Kasabian - Velociraptor! (2011)

Label: Columbia

1. Let's Roll Just Like We Used To (4:47)
  2. Days Are Forgotten (5:21)
  3. Goodbye Kiss (4:04)
  4. La Fee Verte (5:47)
  5. Velociraptor! (2:51)
  6. Acid Turkish Bath (Shelter from the Storm) (6:01)
  7. I Hear Voices (3:58)
  8. Re-wired (4:44)
  9. Man of Simple Pleasures (3:51)
  10. Switchblade Smiles (4:13)
  11. Neon Noon (5:20)
  12. Pistols at Dawn * (5:18)
  13. Julie & the Moth Man * (5:39)
  14. Black Whistler * (3:41)
avatar van stoepkrijt
Velociraptor! is voor mij één van de hoogtepunten op dit album. Na Goodbye Kiss en La Fée Verte komt er ineens weer wat meeer pit in. En hoe! Een nummer van nog geen drie minuten, maar wel met genoeg energie voor een heel album. Muzikaal is dit geen hoogstaand nummer, maar de tekst vindt ik wel erg gaaf. En bovendien: het knalt zo lekker door je speakers

Met een titeltrack als Velociraptor! neem je wel wat risico, omdat vaak wordt verwacht dat de titeltrack een van de sterkste nummers is en representatief is voor de rest van het album. In dit geval geldt dat geen van beiden, maar toch ben ik heel erg blij met dit nummer! Juist omdat het gedurfd is en desondanks goed uitpakt.

De opener doet mij sterk aan The Last Shadow Puppets denken.
Behoorlijk Alex Turner sausje.

stoepkrijt schreef:
Velociraptor! is voor mij één van de hoogtepunten op dit album.

Doet me qua stijl heel erg denken aan de band Zdob Si Zdub (voor songfestivalkenners geen onbekenden):

YouTube - Zdob si Zdub - So lucky (final version) Eurovision 2011

aERodynamIC schreef:

YouTube - Zdob si Zdub - So lucky (final version) Eurovision 2011

Ik kende alleen de live-versie en in mijn herinering leek dat in de verste verte niet op Velociraptor! Deze studioversie komt een stuk beter in de buurt, hoewel het qua pit wel erg onderdoet voor Kasabian.

deric raven schreef:
De opener doet mij sterk aan The Last Shadow Puppets denken.
Behoorlijk Alex Turner sausje.
TLSP-sausje dus, TLSP bestaat uit meer dan Alex Turner.

avatar van Ducoz
Merkie schreef:
TLSP-sausje dus, TLSP bestaat uit meer dan Alex Turner.

Turner is de frontman van de band en schrijft de muziek, Turner sausje dus

Hoewel Kasabian mijn insziens nog nooit een fantastisch album heeft afgeleverd, blijft de band me altijd wel enigszins boeien. Zo is het een routine om iedere nieuwe release even te beluisteren. Zo is het dit jaar de beurt aan Velociraptor! Het vierde album ondertussen.

Dit plaatje doet echter gelijk wat de andere platen niet lukten, het wekt mijn interesse. Het legt gelijk een soort van spanning aan de dag met een paar nummers die hetzelfde niveau als het debuut plus een klein extraatje hebben. Zo zijn Goodbye Kiss, La Fee Verte stuk voor stuk favorietjes.

De typische, droge stijl van Kasabian is ook op dit album weer goed te horen. Het album laat je door een woestijn wandelen met hier en daar een cactus. Ondertussen zijn de klanken van een band die ergens achter een zandduin staat te jammen duidelijk hoorbaar. Als je dan een hagedis weg ziet springen, is het duidelijk dat ze Velociraptor! spelen.

Kasabian heeft met dit vierde album laten horen dat er geen sprake is van oprakende inspiratie. De nummers zijn over het algemeen net een stukje beter dan op de voorgangers. De nummers hebben net wat meer potentie om te blijven hangen. Mijn interesse in Kasabian groeit met de plaat. Deze plaat zet een grote stap voorwaarts. De progressie die de band wat mij betreft boekt vormt een enorm pluspunt.

klik

avatar van blur8
Ik begin steeds meer af te haken. en met name op de zang.
Muzikaal is het zeer smakelijk, maar de voor mijn oren ongeinspireerde vlakke zang,
maakt dat 't 'm net niet is.
Op zoek naar een nieuwe zanger, om de sterke basis tot z'n recht te laten komen en uit te groeien tot een nieuwe MUSE.

In de Alex Turner/Miles Kane vergelijking ga ik direct mee.
Let's Roll Like We Used To is direct de beste zang bijdrage.

Als we dan toch aan het vergelijken zijn valt het op dat De laatste van Miles Kane & Arctic Monkeys
een stuk helderder en puntiger klingen dan Velociraptor!

Die donkere soms vage klankkleur is bewust gekozen. Hoort ook echt bij Kasabian. Het laat de muziek nog wat spannender klinken. De heldere klanken van de laatste Arctic Monkeys & Miles Kane geven die albums meer een retropop sound, ook bewust gedaan natuurlijk. Ik heb juist een voorkeur voor de sound van de eerste twee A.M. albums en van Kasabian.

avatar van SOAD
Ik vind Goodbye kiss echt een mooi nummer, 1 van me,n favorieten.
Hoe die violen er op het eind bijkomen bezorgt me echt kippenvel.
Het nummer bevat ook een goede tekst.

avatar van blonde redhead
Ik loop altijd een jaar achter met het aanschaffen van cd's. Maar deze cd met de live dvd heeft mij toch even een uitzondering doen maken. De cd haalt helaas het niveau niet van hun eerste en derde maar dat waren ook ech geweldige cd's. Met deze is ook niet veel mis. Maar vooral de live dvd heeft mij het besluit doen nemen. Een keer een echte toevoeging in plaats van nummers die toch al niet goed waren om het album te halen.

Ducoz schreef:

Turner is de frontman van de band en schrijft de muziek, Turner sausje dus

Naar mijn weten is dat toch echt gewoon gezamenlijk gedaan. En wel met Miles Kane. Last shadow puppets sausje dus.

avatar van stoepkrijt
Ik ben eruit: het worden 4,5 sterren! Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk ben ik toch tot de conclusie gekomen dat dit album eigenlijk geen mindere nummers bevat.

In eerste instantie vond ik Acid Turkish Bath, I Hear Voices en Neon Noon maar zwakke nummers, maar daar ben ik toch deels van teruggekomen. Neon Noon heeft (zeker als albumafsluiter) zeker zijn charme en I Hear Voices wordt door die lekkere electronica toch nog een leuk nummer. Dan blijft alleen Acid Turkish bath over, een nummer waarvan de stijl me totaal niet aanstaat, hoewel er wel goede flarden muziek inzitten.

De sterkste nummers zijn naar mijn mening vooral de rustigere: Goodbye Kiss, La Fée Verte en Man of Simple Pleasures doen het erg goed bij mij. Days Are Forgotten is van de stevigere nummers (en tevens van het hele album) mijn favoriet en wordt op de voet gevolgd door de albumopener.
Let's Roll Like We Used To vind ik vooral zo goed, omdat het zo'n rijke instrumentatie heeft. Er wordt niet alleen gebruik gemaakt van de standaard drums en gitaar, maar ook van strijkers, piano, contrabas, harp en triangel (als mijn oren me niet bedriegen). En ook het handengeklap is een leuke toevoeging. Dit nummer is het bewijs dat Kasabian veel meer is dan een dertien-in-een-dozijn rockbandje.

avatar van Screenager
blonde redhead schreef:

Bron: Cd boekje last shadow puppets.

Jap, Miles Kane heeft daar toch ook wel een niet onbelangrijk aandeel in.

Brother George
Het doet me pijn in mijn hart maar ik vind dit een draak van een plaat. Het lijkt me een samenraapsel van zwakke B-kantjes, vreemde experimentjes en 1 kaskrakende single (Days Are Forgotten). Een desillusie na het geweldige WPLA.

1 keer geluisterd?

Brother George schreef:

West Ryder Pauper Lunatic Asylum geweldig vinden en vervolgens dit album een draak van een plaat noemen? Ik vind het vreemd, want qua stijl liggen de albums toch niet heel ver uit elkaar.

avatar van IllumSphere
Ik ben waarschijnlijk één van de raarste leden hier op deze site. Ik noem mezelf een liefhebber van het indiegenre , maar toch blijf ik bezig met het ontdekken van bands die ik al in het begin van mijn ontdekking in de indie wereld moest hebben gehoord. Dit geldt ook voor Kasabian. Een band die zich het liefst ziet geplaatst worden in het label 'indie', althans dat vermoed ik toch. Het is wat raar om te beginnen met hun jongste album, maar toch vind ik dit een verstandige keuze. Waarschijnlijk omdat averechts doen voor mij het normaalste van de wereld blijkt te zijn.

Ik weet van Kasabian eigenlijk niks, behalve dat ze bekend zijn in de indie wereld. Zo blijkt op Last.fm. Daarom zul je van mij eigenlijk weinig feiten horen. Wat ik tot nu toe vind van het album is dat het goed klinkt. Dat is namelijk het belangrijkste. Maar goed klinken staat niet gelijk aan een kwalitatief goed album. Is dat album kwalitatief goed of klinkt het enkel goed ?

Het album begint met Let's Roll Like We Used To, een nummer die begint met een gong en iets Mexicaans. Totdat de stem de sfeer naar een ander dimensie brengt. Het klinkt goed en vind het zeker één van de betere nummers van dit album. Het tweede nummers 'Days are forgotten' klinkt totaal iets anders dan het eerste, maar verliest niets van de sfeer die ik ook had bij het eerste nummer. 'Goodbye Kiss', een romantisch liedje over een kus die de afscheid inluidt. Dit klinkt eigenlijk ook goed. La Fée Verte, Frans voor 'de groene fee', begint wat wazig totdat de ietwat rustige stem van frontman Tom Meighan begint met zingen. Ook hier is het geen uitzondering op de regel en is dit weer een nummer waar we weer kunnen genieten. De titelnummer 'Velociraptor' is iets anders van wat we tot nu toe hebben gehoord, niets rustigs, maar het ietwat hardere werk. Niets mis mee natuurlijk, al past dit niet echt bij wat ik tot nu toe heb gehoord. Niet zo een groot probleem, want anders kwam het wat eentonig, maar in mijn ogen toch een foutieve inschatting van Kasabian. Maar wat er nu na 'Velociraptor ' komt vind ik het beste nummer van dit hele album. 'Acid Turkish Bath' noemt dit mooie nummer. Hier kan ik weinig over zeggen, omdat het simpel niets mis doet. 'I Hear Voices', ''Re-wind' en 'Man of simple pleasures' zijn ook nummers waarover ik weinig kan zeggen, vanwege het feit dat ze ook allemaal goed klinken. Als er dan toch een nummer slecht mag zijn, dan mag het 'Switchblades Smiles' zijn. Dit nummer heeft te weinig om handen om leuk te klinken en daarom doet hij wat onder dan de rest. 'Neon Noon' is dan wel weer goed.

Kwalitatief is het eigenlijk ook wel en daarom krijgt hij een score boven het gemiddelde. Helaas is het niet perfect, waardoor een vijf een niet al te goede keuze is. Ik hou het dan wel op een vier, aangezien een 4,5 in mijn ogen te hoog gegrepen is.

avatar van joko16
Bijna net zo goed als zijn voorganger...?!

avatar van blonde redhead
Hoe vaker ik deze cd luister hoe minder ik hem vind. Vooral op cd kwaliteit komt naar voren dat hij wel erg braaf geproduceerd is. Wat de spanning uit de muziek houdt dit is ook nogal een verschil met zijn voorganger die echt een stkuk psychedelischer was. Daarom bevalt die vorige cd mij ook een stuk beter. Gelukkig hebben we de live dvd nog die dan wel weer zeer interessant is. Maar wel blootlegt dat deze band met een andere zanger nog veel groter had kunnen worden.

avatar van Ducoz
blonde redhead schreef:

Bron: Cd boekje last shadow puppets.

Voorruit dan Miles Kane was me eventjes ontschoten, geen onbelangrijke inderdaad

avatar van OscarWilde
Ik vind het toch ook wel net ietsje minder als de vorige. West Ryder had een bijzondere sfeer, en hoewel de nummers daar ook even veelzijdig waren als op deze, was er wel een sfeer die alles overkoepelde.

vreemde swastika hoes

avatar van OscarWilde
Tja, Pizzorno heeft nu eenmaal duidelijk een liefde voor het oriëntale

Brother George
Na anderhalve luisterbeurt was ik tot het besluit gekomen dat ik Kasabian plots niet meer zo leuk vond. Ik heb dan ook de tijd genomen het album nog een paar keer te beluisteren. Het heeft me jammer genoeg niet helemaal op andere ideeën gebracht.

De aanvang van het eerste nummer ontgoochelt me. Het nummer zet aan met een mysterieuze intro waarna je verwacht dat het nummer Kasabiangewijs plots zal openbreken. De stijlwisseling die volgt is echter niet krachtig genoeg, waardoor het nut van de intro met volledig ontgaat. Days Are Forgotten blijft een leuke single en met Goodbye Kiss en La Fée Verte kabbelt het album rustig maar aangenaam voort. Maar dan loopt het mis. Velociraptor! hoort een bom van een nummer te zijn maar komt mij over als één grote ... knoeiboel. Acid Turkish Bath is erg ambitieus opgevat maar blijft hangen in psychedelish gewriemel zonder hoogtepunt. I Hear Voices is evenmin mijn ding. Van Kasabian verwacht ik rock 'n roll, geen plat electrodeuntje. Met Re-wired en Man of Simple Pleasures gaat mijn insziens het niveau terug wat de hoogte in, al missen beide nummers een goede portie snedigheid. Die snedigheid vind ik wel terug in Switchblade Smiles, al staat de stijl van het nummer me echt niet aan. Neon Noon begint ronduit saai maar transformeert halverwege toch nog in een behoorlijk mooi deuntje.

Kasabian toont op Velociraptor! dat het nog steeds knappe melodieën kan schrijven. Wat ze echter in te hoge mate achterwege hebben gelaten (en hier zit het verschil met het vorige album) zijn verrassing en snedigheid.

avatar van AOVV
'Velociraptor' maar eens gaan beluisteren. Ik kan toch niet om het album heen, vind ik. Vrij veel animo én een vrij hoge score. Wat me meteen opvalt, is dat dit een Britse band is, en ook als een Britse band klinkt. Met andere woorden, beïnvloed door The Beatles, en ook Oasis hoor ik erin doorschemeren. Ze hebben volgens mij wel genoeg eigenheid, maar zoals Brother George het hierboven zo treffend beschrijft: verrassing en snedigheid blijven een beetje achterwege. Ik ga mijn oordeel natuurlijk niet baseren op één schamele luisterbeurt, maar voorlopig ben ik hier niet wild van.

avatar van oceanvolta
Halfje erbij. Er staan toch wel erg lekkere nummers op. In eerste instantie was ik wat teleurgesteld maar ja, wie had dat niet na West Ryder..

Een pak anders dan het geweldige West Ryder, maar na een aantal luisterbeurten kan Velociraptor zich zeker meten met zijn voorganger. Vooral de rustige nummers zijn meer dan de moeite waard. Goodbye Kiss is een van de nummers van 2011 voor mij. Prachtig.

avatar van joko16
Wat een klassealbum is dit zeg!
Bij elk intro word je op het verkeerde been gezet.
Het nummer pakt altijd anders uit dan je op het eerste gezicht denkt.
Enkel hoogtepunten.
Kasabian kan zich meten met de topbands van de 70-s, 80-s en 90-s.