Gorillaz - Demon Days (2005)

Hip-Hop / Pop
Label: Parlophone

1. Intro (1:03)
  2. Last Living Souls (3:10)
  3. Kids with Guns (3:46)

met Neneh Cherry

4. O Green World (4:32)
  5. Dirty Harry (3:44)

met Bootie Brown en San Fernandez Youth Chorus

6. Feel Good Inc. (3:41)

met De La Soul

7. El Mañana (3:50)
  8. Every Planet We Reach Is Dead (4:53)

met Ike Turner

9. November Has Come (2:41)

met MF DOOM

10. All Alone (3:30)

met Roots Manuva en Martina Topley-Bird

11. White Light (2:09)
  12. DARE (4:05)

met Shaun Ryder

13. Fire Coming Out of the Monkey's Head (3:17)

met Dennis Hopper

14. Don't Get Lost in Heaven (2:01)

met London Community Gospel Choir

15. Demon Days (4:28)

met London Community Gospel Choir

16. 68 State * (4:44)
  17. People * (3:26)
  18. Hong Kong [Live at Manchester Opera House] * (7:14)

met Zeng Zhen

avatar van Silky & Smooth
lennon schreef:
Demon days komt eindelijk op vinyl weer uit. Voor degene die m wil. Staat nu voor 25 op bol. Vast een foutje want is dubbel lp en staat als 1 lp

Bij plato is ie 33.

Ligt inmiddels thuis (voor €25). Mooie LP, kan hem op Discogs alleen nergens vinden nog.

avatar van lennon
Silky & Smooth schreef:

Gorillaz - Demon Days (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Mooie prijs, overal zie ik m voor meer.

Gisteren ook ontvangen, ben er blij mee.

avatar van Ducoz
lennon schreef:

Gorillaz - Demon Days (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Mooie prijs, overal zie ik m voor meer.

Gisteren ook ontvangen, ben er blij mee.

Ik mag eigenlijk geen reclame maken, maar bij ons in de winkel ligt hij voor 23.50

avatar van Dirruk
2 jaar geleden kocht ik hem nieuw voor 17 euro. Dat was een nieuwe uitgave waar ik ontzettend blij mee was. Daarvoor was hij ontzettend duur (en zeldzaam).

avatar van lennon
Dirruk schreef:

Dat is een bootleg denk ik? Alleen bij originele release en vorig jaar kwam er vinyl uit. Alles daartussen was vooral heel veel bootleg op vinyl. Op zwart, maar vooral ook heel veel kleuren.

avatar van Dirruk
lennon Ja dat was inderdaad een bootleg. Geen "nieuwe uitgave"

avatar van dumb_helicopter
Nja, wildenthousiast word ik hier toch niet van. Alles is zeer degelijk met de bekende uitschieters, maar daarnaast toch een al bij al vrij veilige mix van pop met hiphop. Hier had ik misschien toch wat meer van verwacht.

avatar van Lau1986
Ik vind dit album toch wat tegen vallen. Misschien had ik ook een heel ander idee van de muziek die gemaakt zou worden. Het is nogal tam en mat. Ik mis wel echt een paar knallers. Voor mij kabbelt het maar wat voort zonder echt spannend te worden. Leuk om is gehoord te hebben, maar voor mij geen blijvertje.

avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic beluisterde ik dit album.

Alle albums van Gorillaz heb ik zo ongeveer wel beluisterd. Dat is meestal rond de release van de albums, het gebeurd niet vaak dat ik ze later nog aanzet. Wellicht op de eerste plaat na. Er hangt over de muziek van Gorillaz altijd een bepaalde coolness die heel fijn is. Ze lijken er voor te kiezen hier wat meer electronics toe te voegen aan hun muziek. Het is daarbij wel nog steeds hun fijne blend van pop, rock en vooral wat hiphop (luister bv maar eens naar Dirty Harry of November Has Come). Verder ga ik nog steeds heel goed op Feel Good Inc. en All Alone.

avatar van Harderwiek
DOOM op November Has Come blijft meesterlijk. Deze hele plaat overigens, heerlijk veelzijdig maar toch duidelijk één geheel. Fantastisch gedaan en klinkt ruim 15 jaar later totaal niet achterhaald. Hoewel ik wel benieuwd ben wat iemand hier van vindt die het nu pas voor het eerst beluisterd

avatar van coldwarkids
Blijf het nog steeds legendarisch vinden dat ze de McDonalds tune als basslijntje hebben nagespeeld en daar alles omheen gecreëerd hebben bij Feel Good Inc.

In het begin nooit zo opgevallen. Blijkbaar toch een soort van protestnummer tegen dat soort ketens.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Is dat echt zo? Je bedoelt die "pada-pa-pa-paa" jingle? Ik hoor het in ieder geval niet echt...

Dat Gorillaz inhoudelijk veel anti-commercie en anti-massaconsumptie in hun muziek verwerken is wel duidelijk, ik snap alleen nooit helemaal hoe ze dat rijmen met de enorme merchandise-industrie die om de band heen is ontstaan. Er bestaat een bizarre hoeveelheid aan Gorillazkleding, allerlei special edition uitgaves van hun albums, vinyl poppetjes, G-shock horloges, biografieën, ga zo maar door, en het is altijd flink aan de prijs ook nog (en dus met een dikke winstmarge).

avatar van Arrie
Ik kan er ook niks over terugvinden, wat betreft die McDonald's tune. Heb je dit ergens gelezen/gehoord, coldwarkids, of is dit je eigen interpretatie?

avatar van legian
panjoe die hypocrisie is altijd leuk bij artiesten. We moeten allemaal duurzaam en gezond bezig zijn, niet meegaan in de consumptie maatschappij en eigenlijk zo minimalistisch mogelijk leven. Maar koop wel al onze nutteloze merch en bezoek onze erg dure grootse one of a life time show elke paar jaar weer.

Maar ja, de boodschap is goed natuurlijk

avatar van coldwarkids
panjoe schreef:

Ja dat schijnt echt zo te zijn. De basspartij is uitgestrekt over 4 maten vandaar dat sommige het niet opmerken maar als je het eenmaal weet, hoor je niets anders. Althans ik.
Dit feitje hoorde ik half jaar geleden over de radio bij een rubriek.
Soort van anti geluid tegen dat soort grote ketens.

Voordat ik het wist had ik het namelijk ook niet door dat het dat riedeltje was. Ik vind/vond het tamelijk briljant bedacht eigenlijk.

Als je dat basspartijtje op dezelfde snelheid zou afspelen als de tune zelf zou het helemaal duidelijk te horen zijn.

Btw heel raar dat daar nergens over te vinden is inderdaad… Ik zal het fragment wel even opzoeken.