Kasabian - Velociraptor! (2011)

Label: Columbia

1. Let's Roll Just Like We Used To (4:47)
  2. Days Are Forgotten (5:21)
  3. Goodbye Kiss (4:04)
  4. La Fee Verte (5:47)
  5. Velociraptor! (2:51)
  6. Acid Turkish Bath (Shelter from the Storm) (6:01)
  7. I Hear Voices (3:58)
  8. Re-wired (4:44)
  9. Man of Simple Pleasures (3:51)
  10. Switchblade Smiles (4:13)
  11. Neon Noon (5:20)
  12. Pistols at Dawn * (5:18)
  13. Julie & the Moth Man * (5:39)
  14. Black Whistler * (3:41)
avatar van hallo!
Kasabian weet mij te verrassen met een erg vermakelijk album. Ik heb mij nog niet verdiept in het werk van Kasabian, maar dit album smaakt naar meer. Eerst kon het mij nog niet helemaal overtuigen.
Gelukkig blijkt het album, of toch een aantal nummers, een groeiertje te zijn. La Fée Verte bijvoorbeeld is nu 1 van mijn favorieten en dat heeft wel even geduurd. De tekst vind ik ook wel grappig met de onsubtiele verwijzingen naar The Beatles.
Het album bevat ook een heel aantal aanstekelijke nummers die vanaf de eerste keer in je hoofd blijven zitten. De titeltrack is daar een goed voorbeeld van. Die afwisseling zorgt ervoor dat ik dit album een erg mooie 4* kan geven.

avatar van OscarWilde
Als je dit leuk vindt, snel overschakelen naar West Ryder Pauper Lunatic Asylum, dat vond ik zelf nog van een hogere kwaliteit Iets psychedelischer wel

avatar van hallo!
Daar kan ik wel tegen volgens mij.

Ik kan er niks aan doen, ik vind het een vreselijk irritant album. Op rock werchter waren ze slecht, en ook de nieuwe nummers die ze daar speelden vond ik niks.
Te zien aan de reacties hier zal het wel aan mij liggen ben ik bang

avatar van OscarWilde
Dat is zo, al maar goed dat die 0,5 weg is, want als dit al maar een halfje waard is...

avatar van SjiekDeFriemel
Album dat weer net iets anders is dan zijn voorganger en zich daar absoluut mee kan meten. Het verveelt absoluut niet en doet bij sommige nummer Beatlesque aan.
Favo tracks: Rewired, Days are forgotten, Velociraptor!
Een aantal jaren live gezien in WATT R'dam. Daar kwamen ze behoorlijk uit de verf. Ik ben benieuwd wanneer ze weer naar Nederland komen.

avatar van Lau1986
Dit is een aardig album. Leuke muziek voor de achtergrond, maar nergens wordt het echt spannend. La Fée Verte is eigenlijk het enige nummer wat er een beetje boven uitsteekt.

avatar van Madjack71
Beatles, Happy Mondays, Depeche Mode, Led Zeppelin....genoeg namen die bij mij opkomen bij het beluisteren van dit Velociraptor.
Echt overtuigen weet het mij niet. Luisterd prima weg, maar mist een smoel voor mijn gevoel.

avatar van Booyo
Voor mijn gevoel genoeg smoel. Ouderwets knallen met de mannen van Kasabian! Ik had 'm' in het begin ook nog niet helemaal, maar nu een paar luisterbeurten verder kan ik niet anders concluderen dan dat ze het weer flikken. Favorieten zijn:Re-wired , Man of Simple Pleasures en met name La Fée Verte.

I See Lucy in the Sky
Telling me I'm High

Genieten. 4*

En waar doet het deuntje van de trompetten in het begin van Let's Roll Just Like We Used To me toch aan denken?

Ik blijf het proberen, maar Kasabian is nog steeds niet mijn cup of tea.....ook live niet!

avatar van lowieke
Man man man. Wát een plaat.

Van begin tot eind fantastisch. Neemt me mee naar de Engelse pub cultuur. Rauw maar toch schitterend.

avatar van Lau1986
Rauw? Dat vind ik een beetje het probleem, dit plaatje is helemaal niet rauw. Het is allemaal wat te lief.

avatar van lowieke
Qua producties misschien, maar als ik Velociraptor! Switchblade & zelfs re-wired hoor, vind ik het rauw.

Misschien is rauw niet het juiste woord. Maar het is gewoon uitstekende muziek maar het rammelt toch ergens nog. Bijvoorbeeld Acid Turkish Bath: dat losse, simpele gitaar deuntje in combinatie met vrij nonchalante zangpartijen.

Hoe dan ook, morgen heen in Köln! Goede shit!

avatar van frankholst182
hoes doet me veel denken aan deze: Blood Sugar Sex Magik

Zal vast wel iemand eerder die link gemaakt hebben, of niet?

avatar van Screenager
frankholst182 schreef:
hoes doet me veel denken aan deze: Blood Sugar Sex Magik

Zal vast wel iemand eerder die link gemaakt hebben, of niet?

Heb er inderdaad ook al een keer aan gedacht

avatar van lowieke
Ok live valt het dus best wel tegen.. elk nummer onwijs langzaam en de zanger is een rock diva....

Die hoes vind ik een gekke vergelijking aangezien RHCP elk bandlid voorop zet en Kasabian alleen Serge...

avatar van AOVV
Wisselvallige plaat van Kasabian. Goeie nummers worden afgewisseld met matig tot slecht songmateriaal. De opener is bijvoorbeeld wel lekker en fris, en kan zeker tellen. 'Days Are Forgotten' vind ik daarentegen dan weer helemaal niets, al is het refrein nog wel te doen. Dat heb ik bij meerdere songs van deze band, dat het refrein de song vaak in z'n eentje moet ondersteunen, waardoor het uiteindelijk toch gaat instorten, omdat het een te zware last is om te dragen. De titeltrack vind ik daar een goed voorbeeld van; leuk refrein, maar dan knap ik telkens weer af op die strofes daartussen.

Twee sterkere nummers zijn het duidelijk naar The Beatles refererende 'La Fee Verte' en afsluiter 'Neon Noon', een rustige noot om mee te eindigen. Jammer genoeg weegt dit niet op tegen de andere nummers, veelal matig. 'Switchblade Smiles' vind ik zelfs ronduit slecht; Kasabian werkt wel meer met electronica-invloeden, maar hier gaat het me echt irriteren. Ook als Kasabian op het gevoel probeert te spelen, is het voor mij geen succes; 'Goodbye Kiss' klinkt ondanks alle goeie bedoelingen enorm melig.

Ik moet dus concluderen dat dit album niet bepaald mijn ding is. Misschien moet ik eens wat anders proberen van de band, maar ik ben bang dat, als ik dat doe, en die plaat ook tegenvalt, ik helemaal klaar ben met deze band.

2 sterren

avatar van frankholst182
lowieke schreef:

En heel de titel op de hoes is anders.....

avatar van Thomas91
Erg lage score AOVV!

Ik schrok er een beetje van, maar eigenlijk kan ik me er ook wel in vinden. Aanvankelijk erg enthousiast over de album, en eerlijk is eerlijk, het luistert ook erg goed weg. Een probleem; dan heb ik het eigenlijk alleen over de eerste vijf nummers. Die vind ik ook daadwerkelijk heerlijk, maar de rest gaat er wat moeilijker in. Het eerder aangehaalde Switchblade Smiles vind ik ook helemaal nergens naar klinken. Eigenlijk is alleen Re-Wired een klein hoogtepuntje bij de tweede helft.

avatar van Fred Flinstone
Heerlijk album van begin tot eind! En dat als conclusie na mijn eerste kennismaking met Kasabian. Dit smaakt naar meer.

Jocharo-T
lowieke schreef:
Dan nog, je ziet toch wel dat er overeenkomsten zijn tussen die hoezen? Het is geen letterlijke kopie inderdaad, maar overeenkomsten zijn er zeker wel.

avatar van kobe bryant fan
Erg mooie plaat, het zakt nergens in en de erg mooie zang samen met de avontuurlijke instrumentatie zorgen er voor dat Velociraptor! een van de betere platen uit 2011 is.

avatar van AOVV
Thomas91 schreef:
Erg lage score AOVV!

Ik geef ook liever een hoge score (een teken dat ik er van geniet), maar het is gewoon niet anders. Hier heb ik eigenlijk weinig tot niets mee, met dit 'Velociraptor!'..

avatar van michaelSOAD
Toch nog 3 sterrren gegeven. Na de eerste 5 nummers dacht ik dat ik deze plaat nooit helemaal kon uitzitten, maar vanaf Acid Turkish Bath vond ik de nummers een stuk boeiender worden.

Topnummers zijn voor mij Acid Turkish Bath en Switchblade Smiles.

PriestMaiden
Chill plaatje. Erg leuke band. Mijn favorieten zijn de hits en de afsluiter.

avatar van Fieke_28
Stukken minder dan de voorganger. Jammer, maar voor mij is de kwaliteit van de nummers te wisselvallig. Nergens wordt het echt spannend, wat er voor zorgt dat het als geheel te langdradig wordt. "Velociraptor!" en "Re-wired" zijn voorbeelden van de nummers waar het even wel lukt, maar "Acid Turkish Bath" is er dan juist weer eentje die laat zien waar het helemaal fout gaat.

avatar van SilSugarSexMagik
Lekker album! Die ''schreeuw'' van Serge is geweldig en mag er ook veel vaker in zitten, dat maakt het allemaal wat rauwer nu vind ik het soms wat te lief.

avatar van Vinck
Pure klasse van de eerste tot de laatste minuut! Teksten van hoog niveau en interessante arrangementen.

Wel heb ik een vraagje: kent er iemand nog nummers in de trant van het heerlijke door hip-hop geïnspireerde Days Are Forgotten en Re-Wired? Alvast bedankt!

avatar van JVT
JVT
Ik zou gewoon hun vorige album proberen, ga je vast en zeker goed vinden!
Kasabian - West Ryder Pauper Lunatic Asylum (2009)

avatar van Vinck
Ken ik ook al hoor, ook een topper! Heel hun oeuvre is eigenlijk vrij indrukwekkend Toch bedankt!