Fleet Foxes - Helplessness Blues (2011)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Montezuma (3:37)
  2. Bedouin Dress (4:30)
  3. Sim Sala Bim (3:14)
  4. Battery Kinzie (2:49)
  5. The Plains / Bitter Dancer (5:54)
  6. Helplessness Blues (5:03)
  7. The Cascades (2:08)
  8. Lorelai (4:25)
  9. Someone You'd Admire (2:29)
  10. The Shrine / An Argument (8:07)
  11. Blue Spotted Tail (3:05)
  12. Grown Ocean (4:36)
UnknownPleasure
hebben jullie die 128kbs leak? ik denk dat ik liever even wacht, al is het heel moeilijk nu ik weet dat het de internet wereld is in gelekt.

avatar van OmeWillem
Ja, de kwaliteit is nog niet optimaal, maar Fleet Foxes was aan het werk om een stream op de site te krijgen in goede kwaliteit, aldus hun Twitter.

OmeWillem schreef:
Ja, de kwaliteit is nog niet optimaal, maar Fleet Foxes was aan het werk om een stream op de site te krijgen in goede kwaliteit,aldus hun Twitter.

wat vet!

kon het niet weerstaan 'm toch te downloaden, omdat ik zo vertrek naar amsterdam en dit absoluut wil horen..

na de eerste luisterbeurt zeg ik : ONTZETTEND MOOI

jrn
Weird, gisteravond dacht ik by mezelf; hey laat ik eens kyken of er na Helplessness Blues alweer een nieuw nummer is gelekt van de plaat. Inderdaad, Battery Kinzie heeft gisteravond tamelijk lang door mijn woonkamer geschald, en ik word net wakker, en nu is er een full album leak!!

1e indruk; wauwie

avatar van niels94
Ik neem aan dat die gaten die in het eerste nummer vallen niet horen?

avatar van Snoeperd
Volgens mij zitten die alleen in het eerste nummer, de rest is gewoon helemaal goed.

niels94 schreef:
Ik neem aan dat die gaten die in het eerste nummer vallen niet horen?

Klopt, 2 gaten in 1e track. Maar zoals eerder al gezegd is zijn de heren bezig een stream van betere kwaliteit online te knallen..

avatar van Snoeperd
Ik heb hem net helemaal geluisterd maar ik vond de kwaliteit op 2 gaatjes na helemaal goed. De kwaliteit van het geluid en de kwaliteit die de Fleet Foxes brengen, want dat is weer abnormaal goed.

avatar van Bart
Ik ben dol op folk, maar in het geval van Fleet Foxes kies ik toch liever voor hun poppy-geluid. Ik heb nu de eerste nummers beluisterd en het kabbelt allemaal wel erg hoor. Mooie instrumenten, fijne stem, zeker. Maar nergens word ik echt vastgegrepen of verrast. Hopelijk komt het nog goed.

Ik heb ook het zelfde gevoel . Er staan aantal practige nummers op die me meteen pakken, maar de rest kabbelt een beetje voort en wil mijn aandacht niet pakken.

avatar van Snoeperd
Mij wist ieder nummer me bij de eerste luisterbeurt al te pakken. De twee tracks die al gelekt waren zijn sowieso goed en The Plains/Bitter Dancer is prachtig met die mooie samenzangopbouw. Montezuma is zeer pakkend door het leuke refrein, Blue Spotted Tail is een prachtig rustig nummer en het andere / nummer is ook heel goed, wat is dat vreemde instrument in dat nummer?!

Al met al een hele, hele waardige opvolger voor het debuut.

avatar van Snoeperd
Raar dat hier niet iedereen meteen er op duikt, dat was bij Radiohead wel anders.
Kom op, jongens, Fleet Foxes brengen een geweldig nieuw album uit!

avatar van Ducoz
Ja tuurlijk, maar het is leuker om hem van je eigen LP of CD speler te horen dan van een internet stream... haalt gelijk het speciale uit zo'n plaat voor mij dus blijf er tot aan de officiële release lekker van af!

avatar van Snoeperd
Nu ik hem al geluisterd heb weet ik helemaal zeker dat ik hem ga kopen en op cd kan hij alleen maar mooier klinken.

avatar van coldwarkids
Het mag wel ietsje minder enthousiast allemaal.. Fleet Foxes is een band dat Folk speelt. Er zijn talloze bands daarvoor geweest die dit trucje ook hebben uitgeprobeerd.. Zo apart zijn ze niet, en zo goed als al die andere Folk bands ook niet.

avatar van IntoMusic
coldwarkids schreef:

Rare opmerking, aangezien dit nogal een open deur is (bestaan vermelden van vele folkbands...). Misschien zijn ze voor jou en tal van andere muziekliefhebber niet apart noch goed, maar er zijn ook mensen die de sound van FF meer waarderen als die vele folkbandjes. Definitie van goed en apart is per individu ook anders .

Het album vind ik tot nu toe niet zo sterk als hun debut, maar misschien is dit een groeiplaatje. In ieder geval wel een lekkere sfeer, maar ietwat te braaf.

coldwarkids schreef:

Fleet Foxes hebben ontzettend eigen stijl die vind ik niet te vergelijken is met andere bands, ik vind ze heel apart en noem jij die talloze bands die dit trucje ook al gedaan hebben 'ns op dan...

avatar van OmeWillem
Het debuut had een bijzonder geluid omdat het toegankelijke folk was gemixt met indiepop. Bij dit album is veel meer voor de folk gekozen, dan voor de indiepop. Vandaag weer een aantal keren geluisterd en ik ben enthousiast. Het is een groeibriljantje.

avatar van sydbarrett
maar zo veel is t toch niet veranderd (zeg ik na eerste luisterbeurt), terwijl ik van alle kanten hoorde dat dat wel het geval zou zijn?

na de eerste keer luisteren: mooi, misschien wel beter dan de vorige.
Minder (teveel) samenzang.
En ach folk???
Luister gewoon naar de muziek en plaats niet teveel in hokjes.
Dit is een hele mooie plaat!!!

sydbarrett schreef:

Het is nog steeds onmiskenbaar Fleet Foxes, maar de elektrische gitaar had op het debuut een veel grotere rol, dan op deze plaat. En daarnaast zijn de nummers wat minder puntig. Dat zijn wel de grootste verschillen die ik na een paar luisterbeurten heb opgemerkt.

antipias schreef:
En ach folk???
Luister gewoon naar de muziek en plaats niet teveel in hokjes.
Dit is een hele mooie plaat!!!

Dat gezeur altijd dat je muziek niet in hokjes zou moeten plaatsen; die hokjes maken het nou eenmaal mogelijk om nog iets meer over de muziek te zeggen dan dat het 'goed' of 'slecht' is. Het lijkt me namelijk heel interessant om te discussiëren over de ontwikkeling van de sound van een band. Fleet Foxes heeft nou eenmaal het stempel van een folkband, dus is het logisch dat dat wordt aangehaald in de discussie. En dat gezeur over dat je het niet in hokjes mag plaatsen, beperkt die discussie nogal. De discussie moet wat mij betreft gaan over of een 'hokje' terecht is of niet.

Optimistisch eindigend: ja, het is inderdaad een goede plaat.

OmeWillem schreef:
Het is een groeibriljantje.

UnknownPleasure
ook een veel triestere plaat.
hele pure muziek waarbij ik soms echt kan huilen om de pracht van de melodieën, de teksten,

Why in the night sky are the lights hung?
Why is the Earth moving 'round the sun?
Floating in the vacuum with no purpose, not a one
Why in the night sky are the lights hung?

Why is life made only for to end?
Why do I do all this waiting then?
Why this frightened part of me that's fated to pretend?
Why is life made only for to end?

en daarbij de wereld om me heen die ik zie waarbij ik het gevoel krijg dat de muziek op een prachtige manier lijkt te communiceren via mij naar dat gene wat ik zie - en weer terug.
Om van te janken dus.

Of ik deze nu beter vind dan de vorige kan ik nu nog echt niet zeggen, en eigenlijkt hoeft dat ook helemaal niet.

ik begin met een 4,5*.

avatar van Snoeperd
Het is alleen al mooi om te zien dat Fleet Foxes geen eendagsvlieg is, of deze beter is weet ik ook nog niet, maar dat ze een waardige opvolger hebben gemaakt voor hun debuut weet ik wel.

avatar van Ataloona
Ik word van dat soort teksten eerlijk gezegd niet warm of koud..
4 vragen in een alinea houd ik al niet van, maar het zijn nou niet de meest droevige teksten ofzo

Ataloona schreef:
Ik word van dat soort teksten eerlijk gezegd niet warm of koud..

dat laatste snap ik niet.

heb je die teksten al wel samen met de muziek gehoord dan?

avatar van Ataloona
Nee, maar ik oordeel nu puur op de teksten.

Ik wacht liever op een 320 kbps leak..

avatar van Snoeperd
De tekst vind ik inderdaad niet bijzonder maar hoe hij het brengt is vooral prachtig

avatar van Ataloona
Dat hoop ik straks nog te horen

Snoeperd schreef:

ja, terwijl een heel groot deel van de nummers op dit album heel orchestraal zijn, is het bij blue spotted tail alsof robin pecknold het nummer naast je zit op te voeren. heel intiem.