Fleetwood Mac - Then Play On (1969)

Blues / Rock
Label: Reprise

1. Coming Your Way (3:47)
  2. Closing My Eyes (4:50)
  3. Fighting for Madge (2:45)
  4. When You Say (4:22)
  5. Showbiz Blues (3:50)
  6. Underway (3:06)
  7. One Sunny Day (3:12)
  8. Although the Sun Is Shining (2:31)
  9. Rattlesnake Shake (3:32)
  10. Without You (4:34)
  11. Searching for Madge (6:56)
  12. My Dream (3:30)
  13. Like Crying (2:21)
  14. Before the Beginning (3:28)
  15. Oh Well - Pt. 1 * (3:22)
  16. Oh Well - Pt. 2 * (5:39)
  17. The Green Manalishi (With the Two-Pronged Crown) * (4:37)
  18. World in Harmony * (3:26)
avatar van philtuper
Fantastische plaat! Zou in ieders platenkast mogen staan.
Er staat geen enkele missers op en als je het album beluistert klinkt het nog net zo urgent als toen. En dat is voor zover ik kan oordelen want met bouwjaar 75 bestond ik nog niet eens toen dit album uitkwam.
Tijdloze schoonheid van een grootse band.

avatar van musicfreak1960
Ook dit album hoort bij elke echte muziek fan in de kast te staan

ben blij met de cd versie van mijn plaat was helemaal grijs gedraaid.

De lange versie van Oh Well is schitterend, maar toch Peter Green speelt hier niet de solo guitaar

en natuurlijk vergeet Fighting for Madge niet......

geweldig album

echt heel stom van me om Peter Green te moeten missen in Paradiso...

ik luister het op dit moment. het laat eigenlijk niet alleen zien dat het zonde is dat Green zo is geworden. ook Kirwan is hier op zijn best

avatar van ricardo
Een magische sfeer brengt dit album met zich mee. Ik vind het zelfs wat mysterieus klinken op de meeste momenten. Dit album is voor mij dan ook zeker meer dan alleen Oh Well. Dat is wel het beste nummer op dit album, maar datzelfde niveau heeft de gehele rest van de plaat ook wel bijna vind ik.

Voor mij nog altijd 1 van de beste blues albums die ik ooit gehoord heb.

avatar van matthijs
tussen mijn ca 1000 vinylalbums is dit voor mij een van de 10 beste. toevallig op een rommelmarkt tegengekomen, jaja. inderdaad ricardo, magisch en mysterieus. ik geef niet veel 5 jes maar nu wel.

avatar van musician
Hoe zou het toch zijn met Danny Kirwan (1950)?

Soms moet ik wel eens stiekem aan hem denken. Misschien wordt er ooit eens een film over zijn leven geschreven. Het wordt dan wel een tragische film, met treurige afloop.

Gespot door Peter Green, werd hij de derde gitarist binnen Fleetwood mac. Naast Green uiteraard en Jeremy Spencer. Bloedserieus inzake gitaarspel. Viel niet veel mee te lachen. Aan de drank.

Hij heeft Green en Spencer wel overleefd in Fleetwood mac. Hij heeft nog prachtige bijdragen geleverd in het tijdperk van de Amerikaan Bob Welch, op Future games en vooral Bare trees (1972).

Tijdens een toernee kreeg hij op een keer zoveel ruzie met Welch, dat hij, dronken als hij was, zijn gitaar kapotsloeg en weigerde op te treden. Mick Fleetwood moest hem ontslaan.

5 Nummers staan er van Danny Kirwan op Then play on. 6 van Green en zowaar twee instrumentale bijdragen van 'outsiders' inzake muziek schrijven, één van Fleetwood en één van John McVie (Searching en Fighting for Madge).

De relatie Kirwan-Green nummers maken deze cd een beetje weird. Een raar soort van mengelmoes waar je wel aan went als je de cd eenmaal kent maar muzikaal moeilijk te duiden.

Then Play on is inmiddels een héél andere plaat geworden dan Peter Green's Fleetwood mac en English rose, niet zo extreem recht in de leer van de blues. Aardiger geworden, vind ik.

Het is natuurlijk de cd van Rattlesnake shake en Oh well. De laatste, één van de grootste Green klassiekers ooit, is het enige nummer uit deze periode dat live nog gespeeld wordt door de huidige bezetting van Fleetwood mac.

Maar de Amerikaanse bombast die Lindsey Buckingham er (met satanisch genoegen) op los laat staat ver van het origineel af, waar Green met verfijnd Engels gitaarspel een nieuwe dimensie aan de blues toevoegt.

Je moet ook iets hebben met de blues, om het te spelen maar ook om het mooi te vinden.

In die zin, vind ik eigenlijk dat de bijdragen van Danny Kirwan Fleetwood mac een beetje 'ontbluest' terwijl Peter Green zich in het genre steeds verder ontwikkelt en in die zin ook laat blijken dat hij verder is dan ten tijde van Peter Greens Fleetwood mac.

Maar met beiden loopt het slecht af. Peter Green haakte na Then Play on af door zijn verslaving aan LSD. Er viel niet meer met hem samen te werken. Het duurde jaren voor hij weer een beetje opknapte maar het Then Play on niveau heeft hij nooit meer gehaald.

Jeremy Spencer werd in 1971 lid van de secte Children of God en was helemaal weg.

Danny Kirwan is na drie mislukte solo cd's halverwege de jaren 70 zo'n beetje verdwenen. Hij bevindt zich in een 'mental house', levend van royalties die hij af en toe nog krijgt overgemaakt.

Although the sun is shining.......

avatar van heicro
Mooie bijdrage Musician.

Father McKenzie
Nou, musician, zo hebben we echt wat bijgeleerd over het verleden van de leden van Fleetwood Mac. Ik had me nooit zo verdiept in hun zieleroerselen, maar van een interessante band als deze, is het wel leuk om dit eens te lezen, zie! Bedankt!

avatar van Lee Malone
Perfecte mix van alles wat ik van een goed album verwacht. Zowel de zang ("Closing My Eyes", "Like Crying"), gitaarspel ("Oh Well, "Searching For Madge") als de ritmesectie (het hypnotiserende "Coming Your Way") vormen afwisselend nieuwe hoogtepunten, mooi verspreid over het ganse album. Het wordt nergens eentonig en gaat steeds dieper en dieper op je inwerken.

Jammer dat de remastering van de cd-versie dit niveau niet haalt...

avatar van Lennonlover
Droombolus schreef:
Ik moest toen ie net in de winkels lag kiezen tussen Led Zeppelin I, Santana I en Then Play On en koos voor de laatste. .

Dat probleem ken ik...

avatar van Hendrix4live
Toch wel mijn favo periode van Fleetwood Mac. Misschien ook wel het favoriete album van Fleetwood Mac. Natuurlijk kennen we allemaal wel Oh Well, maar de rest van het album is net zo veel waard om te beluisteren. Dat vind ik zo goed van het album, dat het totaal allemaal andere nummers zijn. Sommige nummers doen me denken aan een hele goeie Santana-plaat.

100e stem en ook precies een 4,0*

avatar van rudiger
Afgelopen nacht was `n intervieuw op tv met Mick Fleetwood en kwamen de oude beelden van Oh Well weer tevoorschijn , natuurlijk met Peter Green Wat `n wereldnummer .
Mede alleen daarom heb ik dit album gekocht .
Verder kreeg men ook nog de versie van Billy Burnette te zien , wat n afgang .
Oh Well hadden ze met rust moeten laten en later nooit meer live moeten spelen .

avatar van Droombolus
rudiger schreef:

Amen broeder !

avatar van rudiger
Deze de hele middag gedraaid , ik wist niet dat ik zo`n goede cd in huis had .
Behalve Oh Well staat er nog veel meer fraais op .
Verder snap ik niet dat Oh Well niet hoger genoteerd staat in div lijsten want ik vind het nummer toch zeker van het caliber Stairway To Heaven en Child In Time . Gewoon het allerbeste Fleetwood Mac nummer .
Ik begin met 4 sterren voor dit mooie album.

avatar van Don Cappuccino
Ik ben deze nu aan het beluisteren en dit is echt een geweldig album! Vooral Oh Well, die kan toch wel hoog in de top 2000, top 100 sowieso! Mijn ouders zijn gek van Rumours, ik van Then Play On! Dit gaat zeker 4 sterren of hoger worden!

avatar van chevy93
Stairway To Heaven/Child In Time zijn een stuk bekender dan Oh Well. Ik denk dat het vooral daardoor komt.

chevy93 schreef:

Toch vreemd , want Oh Well is in Nederland een grotere hit geweest dan die 2 bovenstaande nummers .
Bovenstaande nummers worden vaker op de radio gedraaid , iedereen kent Child In Time en Stairway maar niet iedereen kent Oh Well .
Ik denk dat het hem daar in zit .

avatar van chevy93
Of het een hit is geweest, zegt vrij weinig. Hotel California is nooit verder gekomen dan de 8e plek. En kijk hoe bekend het is.

chevy93 schreef:

Tja hits zeggen mij ook niet veel , ik ga op het gehoor af .
de oren bepalen of iets mooi en goed is .
Zo vind ik Oh Well een van de beste nummers die er ooit is gemaakt . Het tweede gedeelte van het nummer vind ik ontroerend mooi .
Ik heb het album maar weer eens opgezet , het begint zo langzamerhand mijn favo Fleetwood Mac album te worden .
Ik ben blij dat ik hem uit het stof heb gehaald en er komt nu ook geen laagje meer op .

ricardo schreef:
heb deze plaat op 3 gezet in mijn top 10 zo goed is hij,

Wat is er gebeurd Ricco ?

avatar van Don Cappuccino
My Dream staat wel laag in de favorietenlijst! Een geweldig mooi instrumentaal stuk met mooie gitaarpartijen met veel gevoel! Maar heel het album is geweldig, ik zit te twijfelen of ik hem 4,5 ster zal geven.

avatar van chevy93
My Dream vind ik misschien wel mooier dan Oh Well. (En daarmee dus ook misschien wel de beste van deze plaat)

rudiger schreef:

Wat is er gebeurd Ricco ?
Tja, je mag helaas maar 1 top 10 invoeren hier op mu.me.

Maar van de blues rock platen is het nog steeds 1 van mijn favorieten.

Het is namelijk nog heel wat meer dan alleen maar Oh Well part 1 en 2.

ricardo schreef:

Het is namelijk nog heel wat meer dan alleen maar Oh Well part 1 en 2.

Ja Ricco , daar ben ik inmiddels ook achter gekomen , het heeft `n tijdje geduurd voordat het euromuntje is gevallen .
Momenteel draai ik hem elke dag zo`n 2 keer en dit meesterlijk album verveeld geen seconde .
Misschien is het wel het beste FM album .
ik ga hem verhogen naar 4,5 star .
Zo ontdek je nog eens `n parel in je eigen platenkast .

avatar van chevy93
Een album dat je 2x per dag draait en geen seconde verveelt, verdient toch gewoon de volle mep?

Op den duur wel ja.

Buffalotid
Ik word altijd even stil bij 'Closing my eyes'.
En nog stiller bij Oh Well.

Dit album is voor mij nog een pak beter dan Rumours.

Nieuwstad
Droombolus schreef:
de 2 Madge jams gaan helemaal nergens over behalve dat de heren Fleetwood en McVie ook aan royalties geholpen moesten worden.

Die 2 jams hadden ze inderdaad beter kunnen vervangen door The Green Manalishi en Man Of The World, 2 prachtige singles die gewoon op dit album thuishoren. Hadden die er op gestaan dan was ik voor 5* gegaan, nu "slechts" 4*.