Fleetwood Mac - Then Play On (1969)

Blues / Rock
Label: Reprise

1. Coming Your Way (3:47)
  2. Closing My Eyes (4:50)
  3. Fighting for Madge (2:45)
  4. When You Say (4:22)
  5. Showbiz Blues (3:50)
  6. Underway (3:06)
  7. One Sunny Day (3:12)
  8. Although the Sun Is Shining (2:31)
  9. Rattlesnake Shake (3:32)
  10. Without You (4:34)
  11. Searching for Madge (6:56)
  12. My Dream (3:30)
  13. Like Crying (2:21)
  14. Before the Beginning (3:28)
  15. Oh Well - Pt. 1 * (3:22)
  16. Oh Well - Pt. 2 * (5:39)
  17. The Green Manalishi (With the Two-Pronged Crown) * (4:37)
  18. World in Harmony * (3:26)
Lang naar dit album gezocht ivm de "lange" versie van Oh Well! Echt heel erg mooi!

avatar van IMPULS
Inderdaad, fantastische plaat. Swingt, ontroert, virtuoos, enorm afwisselend. En dat is hier een compliment...

avatar van Paulus_2
Dit album kreeg eind 1969 van de roadies van "Turquoise" de band uit Bergen NH. van The Lou. Als dank dat ik zijn kapotte gitaarbuizenversterker had gerepareerd. The speelde toen veel nummers van de Cream en klonk behoorlijk heavy!

Het album was een verrassing. De veelzijdigheid van de nummers, de eerste bluesrock klanken, ballads en bluessongs maken dit album een nog steeds tot fris en goed klinkend werkstuk. Vooral het gitaarwerk van Peter Green en Danny Kirwan wisselen elkaar fraai af en vormen mooie, heftige en ook rustige duetten.

De Fleetwood Mac van Peter Green had mijn voorkeur, daarna, de Amerikaanse periode (Stevie Nicks), was ook nog wel goed, maar de band klonk veel commercieler

tondeman
Groots album.

luister eens goed naar closing my eyes,dat hoor je toch liever op een crematie dan waarheen waarvoor of mag ik nog even bij je zijn

tondeman
Een tijdje vergeten hoe goed deze plaat wel niet is. Had hem op 4* en dus nu op 4,5* gezet, maar ik denk dat dat slechts een tussenstation naar 5* is. Toch maar eens aan een serieuze review gaan denken

avatar van Rarara
weet iemand of er een volledige live versie van Ohwell bestaat?

avatar van kaztor
Ja, dit is id. een klassieker. Bloedmooi en bezwerend biedt dit album een blik in Peter Green's ziel, waar het niet rozegeur en maneschijn was, als we het dan al niet eerder van hem vernamen. En het album duurt ook nog eens zo lekker lang!

avatar van Tribal Gathering
Schitterende composities, schitterende productie en schitterend gitaarwerk.

Fleetwood Mac verbrede hier hun basic bluessound met sfeervolle dromerige stukken en het levert een prima album op. Er kwam een nieuwe gitarist, Danny Kirwan, die gelijk 5 nummers aanleverde die zich prima kunnen meten met de nummers van Peter Green.

Ook John McVie en Mick Fleetwood krijgen ieder een songwriting credit met de twee delen van the Madge jam ; een nummer dat begint als een typische gitaarjam dan af en toe wordt een fade-out krijgt en later een klassiek strijkersstukje voordat het weer eindigt in de gitaarjam. Een raar nummer, absoluut geen topper, maar stiekem best lekker.

Na dit album zou Peter Green de band verlaten en kwam Christine McVie de band versterken. Met Peter Green ging de blues er ook vandoor en kreeg het sfeervolle wat teveel de overhand hetgeen een aantal gezapige platen opleverde.

avatar van Rinus
Een echte klassieker van F.M. Met uiteraard de integrale uitvoering van "Oh well", maar ook "Coming your way", "Searching..." & " Fighting for Madge" en "Rattlesnake shake". Gewoon een lekkere blues-rock plaat.

avatar van musicboy
Dit is inderdaad een heel sterk album. De talrijke instrumentale nummers bevatten schitterend gitaarwerk. Deze plaat behoort tot het beste werk van Fleetwood Mac, zonder twijfel.
Wel stoor ik me aan berichtjes waarin staat dat Buckingham en Nicks de band verpest hebben. Een album als 'Fleetwood Mac' en 'Rumours' zijn evenwaardig aan 'Then Play On'.
Het voordeel van de Green-periode is alleen dat deze periode kort was en dus geen dieptepunten bevatte, terwijl de formule van de latere bezetting uitgemolken werd/wordt en wel mindere albums opleverde, zoals 'Behind The Mask'.
Maar voor mij is het duidelijk dat beide periodes meesterwerkjes gecreëerd hebben. En ook de albums van de tussenperiode (zonder Green en zonder Buckingham/Nicks) vind ik niet zo minderwaardig. Een nummer als 'Why' reken ik ook tot hun hoogtepunten.
Conclusie: echt wel een superband!

avatar van rudiger
gezien de recenties moet dit wel een goed album zijn , deze cd heb ik al een x aantal jaren in mijn bezit , ik kocht het alleen omdat het fantastische oh well er met 8 minuten op stond , ik had het nummer op vinyl en wou het ook op cd , ik zal het stof er eens afhalen en hem gaan beluisteren , dan kan ik het album beoordelen , nu nog niet

avatar van musicboy

Enjoy rudiger!

Pieter Paal
Ik heb dit album in een iets andere samenstelling en het is voor mij het beste album in de Peter Green line-up.
Prijsstukken zijn : 'Oh well', 'Rattlesnake shake' en 'Coming your way'.
Op de compilatie Albatross van 'Fleetwood Mac/Christine Perfect' uit 1977 staat ook een mooie versie van 'When you say'.
Na dit album verscheen van Peter Green nog het instrumentale jam-album 'The end of the game', maar die is niet echt aan te raden, alleen voor de die hards.
Zijn latere (eind jaren 70 albums) trekken mij ook niet zo.

EVANSHEWSON
rudiger schreef:

Hey Ruud, je stijgt in mijn achting nu. Inderdaad, Oh Well is een dijk van een song, en naar alle waarschijnlijkheid ook deze langspeler, die ik zelf niet in mijn bezit heb.

Ik wil deze best ook eens op de kop tikken. Ik bezit méér Fleetwood Mac zonder Peter Green. Ik moet het met compilaties doen wat de Blues-Fleetwood Mac, zoals ik het noem; betreft.

avatar van Lennonlover
ik geef hem voorlopig een 3.

Searching for madge en fighting for madge vind ik zeer goed. Maar de andere nummers moeten nog wat blijven werken in mijn hoofd, want ze zijn nog niet echt overtuigend genoeg om er een echt goed album van te maken.

Harald
Peter Green heeft over deze fantastische plaat eens gezegt:

"I love it, every minute of it, it is very dear to me because it's like our thoughts and feelings. There is nothing I feel I could have done better"

Je hebt gelijk, Greeny

avatar van musicfriek
Luister dit nu voor het eerst en woei, dit is wel erg lekkere muziek zeg. Fleetwood Mac zoals ik ze nog nooit eerder hoorde. Zelfs Oh Well kende ik nog niet (schaam..) Maar wat een kanjers van nummers allemaal. Toch eens wat dieper graven in de 'oude' Fleetwood Mac

De track Searching for Madge

avatar van heicro
Ik was dit album bijna vergeten, maar draai hem nu weer regelmatig. De meeste nummers zij fantastisch.
"Searching for Madge" is geniaal. Wat een power, hier hou ik van.
Tips van soortgelijke nummers van andere bands zijn heel erg welkom.

avatar van ricardo
wat een prachtig album van peter green week geleden gekocht maar overweldigend vooral ohwell dit plaatje is zo goed dat hij een nominatie krijgt voor mijn top 10 plaats zeker weten stukken beter dan de nicks/buckingham periode, ik ga denk ik alle peter green platen kopen perfecte blues rock,n roll 6 sterren eigenlijk ( 5 sterren)

avatar van ricardo
heb deze plaat op 3 gezet in mijn top 10 zo goed is hij,weet iemand nog meer muziek wat hier op lijkt of in de buurt komt?,de verzamelaar the best of peter green,s fleetwood mac op 10 gezet in mijn top 10,eigenlijk hoor je je top 10 te vullen met albums van 10 verschillende bands maar vandaag kon ik het helaas niet laten.

rudiger schreef:
met afstand het beste album van fleetwood mac rudiger,stukken beter dan de buckingham/nicks periode toen het wel erg commercieel werd

avatar van Droombolus
Ik moest toen ie net in de winkels lag kiezen tussen Led Zeppelin I, Santana I en Then Play On en koos voor de laatste. Achteraf bezien haalt ie het natuurlijk niet bij Ledje I qua eeuwigheidswaarde maar het blijft een prima, doch helaas wel wat stuurloos album.
De Danny Kirwan nummers zwalken stylisties ergens tussen de Beatles en The Shadows en de 2 Madge jams gaan helemaal nergens over behalve dat de heren Fleetwood en McVie ook aan royalties geholpen moesten worden. Het zijn de Peter Green nummers die dit album over de streep trekken, zelfs in de 1969 versie zonder Oh Well er op ....... Wat eeuwig zonde dat hij later helemaal het noorden kwijt raakte, ook al kregen we daar dan wel The Green Manalishi voor, zijn beste nummer ooit in mijn boek.

ricardo schreef:

Vandaag heb ik van `n collega `n cd van Peter Green gekregen , nou zeg ik daar natuurlijk geen nee tegen , de titel is Last Train To San Antone .
deze cd stamt uit 1991 , en na 2 luister beurten moet ik constateren dat er wel `n paar lekkere gitaar nummers op staan , deze cd staat overigens niet op MM , misschien kan iemand die even toevoegen .
morgen ga ik dit album eens wat vaker draaien , en kom daar nog op terug .

rudiger schreef:

morgen ga ik dit album eens wat vaker draaien , en kom daar nog op terug .
Dit album vaker draaien daar zul je zeker geen spijt van krijgen Rudiger,Dit vind ik een van de beste blues(rock)platen die in omloop zijn vooral Oh Well is echt een blijvertje en vind ik persoonlijk een van de beste nummers aller tijden,vooral het lekker agressieve gitaarspel in het begin vind ik echt absolute top.Ook het nummer Rattlesnake Shake is een onmiskenbaar top nummer,en de rest is ook erg top,maar de 2 bovengenoemde nummers vind ik in de buitencategorie horen wat mijn persoonlijke smaak betreft.Ik ben benieuwd wat jij van dit album zult vinden Rudiger,ik vind dit iig een dikke 5* waard.

avatar van rudiger
Ik heb dit album nu `n paar keer beluisterd , sorry maar elke keer weer skip ik door naar Oh Well , waarom , omdat dit 1 van de beste pop songs is uit de muziekgeschiedenis .
Deze cd komt alleen de kast uit voor Oh Well , en dat is toch 1 keer per week .
Ik ga hier nog geen stemmen voor geven , ja Oh Well krijgt `n 10 .

avatar van heicro
Ik kan me herinneren, dat ik deze LP ergens eind jaren zeventig in de uitverkoop kocht en wel voornamelijk voor het nummer Oh Well.
De oude bezetting was dus afgedaan en de nieuwe Mac scoorde hit na hit.
Inmiddels, jaren later ben ik juist Peter Green's Mac steeds meer gaan waarderen en met name dit album. Dit album is zijn meesterwerk en boeit en ontroerd van het begin tot het eind.
Hij krijgt daarom een plekje in mijn Top 10.

avatar van ricardo
Gewoon een topalbum dit wat zeker meer is dan alleen Oh Well.Ik vind de sfeer die in dit album zit werkelijk waar echt ongeevenaard,eigenlijk vind ik alle nummers goed,en ik vind dit een zeer intens, en gevoelsmatig gezien een super album voor mij.Gewoon 5 vette sterren verdiend.

avatar van LucM
Uitstekend bluesrock-album van Fleetwood Mac, ongetwijfeld een classic, het laatste album echter met Peter Green. Schitterend gitaarwerk vooral van een bezield klinkende band.
"Oh Well", hier in de lange versie vind ik fenomenaal en het beste Fleetwood Mac-nummer ooit, maar alle nummers moet je beluisteren.

avatar van fredotte
Waanzinnige plaat ; kocht hem al in 1969 en later de Amerikaanse versie met Oh Well er op. Dat nummer had ik overigens wel op single , maar daar stond het op in part 1 en part 2. Overigens; dit is voor de leifhebber: Chicken Shack heeft een live-uitvoering van Oh well geïntegreerd in het live-nummer Poor boy. Ik kreeg kippenvel, toen ik dat voor het eerst hoorde; Stan Webb laat zien , dat hij ook een geweldig gitarist is. Overigens is ook de uitvoering van Big Country van Oh Well goed te pruimen.

Note : Op de versie met Oh Well ontbreken drie nummers van Danny Kirwan: When you say - One sunny day - Without you ; ook heel prettig in het gehoor liggende stukjes.