.

Banjo024
Fijne herinneringen aan dit album, tijdens m'n vakantie in Berlijn veel geluisterd. Koop je daar op een dag een krant, kondigen ze ook nog aan dat de stekker er nu echt uitgaat. Bitterzoet, maar een prima afsluiter van een toch al mooie discografie.

MotleyKoen
Überlin is een pareltje en Blue is een waardige afsluiter van een carrière. Rest is wel oké

avatar van bertus99
Na vaker horen toch verhoogd naar 3,5. Vooral vanwege Discoverer, Uberlin, Walk it Back en Blue.
Zwak blijf ik vinden That someone is you en Alligator....

inzekerezin
Eén van de beste albums van de groep, helaas het laatste wat ze voortbrachten meteen. 'Blue' is episch, gewoon ontzettend goed. Maar ook nummers als Überlin, Discoverer en It Happened Today hoor ik meer dan graag. Hier zit wellicht in de toekomst nog een maximale score in, al is die eer momenteel enkel nog Lifes Rich Pageant en New Adventures In Hi-Fi ten deel gevallen. Deze band had nog zó lang door kunnen gaan in mijn ogen...

avatar van Johnny Marr
Een goede afscheidsplaat van R.E.M., met vooral een sterke opener (Discoverer) en een prachtige afsluiter (Blue). Het album bevat ook de pareltjes 'Überlin' en 'Oh My Heart' echt twee van de beste post-automatic R.E.M. nummers. Respect dat je nog zo'n nummers kan maken na een 30-jarige carrière.

'Mine Smell Like Honey' en 'Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter' (vreselijke titel ook ) zijn wel missers, vind ik.

avatar van devel-hunt
Ik zit niet op een reunie te wachten, dat valt altijd tegen. Maar een solo plaat van Michael Stipe zit dat er niet in? Toch een van de zangers die mij het meest raakt. Zijn zangkwaliteiten waren uniek. Zelden iemand met zoveel gevoel over zijn eigen hart horen zingen.

avatar van rkdev
Gisteren weer gedraaid en ik blijf het een sterke plaat vinden. Een soort samenraapsel van de diverse stijlen van de 'Warner jaren' in mijn optiek.
Vond overigens "All the Best" klinken als een nummer dat zo op een album van Interpol had kunnen staan.

avatar van rkdev
Het vooraf gezette doel om te zorgen dat er weer positief over R.E.M. werd gepraat was bereikt met de release van ‘Accelerate’. Maar hoe dan verder, wat valt er nog te bereiken? Met de wetenschap van 2015 klinkt ‘Collapse Into Now’ als een vooraf opgezet plan om nog een keer alle facetten van de band op 1 album te laten horen en er dan de brui aan te geven. Michael Stipe zwaait ons zelfs vaarwel op de cover van het album.

Meteen de eerste noten van ‘Discoverer’ geven aan dat het geluid van het album wat opener zal zijn dan dat van de voorganger, al ligt de stijl van het nummer nog wel in lijn met ‘Accelerate’. Dat geldt ook nog voor het tweede nummer ‘All The Best’.

Maar vanaf dan lijkt het album een soort trip down memorylane te worden. Het geweldige ‘Überlin’ klinkt als een nummer dat op ‘Automatic for the People’ had kunnen staan en ik weet zeker dat als het op dat album had gestaan het door velen als favoriet was aangevinkt.

Ook ‘Oh My Heart’ ligt in de stijl van ‘Automatic’ en ‘Out of Time’, maar tekstueel is het een vervolg op het nummer ‘Houston’ ("The storm didn't kill me, the government changed. Hear the answer call, hear the song rearranged”).

De wat opgewerktere stijl van ‘Out of Time’ is duidelijk hoorbaar op ‘It Happend Today’ met Eddie Vedder op backing vocals in het tweede deel van het nummer.

Zoals gezegd klinkt het album als een mengelmoes van eerdere albums, zo had ‘Every Day Is Yours to Win’ kunnen staan op ‘Reveal’. 'Mine Smell Like Honey' klinkt juist weer als een nummer uit de 'Lifes Rich Pageant'/'Document' periode en heeft een zeer catchy refrein. De coupletten doen me overigens wat aan ‘Bad Day’ denken.

De erg mooie ballad ‘Walk It Back’ echoot wat ‘Around The Sun’ maar ook de oude R.E.M..
'Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter' is een redelijke rocker in de ‘Accelerate’ stijl, met tweede stem van Peaches en Lenny Kaye. Dit soort nummers zullen nooit mijn favoriet worden, omdat ik de finesse mis.

Het korte ‘That Someone Is You’ is een ‘Pageant’-achtig nummer, geen hoogvlieger maar door de lengte van het nummer een lekker tussendoortje.

De stijl van ‘Around The Sun’ wordt weer opgepakt in het erg fraaie ‘Me, Marlon Brando, Marlon Brando and I’. Het maakt duidelijk dat een heel album in die stijl teveel van het goede is, maar als losse tracks het wonderwel goed werkt.

Het album sluit geweldig af met het broertje van ‘Country Feedback’ genaamd ‘Blue’. De vocals worden gedeeld met Patty Smith, die ook al op ‘Hi-Fi’ te horen was.

Hoe omschrijf je dit album van R.E.M. nu het beste... Zo denk ik: als een best of van R.E.M., maar dan met nieuwe nummers. Het klinkt voor mij absoluut niet als een onnodige herhalingsoefening en daarmee is ‘Collapse Into Now’ is een waardige afsluiter van een hele mooie carriere. Al had ik ze graag nog een farewell-tour zien doen, maar dat zit er helaas niet in.

avatar van Johnny Marr
Geweldig bericht, rkdev, ook al bij Accelerate. Duid gerust je tekst aan als mening want dat is het wel waard. En ik ga zeker akkoord met je wat 'Überlin' betreft, dat zou echt één van de beste nummers van AftP geweest zijn, wat een geweldig nummer is dat toch he.

avatar van rkdev
Dank je Johnny Marr. Ik heb eerlijk gezegd niet helemaal begrepen wat de bedoeling is van de 'persoonlijke mening/recensie' knop, want we discussiëren hier toch altijd over albums met onze eigen mening.

rkdev schreef:
want we discussiëren hier toch altijd over albums met onze eigen mening.

Dat wel, maar als er zo'n lang & overzichtelijk bericht als dat van jou wordt gepost, en als iemand wat meer over dit album wil weten, kan hij/zij dan gewoon de meningen aanklikken en wordt er een mooi overzicht aan berichten aangeboden. Wel kan een bericht van 3 regels ook als mening aangeduid worden, dat is wel het nadeel.

avatar van steven
everyday is yours to win , doet me toch erg goed . wat een mooi hoopvol positief nummer. Dit is wellicht niet de beste REM plaat , maar een prima zwanenzang. een pak beter dan accelerate en hun beste sinds Up denk ik ( alhoewel around the sun en reveal absoluut niet slecht waren)

avatar van luigifort
9 en 10 hadden er van mij wel af gemogen dan had ik t een 4.5 * gegeven. Zeker hun beste sinds Up. Reveal vind ik beter dan Accelerate overall alhoewel die laatste wel een half album supersongs heeft, maar de andere helft is onder de maat, daarom een lichte voorkeur voor Reveal. AtS heeft een paar heel goede songs, maar meer dan de helft is niet best.

avatar van steven
tja ik heb toch een heel specifieke voorliefde ook voor Around the Sun , mijn vader draaide dat constant voordat hij vorig jaar overleed , dus ik ben echt in dat album gegroeid. Ik realiseer me dat het natuurlijk geen Life Rich Pageant is of Automatic , maar ik vind dat album echt beter dan accelerate en reveal ( ondanks dta reveal I; ve been high heeft , wat echt 1 van de mooiste REM songs is).
Maar goed deze is echt prima , geen top 5 REM , maar een mooie laatste plaat , met meer dan genoeg te genieten. Gelukkig dat niet Accelerate de laatste was , want die vond ik echt beneden peil , ik snapte die positiviteit ook niet rond dat album. Rocken , is prima , Monster is in retrospect ook echt een gave plaat , maar op accelerate was het songmateriaal echt beneden niveau , echt de enige LP van REM die ik niet hoef te hebben

avatar van milesdavisjr
De zwanenzang van de heren en het is een wat tweeslachtig album geworden. De plaat begint voor mij uitermate sterk; Discoverer is een heerlijke energieke opener, All the Best zet deze lijn door en met Überlin hebben de heren wellicht hun beste song te pakken sinds 'Drive'. De sfeer van dit nummer komt wellicht niet geheel toevallig dicht in de buurt van hun magnum opus (voor mij dan); Automatic for the People. Oh My Heart is wederom een uitstekende song en lijkt wel leentjebuur te pikken bij onze Franse zuiderburen. Tot nu toe niks dan lof maar hierna gaat het wat mij betreft snel bergafwaarts met het songmateriaal. Geen enkele song weet bij mij nog de bekende snaar te raken. Alligator etc. is een simpele rocker, That Someone is You is wat betreft een vuller en Blue - door velen gezien als een goed nummer - voegt ook al niet veel toe. Alleen Me, Marlon Brando & I kan mij nog wel bekoren, maar er zijn dan al zes nummer aan vooraf gegaan die nauwelijks indruk maken. Als de mannen hier een EP van hadden gemaakt was het voor mij een passend muzikaal einde geweest, nu klinkt een groot deel van de schijf toch een beetje als creatieve armoede. Toch een voldoende vanwege de eerste helft van de schijf.

avatar van Funky Bookie
Deze zwanenzang is voor mij een return to form. Het klinkt weer wat vitaler. De plaat is behoorlijk toegankelijk, zonder de typische sound te verliezen. Blijft een leuk orkestje.