John Lennon - John Lennon / Plastic Ono Band (1970)

Rock / Pop
Label: Apple

1. Mother (5:37)
  2. Hold On (1:52)
  3. I Found Out (3:37)
  4. Working Class Hero (3:50)
  5. Isolation (2:51)
  6. Remember (4:36)
  7. Love (3:24)
  8. Well, Well, Well (5:59)
  9. Look at Me (2:55)
  10. God (4:10)
  11. My Mummy's Dead (0:59)
  12. Power to the People * (3:22)
  13. Do the Oz * (3:07)
avatar van Lennonlover
ik BEN een emotionele dwaas! Da's zeker!

Aren't we all.

Maar zo een nummer als Love overschrijdt dus echt wel de kwijlfactor. En wat moet ik in godsnaam met statische prullen als I Found Out, Well Well Well en remember, of vullertjes als Look at Me en Hold On?

God blijf ik wel een leuk gevonden nummer vinden, hoe over-the-top-theatraal het ook is, een beetje het Bohemian Rhapsody effect, net als mother en Isolation.

Lennonlover schreef:
ik BEN een emotionele dwaas! Da's zeker!

Dat heb ik altijd al gedacht Lennonlover...

De muziekindustrie is vergeven van de bullshit..hier heb je een ongelooflijk intens en eerlijk album. zelfs het geluid en composities zijn niets meer of minder als wat ze zijn (zeg ik een beetje moeilijk..)

Dit album is echter dan echt. menselijk, rauw, geen show, weinig pretenties. hoeveel artiesten durven zich zo te laten zien?

Naar mijn idee is dat zeldzaam..vandaar mijn 5*

fredpit
Ik zal het nog even wat duidelijker maken..

Als jij dit album niks vindt, dan zeg dus eigenlijk dat de persoon Lennon je niet aanstaat.

Mischien heeft Lennon hier zijn eigen mythe (Beatles) willen ontkrachten.

(ik weet het eigenlijk wel zeker..maar ik ben slechts een overemotionele dwaas )

Dat klopt niet helemaal.

Ik vind Lennon een interessant en gevat persoon. En dan vooral in zijn eerdere Beatles-dagen. Zo rond 1967 is hij een beetje veranderd in een zeikerige, populistische hippie.

Ik heb wel een ideetje of twee waar dat aan heeft gelegen.

Brain Stew schreef:
Dat klopt niet helemaal.

Ik heb wel een ideetje of twee waar dat aan heeft gelegen.

dan klopt mijn verhaal dus, de persoon Lennon die je op deze opnames hoort vind jij.......blablabla

Of denk jij ook dat hij gehersenspoelt is door die heks van een Yoko....

tondeman
Het punt dat mij gigantisch stoort hier: voor wie heeft dit importantie anders dan Lennon zelf?
Dit is gemaakt door Lennon voor Lennon, en als luisteraar heb je eigenlijk, zoals gezegd, maar 2 opties: meegaan of afhaken.
Het album is hoogstens interressant als inzicht op de persoon John Lennon, maar wil ik als luisteraar dat inzicht hebben? Nee, ik wil graag goeie muziek horen. En interressante muziek is zelden goede muziek, vind ik.

Brain Stew schreef:
Aren't we all.

Hier ga je te ver Brain Stew!!!

Neen. "Love" is natuurlijk een zeer zoete koek, maar is het daarom slecht? Het is liefde in z'n puurste vorm. De basis van menselijke gevoelens. Het gaat hier duidelijk om de lyrics.

"Love is wanting to be loved
...
Love is asking to be loved"

Dat je mother theatraal vindt snap ik niet goed. Jij, als grote muziekkenner (:)) moet het verhaal van dit nummer kennen?! John heeft heel zijn leven pijn gehad door de moeilijke jeugd die hij heeft gehad. Hij schreeuwt het hier uit, legt zijn ziel bloot en is zo eerlijk als het maar kan zijn.

"Theatraal" ????

Isolation is ook een typisch blues nummer van John. Hij probeert je hier in zijn lijden mee te sleuren. Je moet ervan houden maar het is, hoe je het draait of keert, toch een nummer van grote klasse.

En het met een schandalig cliché, k*tsong als bohemian rhapsody te vergelijken... Shame on you!!!

avatar van Brain Stew
Dat theatrale ging over God (het nummer, niet Bob Cremers) dat ik, net als Isolation en Mother, een alleraardigst nummer vind.
En theatraal is in mijn boekje trouwens helemaal geen vies woord hoor. Probeer Patrick Wolf eens.

@ fredpit, idd Yoko Ono en de spacecake.

avatar van devel-hunt
Prachtige plaat, behoort zonder meer tot één van de beste solo Beatles platen. De begeleiding is heel sober en klein, waardoor de kwaliteit zo benadrukt wordt. Alle nummers zijn groots, rauw en eerlijk. Over Lennons jeugd en verder onverwerkt verdriet, soms ingetogen (Love, hold on) soms uitschreeuwend (well, well, well, Mother) dan weer eenzaam (Isolation, look at me, My mommy is dead) of verbittert (working class hero, i found out) maar hoopvol en opnieuw beginnend en alle bool-shit achter zich latend in het prachtige God. Op deze plaat legt hij zijn ziel zo bloot, dat het bijna genant is om naar te luisteren. Met Ringo op drums, natuurlijk hoe kan het anders! Samen met All things must pass en Band on the run de beste solo plaat ooit gemaakt door een Beatle. een klassieker, zonder meer!

avatar van Koerok
Ik ben altijd een grote Beatles- en Lennon-fan geweest, maar ik vind dit niet gewelidig. Beetje pathetisch eigenlijk.
If you want to be a hero well just follow me??? Pfffff......
Het uitschreeuwen van de pijn? Wat had Lennon in vredesnaam te klagen? Mother en God zijn niet slecht, maar ook niet geweldig.
Nee, het leukste (meest) positieve nummer, met het meest relaxte en prettige melodietje is Hold On.
Een 3.

wcs
Hier en daar een klassenummer maar over het algemeen weet deze me niet te boeien, ik hou het maar bij zijn acoustische best of

EVANSHEWSON
wcs, dit is potdorie het allebeste Lennonalbum, kom zeg! Luister er nog maar eens heel goed naar, misschien dat het dubbeltje dan wel eens valt!

wcs schreef:

Het grootste deel van die plaat is afkomstig van deze.

wcs
Het zijn dan ook die nummers die ik wel goed vind maar nu je het zegt... Speciaal voor de Lennonfans zal ik me aan nog een luisterbeurt wagen

avatar van frankieman
Nou ja ik moet zeggen dat ik op deze plaat ook zeker niet alles goed vind hoor, maar God en Working Class Hero waren mijn eerste kennismaking met de solo John Lennon(Op Imagine na maar dat is ook niet zo moeilijk hé)Dus ik heb een speciale band met die 2 nummers en dus ook met het alubm...

wcs
Ik heb er nog eens naar geluisterd en opeens viel alles op zijn plaats, nooit gedacht na de 1ste luisterbeurt maar ondertussen weet ik deze wel te apprecieren

avatar van Lennonlover
maar natuurlijk! Dit is gewoon een geniaal album!

avatar van rudiger
Ongelofelijk dat iemand na 1 luisterbeurt een album al helemaal kent .
Dit is een meesterwerk pur sang , het album dat behoorlijk in de buurt komt bij het Beatles werk .
Hier valt niets te skippen , enige minpunt vind ik dat het album zo verrekt kort duurt .
Het gemiddelde even omhoog geschroefd naar dikke 5 stars .

avatar van Lennonlover
Rudiger, u bent een man naar mijn hart!

wcs
Ik heb toen een tijdlang geprobeerd om het goed te vinden en pas na een aantal pogingen toen mijn stem uitgebracht, ik had gewoon na de 1ste luisterbeurt een voorgevoel dat het niet zou komen.
Ik zat er wel naast want een paar maand later werd me hier aangeraden om het nog een kans te geven en toen viel bij mij het muntje.
Dus even ter verduidelijking: ik heb er heus niet na 1 keer op gestemd maar dat ik er toen naast zat wil ik gerust toegeven.
Goeie cd.

avatar van beaster1256
beste cd van lennon , het was ook de eerste lp die ik kocht in mijn leven in de winkel van cado in brussel samen met band of gypsys van hendrix , ik was gek van deze plaat en was toen amper 13 jaar

nu heb ik hem op cd en ik geniet er nog altijd van

avatar van rudiger
God wat is God toch `n wereldnummer , ik heb hem vandaag 5x achterelkaar gedraaid , vooral ook het regeltje ; I Just Believe In Me.....That`s Reality .
Wat zit hier `n gevoel in .
Wat had deze Pop Icoon nog voor een hoop mooie muziek kunnen zorgen , ware het niet dat een of andere Mafkees - Idioot - Malloot - Debiel hier `n einde aan maakte .
En dan ook nog proberen gratie te krijgen , van mij mogen ze hem vrijlaten maar dan schiet ik deze Kaffer naar de eeuwige jachtvelden , word ik misschien nog beroemd .

avatar van frankieman
Nou nou, ik denk niet dat John dat zo'n goed idee zou vinden.

avatar van LucM
Prachtig solo-album van John Lennon, waarin hij zij ziel bloot geeft, rauw, eerlijk en aangrijpend.

"Mother", "Working class hero", "Isolation", "God" ... allemaal pareltjes van songs!

Zigstar
Veel beter nog dan Imagine. 4.5 welverdiende sterren. 'well well well', 'mother' en 'Working Class Hero' zijn mn favorietjes. Pareltje.

Koerok schreef:
Wat had Lennon in vredesnaam te klagen?

Mijnheer kent er duidelijk niet veel van...

Eerst nadenken voor je iets opschrijft in het vervolg, man. Dan sla je niet zo'n dom gezicht.

avatar van rudiger
@Zigstar , als je deze beter vindt dan Imagine , moet je voor dit Meesterwerk 5 sterren geven , dat gaf je ook voor Imagine.

Zigstar
Ja ben ondertussen al van mening veranderd . Laten we het erop houden dat ik ze allebei zéér erg sterk vind!

Lennon Rules!