Arctic Monkeys - Suck It and See (2011)

Label: Domino

1. She's Thunderstorms (3:55)
  2. Black Treacle (3:35)
  3. Brick by Brick (2:59)
  4. The Hellcat Spangled Shalalala (3:00)
  5. Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair (3:04)
  6. Library Pictures (2:22)
  7. All My Own Stunts (3:52)

met Josh Homme

8. Reckless Serenade (2:43)
  9. Piledriver Waltz (3:24)
  10. Love Is a Laserquest (3:12)
  11. Suck It and See (3:46)
  12. That's Where You're Wrong (4:17)
  13. The Blond-O-Sonic Shimmer Trap * (3:25)
avatar van Arrie
Heb ik net m'n favorieten aangevinkt, met als topfavoriet Love is a Laserquest. Kijk ik bij de statistieken... staat die helemaal onderaan.

Library Pictures vind ik dan weer matig, maar die staat tweede. Ik snap er niks van.

Choo Choo
Arrie schreef:
Aan mij zal het niet liggen, ik heb hem ook aangevinkt! Geweldig mooi nummer! Ik vind hem ook de mooiste van dit album.

Ik heb dit album toch weer een kans gegeven. Maar hoe ik ook probeer, ik kan hier bij lange na niet zo enthusiast over worden als de vorige platen. Ik voel hem nu wel iets beter als voorheen overigens. Black Treacle bijvoorbeeld, is toch wel een heel fijne track. Geldt ook voor The Hellcat bijvoorbeeld. Fijn gitaarspel, grote rol voor de baslijn en Helders is eigenlijk op ieder nummer weer geweldig. De teksten van Turner zijn ook regelmatig van hoog niveau.

Toch mist de plaat aantrekkingskracht. Weinig van de nummers pakken me echt. Rifjes zijn soms net wat te recht-toe recht-aan. Een nummer als Don't Sit Down... bijvoorbeeld. Wordt regelmatig geprezen, maar om nou te zeggen dat ik dit buiten de context van het album graag hoor. Nee. Daarvoor mist het toch een melodieusheid die ik wel zoek ik muziek. We kunnen het houden bij het clichematige "Not my taste". Wat ik wel heel fraai vind is Reckless Serenade. Prachtig nummer. Een van de hoogtepunten uit het oeuvre. De laatste twee zijn ook weer fijn. Het is inderdaad de tweede helft van de plaat waar het beste zit.

Want zeg nu eerlijk, fanboys (en ik ben zelf toch ook best een fan), Brick by Brick is een heel simpel nummer op ieder gebied. Niet meer dan een tussendoortje. Library Pictures is toch ook een beetje een b-kantje. Klinkt wel gaaf de eerste keer, lekker knallen, maar heeft weinig om het lijf verder. Ik vind toch dat Arctic Monkeys zich er her en der te makkelijk van af hebben gebracht op Zuig het en Zie.

akkuhcrazy
Heerlijk! Echt weer een goed album,
ook lekker dat Arctic Monkeys elk album weer met een hele andere sound komen, maar toch zichzelf blijven..
Ja, weer een mooi album, met mijn favoriet Reckless Serenade.

avatar van rien
Ik weet niet, ergens bevalt me de afmix van deze plaat niet.

avatar van blur8
"Ergens" ..... niet echt een waardevolle nuance waar we iets aan hebben.

avatar van rien
sorry

avatar van iHateDolphins
Een prima plaat. Bij mij hebben ze een beetje het nadeel dat ze the arctic monkeys zijn. Ik verwacht namelijk veel meer van ze, ze kunnen gewoon veel beter. Voor mij is dit dan ok het minste album. All my own stunts vind ik nog een prima nummer en ook reckless serenade zit goed in elkaar.

Brick by brick en library pictures bijvoorbeeld, liggen lekker in het gehoor hoor en ik luister er graag naar. Maar is het echt goed? Nee. Het zijn meer tussendoortjes voor mij. Don't sit down zit ook al zo simpel in elkaar. Het luistert wel lekker weg, maar ik vind dat nummer net een kinderrijmpje hebben.

avatar van Eveningguard
Geen probleem natuurlijk dat het wat rustiger is, maar zo wordt het een wel heel erg standaard rockbandje. Leuke plaat, zeker geen evergreen.

avatar van vigil
Arrie schreef:

Aan mij wel, ik heb Library Pic's wel aangevinkt

Love is a.. is mij te rustig

avatar van sergifornia
Ik weet het niet hoor. Ben deze plaat weer gaan luisteren maar ik kom er op de een of andere manier niet zo lekker in. Bij 'Humbug' was ik eigenlijk gelijk verkocht ook al was dat een heel ander album dan de voorganger. Er staan ook hier een aantal goede songs op, maar ik blijf nog even door zuigen in een poging om ook van de rest overtuigd te raken.

avatar van My Addiction
vigil schreef:

Aan mij wel, ik heb Library Pic's wel aangevinkt

Love is a.. is mij te rustig

Troost u, Love is a Laserquest staat bij mij ook aangevinkt als favoriet !

Een van mijn favoriete albums en zeker mijn favoriete album van de Arctic Monkeys. Een band die mijns inziens een perfect parcours heeft gereden tot nog toe. Van hun eerste nogal agressieve album tot de pop/rock-ballads op de tweede helft van dit album. Een groep die duidelijk aan het groeien is en niet bang is om (natuurlijke) koerswijzigingen door te voeren.

Het is voornamelijk van detweede helft van dit album dat ik grote fan ben. Reckless Serenade, Piledriver Waltz, Love is a laserquest, Suck it and See, That's where you're Wrong, allemaal fantastische rock ballads zonder een zwak moment tussen.

Het was denk ik een jaar geleden dat ik nog naar dit album had geluisterd en toen vond ik het nog zo/zo als ik me goed herinner. Vorige week nog eens opgelegd en ik was bijzonder verrast van de kwaliteit die de Monkeys op dit album brengen. Ik begrijp niet zo goed waarom me dit bij de aankoop van het album niet was opgevallen maar ik ben alleszins erg blij dit album te hebben herontdekt.

Een absolute aanrader en voor mij een zekere 5 sterretjes. Ik kijk al reikhalzend uit naar hun volgend album en hoop dat ze de ingeslagen weg van de tweede helft van dit album zullen verderzetten.

avatar van Arrie
Berichten verplaatst naar Arctic Monkeys

Weer een jaar verder, en weer een halfje erbij voor deze AM plaat. Ben erg benieuwd naar het concert morgen op BKS. Eerste keer dat ik deze grootheden live ga zien.

avatar van SOAD
Dn!S schreef:

Ja en wat was het goed he!! Publiek deed heerlijk mee en ze lijken met het jaar beter te worden.
Gister werd maar weer eens duidelijk waarom dit mijn favoriete band is.

Nou inderdaad! Heel fijn en strak optreden. Veel leuker ook als wat ik me van filmpjes herinner. Turner is meer en meer een showman geworden en dat komt de optredens ten goede. Concert was een goede mix van de betere nummers van alle platen. Heel goed uitgebalanceerde playlist. Jammer dat het festival publiek zo wild was. Ik moest mijn plaats voorin opgeven omdat ik er gewoon niet van de muziek kon genieten.

avatar van De-noir
De enige manier om hiervan te genieten is toch dansen, springen en meezingen? Was ook mijn eerste keer dat ik ze zag na 8 jaar... ik vond het fantastisch

avatar van oceanvolta
Ik vond het ook fantastisch maar de nummers She's Thunderstorms en Brick by Brick waren wel echt het minpuntje van de show. Don't Sit Down en Library Pictures zijn de beste nummers van deze plaat en komen live ook goed over. Even een rustpunt is natuurlijk wel lekker maar geef mij dan maar Riot Van of Cornerstone.

avatar van 1996Customer
Tekstueel gezien vind ik dit toch wel de beste Monkeys-plaat tot nog toe. Het is alsof je naar een dichtbundel op muziek luistert. na 2 luisterbeurten zeer positief over deze plaat. Enkel dat sommige nummers muzikaal wel veel op elkaar lijken 'The Hellcat Spangled Shalala' en consoorten. Maar lang geen slechte plaat. Wel de minste van Arctic Monkeys, al is de competitie wel moordend.

avatar van Man of Sorrows
Een wat minder album van AM. Ik mis het speelse enthousiasme/spitsvondigheid van het eerdere werk, in combinatie met rake langzamere nummers. Arctic Monkeys die gaan klinken als Queens Of The Stone Age en Alex Turner die zich profileert als stoere rocker, neen dit hoeft niet voor mij. The Hellcat, Love Is a LaserQuest en Suck It and See zijn de nummers die me wel nog kunnen bekoren. Vooral een nummer als Brick by Brick is AM onwaardig.

avatar van chevy93
Genre Rock / Rock

Apart.

avatar van Ronald5150
Dit vierde album ervaar ik als de minste van Arctic Monkeys. "Suck It and See" is zeker niet slecht, maar de liedjes pakken me toch een stuk minder als op de drie voorgangers en, met de kennis van nu, ook op opvolger "AM". Er zijn best pakkende melodieën te ontdekken, maar de keuze voor de zanglijnen vind ik niet altijd even geslaagd, waardoor mijn aandacht dreigt te verslappen. Het begin van "Suck It and See" is vooral ingetogen en dat levert op zichzelf best frisse popliedjes op. De latere liedjes op "Suck It and See" zijn energieker en vertonen af en toe trekjes van de eerste twee albums. Maar het geheel haalt niet het niveau van zijn voorgangers. "Suck It and See" laat weer een nieuwe twist aan het geluid van de Arctic Monkeys horen. Persoonlijk vind ik dat minder goed uitpakken, maar "Suck It and See" heeft zeker zijn momenten.

Wat een heerlijk album! Het duurde even om erin te komen, sterker nog: ik heb het album een aantal maanden niet beluisterd, omdat ik gewoon een beetje klaar was met de Arctic Monkeys. Tot een huisgenoot zei dat hij het een fantastisch album vond, nogmaals beluisterd en conclusie: favoriete album van de Arctic Monkeys. Voornamelijk Love is a Laserquest vind ik echt een heerlijk nummer.

Nu nog in AM inkomen!

Ik vind het album in zijn geheel toch niet goed genoeg om hem aan te schaffen.
Het tweede gedeelte vind ik wel beter dan het eerste gedeelte.
Voor mij is het absolute hoogtepunt Piledriver Waltz, dit nummer kan ik echt 100 keer achter elkaar beluisteren zonder dat ik het beu word.

avatar van rarekwabbus
Verdorie, ik heb dit album altijd ondergewaardeerd zeg! Wat een absolute parel is dit eigenlijk!

avatar van JVT
JVT
Ik heb dit album ook altijd ondergewaardeerd. Ben begonnen op 3,5 ofzo en daar is bijna ieder jaar wel een halfje bijgekomen. Nu zijn m'n favoriete nummers diegene die ik eerst wat minder vond.
Suck It and See, That's where you're wrong, Love is a laserquest, The Hellcat, en She's thunderstorms, prachtnummers!!

avatar van rarekwabbus
Ik begin ook naar de 5 sterren te neigen. De clichévergelijking met een goede wijn is stiekem best van toepassing; Dit album groeit met de jaren. Weet je wat? Fuck it: Ik maak er 5 sterren van.

avatar van ZERO
Choo Choo schreef:

Voor mij is die samen met Suck It And See ook de beste van dit album! Mijn 3e favoriet is That's Where You're Wrong, dus je kan wel zeggen dat ik het einde van dit album top vind!

Voor mij is dit denk ik mijn favoriete AM-album, in tegenstelling tot de meesten die dit hun minste vinden blijkbaar. Deze plaat heeft een soort mellow groove, als je het zo kan noemen, die me echt aanspreekt! Van begin tot einde goed, met wat afwisseling tussen up-tempo en rustige nummers.

Stem verhoogd naar 4,5*.

"That's where you're wrong" is echt wel een geweldig nummer,met een vleugje echo and the bunnymen!

avatar van Film Pegasus
Best wel een leuk album, al is het wel wat toegankelijker en braver dan andere albums. Maar deze muziek bij een heerlijk zonnetje en een frisse pint is toch wel genieten. Ik hoor geen uitschieters helaas. Maar ook niets mis met het album.

avatar van tzsiemens
Leuk plaatje zonder pretenties.
Wat je hoort is wat je krijgt.