Gorillaz - Demon Days (2005)

Hip-Hop / Pop
Label: Parlophone

1. Intro (1:03)
  2. Last Living Souls (3:10)
  3. Kids with Guns (3:46)

met Neneh Cherry

4. O Green World (4:32)
  5. Dirty Harry (3:44)

met Bootie Brown en San Fernandez Youth Chorus

6. Feel Good Inc. (3:41)

met De La Soul

7. El Mañana (3:50)
  8. Every Planet We Reach Is Dead (4:53)

met Ike Turner

9. November Has Come (2:41)

met MF DOOM

10. All Alone (3:30)

met Roots Manuva en Martina Topley-Bird

11. White Light (2:09)
  12. DARE (4:05)

met Shaun Ryder

13. Fire Coming Out of the Monkey's Head (3:17)

met Dennis Hopper

14. Don't Get Lost in Heaven (2:01)

met London Community Gospel Choir

15. Demon Days (4:28)

met London Community Gospel Choir

16. 68 State * (4:44)
  17. People * (3:26)
  18. Hong Kong [Live at Manchester Opera House] * (7:14)

met Zeng Zhen

19. We Are Happy Landfill * (3:42)
avatar van Reijersen
Vond hun debuut eigenlijk vele malen leuker. Maar aan de andere kant hangt er ook een soort sfeer rond Gorillaz dat het altijd aantrekkelijk maakt. Die animaties, de bonte mix van genres in de muziek. Het is gewoonweg allemaal zeer goed te versmaden.

Gorillaz was een van de allereerste meer alternatieve bands die ik kon waarderen. Het nummer Clint Eastwood heeft nog altijd een apart plekje in mijn hart. Dit album heb ik ook een tijdlang veel geluisterd. Toch kan ik er tegenwoordig niet meer zo warm voor lopen. de genialiteit van enkele nummers erken ik nog wel. November Has Come (geweldige rap!), Kids With Guns, Het heerlijk groovy Feel Good Inc. en natuurlijk het prachtige verhaal vertelt door Dennis Hopper. Het gaat alle kanten op van pure rock naar dance naar pure hip-hop. Funky, soms Jazzy deuntjes. O Green World is puur draaitafel werk. Aflsuiten met een koor zelfs! Dirty Harry voelt als ouderwetse toekomst. Snap je? Zoals een sci-fi film uit de jaren 70.

Ondanks deze vele goede punten toch maar 3* Sommige nummers kan ik namelijk bijna niet meer aanhoren. Last Living Souls, All Alone, DARE en Demon Days met name. Maar ook de nummers die ik zojuist prees zijn inmiddels al een beetje over de datum heen. Vandaar dus.

avatar van Tyraelxy
Een beetje een teleurstelling. Ik zette deze nog eens op nadat ik het fantastische Plastic Beach had gehaald en ik schrok nogal dat er heel wat zwakke nummers op deze plaat staan die ik, toen ik de plaat eerst kocht vlak na de release, niet opgemerkt had. Allereerst is er O Green World dat langs alle kanten rammelt en een echte skip-track is voor mij. Dan Fire Coming Out of The Monkey's Head dat na 3 luisterbeurten geweldig begint te vervelen, All Alone dat een nogal irritant refrein heeft en de 2 laatste tracks die hadden voor mij ook echt niet gehoeven(een koor, serieus?).Wel nog altijd een degelijk plaatje maar haalt zeker niet het niveau van zijn voorganger of van zijn opvolger.

avatar van kobe bryant fan
Gorillaz - Demon Days

Ja welke muziekliefhebber kent ze nu niet? Na hun vorige studioalbum: Gorillaz die ook redelijk scoorde bij het grote publiek kwamen ze met een nieuw album: Demon Days.
Het album is volgens hun toegankelijker en naar mijn mening ook nog eens veel beter.

Danger Mouse heeft gans het album geproduceerd en ik vraag me af of ik ooit iets slechts van hem zal horen( ik hoop van niet) want tot nu toe heeft hij alleen prachtige dingen laten horen.
Er zit een goed evenwicht tussen de nummers grote zomersongs zoals: All Alone, Dirty Harry, Feel Good Inc. en Dare.

Ze tonen ook dat ze niet bang zijn om eens wat rappers uit te nodigen, zo komen: Bootie Brown, De La Soul, MF Doom en Roots Manuva. Feel Good Inc. is één van de betere songs hierop, Damon legt een mooi refrein af maar wat zou Feel Good Inc. zijn zonder: De La Soul?
Geweldige raps een prachtige beat van: Danger Mouse en je hebt één van de beste songs op: Demon Days.

Ook All Alone moet niet veel onderdoen voor Feel Good Inc. Roots Manuva legt een fantastische vers af en ook Martina Topley Bird brengt het er niet zo slecht vanaf. En zoals altijd maakt Danger Mouse een verschrikkelijk mooie beat.

November Has Come is mijn derde favoriet, Damon zingt opnieuw goed zijn refrein maar MF Doom is hier wel degene die de show steelt, en wat voor twee fantastische verzen rapt hij daar: .

Conclusie: schitterende producties, schitterende gastartiesten, en een schitterende band: Gorilaz, meer heeft Demon Days niet nodig om de negende plek in mijn top 10 te veroveren.
4.5*

avatar van panjoe
Het is inmiddels meer dan zeven jaar geleden dat onze ontdekkingsreiziger van wal stak, en met Demon days de eerste voorzichtige stapjes buiten zijn vertrouwde grond waagde, maar het einde van zijn avontuur is nog lang niet in zicht. Hoewel hij de muzikale wereld voor zijn gevoel in grote lijnen in kaart heeft gebracht, heeft de ervaring hem geleerd dat je een streek pas echt leert waarderen als je er een tijd hebt gebivakkeerd. Zelfs de meest onherbergzame gebieden, waar hij in eerste instantie werd afgeschrikt door het ruige terrein, barre omstandigheden of ongastvrije inheemse volkeren, hebben hem op momenten overdonderd. En telkens wanneer hij dacht dat hij het wel weer gezien had, werd zijn ongelijk bewezen door nieuwe natuurlijke en culturele fenomenen die hem perplex deden staan.

Hoe betoverd hij ook was door bepaalde gebieden, op een gegeven moment heeft zijn nieuwsgierigheid hem telkens verder gedreven, altijd weer op zoek naar nieuwe muzikale openbaringen. En terwijl hij ondertussen weet dat hij op de meest onverwachte momenten en in de gekste gebieden de mooiste ontdekkingen kan doen, blijft de diversiteit van de wereld hem verbazen. Het lijkt zelfs haast alsof de wereld alleen maar groter wordt naarmate hij er meer van te zien krijgt. Aan de randen van zijn blikveld gloren telkens nieuwe, onbekende kusten, en hoewel hij genoeg streken met een grote bocht heeft omzeild op basis van de informatie die hij erover heeft, kan hij van geen enkele van die gebieden uitsluiten dat zijn ontdekkingsdrang hem er ooit toch terecht kan laten komen.

Deze ontdekkingsdrang die hem voortstuwt is hem eigen, de nieuwsgierigheid ligt stevig vastgeketend in zijn persoonlijkheid, en hij weet zeker dat hij ook zonder Demon days de veilige havens waar hij vandaan komt ooit had verlaten; maar toch zal hij zijn eerste tochtje nooit vergeten. Gorillaz hebben de muzikale avonturier in hem doen ontwaken, de richting van zijn eerste zelfstandige muzikale reizen bepaald, en hem gewezen op de interessante kant van gebieden die hij voorheen voor geen goud had willen bezoeken. Na die ene Sinterklaasavond is zijn muzikale bootje in een stroomversnelling terecht gekomen, een stroomversnelling die tot op de dag van vandaag in volle gang is. Met de blik vooruit, gericht op verre horizonten, altijd onderweg naar een nieuwe, onbekende bestemming.