Fleet Foxes - Helplessness Blues (2011)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Montezuma (3:37)
  2. Bedouin Dress (4:30)
  3. Sim Sala Bim (3:14)
  4. Battery Kinzie (2:49)
  5. The Plains / Bitter Dancer (5:54)
  6. Helplessness Blues (5:03)
  7. The Cascades (2:08)
  8. Lorelai (4:25)
  9. Someone You'd Admire (2:29)
  10. The Shrine / An Argument (8:07)
  11. Blue Spotted Tail (3:05)
  12. Grown Ocean (4:36)
avatar van Snoeperd
Ja, dat heb ik ook, volgens mij is het nummer ook vrijwel alleen met gitaar.

avatar van Mark17
The Shrine / An Argument. Zelden zo ernstig kippenvel gehad.

Mooiste nummer van 2011. Daar kan echt niets tegenop.

Ataloona schreef:
Nee, maar ik oordeel nu puur op de teksten.

Ik wacht liever op een 320 kbps leak..

die is er.

avatar van Ataloona
Met die gaten in nummer 1? Ik wil full quality..

Ataloona schreef:
Nee, maar ik oordeel nu puur op de teksten.

Ik wacht liever op een 320 kbps leak..

Je zou de cd natuurlijk ook kunnen kopen....

avatar van niels94
Ataloona schreef:
Met die gaten in nummer 1? Ik wil full quality..

Die is er

avatar van Snoeperd
Er is er nu ook een zonder gaten. Peerke, zo raar is het toch niet dat je hem eerst download? Doe ik ook altijd, als hij bevalt koop je hem. Zeker jongeren als Ataloona en ik hebben niet al te veel geld besteden, ik tenminste, ik kan niet oordelen over hoeveel Ataloona te besteden heeft. Als ik alle cd's die ik beluister zou moeten. Betalen zou ik toch een flinke lening moeten afsluiten.

avatar van Ataloona
Ik heb de laatste tijd te weinig geld, en het laatste beetje ga ik donderdag aan cd´s opmaken in Amersfoort. De leak ga ik zo maar eens beluisteren dan.

Ik ken overigens alleen een EP van Fleet Foxes

avatar van FLUOman
1e luisterbeurt: goed tot heel goed, maar niet geniaal, wat ik van de vorige plaat wel vond...

avatar van Hedser
Snoeperd schreef:
Ja, dat heb ik ook, volgens mij is het nummer ook vrijwel alleen met gitaar.

Goed om te horen dat er weer zulke rustige nummers op het album staan. Ik hoopte dat al, omdat ik op het vorige album nummers als Meadowlarks en Oliver James echt schitterend vond.

Maar goed, ik wacht nog even tot hij in de winkels verschijnt.

avatar van niels94
Het stuk 'The Argument' lijkt op Hair Pie: Bake 1 van Captain Beefheart, het lijkt hier zeker op geïnspireerd in elk geval. Het grappige is dat ik Hair Pie: Bake 1 altijd als een nijdige ruzie heb opgevat tussen de twee blazers, gezien het feit dat ze dit deel 'The Argument' hebben genoemd lijkt het erop dat zij dit ook zo hebben opgevat. Zo lijkt mij het tenminste

Dit is trouwens een mooie plaat, klinkt typisch Fleet Foxes maar de sound is toch anders dan het vorige album, die wat vrolijker en aanstekelijker was. Hier zit wat meer melancholie in. Zal het aan nog een paar luisterbeurten onderwerpen voor ik met een cijfer kom.

Poa
Is er nog iemand die vind dat de zang anders is dan op het debuut? Als ik bijvoorbeeld naar Meadowlarks, Tiger Mountain of Oliver James luister klinkt het een stuk rauwer/puurder oid dan hier, wat wel jammer is.

avatar van Ducoz
Damn krijg toch wel zin in deze plaat, leuk nummertje, Grown Ocean! Nog een maandje wachten..

avatar van steven
ik vind het na een aantal luisterbeurten bij vlagen fantastisch. mooie afwisseling van langere stukken en liedjes die meer neigen naar het vorige album. De stijl blijft over het algemeen wel intact , maar het is iets avontuurlijker dan de vorige ( dat wil niet zeggen dat de liedjes allemaal beter zijn). Die afwisseling bevalt me.

heb sterk de behoefte dit steeds op repeat te zetten .......

avatar van Co Jackso
steven schreef:

Ik vind het juist minder avontuurlijk. Tot nu toe ben ik niet echt onder de indruk, maar ik heb de hoop nog zeker niet opgegeven

Beste nummers zijn tot nu toe:
- Helplessness Blues
- The Shrine / An Argument

avatar van gherdt
Ben na de eerste luisterbeurten allesbehalve onder de indruk. Was me zelfs aan het ergeren en heb ´m de laatste keer bij nummertje 8 al uit gezet. De nummers klinken nogal wollig en inwisselbaar en het zootje reutelt nogal charmeloos en langdradig naar z´n einde. Waar zijn de goede hooks en onvergetelijke refreinen? Plots erger ik me aan die oeverloze galmende samenzang en het lieflijke gitaarspel. Goddam hippies!

avatar van aerogp1
gherdt schreef:

Dat lijkt me niet vreemd, met Tool in je top 10

aerogp1 schreef:

Dat lijkt me niet vreemd, met Tool in je top 10

oh hoezo? Tool heeft ook lang in mijn top 10 gestaan, en zou het nu ook wel kunnen

avatar van harm1985
Dat gitaarloopje van Bedouin Dress lijkt wel wat op Pagan Angel and a Borrowed Car van onze vriend Sam Beam.

Ik krijg overigens heel erg vaak het gevoel dat de heren veel naar Crosby & Nash geluisterd hebben, zoals op The Plains/Bitter Dancer, dat wel wat weg heeft van Samurai (Crsby & Nash uit 2005) en Critical Mass (Wind on the Water uit 1975) qua zang.

Het titelnummer lijkt dan weer op een Simon & Garfunkel nummer.

avatar van FLUOman
Een 10tal luisterbeurten later begint de genialiteit van de nummers toch wel te komen. Alleen die verkrachting van een olifant in the shrine/an argument is niet zo mijn ding

UnknownPleasure
en vandaag ben ik werkelijk door elk nummer diep geraakt, magisch
ik kan het bijna niet laten een 5* te geven

avatar van harm1985
Nu twee keer geluisterd, ben nog niet helemaal overtuigd. Album is minder toegankelijk dan de voorganger, en bevat minder van de elementen die voor mij dat album juist zo goed maakten, zoals de a capella samenzang.

avatar van blonde redhead
Ik vond de helft van de nummers van het vorige album al verschrikkelijk dus ik denk dat ik me dan ook maar niet aan deze ga wagen.

avatar van Don Cappuccino
Ik weet niet echt wat ik ervan moet vinden. Een nummer springt er echt boven uit naar mijn mening en dat is het titelnummer. Ik vind het allemaal te veel kabbelen, na 6 nummers heb ik het wel weer gehoord en dat had ik bij het debuutalbum niet. De nummers blijven niet boeien behalve dat titelnummer wat echt een geweldige opbouw heeft. Nog geen beoordeling, nog eens wat meer beluisteren.

avatar van harm1985
Dit album bevalt me steeds beter! De eerste helft is misschien wel de mooiste muziek die ik dit jaar heb gehoord! Ik hoor invloeden van Simon & Garfunkel, Bob Dylan, Townes van Zandt, Beach Boys, Crosby & Nash en Iron & Wine in dit album, waarvan ik het titelnummer vooralsnog de beste vind. We beginnen eens met 4 sterren, want tegen het einde zakt het een tikje in.

Stijn_Slayer
Het is inderdaad een minder toegankelijk album dan hun debuut. Helplesness Blues is lastiger te doorgronden en minder luchtig. Ook is deze nieuwe plaat meer gericht op de melancholieke sfeer, terwijl de vorige meer op de melodie gericht was. Dat is allemaal niet erg, stilstand is namelijk achteruitgang. Ik ben blij dat het geen kopie van het debuut is geworden, waar ik aanvankelijk voor vreesde.

Het album stemt mij wel een beetje onrustig. Dat heeft niets met de muziek an sich te maken, maar wel met de constatering dat Robin Pecknold wel héél erg zijn stempel begint te drukken. Natuurlijk is hij de belangrijkste man, maar in de jaren 60 zouden concerten aangekondigd worden als Robin Pecknold & Fleet Foxes, dat idee. Hij jaagt ook al allerlei soloprojectjes na. Ik hoop niet dat deze topgroep in wording uit elkaar valt voordat ze de absolute top bereiken, want die kwaliteiten hebben ze als Pecknold af en toe ook wat tegenwicht krijgt (creativiteit werkt pas écht als er bepaalde grenzen worden gesteld).

avatar van Mark17
Mark17 schreef:
The Shrine / An Argument. Zelden zo ernstig kippenvel gehad.

Mooiste nummer van 2011. Daar kan echt niets tegenop.

Ik moet dat even terugdraaien. Soms kan iets je zo raken om het volgende moment vervlogen te zijn, zoiets is nu gebeurd.

avatar van harm1985
Dit album is niet zozeer minder gevarieerd, maar anders gevarieerd en is qua sound veel constanter, op het instrumentale Cascades en kale Blue Spotted Tail na. Ik denk dat mensen die het vorige album niks vonden, deze toch maar eens een kansje moeten geven (afhankelijk van welke nummers je niks vond natuurlijk). Het is ze toch gelukt, de heren van Fleet Foxes om het moeilijke tweede album te maken.

avatar van Vivemaker
Mark17 schreef:

Toch blijft het een prachtig nummer. 1 van de betere op dit album.