CunninLynguists - Southernunderground (2003)

Label: Freshchest

met Masta Ace

10. Nasty Filthy (4:47)

met Supastition en Cashmere the PRO

11. Falling Down (6:33)
  12. Sunrise / Sunset (3:39)
  13. Inderlude 2 (1:30)
  14. Appreciation [Remix] (3:27)

met Cashmere the PRO

15. Dying Nation (3:38)
  16. War (9:29)
avatar van royals
Dit is mijn favoriete album van de groep. Ze zijn één van de, zo niet beste en meest consistente underground rapgroep. War is de best track op dit album maar er zijn teveel hoogtepunten om op te noemen.

haveman
Ken alleen Rain en die vind ik erg goed.

avatar van René.
Falling Down.

avatar van Outblasty
haha wtf die verse van Tonedeff, daar moet ik echt ff de lyrics bij pakken, wat rapt die kerel gruwelijk snel en dan ook nog eens zulke zinnen.

avatar van Jurrien
Seasons blijft zo geniaal. Het is moeilijk te omschrijven wat ik bij die beat voel, maar wat voelt hij goed.

avatar van MAS
MAS
Geweldig album met als hoogtepunt het drieluik Love Ain't , Rain en Doing Alright!

MAS schreef:

Helemaal gelijk!! Ben blij dat eindelijk iemand het ook door heeft dat het een duidelijk drieluik is

avatar van Eardrum
Die sample van Jethro Tull op The South

avatar van panjoe
Ik neig ernaar dit als hun beste te noemen. Het is zo moeilijk te zeggen aangezien A Piece of Strange en Will Rap for Food beide min of meer even briljant zijn maar hier blijft het niveau meer consequent hoog en heb ik moeite met het kiezen van mijn favorieten (iets wat toch wel een kenmerk van een topalbum te noemen is). Alleen Seasons is voor mij untouchable, op die blikken tikjes ertussen chill ik hem dood.

avatar van MJ_DA_MAN
Ik weet het nog niet echt bij dit album. Het klinkt allemaal zeer degelijk en de raps zijn goed (MC's blijven wat op de achtergrond zoals gebruikelijk bij de groep, maar tekstueel is het voortreffelijk en divers), maar het is me wat vaak een beetje ''net niet'' of wat tam. Tweede deel van de plaat vind ik ook beter dan het eerste. Ik zet er voor nu een veilige 3,5* neer. Jammer trouwens dat de eerste beat op Falling Down niet voor een geheel nummer wordt gebruikt.

Social_Mask
MJ_DA_MAN schreef:
Tweede deel van de plaat vind ik ook beter dan het eerste.

Meen je dat nou? Opmerkelijk.. Ik reken het eerste deel tot het beste wat deze heren hebben gemaakt.

avatar van Outblasty
Ik vind het eerste deel van het album echte vele malen beter dan het tweede. Oke, Seasons staat op het tweede deel maar die kan echt niet op tegen de 4 voorgaande koningsnummers.

Social_Mask
Precies. Of tja.. Ik vind Seasons wel beter dan Old School, maar ik schaars Seasons ook tot het eerste deel.

avatar van Ola
Ola
Een voor een zeer relaxte nummers, met southernunderground als echte enige 'banger' ertussen. Ook de interludes gaan niet snel vervelen.

Top producties, top album!

avatar van Silky & Smooth
Anders album dan het album van CunninLynguists waar ik mee begon (A Piece of Strange). Dit album kan ook niet tippen aan dat album. De voornaamste reden is toch de rol van Kno. Ik ken nog lang niet al zijn werk, maar zover ik het kende voor dit album ben ik toch wel een soort fan geworden van zijn producties. De mysterieuze, zeurderige beats met hoge stemmen op A Piece of Strange hebben mij echt ingepakt. Hier is de rol van Kno toch anders. Zijn rol is hier meer de beatmaker. Hij maakt de muziek waar rappers op rappen. Dit doet hij natuurlijk naar behoren, de beats zijn weer erg goed. Toch ligt op dit album de nadruk wat meer op de rappers, in tegenstelling tot A Piece of Strange waar Kno echt de show stal en de rappers een meer naar de achtergrond geschoven werden. En wat ik ook nog een beetje jammer vind zijn de drukke, snelle nummers. Dit past niet bij Kno en ook niet bij de rappers. Gelukkig zijn er naast de rap, waar ook helemaal niks mee is, de prachtige beats, refreintjes en natuurlijk een van de mooiste intro's ooit! (1 minuutje... ) Ik geef dit eerst maar een 3.5*, net geen 4*.

Inderdaad!

avatar van Ola
Ola
Met Southernunderground bedoel ik natuurlijk The South

avatar van Harderwiek
Ik was van plan A Piece of Strange te gaan kopen, tot ik deze net bij Fame zag liggen en dacht, laat ik hem even beluisteren. Denk dat het grootste gedeelte wel begrijpt dat je na deze geweldige Intro al verkocht bent. Daarna komt naar mijn mening het beste gedeelte van het album met de nummers The South, Love Aint en rain. Wat later komt het geweldige nummer Seasons, waar Masta Ace een fantastische rol in speelt. Het album klinkt en briljant, maar had na mijn mening misschien iets korter mogen duren! Zal na nog paar luister beurten m'n stem geven, maar die zal hoog zijn!

avatar van Harderwiek
Geef hem een 4,5. Het is het eerste album van CunninLynguists die ik in bezit heb en helemaal geluisterd heb. Misschien dat als ik de andere albums ga luisteren deze misschien iets tegenvalt als ik de rest van de users moet geloven, maar dat zegt ook niet altijd wat! Vind de intro nog steeds echt geweldig en jammer dat die niet wat langer duurt. Favorieten nummers zijn nu toch Souternunderground, Love Ain't, Rain en Falling Down. Naast de geweldige productie zijn de lyrics van deze mannen ook erg goed! Hebben lichte diepgang en soms ook gewoon vermakelijke teksten! Ben benieuwd naar de andere albums... Respect voor Kno en zijn mannen

avatar van alexander-r
Na APOS het beste album van CunninLynguists (imo). Wat een geweldige beats levert Kno toch af Mijn favorieten: Rain, Appreciation (remix), The South, Love Ain't en Seasons.

avatar van thgryda
Idem voor mij, tweede beste album van CL. Naar aanleiding van het laatste CL albums alles nog eens opnieuw geluisterd. APOS blijft het meesterwerk maar deze komt erg in de buurt. Net iets muzikaler dan het ook al geweldige will rap for food. Ik geef ze beide 4.5 omdat APOS de perfectie is (en dus een 5) en dit album de perfectie enkel benaderd, ok will rap for food vind ik missch net een tikkeltje minder maar ze hebben dezelfde score omdat ik deze geen 4.75 kan geven en natuurlijk dat een 4 iets te mager is voor WRFF. Drie wereldalbums en nummer vier, dirty acres is ook genieten tja dan valt het degelijke oneirology wel wat tegen

avatar van toris
Word to the holes on my socks and my nose full of snot
I got dope flows for shows but got no one to watch
I got no dough for clothes but got hoes on my jock
But they don't know I'm broke cause I told em I'm not

avatar van Murdoc023
Weer een geniaal album van een zeer consistente groep. Beats zijn van weer van een zeer hoog niveau en de stemsamples beginnen zich wat meer in de nummers te nestelen ten opzichte van Will Rap for Food. Vind ik toch kenmerkend voor Cunninlynguists. Nou ja, kenmerkend voor Kno, want op zijn solo-album maakt hij er ook veel gebruik van.
Masta Ace laat trouwens weer even zien dat hij de beste flow heeft.

avatar van He$$el_01
toris schreef:
Word to the holes on my socks and my nose full of snot
I got dope flows for shows but got no one to watch
I got no dough for clothes but got hoes on my jock
But they don't know I'm broke cause I told em I'm not

avatar van panjoe
Haha, ik ga ook altijd stuk om die lines . Die hele verse is dope gerijmd.

avatar van He$$el_01
Is er eigenlijk een goede reden voor dat mr SOS maar één album heeft meegedaan bij Cunninlynguists? Ik vind hem een erg vermakelijke rapper. Als hij nou terugkomt en Kno alleen nog beats gaat maken, het liefst in de stijl van Will Rap for Food en dit album, en Deacon, Natti en SOS met goede raps komen zoals ze eigenlijk altijd wel doen heb je best wel een hard album. Misschien Tonedeff nog even aan de groep toevoegen en je hebt een classic.

avatar van discipline
Kno rapt echt vet op dit album. Regelmatig komt er een glimlach te voorschijn als hij een verse doet.

avatar van Murdoc023
Begin dit album steeds meer te waarderen en ik vond hem al zo goed. Voor mij is dit zelfs een van de beste hiphop album wat ik ken geworden. Zoveel prachtige nummers staan hierop.
Love Ain't, Rain, Seasons, Sunrise/Sunset en War zijn gewoon klassiekers. Ook de interludes zijn waanzinnig goed.

avatar van Harderwiek
Wat hierboven al gezegd wordt. Ik ga hem denk ik maar verhogen naar 5*. Dit is gewoon echt geweldig. Blijft gewoon puur muzikaal genieten. Het kan mij niet vervelen.

avatar van GijsV
Geniale sample van Mobb Deep op War, heeerlijk!

avatar van discipline
Echt wel!