The Beatles - With the Beatles (1963)

Alternatieve titel: Beatlemania! With the Beatles

Label: Parlophone

1. It Won't Be Long (2:13)
  2. All I've Got to Do (2:03)
  3. All My Loving (2:08)
  4. Don't Bother Me (2:28)
  5. Little Child (1:46)
  6. Till There Was You (2:14)
  7. Please Mister Postman (2:34)
  8. Roll over Beethoven (2:45)
  9. Hold Me Tight (2:32)
  10. You Really Got a Hold on Me (3:01)
  11. I Wanna Be Your Man (2:00)
  12. Devil in Her Heart (2:26)
  13. Not a Second Time (2:07)
  14. Money (That's What I Want) (2:50)
MatthijsBudding schreef:
Hmm, denk dat de meerderheid het daar niet mee eens is hoor... Heel erg beperkt, vind mezelf eigenlijk nog beter (en dat is geen arrogantie).

Wat is precies de definitie van een goede gitarist, waar moet deze aan voldoen?
En...jezelf een betere gitarist noemen dan een gitarist die een grote invloed heeft gehad op honderduizenden gitaristen na hem...dat is geen arogantie, dat gaat vele malen verder dan dat..

avatar van Stijn_Slayer
Nee, dat is gewoon zo'n typische, nare trek waar Beatlesfans soms last van hebben. Het niet kunnen accepteren als een Beatle eens niet ergens het beste in is. The Beatles als religie.

Invloed hebben zegt niets over hoe goed je kan spelen. Lou Reed is op gitaargebied nog invloedrijker dan George Harrison, en hij kan ook niet echt (meer) spelen.

avatar van Von Helsing
Dat heeft niets met Beatlesfans te maken als iemand denkt een betere gitarist te zijn als je voor anderhalve paardekop een paar obligate Bluesrock schema's kan spelen. Dat is gewoon onnozel.

Cured
Matig plaatje van The Beatles. Ze zaten hier nog duidelijk in de groeifase en op een paar nummers na kan me dit niet bekoren. Stem laat ik maar achterwege.

avatar van IllumSphere
devel-hunt stelt dan wel weer een interessante vraag. Wat is nu net de criteria om een goede gitarist te zijn ?

Von Helsing schreef:

Overtuigende reactie...

Gelukkig was George Harrison zelf heel wat kritischer op zijn gitaarspel. In z'n latere Beatlesperiode oefende hij niet eens. Sitar spelen en als er opgenomen moest worden pakte hij de gitaar er weer eens bij. Hij zag zichzelf zelfs een beetje gedwongen om slide te gaan spelen, omdat hij ingehaald was door allerlei gitaristen. Je moet er toch niet aan denken dat Harrison z'n oren naar z'n fans had laten hangen, had 'ie zich nooit verder ontwikkeld.

MatthijsBudding
Ze zijn verdorie toch niet bekend geworden om hun gitaarspel ?!?! Dan hoeft dat toch ook niet geweldig te zijn? Jezus, wat een gezeik. Net als Keith Richards en Pete Townsend ook niet heel erg goed zijn.... Hij kon gitaarspelen, maar hij was geen god! Ze maakten prachtige muziek en waren fantastische componisten maar om nou te zeggen dat ze supergoed zijn, alleen omdat ze wereldberoemd zijn????? Irritant gedoe dit . Ik relativeer alles (die 2 mooie solo's die ik noem, zeggen dat ze kunnen spelen maar niet supergoed zijn, zeggen dat ze geweldige componisten zijn) maar ik lever 1 kritiek puntje (ze zijn geen supergoede gitaristen en vind mezelf beter dan George Harrison als gitarist) en jullie doen alsof ik zeg dat ze de grootste prutsers van de wereld zijn ? En nee, het was geen arrogantie, want ik vind mezelf ook niet supergoed, wel beter dan George Harrison (die ik dus ook niet supergoed vind). Ik denk je niet iemand arrogant kan noemen die zichzelf niet eens heel goed vind.

Cured
Richards en Townsend waren wel invloedrijker dan Georgie, maar in zijn latere beatlesfase heeft ie gelukkig zijn spelniveau wat verhoogd, wat Stijn zegt.

Cured schreef:
Richards en Townsend waren wel invloedrijker dan Georgie

Nu is het wachten op de eerste Beatlesfan die dit ontkent.

Stijn_Slayer schreef:

Nu is het wachten op de eerste Beatlesfan die dit ontkent.

The Beatles als band waren en zijn nog steeds heel invloedrijk, en een heel belangrijk onderdeel van hun geluid is de gitaarsound van Harrison, ogenschijnlijk vaak simpel maar doeltreffend en herkenbaar uit duizenden. Dat maakt voor mij het verschil. Als George speelde, ook als gastmuzikant, bijvoorbeeld bij Alvin Lee, herken ik zijn sound onmiddelijk. Er zit zoveel karakter in, het is subtiel maar niet opdringerig, de aanslagen in een nummer als Your love is forever of Crackerbox palace, ja, ik vind het behoorlijk vindingrijk en origineel.
Herkenbaarheid en eigenheid, dat maakt voor mij het verschil. Niet het aantal aanslagen per seconde, of slecht het stoerdere werk, maar ook de kunst van het weglaten, net niet teveel, dienstbaar maar er wel zijn.
Vraag blijft dus, wat maakt een gitarist dan uniek, die vraag zie ik hier nog niet beantwoord.

avatar van Dungeon
Ieder weldenkend mens zou dat toch moeten ontkennen?

devel-hunt schreef:

Herkenbaarheid en eigenheid, dat maakt voor mij het verschil. Niet het aantal aanslagen per seconde.

Mee eens, maar op die manier kom je nergens met een discussie. Over instrumentbeheersing kun je nml. iets objectiever luisteren/analyseren. 'Goed' vind ik meer een term die een kwalificatie aanduidt.

Een goede (dus niet meteen een mega goede) gitarist moet binnen zijn stijl toch wel een redelijke technische beheersing hebben, op dat niveau weinig fouten maken, strak (akkoorden)spel, melodisch inzicht, goed kunnen variëren in tempo, ritme en 'slagnuances' (bijv. kleine trillingen met de vingers). Die nuances en het melodische inzicht had Harrison wel, maar de variatie in tempo en ritme vind ik zeker in z'n leadpartijen te weinig om echt goed te zijn. Vaak zijn het toch maar een paar noten, die dan wel smaakvol gebracht worden.

Een unieke gitarist, tja.. is z'n sound uit duizenden herkenbaar, inventiviteit of vernieuwing, dat blijft ietwat abstract. Z'n slidespel vind ik zeker uniek, als 'gewone' gitarist kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar ik vind 'm zeker niet zo uniek als bijv. Jerry Garcia (die op zich ook niet zo heel erg goed is).

avatar van bawimeko
Dit was duidelijk fase één uit het gitaarspel van George; het introotje van "Roll Over Beethoven'' is duidelijk met veel geduld ingestudeerd en heeft weinig van met het soepele werk van Maestro Berry zelve. Een ander verhaal is ineens de lekkere Country-achtige solo op "All My Loving"!

Dit is trouwens sowieso een plaat waar de schetsjes van hun debuutalbum nader worden uitgewerkt; persoonlijk vind ik "Money" enthousiaster en nog woester dan "Twist And Shout", niet in de laatste plaats door de fantastische backing vocals van McCartney!

bawimeko schreef:

Dat betwijfel ik, waarom? Omdat Roll over Beethoven al op de setlist stond vanaf 1959. In de periode 59-63 heeft de groep het nummer wel honderden keren live gespeeld, Van Liverpool tot aan Hamburg en weer terug. Dus van instuderen was tijdens de opnames van With The Beatles waarschijnlijk geen sprake.

devel-hunt schreef:

Heel goed mogelijk, maar op de plaat klinkt het enorm houterig, vind ik! Vergelijk het maar eens met de brutale intro van de maestro zelf!

avatar van devel-hunt
bawimeko, met je eens. Misschien deed hij teveel zijn best om het mooi te laten klinken, teveel respect voor het origineel.. Ik heb opnames liggen van de Star club Hamburg waar het minder gepolijst klinkt, wat rauwer. Desalnietemin vind ik With the Beatles fantastich. Ik draai die plaat vaker als Abbey road of pepper.

avatar van Stijn_Slayer
Ben het er ook mee eens. Het klinkt stijfjes en inderdaad alsof hij het precies uit z'n hoofd heeft geleerd. Heb die oude Beatlesopnames al een jaar niet meer gehoord, maar ik neem aan dat devel-hunt gelijk heeft. Misschien heeft Harrison het voor de opnames nog eens nader bestudeerd of moest 't gewoon 'netter'?

Ik vind dit hun beste plaat uit hun vroege periode (Help zit eigenlijk meer tussen vroeg en laat in). Heb 'm ook wel eens op 4* staan. Ik blijf dat moeilijk vinden: onwijs catchy songs en het klinkt spontaan en vrolijk/prettig, maar ik vind het als ik eerlijk ben ook weer geen meestercomposities. Echt zo'n 7,5. Help! vind ik bijv. beter, deze leuker.

Na Please Please Me komt dit album!:

12. Devil In Her Heart - 6.5
13. Not A Second Time - 7
14. Money - 7.5

avatar van Vinokourov
Lekker plaatje hoor van de Beatles. Alles klinkt heel ongecompliceerd en simpel, maar tegelijkertijd is het ook allemaal heel prettig om naar te luisteren. It Won't Be Long en Roll Over Beethoven vind ik de toppertjes . Laatstgenoemde nummer rockt ook het hardst vind ik. Eigenlijk mocht er wel wat meer schwung zoals dat van Roll Over Beethoven in de andere nummers gebracht worden. Soms klinkt het allemaal net iets te braaf en statisch. Maar goed dit was nog een vroeg album van The Beatles. Ze zouden nog een hele muzikale en grandioze ontwikkeling meemaken!

MatthijsBudding schreef:

11. I Wanna Be Your Man - 7.5
12. Devil In Her Heart - 6.5
13. Not A Second Time - 7
14. Money - 7.5

Dappere poging tot 'objectief' die duidelijk niet helemaal lukt; is de musicalballade Till There Was You ECHT beter dan All My Loving?!?

MatthijsBudding
Ik zeg niet dat het objectief is toch? En mijn mening tonen vind ik ook niet echt dapper . Till There Was You vind ik veel subtieler, geraffineerder en veel smaakvoller. Het refrein van "All My Loving" is erg te gek, maar over het algemeen vind ik "Till There Was You" beter, en ja, dat is inderdaad een cover

avatar van IllumSphere
Een bericht waar enkel 'super' staat is een stuk nuttiger dan die cijfers. Wat vind je er nu van?

Voor mij de ultieme cd van The Beatles. Een half jaar op 1 in UK zegt voldoende. Ook al was er toen nauwelijks beter in de handel. Geen hits want die stonden niet op lp's. Wel covers en wat voor ritme. Kan ik na 50 jaar nog de (halve) marathon op lopen!

MatthijsBudding
Nuttiger voor JOU ! Ik vind cijfers namelijk gedetailleerder . Wat vind ik ervan? 4*-waardig vind ik ervan.

avatar van Kronos
De samenzang klinkt soms wat vals.

avatar van bawimeko
Te gewend geraakt aan autotune, Kronos?
Een mooi artikel in de Mojo over het tot stand komen van dit album; een beetje een onderschatte in de Beatles-catalogus, vind ik.

MatthijsBudding
Je hebt geen autotune nodig om zuiver te zingen eh ?

bawimeko schreef:
Te gewend geraakt aan autotune, Kronos?

Nee, gewoon een normaal muzikaal gehoor.

avatar van LucM
Hold Me Tight is inderdaad wat vals gezongen, het is ook duidelijk het minste nummer op dit album. De overige nummers zijn zuiverder gezongen maar de energie en het spelplezier waren duidelijk belangrijker.

avatar van Kronos
Storend is het geenszins. Wel de overduidelijke intentie om met de nummertjes te scoren bij het bakvissenpubliek. Maar goed, de jongens waren zelf ook nog maar amper droog achter hun oren. Dat ze talent hebben is wel duidelijk maar het zal wel nooit mijn muziek worden.