The Beatles - With the Beatles (1963)

Alternatieve titel: Beatlemania! With the Beatles

Label: Parlophone

1. It Won't Be Long (2:13)
  2. All I've Got to Do (2:03)
  3. All My Loving (2:08)
  4. Don't Bother Me (2:28)
  5. Little Child (1:46)
  6. Till There Was You (2:14)
  7. Please Mister Postman (2:34)
  8. Roll over Beethoven (2:45)
  9. Hold Me Tight (2:32)
  10. You Really Got a Hold on Me (3:01)
  11. I Wanna Be Your Man (2:00)
  12. Devil in Her Heart (2:26)
  13. Not a Second Time (2:07)
  14. Money (That's What I Want) (2:50)
;)
Waarom ik deze toch als de zwakste Beatlesplaat aanmerk, is omdat er (wat mij betreft) geen echte kraker op staat, geen grote uitschieter.

Alleen al McCartney's razende achtergrondvocaal op "Money" is een hoogtepunt op zich! Ik nodig je uit op het nummer 'ns erg HARD te draaien en je hoort dat de Beatles even hard konden rocken als de Rolling Stones!
Maar ja...het is subjectief werk. "Till There Was You" kun je zien als vulsel, maar ik vind het een charmant deuntje en een fijne gitaarsolo van George.

avatar van bawimeko
P.S.: McCartney was als achtergrondzanger op dit album sowieso in vorm; luister 'ns naar de enthousiaste "Yeah"s in It Won't Be Long...het zal niet de laatste keer zijn dat McCartney zelfs op de achtergrondzang een nummer op kan peppen (tot en met "Come Together"!)

avatar van Sandokan-veld
Leuk om te zien hoe de fans van deze plaat hem met verve verdedigen. Heb Money nu op erg luid volume opstaan, is inderdaad wel één van de betere Beatlecovers.

'I wanna be free!'

'I wanna be free!'

Hele polemieken zijn al geschreven over de betekenis van deze uitroep van dhr. Lennon. De meest aannemelijke is deze; het is een uiting van de tomeloze ambitie van dit bandje op dit moment. De eerste hitsingles zijn binnen, hun positie bij het platenlabel EMI is stevig, maar er blijft de angst dat ze óne-hit-wonders blijken te zijn. (Ik geloof dat McCartney er in '64 nog over nadacht dat ze een jaar later vergeten zouden kunnen worden door het Grote Publiek).

narcotic
Na een tijd luisteren naar abbey road, white album enz. krijg ik soms ongelooflijk veel zin om terug te keren naar het begin van deze jongens. De muziek is zo klassevol, en toch zo eenvoudig, het is net alsof ze live voor je zitten te spelen!

Wanneer je op play drukt vliegt er dan nog onmiddellijk zo een knaller uit de boxen, it won't be long!

zalig

avatar van De Luisteraar
De laatste paar jaar draai ik de plaat een paar keer per maand. In mijn oren de beste plaat van The Beatles. Vooral Please Mr. Postman is geweldig.

avatar van hoolie55
Dit album is voor mij een stuk beter dan zijn voorganger (hoewel die ook al prima was!). Hier hoor je nog duidelijk hoed de band op weg is om de aller allerbeste ooit te worden. Mischien niet zo veel hits hierop, maardat maakt het album wel lekker luisteren, want vooral de oudere hits zijn een beetje aan slijtage onderhavig. De gedrevenheid spat door de boxen en de sublieme samenwerking tussen lennon-McCartney begint echt groots te worden. Heerlijk feel good album

Ezechiël²
The Beatles - With the Beatles (1963)

Redelijk album van The Fab Four. Mijn favoriete album van hun zal het niet worden maar als je hem eens in de zoveel tijd er eens opzet is het toch weer erg genieten. Ik vraag mij af of The Beatles mij ooit zullen gaan vervelen, ik denk van niet. Zelfs hun mindere albums blijven boeien.

You Really Got a Hold on Me vind ik niet zo'n geslaagde cover. Ik vind het geen skip moment, alleen vind ik hem van The Miracles veel beter. Michael Jackson heeft hem begin jaren zeventig ook gecoverd en die versie vind ik zelfs beter dan het origineel. Wellicht was You Really Got a Hold on Me nu net geen nummer voor The Beatles. Althans zo denk ik erover.

avatar van rkdev
Ezechiël² schreef:
Mee eens. Ook de versie van Phil Collins op zijn laatste plaat 'Going Back' is beter. Dit nummer was niet echt geschikt voor The Beatles.

avatar van Cor
Cor
Een klein tikkie minder scherp dan het debuut. Komt eigenlijk alleen maar door het obligate 'Devil In Her Heart'. De plaat is iets minder ongedwongen onstuimig dan 'Please Please Me', maar daar staat tegenover dat de composities al wat inventiever worden. De opwindende gitaaraanslag van 'All My Loving', de donkere toon van 'Don't Bother Me', het zijn al vroege sprankjes van ontwikkeling en vernieuwingsdrang. Ook dit is een plaat die je eigenlijk ieder moment van de dag kan opzetten.

avatar van bawimeko
Nog even dit: elke keer als ik deze plaat zie langskomen in mijn 'updates'-lijst zie ik weer die rare opmerking over de "Alternatieve titel".
En dat alleen omdat Capitol Canada een tijdje een afwijkende LP (en licht afwijkende hoes) uitbracht. Inmiddels is het ietwat een collector's item omdat de mix van deze LP veel 'wijder' is dan de originele LP. Overigens is dat lang niet 'beter'; de Beatles klinken nu alsof ze zich hebben opgesplitst en er twee duo's elk aan één kant van een gymzaal staan.
Logischerwijs zou er bij Please Please Me "Die Beatles" als 'alternatieve' titel moeten staan wegens de Duitse Hörzu-persing!

avatar van novalepidoptera
Heel goed album van de beatles met zeer goede covers ; Please Mister Postman, Roll over Beethoven. Maar ook zeer goed eigen werk ; It Won"t Belong, All My Loving, Little Child, I Wanna Be Your Man , Not A Second Time en natuurlijk het heerlijke Don"t Bother Me van George Harrison. 5 Sterren*****

avatar van SnelleSnake
De A-kant van dit album vind ik zeer goed, maar de B-kant valt mij een beetje tegen. Ik vind ook de covers iets minder goed gekozen dan op het eerste album, woordoor ik dit wat minder vind.

avatar van Blokkie
Beatle-albums openen altijd heel erg sterk. Denk aan Back in the USSR, Drive My Car, I Saw her Standing There etc. It Won't Be Long is misschien het onbekendste openingsnummer. Maar wat een lekkere knaller is het.

avatar van IllumSphere
De tweede plaat van The Beatles en in mijn ogen beter dan hun eerste en derde plaat. Nog steeds kan het de albums die na Revolver en Rubber Soul niet 'verslaan', maar het gaat al op de goede weg. De covers worden op een sterke manier gebracht en ik vind de covers persoonlijk beter dan het origineel. Nummers als 'Roll Over Beethoven en 'Money' zijn de hoogtepunten van het album. Ik geef het alsnog hetzelfde cijfer als bij het debuut en hun derde plaat, maar in mijn ogen is dit de betere plaat van de drie.

avatar van Chronos85
Blokkie schreef:

Als we toch bezig zijn : Taxman, The Magical Mystery Tour, Come Together, Help, Sgt. Pepper Lonely Hearts Club Band...

It won't be long is inderdaad ook erg fijn. Helaas is niet elk nummer van dit album van die topkwaliteit. Till There Was You, Hold Me Tight en Devil In Her Heart doen mij persoonlijk niet zo veel...

PriestMaiden
Nog een mooi album van de legendarische Beatles. Ligt wat in het verlengde van het debuut.

avatar van goldendream
Dit ligt zo in het verlengde van hun debuut, toen het de bedoeling was dat elke single zoveel mogelijk leek op de vorige single. Best wel leuk allemaal, maar echt eenvoudige composities. 3 sterren

avatar van devel-hunt
goldendream schreef:
Best wel leuk allemaal, maar echt eenvoudige composities.

Schijn bedriegt. Probeer eens een 'eenvoudig' nummer als All my loving, It won't be long of All I got to do te schrijven. Nummers die eenvoudig en catchy klinken zijn vaak lastiger en moeilijker te componeren als op het eerste gehoor lijkt.

avatar van Chronos85
Ja, tegenwoordig zijn er genoeg voorbeelden waarvan je de akkoordenschema's en teksten goed kan bestuderen alvorens iets te maken á la de vroege Beatles. The Beatles zelf hadden dit soort voorbeelden nauwelijks en zij moesten popmuziek 'uitvinden'. Ook ik was/ben geneigd om deze vroege albums een stuk lager in te schatten dan het latere werk maar als je over de nieuwigheid van nummers als It Won't Be Long, All My Loving, Don't Bother Me, Not a Second Time binnen een historische context gaat nadenken is het misschien wel des te knapper. Mijn lagere beoordeling komt door het grote covergehalte van dit album. Ik vind de covers niet per se slecht maar op de cover van Money na, niet heel bijzonder. Vandaar 3,5*

MatthijsBudding
Leuk, kan er niet intens van genieten. Maar heb hem regelmatig opstaan en vind dit 1 van de betere uit hun vroege periode.

Mijn favoriete songs van het album zijn "All My Loving" wat een typische Lennon-McCartney uit die tijd is, en ook 1 van hun betere uit die tijd. 2e favoriet is "Till There Was You", wat een beetje past bij "Honey Pie" van het (veel later opgenomen) "The White Album". Ik houd van dit soort liedjes en vind dat hier 1 van de beste Beatles-gitaarsolo's op staat. Waarom? Omdat het perfect is voor dit nummer, precies de juiste noten. Niets teveel of te weinig. Een andere favoriete Beatles-solo is de solo op "Octopus's Garden", om precies dezelfde reden. Maar geen van de Beatles waren natuurlijk fantastische gitaristen. Laatste favoriet is de cover "Please Mr. Postman", vind het gewoon een ontzettend lekker nummer. Het had ook "You've Really Got A Hold On Me" kunnen zijn, maar deze is net wat leuker denk ik. 2 covers als favoriet, maakt eigenlijk ook niet zoveel uit, het zijn goede songs!

MatthijsBudding schreef:
Maar geen van de Beatles waren natuurlijk fantastische gitaristen.

Ik denk wel dat Harrison genoeg heeft bewezen dat hij wel een fantastische gitarist was.

MatthijsBudding
Hmm, denk dat de meerderheid het daar niet mee eens is hoor... Heel erg beperkt, vind mezelf eigenlijk nog beter (en dat is geen arrogantie). Componist, heel ander verhaal. Wat dat betreft hoort hij natuurlijk tot te top van de wereld.

avatar van Stijn_Slayer
Goede slide-gitarist, weet hoe een elektrische gitaar werkt. Ik denk dat ik 'm er ook wel uit zou spelen.

MatthijsBudding
Precies... Dat is geen kwestie van arrogantie maar er zullen in Nederland al tienduizenden gitaristen beter zijn. Sorry George, je was wel geniaal!

avatar van IllumSphere
Ik weet niet wat jij onder de meerderheid verstaat, maar er lopen er genoeg rond die mijn mening wel delen. Ik vind het nog vreemder dat je zegt dat hij als componist wel beter is, dat terwijl een compositie meestal ook bepalend is in hoe goed iemand is. En wat bedoel je met beperkt ? Ik heb nog nooit gehoord, zowel in band als in zijn solowerk, dat hij zijn gitaar en zijn ervaring niet ten volle benutte.

Het betekent trouwens niet omdat jij hem zou kunnen uit spelen dat het daarom een minder kwaliteitsvolle gitarist zou zijn.

avatar van Von Helsing
Ik zou zeggen, zet eens een eigen compositie op youtube, dan kunnen wij allemaal zien hoe geniaal jullie zijn. )

avatar van Stijn_Slayer
IllumSphere schreef:

Gevaarlijke opmerking. Voor een Coltrane of Chopin gaat zoiets op, maar wat te denken van al die blueshelden die hun simpele 12-bar blues spelen en helemaal losgaan tijdens de solo's? Blijven hele simpele composities, maar het zijn toch geweldige gitaristen.

Ik ga er wel vanuit dat Harrison beter kón spelen dan hij op plaat deed. Heb 'm op bootlegbeelden eens een aardig bluesriedeltje zien spelen dat dan toch wel van meer beheersing getuigd. Maar wat hij op Beatlesalbums speelt, is echt niet zo moeilijk. Niet arrogant bedoelt, maar zoiets is beter te beoordelen door 't zelf eens te spelen dan op gehoor.

Ik wil anders nog wel een George Harrison-gitaarles geven.

MatthijsBudding
Von Helsing, lees nou eens.... Ik zeg toch dat hij geniaal was en dat hij als componist bij de top van de wereld hoort?!?!?! Pff, moeilijk he? Ik sta bovendien op JoepToep, al is dit geen compositie maar een solo in een prachtig Burt Bacharach-nummer (waar nu niets van te horen is ):

YouTube - Gig!

MatthijsBudding
Sorry voor de spam, maar je vroeg erom . Ohnee, je vroeg om een compositie. Ben ook componist, maar ben geen George Harrison, Bacharach of McCartney .