Fleetwood Mac - Then Play On (1969)

Blues / Rock
Label: Reprise

1. Coming Your Way (3:47)
  2. Closing My Eyes (4:50)
  3. Fighting for Madge (2:45)
  4. When You Say (4:22)
  5. Showbiz Blues (3:50)
  6. Underway (3:06)
  7. One Sunny Day (3:12)
  8. Although the Sun Is Shining (2:31)
  9. Rattlesnake Shake (3:32)
  10. Without You (4:34)
  11. Searching for Madge (6:56)
  12. My Dream (3:30)
  13. Like Crying (2:21)
  14. Before the Beginning (3:28)
  15. Oh Well - Pt. 1 * (3:22)
  16. Oh Well - Pt. 2 * (5:39)
  17. The Green Manalishi (With the Two-Pronged Crown) * (4:37)
  18. World in Harmony * (3:26)
avatar van Droombolus
Ach, de tracklisting hier is van de CD rielies. Op de ozzinele LP stond Oh Well niet, da's al. Ik heb nooit aan de versie met die track ertussen in kunnen wennen dus ik vind het een bijkomende dat hij voor deze remaster bij de boni geplakt is.

avatar van Droombolus
Ik ben een heeeeel vrolijke kampeerder met de extended release ! Ik ben mijn UK persing ergens rond 1971 kwijtgeraakt en moest daarna verder met de Midi re-release die de US tracklisting aanhield minus Underway en nog een nummer ( My Dream, if memmerie smurfs ), dus de US CD was al weer een stap in de goede richting, maar dit voelt echt als thuiskomen.

Wat ik vergeten was ( da's niet echt vreemd toch ) zijn de 2 Danny Kirwan bluesjes One Sunny Day en Without You die in de US op English Rose stonden maar in de UK op Then Play On. En dat ze voor de US release de tracklisting door elkaar gegooid hebben. Dit is de ozzinele UK tracklisting:

1. Coming Your Way
11. Searching For Madge
12. My Dream
13. Like Crying
14. Before The Beginning

De grootste miskleun bij de US tracklisting is het achter elkaar plaatsen van de 2 Madge jams wat de sfeer van de plaat kompleet in stukkies breekt. In de UK volgorde plus de 2 Kirwan songs is het een totaal andere plaat, eentje die mij dus een stuk meer aanspreekt. "Quite possibly the key reissue of 2013" las ik al ergens en voorlopig zou ik deze mening willen onderschrijven.

avatar van musician
Maar ja, officieel dus zonder Oh Well inmiddels, als ik dat mag constateren.
De extended versie plaatst Oh Well naar plek 15 en 16 op de cd en voegt, als extra commerciële stap, ook nog een daverende versie van The Green Manalishi toe.

Wat is er gerotzooid met die plaat, qua toevoegingen, weglatingen, volgorde en verschillen tussen de Amerikaanse en de Europese markt.

Maar eigenlijk betekent het voor velen hier wel dat de oorspronkelijke beoordeling van het album niet op Oh Well mag slaan....

musician schreef:

Ja, wel verwarrend hoor. Vaker bij reissues worden er wat nonalbum singels bijgezet, en als dat de nummers zijn die het populairst zijn, zijn ze daarmee sterk bepalend voor het gemiddelde mume-cijfer, zeker als de meeste mensen de reissue hebben of zich niet bewust zijn van het verschil. Soms bestaat er niet eens een ''orginele' CD, en/of wel maar weet ik dat niet en dan doe ik ongewild ook mee met deze 'onzuiverheid'. (Bijvoorbeeld met Then Play On: ik heb al 20 jaar de midi-LP release met Oh Well en dacht al 20 jaar dat die bij de orginele plaat hoorde).
Je kunt discussieren wat de orginele versie is of welke versie je zou moeten beoordelen, maar volgens mij is dat heel lastig! Eigenlijk zou je wat dat betreft beter songs dan albums kunnen waarderen. Lijkt me mooie extra voor MuMe!

avatar van musician
Ik vertrouw Droombolus als mijn broekzak, en hij weet hier veel van, dus voor mij geldt dat, als hij bovengenoemde volgorde noemt, het ongetwijfeld zo zal zijn.

Ik heb ook een Then play on versie met Oh Well halverwege het album en vindt het in principe prima klinken (qua volgorde).
In de VS staat Oh Well dacht ik (uit mijn hoofd) wel op de originele uitgave. Maar het is erg ondoorzichtig allemaal bij dit album.

Tot eind jaren '60, halverwege de jaren '70 was het helemaal niet ongewoon om naast je albums losse singles uit te brengen die niet op het album stonden. De singlemarkt had toen nog een bepaalde standing van zichzelf.

Nu zijn het dankbare nummers voor toevoegen als extra track. Alleen heeft men, vermoed ik, bij Oh Well wel heel erg geblunderd door het nummer oorspronkelijk weg te laten van Then Play on. Vandaar dat het bji de Amerikaanse uitgave nog net op tijd heeft toegevoegd.

Overigens heeft Fleetwood Mac ooit bij de geremasterde heruitgave van Rumours in 2004 ook zonder problemen Silver Springs toegevoegd, destijds alleen het b-kantje van Go your own way.

Info uit het Extended Edition boekje:
In de US werd het album uitgebracht zonder de 2 Kirwan nummers die al op English Rose stonden en met een iets ingekorte versie van Underway. In november re-releasde Warners het album met Oh Well er op ten koste van When You Say en My Dream.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk gewoon een zaak van waar je aan gewend geraakt bent Ik had damaals de ozzinele UK uitvoering en heb nooit kunnen wennen aan de versie mèt. Ik neem aan dat het andersom net zo werkt .......

avatar van Lura
Ergens las ik dat hier een remaster van uitgekomen is. Loont de aanschaf de moeite?

avatar van musician
Als je van de traditionele sixties houdt, kan de LP inclusief ruis en kraswerk er waarschijnlijk goed mee door.

Maar persoonlijk vind ik de transparant aandoende, geremasterde versies van sixties albums vaak een hele nieuwe openbaring. Dat geldt ook voor Then Play On.

Dus als je van dit album houdt, zou ik ook zeker de nieuwe 2013 kopen. Zie verder ook bovenstaande.

avatar van Lura
Dat zou dan mijn vierde exemplaar worden, maar misschien dat ik het doe. Zit er een boekje bij?

avatar van Droombolus
Yup. Boekje met de gehele geschiedenis van het album, inclusief toelichting van Mick Fleetwood. Dit is ook mijn 4e exemplaar trouwens

avatar van Lura
Kun je nagaan hoe we oud we zijn Bedankt voor de info, Droombolus.

Ik heb hem maar twee keer (LP en CD), maar goed, ik ben ook nog jong

avatar van musician
Heeft iedereen hem ook zo vaak nog liggen? Als ik een nieuwe versie heb, verkoop ik vervolgens zonder tranen de oude.
Anders wordt het huis een opslagplaats voor cd's, de oude wordt natuurlijk niet meer gedraaid en het blijft uiteindelijk natuurlijk maar een schijfje.

Ik heb hem maar twee keer (LP en CD), maar goed, ik ben ook nog jong

Cor
Aardig album, maar niet meer dan dat. Snap de 'heldenstatus' van dit album niet zo. Het is allemaal zo gefragmenteerd en onsamenhangend. Dan hoor je weer een lekker riffje, dan zit je weer in een veredelde jamsessie. Het ene moment wordt je gegrepen, het andere moment denk je (ik): "Wat een gepiel". Vind ik eigenlijk ook voor 'Oh Well' gelden: bij vlagen ontroerend mooi, bij vlagen nietszeggend. Tja.

Cor schreef:

Zo begrijp ik de heldenstatus van jouw nummer een in je top tien niet zo
Muziek blijft subjectief.

Cor
Als we zo gaan redeneren, dan kan niemand meer een uitspraak doen die hij/zij verklaart op deze site. Dat houd dan pas op als iedereen dezelfde top 10 heeft, met dezelfde motivering. Ik ontkent geeneens dat dit album een heldenstatus heeft, zeg alleen dat ik (persoonlijk, subjectief, mijn interpretatie, mijn gevoel, mijn beoordeling.......) het zo ervaar.

avatar van Lura
Laat ik het anders formuleren. Kun jij dan objectieve argumenten bedenken voor het beoordelen van muziek?

Cor
Nee, want argumenten zijn per definitie subjectief. Feiten zijn objectief. Maar zelfs feiten zullen we waarnemen door onze eigen persoonlijke bril. Dus het hele leven is subjectief. Poeh, word ik nog filosofisch ook.

Lura schreef:

Zo begrijp ik de heldenstatus van jouw nummer een in je top tien niet zo
Muziek blijft subjectief.

Wat dan wel weer grappig is, is dat Cor's nummer 1 ook de nummer 1 is van de grote music meter toplijst van alle stijlen over alle jaren: http://www.musicmeter.nl/list Da's ongeveer het meest dichtbij de objectief beste plaat dat je kan komen. (Hoewel, als ik filosifisch mag zijn, hetgeen waar iedereen het mee eens is nog niet per se het meest waar is...)

zalwelnikszijn!
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to pause and reflect.

- Phil Collins

matthijs schreef:

Volgens mij zegt de nummer een positie van Radiohead meer over de bezoekers van het forum dan over de kwaliteit van het album. Is dat album dan bijvoorbeeld beter en belangrijker dan pakweg Sgt Pepper's lonely hearts club band van The Beatles, of Pet sounds van The Beach Boys met daarop een van de mooiste liedjes ooit geschreven, God only knows, natuurlijk niet. Wanneer het experiment eind jaren 60 zijn intrede niet had gedaan, had Radiohead misschien niet eens bestaan. Ook op Then play on werd het nodige geëxperimenteerd en bracht zo bij aan de verdere ontwikkeling van de popmuziek.

Om aan te geven hoe relatief lijstjes zijn. Op Allmusic krijgt Sgt. Pepper's meer stemmen dan OK Computer.

zalwelnikszijn! schreef:

- Phil Collins

Die Phil is toch slimmer dan ik dacht!

Lura schreef:

Vermoed ik ook. Ik ben geen gemiddelde bezoeker geloof ik want ik ben niet niet zo gek van Arcade Fire en Arctic Monkeys.
Stel over 10 jaar, dat deze site nog bestaat. Er zijn dan nieuwe albums bijgekomen in de toplijst. En daardoor zullen bestaande albums ''dalen' . Wel verwacht ik dat de afname van populariteit erg verschilt per artiest. The Beatles, Stones en Doors zullen nog steeds erg populair zijn vermoed ik, elke dag overlijden een flink aantal fans maar er komen er ook een hoop bij. Fleetwood mac zit ergens halverwege denk ik, als je ziet hoe snel hun 2 dure concerten in oktober hier waren uitverkocht! Hoewel ik vermoed dat minder pubers nu Fleetwood Mac luisteren dan Beatles, Stones en Doors...

matthijs schreef:

En dat is dan toch wel een andere Fleetwood Mac dan waar we het hier over hebben ..........

zalwelnikszijn!
Er is maar één Fleetwood Mac

zalwelnikszijn! schreef:
Er is maar één Fleetwood Mac

Pardon?
Volgens mij zijn John McVie en Mick Fleetwood de enige constanten door de jaren.

avatar van Twinpeaks
Van het weekend toch maar de remaster meegenomen omdat de lp grijzer dan grijs was geworden.Het blijft toch een heerlijke plaat Ik ben op deze en Heroes Are Hard To Find na ,altijd een beetje weggebleven van de Mac in hun blues periode.Waarom weet ik eigenlijk niet.Het is prima muziek en naarmate ik ouder begin te worden ga ik het steeds meer op waarde schatten.4 sterren.

Twinpeaks schreef:
Ik ben altijd een beetje weggebleven van de Mac in hun blues periode.

De blues is hier naar mijn idee niet meer de baas. De beste songs van deze plaat naar mijn mening, Oh Well, Coming your way en Closing me eyes zou ik wel als blues-geinspireerd, maar niet als blues karakteriseren. Jij wel?

avatar van Twinpeaks
Nee,je hebt wel gelijk daarin.Maar de basis is toch wel de blues.Maar ik begrijp wel wat je ermee wilt zeggen hoor.