R.E.M. - Collapse Into Now (2011)

Label: Warner Bros.

1. Discoverer (3:31)
  2. All the Best (2:47)
  3. Überlin (4:14)
  4. Oh My Heart (3:20)
  5. It Happened Today (3:48)

met Eddie Vedder

6. Every Day Is Yours to Win (3:26)
  7. Mine Smell Like Honey (3:12)
  8. Walk It Back (3:24)
  9. Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter (2:45)

met Peaches en Lenny Kaye

10. That Someone Is You (1:44)
  11. Me, Marlon Brando, Marlon Brando and I (3:03)
  12. Blue (5:45)

met Patti Smith

13. Discoverer [Live in the Studio] * (3:31)
  14. Oh My Heart [Live in the Studio] * (3:28)
  15. Alligator_Aviator_Autopilot_Antimatter [Live in the Studio] * (2:44)
indiegator
lennon schreef:
Toch, na een aantal -tig luisterbeurten kom ik tot de conclusie dat het wel ee stuk beter is dan de voorgangers, maar ook snel weer verveeld omdat ik het allemaal al wel een keer eerder gehoord heb.... Ze blijven zichzelf een beetje herhalen, dat gevoel..

Eindconclusie voor mij dus: aardig album, maar weer geen hoogvlieger....

Heb em verlaagd naar 3,5. Sommige nummers beginnen inderdaad te vervelen. De herhaling gaat ze parten spelen.

avatar van devel-hunt
Met iedere nieuwe REM release koop ik de plaat blindelings. Maar waarom eigenlijk? De muziek is best goed en vertrouwd, terwijl Stipe een fantastische zanger blijft. Toch mis ik iets, maar ik kan de vinger er niet op krijgen wat het dan mist.
Misschien is het te voorspelbaar geworden en lijken de laatste REM CD's teveel routine klussen geworden. De nummers zijn best goed, maar blijven meestal niet meer hangen. Ik draai deze CD nu al nooit meer, en als ik de CD draai luister ik nauwelijks. Plots is de CD afgelopen zonder dat ik heb geluistert. Waarschijnlijk koop ik hun volgende CD zo weer blindelings.

Dwangneurose, devil-hunt?

Rogyros schreef:
Dwangneurose, devil-hunt?

Eén van de vele Rogyros!

avatar van deek
Wat ik er zo van heb gehoord, vind ik het een mooi album

avatar van reptile71
devel-hunt schreef:
Waarschijnlijk koop ik hun volgende CD zo weer blindelings.
Routineklus?

Berichten over de split verplaatst naar R.E.M.

avatar van senseisyl
devel-hunt schreef:
Waarschijnlijk koop ik hun volgende CD zo weer blindelings.

Denk niet dat dit gaat gebeuren:)

avatar van lennon
Tja, dus dit album blijk hun zwanenzang te zijn.
Lijkt me een wijze beslissing, de koek was al een tijdje op.
MEt dit album kunnen ze met opgeheven hoofd het podium verlaten. Je moet er toch niet aan denken dat accelerate de laatste zou zijn geweest

avatar van vigil
Nou die is zelfs beter dan deze, maar goed jammer maar helaas. Al is er natuurlijk zo een reden gevonden voor een reunie

avatar van blonde redhead
Het zijn niet echt personen om na het stoppen de band weer nieuw leven in te gaan roepen. Aangezien ze al snel wisten dat deze cd eingenlijk teruggreep op de verschillende periodes van hun carriere en ze nog lang hebben gewacht met het naar buiten brengen van het nieuws. Het niet gaan touren komt dan ook in een keer in een ander daglicht te staan.

Muziekkriebel schreef:
R.E.M kapt er definitief mee. Ze gaan elk hun weg op. Het beste dat ze konden doen : inspiratie hadden ze toch niet meer.

R.E.M. discussiepagina

avatar van bertus99
Wel mooi dat op hun laatste ofiicieel uitgebrachte song, de laatste van dit album, de legendarische Patti Smith mee zingt. Zij is weliswaar een generatie ouder dan Stipe en co maar zij is in de jaren 70 en 80 net als R.E.M. een decennium later baanbrekend geweest voor de Amerikaanse alternative rock.

avatar van blonde redhead
Ik vind dit een van de betere albums die dit jaar zijn uitgekomen. Ben hem nu weer aan het luisteren om te kijken of mijn 4,5* wel terecht was. Daar gaat dus ook niks aan veranderd worden. Eigenlijk heeft r.e.m. bijna elke plaat een andere weg ingeslagen. En hier hebben ze ook iets gedaan wat ze daarvoor nog niet gedaan hebben het beste van alle tijden samen laten komen. Welke band heeft dat over zo'n lange periode gedaan. Ik denk niet veel.

avatar van lennon
Er komt 15-11 in ieder geval nog een best of uit, met 2 nieuwe nummers die eigenlijk voor dit album bestemd waren...
Het uitmelken kan beginnen....

Bericht verplaatst naar R.E.M.

avatar van bertus99
Ook mijn bericht dat toch echt over Collapse into now ging is verplaatst naar R.E.M.

Ik heb hem weer teruggezet, Bertus. Het is niet te doen om alles even grondig te lezen, dus als er op een pagina vol off topic posts nog 2 berichten staan die wel on topic zijn, worden die nog wel eens mee verplaatst. Maar bij deze staat ie weer op zijn plek.

Gregson
Ik zette dit album ook weer op afgelopen week en vind hem nog niks aan kracht hebben ingeboet. Naar aanleiding van het stoppen van R.E.M. schreef ik de deze open brief (column), waar dit album ook andermaal aan bod kwam.

Antagoon
Ik ben niet een enorme REM liefhebber, de band maakt gewoon deel uit van tal van herinneringen. Ze waren er gewoon altijd, ergens op de achtergrond.
Misschien komt het òmdat ik niet zo'n fan ben, maar ik vind hun laatste twee platen echt uitstekend. Zeker voor een band die al zo lang bestaat. Juist door de kwaliteit van deze platen ben ik weer vaker naar ze gaan luisteren. Überlin en It Happened Today zijn werkelijk prachtig. Eigenlijk vind ik alleen de korte nummers vlak voor het einde oninteressant (nr 9 en 10).
Jammer dat ze ermee stoppen, maar in elk geval niet nadat ze een hele trits slappe platen hebben uitgebracht. Gewoon op tijd en met kwaliteit. Klasse

avatar van Rogyros
Nu vind ik wel dat ze een paar slappe platen hebben uitgebracht voor dit album, maar deze vind ik ook wel goed te pruimen.

Volgens mij is de heersende opinie op MuMe het wel met jou eens dat Ü(ber)berlin een prachtig nummer is, Antagoon. Discoverer en Every Day Is Yours to Win ook hele goeie nummers.

Ik vind het goed dat ze stoppen na deze plaat en idd niet nadat de klad er al echt in ging zitten.

Ik blijf er wel bij dat de rol van Eddie Vedder It Happened Today bedroevend is. Zing óf mee, óf niet. Maar op het laatst een beetje meeneuriën en in de laatste seconden nog een uithaaltje... Een serieus duet van Vedder en Stipe zou toch helemaal geen slecht idee zijn. Allebei goeie zangers en de stemmen passen ook bij elkaar.

avatar van istipe
we zijn te kritisch geworden, we verwachten te veel, is nochtans een super cd. Zonde dat de heren er mee ophouden ...... Hopelijk komen ze hier nog op terug !

Mag er niet aan denken om hen nooit meer live Country Feedback of Nightswimming te horen spelen, it's a cruel world

avatar van musician
Aantrekkelijke, lekker stevige cd van REM.

Ik ben natuurlijk vooral gespitst op de resultaten van oma Patti Smith die al enige jaren niets heeft uitgebracht. Maar haar prestaties op m.n. het pronkstuk van dit album, afsluiter Blue, mogen er zijn.

(ik durf haar oma te noemen omdat zij zelf recent aangaf minder tijd voor muziek te kunnen vrijmaken omdat ze moet oppassen op haar kleinkind(eren), jawel, het zal je oma maar wezen!)

De track sluit naadloos aan bij het soort van nummers dat Patti Smith zelf meestal brengt. Ik kan het niet goed lezen met die piepkleine lettertjes in het boekje van de cd (ga ook naar opa leeftijd) maar ik zou mij niet verbazen als Smith zelf nog had meegeschreven aan Blue.

En daarom ben ik ook blij met dit album, een hooggekwalificeerd levensteken van Patti Smith.
In die zin is het zeker jammer dat REM (volgens eigen zeggen) de handdoek in de ring heeft gegooid. Hoe lang dat dan gaat duren weet je nooit.

Het is niet het type bands dat ooit gaat vervelen en ze blijven staan, net als Smith, voor eerlijke, en min of meer opstandige, kwaliteitsrock.

musician schreef:
Het nummer Blue is lekker maar lijkt een toch wat zwakkere variant van het nummer
E-bow the letter van de cd New adventures In Hi-fi.

YouTube - R.E.M. - E-Bow The Letter (Video)

Patti Smith zelf heeft in de zomer van dit jaar nog drie keer opgetreden in Amsterdam.

avatar van musician
Ja, E-Bow The Letter is natuurlijk ook een ijzersterk nummer van REM met Patti Smith maar ik zou het niet per se beter willen noemen dan Blue.

Duidelijk is wel dat de kwaliteit van REM-muziek beduidend verder omhoog gaat met Patti Smith in de buurt. Zij is natuurlijk dan ook al vanaf 1975 een beetje REM in haar eentje (als band uiteraard, omringd met goede muzikanten).

Ik wist dat ze tourde in 2010, ze is ook niet gestopt. Maar een beetje haast met een nieuw album in de trend van Trampin' zou ik erg kunnen waarderen. Ik krijg ook iets meer kriebels bij het idee dan bij een nieuw album van REM, eerlijk gezegd.... (maar ze krijgt nog maar zelden de aandacht die het verdient)

avatar van hallo!
Blue heeft ook wat weg van Country Feedback.

avatar van musician
Mag ik daar voor de grap eens Cartwheels van Patti Smith naast zetten van het album Trampin?

Patti Smith - Cartwheels

Het gaat mij alleen om het vergelijk of juist de raakvlakken tussen REM en Smith.

Maar vergis je niet, Smith haalt op hetzelfde album (uit 2004) met nummers als Ghandi en Radio Bhagdad nog eens flink uit, daar verbleekt dan de muziek van REM wel bij.

avatar van devel-hunt
Stipe heeft in een interview gezegd dat REM niet had bestaan als Patti Smith niet had bestaan. Zij is hun grootste inspiratiebron geweest.

avatar van musician
Iedere liefhebber van REM zou dan ook alsnog, met terugwerkende kracht, alles van Patti Smith moeten kopen.... (voorlopig ligt ze nog heel wat stemmen achter)