Bruce Springsteen - Devils & Dust (2005)

Rock / Roots
Label: Columbia

1. Devils & Dust (5:00)
  2. All the Way Home (3:37)
  3. Reno (4:07)
  4. Long Time Comin' (4:15)
  5. Black Cowboys (4:06)
  6. Maria's Bed (5:35)
  7. Silver Palomino (3:21)
  8. Jesus Was an Only Son (2:51)
  9. Leah (3:31)
  10. The Hitter (5:50)
  11. All I'm Thinking About (4:19)
  12. Matamoros Banks (4:02)
avatar van Rogyros
Via de link hier bovenaan blijkt dat je deze cd kunt bestellen vanaf 19,95. Nu wordt daar niet gekeken naar de prijzen op www.cdwow.nl. Daar heb ik dit album vorige week besteld vor 7,99 (inclusief een dvd). Scheelt toch.

Wat betreft dit album: hoewel ik meer van de rock van The Boss ben, vind ik dit een redelijk album. Ik moet hiervoor wel in de stemming zijn. Het is niet iets wat ik altijd kan waarderen.

Bruce alleen met gitaar is geweldig . Ook Neil Young of James Taylor kunnen die magie overbrengen . Al kan Young wat wispelturig zijn .

avatar van bertus99
Ja, dit is volgens mij de beste cd van Springsteen na The Rising.

avatar van vielip
Dat kan niet want dat is Magic al! Dat is zelfs zijn beste album sinds Born in the USA vind ik.

avatar van Rogyros
Eens, vielip! Magic is in ijn ogen zelfs het beste album ooit van The Boss! Maar goed, we dwalen af...

Tot nu toe vind ik zijn album Ghost of Tom Joad (toch qua sfeer vergelijkbaar) beter dan dit album. Maar goed, misschien dat ik gewoon moet wennen.

Zo goed als Magic wordt hij evenwel nooit!

Rogyros schreef:
Eens, vielip! Magic is in ijn ogen zelfs het beste album ooit van The Boss!

Ik neem dus aan dat je ALLE albums van Springsteen kent. Inclusief The River, The Rising,Darkness on the Edge of Town, Born in the USA,Nebraska.....
En dan vind je Magic de beste van het stel...van mij mag het, maar ik stel er wel vraagtekens bij. ??

bertus99 schreef:

Hahaha!!! Ja, ik heb alle albums van The Boss. Darkness zet ik op 2, The Rising op 3 en Born To Run op 4. Nebraska heb ik als laatste. Het enige album dat ik onder de drie sterren heb gezet. Als je geïnteresseerd bent, Bertus, zie dan hier mijn lijst. Dat was wel voordat ik dit album kende. Maar die komt dus niet vreselijk hoog.

Magic staat zelfs derde in mijn top 10 allertijden! Ik zal hier niet gaan uitwijden waarom ik Magic zo goed vind, want dan zal Herman deze posten wel verwijderen of verplaatsen!

Wat betreft Devils & Dust, ik weet niet wat het is. Ik hou wel van rustigere nummers, maar zo'n heel album als dit vind ik moeilijk te beluisteren. Het duurt me dan wat lang. Al zitten er wel pareltjes tussen. Ik vind het af en toe wat saaiig...

avatar van vielip
Ik vind Ghost of Tom Joad dus saai worden naarmate het album vordert. Deze zit ietsje meer afwisseling in vind ik. Wel gaaf trouwens dat je Magic zo geweldig vindt! Ik vind 'm ook prachtig en reken 'm absoluut tot z'n betere albums. In tegenstelling tot bijv. The rising, wat ik een overschat album vind. Er staat genoeg moois op maar ook een hoop vullertjes.

haveman
Bruce kan mij tot nu toe met geen enkel album ècht overtuigen, maar er staan altijd wel een aantal goede nummers op. Toch kom ik nooit hoger dan 3,5 ster. Toch groeit mijn verzameling Springsteen albums, maar dat komt vooral doordat ze vaak zo goedkoop zijn dat ik ze niet kan laten liggen. En echt slecht wordt het ook nooit. Tot dit album. Dit is toch wel het matigste wat ik van hem ken. De twee openers zijn aardig, maar er staan te veel songs op die maar wat voortkabbelen zonder ook maar iets van een climax te naderen. Geef mij dan maar The Ghost of Tom Joad. Minder afwisseling, maar meer kwalitatief sterke songs.

haveman schreef:

Dat had ik vanochtend nou bij Albert Heyn met een zak nootjes. Maar die wordt er met de tijd ook niet beter op.

avatar van Poeha
haveman schreef:
...En echt slecht wordt het ook nooit. Tot dit album. Dit is toch wel het matigste wat ik van hem ken...maar er staan te veel songs op die maar wat voortkabbelen zonder ook maar iets van een climax te naderen....

Volledig met je eens, mij is het nog niet gelukt om dit album volledig in 1x keer af te spelen.
En daar baal ik zo van, want ik heb Bruce hoog zitten.

Zo'n geweldig artiest, nou ja ik ben ook vaak meer van de vlottere nummers van Bruce, vandaar dat ik Born In The USA nog steeds zijn beste album vind.

Voor mij staat hier geen enkele echt noemenswaardige track op, hoe zeer het me ook spijt.
All The Way Home en leah vind ik dan nog het best.
Ik probeer het telkens weer, maar het gaat gewoon niets worden tussen dit album en mij.

Poeha schreef:

Dat heb ik dus met Ghost of Tom Joad...na een nummer of 5 is er geen doorkomen meer aan vind ik. Ik weet dat veel mensen dat juist een fantastisch album vinden maar ik hoor dan toch echt liever deze.

avatar van Madjack71
The Ghost of Tom Joad heeft m.i. twee topnummers nl. de album titel en Youngstown. Daarnaast heeft het over het geheel een summiere muzikale begeleiding, die minder spanning bied als op Nebraska. Het album moet het dan ook vooral van de tekstuele benadering hebben. Dit Devils & Dust heeft vooral in het titelnummer een sterke troef in handen. Die hij overigens uiteen heeft gezet in de dvd VHS stories o.i.d. Het is misschien een minder coherent album, omdat het wat frivoler werk omvat, i.c.m. introspectievere stukken en nummers met minimale muzikale begeleiding. Dat kan ertoe bijdragen dat het wat lastiger te doorgronden is of er doorheen te komen.

Ad Brouwers schreef:
Na Magic en Working On A Dream heb ik toch Devil's & Dust weer eens op de koptelefoon zitten luisteren. Dat dit een goeie cd wist ik al wel , maar nu na een vergelijking met de twee die ik eerder noemde, is dit niet alleen goed, maar een zwaar onderschat meersterwerk. Tevens meesterlijk geproduceerd, door Brendan O'Brien. In dit geval sober en de puurheid bewarend, die Bruce op deze cd wilde leggen. Nummers gaan noemen, heeft bij Devil's & Dust geen zin, omdat het om het "geheel" gaat. De teksten worden nergens weggedrukt doorovermatig instrumentgebruik. Dit in tegenstelling tot Magic een nummer waar dat laatste veel meer de nadruk had. Ook goed maar anders. Bij Working On A Dream staan de nummers allen meer op zichzelf en zijn ook afwissellender. Meer poppy sound maar vrolijker en optimistisch en tot op het bot zit het technisch, zowel muzikaal als geluidstechnisch perfect in elkaar gezet. Meneer O'Brien en Springsteen kunnen ons nog veel moois gaan geven in de toekomst. Het vrolijke van BOD maar ook het sobere, maar intens mooie zoals op Devil's En Dust ons laat horen
Leuk dat je na zo'n periode nog steeds hezetzelfde vind. (Wat je van velen in twijfel kunt trekken)

avatar van Cor
Cor
Deze staat toch wel in het 'linkerrijtje' in de ranglijst van Springsteen-albums. Mooie rootsachtige plaat, lekker op het snijvlak van singer/songwriter en meer rockgeorienteerde muziek.

avatar van iggy
Na 2 nummers weet ik al dat dit voor mij een springsteen toppertje gaat worden. Geen blij gedoe alles of bijna alles word ingetogen gespeeld en uitgevoerd en ook nog eens indringend gezongen met goede teksten. Allemaal ingredienten die ik graag wil horen bij the boss. Als de nummers dan ook nog eens sterk zijn tja dan kan er weinig mis gaan.

Deze periode van springsteen the ghost of tom joad, The Rising en Devil&dust spreekt mij het meest aan bij hem. Alleen tunnel of love heeft naar mijn idee dezelvde klasse als deze 3 cd's. Ik vind ze zelfs stukken beter dan zijn so called klassiekers.

avatar van richiedoom
Dit was vorig jaar het allereerste bruce album wat ik kocht. Ik kocht m gewoon op de gok, s kijken of ik het wat vond. Eerste paar nummers vond ik toen mooi, maar op een gegeven moment vond ik alles zo ontzettend op elkaar lijken. Haast alles akoestisch, dezelfde opbouw in nummers.

Ik heb Bruce toen heel lang links laten liggen, en achteraf absoluut onterecht. Maar ik inmiddels weer bij dit album aanbeland in zijn discografie, en ik blijf nog steeds bij mijn mening. Op zich mooie liedjes, maar het lijkt allemaal te veel op elkaar. Van mij mag er wel wat meer pit in, zoals op zijn voorganger The Rising.

avatar van vielip
Niks aan toe te voegen richiedoom! Het begin van het album is prima maar naarmate het vordert kakt het wat in. Al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die het daar helemaal niet mee eens zijn

avatar van henk01
Daar ben ik het dus niet mee eens. IK hoor liever een rustige Bruce dan de Bruce van oa Glory days en Born in the USA.
Lekker rustig album van Bruce.

avatar van vielip
Ik hoor Bruce het liefst knallen! Maar toch vind ik die rustige nummers ook prachtig. Alleen een heel album vol? Nou nee, dan haak ik op den duur toch af eerlijk gezegd.

avatar van Ronald5150
Deze plaat van Bruce Springsteen doet me denken aan "Nebraska". Dat komt vooral door het sobere geheel. Toch vind ik het een stuk minder intens dan het prachtige "Nebraska". Maar "Devils & Dust" bevat genoeg prima luisterliedjes. Geen groot bombast, maar gewoon uitgeklede luisterliedjes met Springsteen als verhalenverteller. Heeft een paar luisterbeurten nodig, maar uiteindelijk weet het me te boeien. Ruim voldoende dus voor deze wat meer ingetogen plaat van The Boss.

sugartummy
dit album lijkt meer op the ghost of tom joad, al heeft d&d meer afwisseling. als je ghost.. goed vind, dan zal je deze ook goed vinden. moet je kiezen tussen de 2, kies dan ghost.. vanwege het magistrale laatste nummer.

avatar van frolunda
Goede plaat van 'the Boss' met veel ingetogen,verhalende songs.Black cowboys,Silver palomino en de titelsong vind ik het mooist.De twee songs die Bruce Springsteen met een wat hogere stem zingt het minst.

ATZ
Nebraska, The ghost of Tom Joad en Devils and Dust.
Heerlijk ingetogen albums!

Vind dit een van de mindere albums van THE boss, slecht is het nooit. Maar hij heb daarnaast zoveel betere albums. Staan paar goeie nummers op ,maar ook en paar waar niet door te komen is. Vind ik de albums magic en working on à dream, die er na komen 10x beter.

Andere vibe. Meer Nebreska achtig. Ik mag Springsteen wel graag horen in deze setting.
Op een bepaalde manier houdt het de aandacht goed vast.

avatar van vielip
Ik ben het wel met Dirk eens. De aanpak op dit album is in de richting van Nebraska. Allleen zijn de meeste nummers lang zo interessant niet. Ik heb moeite om dit album in 1 keer uit te zitten terwijl me dat met Nebraska totaal geen moeite kost. The ghost of Tom Joad vind ik nóg weer wat minder dan deze overigens.