Metallica - Load (1996)

Metal / Rock
Label: Elektra

1. Ain't My Bitch (5:04)
  2. 2 X 4 (5:28)
  3. The House Jack Built (6:39)
  4. Until It Sleeps (4:30)
  5. King Nothing (5:28)
  6. Hero of the Day (4:22)
  7. Bleeding Me (8:18)
  8. Cure (4:54)
  9. Poor Twisted Me (4:00)
  10. Wasting My Hate (3:57)
  11. Mama Said (5:19)
  12. Thorn Within (5:51)
  13. Ronnie (5:17)
  14. The Outlaw Torn (9:52)
Ik heb deze cd gekocht maar weet eigenlijk niet waarom.Ik vind het helemaal niks.Metallica uit de jaren 80 is super.Verder wil ik er liever niks van horen.

het eerste metallica-album waarvan ik bewust de release heb meegemaakt .. ik herinner me nog dat het alleen daarom al een must-have was.. aan radio 3 gekluisterd om na een interview op lowlands voordat de cd uit was 'ain't my bitch' te mogen aanhoren.. van dat nummer ben ik ook fan geworden ..

de sfeer op het album bevalt me ook wel... jaloers op degeen die rijk genoeg was het schijfje aan te schaffen en dan gezamenlijk het beluisteren.. ik zal dit album ook zeker niet slecht noemen maar het meezinggehalte is me te hoog.. de scherpe kantjes zijn eraf en ik vind ook dat het album gezien zijn lengte varieteit tekort komt

avatar van eddy_lives
het album waar het allemaal fout ging... na het black album (wat ik een erg goed album vind) was de verwachting dat metallica wel weer met wat echt heavy's kwam, weer lekker trash. maar nee ze moesten per sé op de hard rock toer gaan...

begrijp me niet verkeerd er staan best wat ganbare nummers op deze plaat (until it sleeps, king nothing, hero of the day, ain't my bitch), maar de metal uit metallica was wel voor het grootste deel verdwenen.

jammer genoeg zijn ze na dit album nog dieper in het dal geraakt (ik zeg: reload) en ook de grote comeback naar de trash roots (st. anger) blijkt een grote leugen en een nog grotere teleurstelling te zijn...

gelukkig is er ook goed nieuws; live zijn ze tot op de dag van vandaag nog niks van hun glans verloren en bewijzen keer op keer nog steeds dat de magie nog steeds bestaat. S&M en garage inc zijn eveneens nog best goed te pruimen. maar het blijft wachten op het album dat de afgelopen 15 jaar doet vergeten!

avatar van AGE-411
Fantastische uitvinding, die videoclips.
Naast One, St.Anger, The unnamed feeling en some kind of monster op de gelijknamige film nog geen enkele videoclip gezien van Metallica.
De clip van Mama said is fantastisch. (cowboyachtig). Lars, Kirk en Jason moeten er per sé in vor komen dus mogen ze even de straat oversteken.

AGE-411 schreef:

Ik verheug mij al op 4 december voor meer van dit moois.

Inderdaad ietswat uniek. Toch hebben we liever Black album en Master of puppets.

3/5

AGE-411 schreef:

Ik verheug mij al op 4 december voor meer van dit moois.
mama said vind ik dus een clip en een lied van niks . het liedje heeft het ook niet ver geschopt .

Mijn mening verschilt niet veel van de meesten hier. Ben meer een liefhebber van de periode tot '91. Leuk album, met een aantal sterke nummers (mama said, bleeding me, until it sleeps, Hero of the day), een aantal aardige nummers (o.a. king nothing, house that Jack built) en een aantal vullertjes (o.a 2x4, Ronnie).

Ik vind ook niet dat de lijn van Black Album is doorgezet, want dan hadden ze wel een beter album uitgebracht. Maar het is allicht beter dan die monotone bak met herrie die St. Anger heet.

avatar van Koerok
Ik zal wel te soft zijn en/of te kort haar hebben, maar de vroege Metallica doet me helemaal niets. Ik houd zeker van metal en dan mag het er ook keihard aan toegaan, maar ik wil ook een 'mooie melodie' horen. Ik zet het expres al tussen aanhalingstekens, want wat mooi is is natuurlijk zwaar subjectief. Toch heb ik wel eens de indruk dat 'melodie' een vies woord is geworden en dat het min of meer synoniem is geworden met 'commercieel'. Persoonlijk zie het echter als een gebrek aan talent, iets wat Metallica dus duidelijk wel heeft. Mij maken ze echter niet wijs dat de mannen van Metallica een 'commercieel' nummer als 'Nothing Else Matters' op 'Ride The Lightning' hadden weggelaten als ze het eerder hadden geschreven.

Koerok schreef:

hmm..interessant stukje.
het heeft er echter vooral mee te maken dat Bob Rock hun producer werd vanaf Black Album en daar hebben ze imo geen goede ''Metallica-producer'' mee binnengehaald.
Een nummer als Nothing else matters was zeer zeker niét op Ride the Lightning verschenen, ze waren toen gewoon in een ander stadium van hun visie op muziek en in die visie zou zo'n nummer absoluut niet passen.

avatar van rusty nail
Ieder zijn mening he Met Don Dijk ben ik het wel eens .In tegenstelling tot Koerok

Wasting My Hate klinkt nog wel aardig,als je hem hard draait

rusty nail schreef:
Wasting My Hate klinkt nog wel aardig,als je hem hard draait

ja en er staan wel meer aardige nummers op hoor.wasting my hate is idd wel het toppertje

avatar van metalfist
Until it sleeps is zeer goed live maar voor de rest vind ik de cd helemaal niet geweldig

metalfist schreef:
Until It Sleeps , heb ik nou weer niks mee. Dan geef ik nog eerder de voorkeur aan Wasting My Hate, Bleeding Me, The House That Jack Build, Torn Within en Outlaw Torn

hero of the day
bleeding me

daar wil ik het bij laten

Ze hadden beter inplaats van Load en Reload 1 beter album gemaakt zoals bv:
8. Thorn Within
9. The Outlaw Torn
10. Unforgiven II
11. Fixxxer

Ik heb Beide Albums orgineel , maar je zou ze ook samen kunnen voegen en Download kunnen noemen i.p.v. Load of Reload

avatar van Genesis
Ik vind Load, in tegenstelling tot een hoop mensen hier, wel een goed album. Vooral de eerste 7 nummers vind ik echt goed met als uitschieter Bleeding me. Ik kan echter wel begrijpen waarom de Metallica fans hier zo'n moeite mee hebben, dit heeft immers weinig meer te maken met de stijl op Kill em All, Ride the Lighning enz.

avatar van AGE-411
Tzou wel leuk zijn als ze ooit eens een load-medly doen, kwestie van al het goede van load en reload tesamen te voegen tot een geheel.
De hele nummers van (re)load moeten ze niet meer spelen.

avatar van JohnS
Ben het er helemaal mee eens dat ze de albums load en reload hadden moeten samenvoegen tot 1 album.
toch is load opzich helemaal geen slecht album.
Live komen de nummers erg goed tot hun recht.
(until it sleeps, wating my hate, aint my bitch, bleeding me)
Het is alleen geen master of puppets

JohnS schreef:

Het is alleen geen master of puppets

Hmm.. het is zeker een goed album, maar alleen geen metal. Als ik ertegen aan kijk van de hardrock kant, is het zeker een heel erg goed album. Maar het is gewoon geen metal, en dat had ik dan liever gehad. Maargoed zeker nog een 4* waard!

Joy
en als je er tegen aankijkt vanuit de schlager kant, dan is dit een zeer slechte plaat, het lijkt nog nie eens op ook maar een heel klein beetje schlager

Joy schreef:

Houd dan gewoon je mond als je zo'n afgezaagde opmerking gaat maken

MetalDex
Ik vond het wel een scherpe opmerking

flebbie
ik ook wel

anders ik wel

blistring dude, lees je eigen commentaar nog maar eens en denk dan ff na, dan begrijp je mijn opmerking

Charles Manson
nee hoor, Blisteringdude heeft gelijk: het was gewoon een waardeloze opmerking.

Charles Manson
trouwens, Blisteringdude:
ik heb net je top 10 bekeken.
jij houdt sowieso wel een beetje van Metallica geloof ik, of niet?

Charles Manson schreef:
trouwens, Blisteringdude:
ik heb net je top 10 bekeken.
jij houdt sowieso wel een beetje van Metallica geloof ik, of niet?

uhm ja, maar ik moet m'n top 10 maar eens fixen want ik had toen geen zin om goed na te denken over mn top 10 dus ik dacht metallica is mn favo band dus pleur ze er allemaal maar in, haha.

Hah. Fan van Metallica, akkoord. Maar zet St-anger dan toch maar vlug op 10