Toontje Lager - Er Op of Er Onder (1982)

Label: Killroy

1. Net Als in de Film (3:27)
  2. In Gedachten (4:35)
  3. Viel Die Maar (4:32)
  4. Niks Na de Dood (4:57)
  5. Lente in Twente (3:02)
  6. Verdriet in het Verschiet (3:50)
  7. Ben Jij Ook Zo Bang (2:33)
  8. Het Beest in Mij (3:55)
  9. Het Doet Pijn (4:42)
  10. Reperteer (4:10)

avatar van BoyOnHeavenHill
Net zoals Het Goede Doel in 1986 een nummer getiteld Atoombom opnam.

avatar van reptile71
Dan is De Bom zeker een antwoord op Viel Die Maar. Ja, heel kenmerkend allemaal zo begin jaren 80.

avatar van vigil
Het enige echte antwoord op Doe Maar was van Herman van Veen met De Bom Valt Nooit. Deze is speciaal op dat nummer als antwoord geschreven.

Viel Die Maar: heerlijke parodie op De Bom. Een bom duiten uitgeven aan een schuilkelder, en dan maar hopen dat ie valt. Want het zou zonden zijn van die centen.

dazzler schreef:
Maar één en ander past natuurlijk wel in het tijdsklimaat van de koude oorlog.

Ja, dat kan kloppen. Maar je had wel meer van dit soort liedjes toen.

avatar van BoyOnHeavenHill
(Zoals Atoombom van Het Goede Doel, op Mooi en onverslijtbaar uit 1986.)

avatar van dazzler
Opvallend hoe we er spontaan van uitgaan
dat het grote Doe Maar Toontje Lager beïnvloedde,
terwijl het chronologisch andersom moet zijn geweest.

Maar nog leuker om de volgende quotes naast elkaar te plaatsen ...

Toontje Lager zingt ... viel die maar

en Doe Maar antwoordt ... laat maar vallen

En Herman van Veen reageert met ... de bom valt nooit

avatar van BoyOnHeavenHill
Wie het laatst lachte bleek achteraf dus ook het best te lachen...

Hahaha, typisch jaren '80 dit. Jeugdsentiment voor mij. Met tranentrekkend slechte sinterklaasrijm en een obligaat (new wave en post-new wave) keyboard. Maar ik kan nog bij alles meezingen... Leuk! Net uit de 1-eurobak gevist...

Heel veel bands zongen toen (begin jaren '80) over de bom. Niet omdat ze elkaar beïnvloedden volgens mij, maar omdat die bom gewoon heel erg actueel was toen.

avatar van dazzler
Leuk en toch maar 2 sterren.

Of is leuk niet voldoende? Wel om hem te kopen en te draaien, toch?

Nieuwstad
Ik heb deze sinds kort eindelijk op elpee. Klinkt echt vééél beter dan die cd-uitgave door Fonos. Je hoort veel meer details

Ongetwijfeld.

Maar sinds deze release kan je ook op CD genieten van het integrale album.

Toontje Lager - Alle 40 Goed (2012)

Wel eerst even rippen en daarna zelf compileren, maar alle 10 de songs staan erop.

avatar van BoyOnHeavenHill
Toch ook al tijden geleden door Sky gewoon op CD uitgebracht, wanneer precies weet ik niet meer maar het was nog in de tijd van de gulden (want ik herinner me hoe ik bij V&D voor 15 gulden een kartonnetje met daarin de CD's van Er op of er onder en Stiekem dansen kocht).

destijds leuk, maar nu geen interesse meer

avatar van spoiler
Vandaag ook weer eens het vinyl exemplaar aangehoord. Blijft heerlijke, behoorlijk gedateerde muziek.
Een minpuntje op de plaat.....................Lente in Twente = bagger.

Voor de rest allemaal lekker.

avatar van Hendrik68
Leuk dat er een bericht over dit album geplaatst wordt. Brengt me weer helemaal terug in de begin jaren 80. Mijn zus draaide dit album helemaal grijs en daar had ik absoluut geen problemen mee. Heerlijke muziek. Alleen: Ik vind Lente in Twente juist wel prachtig.

avatar van T.O.
Net als in de Film een leuk liedje. Ik vind eigenlijk alle hits van Toontje Lager goed te doen, het wordt iets te veel gezien als tijdsgebonden.

Na 31 jaar kan ik nog steeds genieten van dit album.

Wat een leuk album van deze band!

Kant A vind ik wel een stukje sterker dan kant B, maar als geheel een heel leuk stukje Nederpop!

WPE
Dit album heb ik eigenlijk gekocht vanwege "net als in de film". Een eerlijke tekst! En de muziek klonk wel aardig. Maar de rest kan me niet echt bekoren, met als tenenkrommend dieptepunt "lente in twente". Naar mijn mening is dat echt amateuristisch gepruts, alhoewel ze het ongetwijfeld ironisch bedoeld hebben.

avatar van Dibbel
Geen 3 keer opnieuw hoeven te draaien, kon het eigenlijk allemaal nog wel meezingen.
Op een cassettebandje nog steeds, die nu toch langzamerhand aan vervanging toe is.
Of ik hem ook op LP heb weet ik niet zeker, omdat op zolder nog steeds een grote alfabetiseeraktie moet plaatsvinden.
Een van de Nederlandstalige bands die er begin jaren 80 veel opkwamen.
Haalden net de Doe Maar/Goede Doel eredivisie niet.
Klinkt toch nog wel steeds leuk, zij het hier en daar een beetje melig inmiddels.
Vooral toetsen georienteerde pop, met best wel wat ska/reggae invloeden, want ja het is 1982.
Leukste nummers zijn het wat ondeugende reggae-nummer In Gedachten, Viel Die Maar (over een doomsdayprepper die hoopt dat de ze die atoombom nou eindelijk gooien (ja, 1982!)), Het Beest In Mij, Verdriet In 't Verschiet (over een eindigende relatie) en ook nog steeds de hit Net Als In De Film (nummer 31 in juli 1982).
Lente In Twente is mij te Mannekoor Karrespoorderig en zou ik het liefst skippen, maar dat gaat niet met een bandje.
Maar over het algemeen regelmatig een smile op m'n face voelde ik.

avatar van SemdeJong
Leuk om weer eens Nederlandse muziek uit de jaren tachtig te horen. Een totaal andere muziekstijl dan de Nederlandse muziek welke nu hot is. Net Als in de Film is veruit het bekendste nummer van deze plaat. Niks Na de Dood met het zinnetje "En Allah is niet groot"zou vandaag de dag tot rellen kunnen leiden . Ondanks dat ze maar twee hitjes gehad hebben kent toch iedereen die in de jaren tachtig puber was deze nummers. Echt hoogdravende muziek is het niet maar het is absoluut leuk om er weer eens naar geluisterd te hebben.

Mijn zoon van 11 vind deze muziek kinderachtig. Ik steek er toch m'n hand voor in het vuur. Minstens de helft van hun composities steken erg goed in elkaar. Een compilatie van ten hoogste 20 nummers zou denk ik hun beste album zijn; niet alles op beide hoogtij-albums is even goed, maar de bezieling is op beide albums aanwezig. Wat betreft het eerste en het laatste album weet ik het niet helemaal zeker, maar 'Er op of er onder' en 'Stiekem dansen' kunnen zich wat mij betreft meten met de latere albums van Doe Maar.

dazzler schreef:
Maar één en ander past natuurlijk wel in het tijdsklimaat van de koude oorlog.

Ik ga je na al die jaren toch nog even corrigeren; dit album is van juni 1982 en de single van Doe Maar inderdaad van oktober 1982. Tot zover heb je gelijk.
Doe Maar speelde echter op 9 april 1982 al een live versie van de Bom op het No Nukes festival in Utrecht. (Die overigens nog iets anders klinkt)
Doe maar de bom no nukes fesival - YouTube

avatar van vigil
Maar denk je echt dat bij dat festival Toontje Lager in het publiek stond om snel een eerder liedje met een bom op te nemen? Dat ze t op YouTube hebben gezien zat er vrees ik niet in.

Bovendien zit tussen dat festival en het album 2 maanden en schrijven, produceren, mixen, persen en uitbrengen kost ook de nodige tijd dus...

vigil schreef:

Nee, zeer zeker niet. Ik ontkracht eigenlijk dat één van de 2 nummers een reactie op de ander is met bovenstaande. Puur Sign o the times topic dus.

Ow oké, duidelijk

Grappig. Was gisteren bij een concert van Toontje lager en daar kondigde hij Viel die Maar aan met het feit dat dit nummer misschien wel de inspiratie was voor de Bom... liefst had ik bovenstaand verhaal meteen voorgelegd,maar dat ging niet. Helaas achteraf ook niet de kans voor gehad. Maar dat maakt wel dat ik de vraag nu bij Vrienten heb neergelegd. Nu moet ik het weten ook..al vond ik mijn bovenstaand betoog al erg plausibel.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Toontje Lager

Ik denk dat ik dit toch wel het beste album van Toontje Lager vind, ondanks een paar missers. O.a. 'Lente in Twente' gaat me net iets te ver.

'Stiekem Gedanst' ging verder waar deze gebleven was, maar dat album bevat me net iets teveel 'pop' en te weinig 'sjagrijn'.

Het was hoe dan ook een goede zet om Mesie te laten meedoen.

avatar van Anamorph
Lang niet gedraaid, maar blijft een leuke plaat. Sterke nummers. Laatste nummer "Reperteer" blijft wederom nog steeds in m'n kop zitten na hem weer eens gehoord te hebben. Was vroeger al...blijft "reperteren" als het ware