Kasabian - Velociraptor! (2011)

Label: Columbia

1. Let's Roll Just Like We Used To (4:47)
  2. Days Are Forgotten (5:21)
  3. Goodbye Kiss (4:04)
  4. La Fee Verte (5:47)
  5. Velociraptor! (2:51)
  6. Acid Turkish Bath (Shelter from the Storm) (6:01)
  7. I Hear Voices (3:58)
  8. Re-wired (4:44)
  9. Man of Simple Pleasures (3:51)
  10. Switchblade Smiles (4:13)
  11. Neon Noon (5:20)
  12. Pistols at Dawn * (5:18)
  13. Julie & the Moth Man * (5:39)
  14. Black Whistler * (3:41)
avatar van JVT
JVT
Hit me, Harder, I'm getting Re-wired! GEWELDIG!!!

Zie je, nu noem je toch een uitschieter! Wat een fantastisch nummer is dat zeg!

Velociraptor & Acid Turkish Bad zijn dat ook volgens mij. Ook ben ik gecharmeerd van Man of Simple Pleasures.

avatar van Matthijs72
Flinke teleurstelling na het redelijk briljante Westryder... Dit album komt maar moeizaam op gang, bij het uitbrengen van de single Switchblade Smiles dacht ik dat het (weer) helemaal goed ging komen, nu weet ik het nog zo net niet. Bij mij begint het feest pas bij track 6. Alhoewel ik de retrosound van de opener Let's Roll toch nog wel aardig trek. Kan met zijn strijkers en blazers zo onder de aanstaande James Bond.

Een 6je door track 1, 6, 8 en 10

Zo dacht ik eerst ook een beetje over het album Matthijs72. Mogelijk groeit 'ie bij jou ook na een aantal luisterbeurten.

avatar van OscarWilde
Beter dan West Ryder vind ik hem ook niet, die plaat had een coherente, geweldige sfeer die hier her en der onderbroken wordt.

Helemaal mee eens.

avatar van tsjong
Geweldig album, een hele goede opvolger van het sterke album West Ryder. Misschien zelfs wel beter!

avatar van starsailor
Gewoon weer een album waar de klasse van afdruipt en wat mij betreft ook niet onder doet voor West Ryder.

Niet onder doet voor West?
Ryder.

avatar van SOAD
Vind het ook een erg sterkte plaat.
Niet te vergelijken met hun vorige, maar dat was volgens de heren ook niet de bedoeling.
Ben vooral benieuwd naar hoe de nummers live zullen gaan klinken, vaak brengen ze die met iets meer pit.
Acid Turkish Bath, A man of simple pleasures, re-wired zullen het dus live dus waarschijnlijk alleen maar beter doen.
Al met al een lekker gevarieerd en constant album die over de gehele linie even sterk is.

avatar van jellecomicgek72
Lekkerrrrrr!!!

avatar van jassn
Ik heb vandaag alle platen van Kasabian beluisterd en ik kan alleen maar concluderen dat ze weer een sterke stap voorwaarts zetten met dit album, ze weten zichzelf constant te vernieuwen met invloeden vanuit andere genres maar toch klinken ze iedere keer weer onmiskenbaar als Kasabian. Ik ben de afgelopen dagen nog meer fan geworden van Kasabian en hoop dat ze zicht zo blijven ontwikkelen, al kan het volgens mij niet veel beter meer.

Ik hoop stiekem dat ze terug naar de AB (al zijn ze daar waarschijnlijk al te groot voor )

Hit me! Harder! I'm getting re-wired
I flip the switch that make you feel electric
Even! Faster! Than before
I'm gonna light 'em up with you
I'm gonna light 'em up with you

jassn schreef:

Afgelopen jaar speelden ze eerst in Paradiso en daarna zelfs in ... Tivoli, Utrecht. Doen ze, omdat ze het leuk vinden. Dus wie weet!

avatar van stoepkrijt
Dat eerste nummer klinkt nog niet direct bevredigend, maar als ik even de voorkeursstemmen hier op MuMe bekijk hoef ik daar nog niet wakker van te liggen. Als dit nummer het minst populaire nummer van het album is, zal ik weinig reden tot klagen hebben denk ik

avatar van midnight boom
In 2009 brak Kasabian definitief door met het album 'West Ryder Pauper Lunatic Lunatic Asylum'. Zeer terecht. Het album bestond namelijk uit een en al hoogtepunten. Trage en Snelle nummers werden perfect afgewisseld. Twee jaar later is Kasabian terug met Velociraptor. De titel mag dan vele malen toegankelijker zijn dan die van 'West Ryder', het niveau van die plaat wordt niet gehaald. Dit komt doordat het album zeer moeizaam op gang komt. Dat is doodzonden want Velociraptor bevat behoorlijk goede nummers.

Waar in 2009 Underdog je meteen bij je kladde pakte doet 'Let's Roll Like We Used To' dat totaal niet. Het nummer krabbelt maar wat voor. En eigelijk zijn 'Goodbye Kiss' & 'La Fee Verte' ook ondermaats. De openings nummers zijn onnodig moelijk. Waarom? Tja, dat vraag ik me ook af. Het album komt zo behoorlijk moeizaam op gang. Velociraptor! begint voor mij pas echt bij het titelnummer. De vier nummers ervoor zijn skip-materiaal (Days Are Forgotten is wel aardig).
Even vooruit spoelen dus. Want vanaf nummer vijf staat er nog een aantal zeer fraaie momenten op je te wachten. Re-Wired is bijvoorbeeld ontzettend aanstekelijk. Na een luisterbeurt al een Kasabian Klassieker. Een nummer waarop in 2012 de hele festival weide mee staat te springen. Single Switchblade Smiles is ook een 'instant Kasabian klassieker', wat een heerlijk, perfect in elkaar gestoken nummer. Dat heeft Serge Pizzorno weer geweldig gedaan. De (te) Arrogante Tom Meighan mag dan wel de frontman zijn, alle ideeën komen uit de hoed van Pizzorno. Alle ideeën. Zowel Muzikaal, tekstueel als op het gebied van de arrangementen. Hij staat dan ook zeer terecht vier keer op de coole albumcover. Op de door Pizzorno gezongen afsluiter Neon Noon hoor je dat hij net zo goed kan zingen als Meighan.
Hoewel het album zeer moeizaam op gang komt kunnen we op Velociraptor toch spreken van een vernieuwende Kasabian plaat. Maar toch klinkt het allemaal typisch als Kasabian. Hoe dat zo? Nou er wordt geëxperimenteerd met Harde Synthesizers (Switchblade Smiles), Stampende Electronica (I hear Voices) en Oosterse klanken (Acid Turkisch Bath). Maar je hoort Kasabian er toch goed doorheen.
Dit en de goede tweede helft maakt Velociraptor toch een genietbare opvolger van 'West Ryder Pauper Lunatic Lunatic Asylum'. Maar wel een die in de schaduw staat van zijn oudere broer (geboren in 2009).

van: http://daanmuziek.blogspot....

midnight boom schreef:

Sorry best midnight boom, maar hoe kom je daar nou bij?! Hun debuut self-titled Kasabian sloeg in als een bom. Het wordt aan de overkant van de Noordzee nog steeds als één van de beste albums van deze eeuw beschouwd. Ook op het vasteland zijn er heel wat adepten, waaronder ikzelf. Het staat ook vol met succesvollen singles. Dat debuut is dan ook nog wat beter dan Velociraptor. West Ryder Pauper Lunatic Asylum vind ik persoonlijk nog net wat beter.

avatar van blur8
Zeer prettige power-pop.
Niet verrassend maar wel erg lekker.
Kleurkaarten; 1,2,3,4,8,9.

avatar van aerogp1
Na een hoop luisterbeurten vind ik dit toch wel een prima album. Switchblade Smiles gaf me heel weinig hoop, maar de rest van de plaat is echt prima te verteren! Een groeier.

Kortom: They're at it again, let's roll how we used to

indiegator
midnight boom schreef:

van: http://daanmuziek.blogspot....

Je vergeet hun erg succesvolle debuut en de tweede plaat Empire die het ook niet slecht heeft gedaan, midnight boom

Moet je 3 berichten boven je kijken indiegator...

aerogp1 schreef:
Kortom: They're at it again, let's roll how we used to

Edit: natuurlijk moet het zijn: They're at it again, let's roll just like we we used to

avatar van stoepkrijt
Wat een heerlijk intro van Re-wired Het zou zo het begin van een nummer van The xx kunnen zijn. Wel jammer dat het vrij kort is, want ik krijg er maar geen genoeg van.

Ook even een opmerking over het hele album: Ik heb het nu pas 2 keer gehoord, maar ben nu al overdonderd. Er hangt echt een heerlijk sfeertje over dit album. De teksten (van wat ik tot nu toe heb gehoord) vallen ook goed in de smaak en ik heb geen nummers gehoord waar ik niks aan vind.
Maar goed, ik zal niet te hard van stapel lopen en eerst nog maar wat meer luisteren voor ik euforisch wordt

stoepkrijt schreef:

Verstandig, deze plaat is niet echt makkelijk in mijn optiek. Eerst vond ik het ruk, maar het word beter en beter. Heel anders dan West Ryder.. die kwam meteen goed binnen!

stoepkrijt schreef:

Voor I Hear Voices geldt trouwens hetzelfde. Alleen lijkt dit intro sprekend op Crystle Castles in plaats van The xx

Dit album bevalt me in eerste instantie beter dan West Ryder.

avatar van robk1964
Ik zie bij Kasabian een ontwikkeling zoals Muse ook doorgemaakt heeft. Van Indie gitaarbandje naar megaband met steeds toegankelijkere muziek. Gelukkig geldt voor zowel Muse als Kasabian dat ze live nog wel lekker rocken. Na het redelijk briljante 'West Ryder..' komen ze nu met een rete commerciele CD met meestampers, en overgeproduceerde tracks compleet met symfonieorkest. De titeltrack lijkt nog het meest op de oude Kasabian. Los van deze kritische kanttekening is het een sterk album dat wel eens de grote doorbraak kan betekenen. De productie is overdadig maar staat wel als een huis.

avatar van sjinobi
Ik hou van dit album, switchblade smiles knal ik elke dag wel een paar keer door mijn autospeakers.

Wat een fraaie verpakking heeft de deluxe cd / dvd editie zeg. In een mooi zwart-wit doosje zitten ook een poster en mooi boekje met alle teksten en tekeningen + een poster met 4 bijpassende punaises....
En nu eens geen onzinnige dvd met the making of, of zoiets, maar een compleet live concert met 21 nummers uit Dublin 27/11/09. Zo maak je je fans blij!

Bij de credits valt één naam wel heel erg op: Sergio Pizzorno, naast 'guitars / vocals / bass / synths:
written all music and lyrics / produced and mixed the album with Dan The Automator, strings written and arranged'. Die zijn trouwens 'performed by' the London Metropolitan Orchestra.

Dit is Sergio's band en project.

Ik had 'm expres even niet gedraaid en wat is het dan gelijk weer een dijk van een plaat! Zelfs die twee langzamer nummers van Side A: Goodbye Kiss & La Fee Verte begin ik goed te vinden. Ga ik toch weer Kasabian verhogen naar 4,5* Flikken ze het weer.

Ik heb hem nu ook op cd en dat is toch altijd net even echter en leuker en klinkt alles toch wat beter.

Ik was gek van Kasabian, Empire en West Ryder, maar toen ik deze zomer de songs Velociraptor en Switchblade Smiles hoorde, baalde ik toch even. Met een bang hartje deze plaat voor een eerste keer beluisterd, maar al snel bleek dit voor niets nodig geweest te zijn. Let's Roll Like We Used To vind ik een geslaagde opener en Days Are Forgotten is meteen een stamper. Na twee wat rustiger nummertjes (La Fee Verte is voor mij een groeinummer en valt best te pruimen) en het in mijn ogen wat mindere Velociraptor, begint de plaat pas echt. Van Acid Turkish Bath tot en met Man of Simple Pleasures is het puur genieten. Kasabian op z'n best. Switchblade Smiles vind ik niet zo sterk. Het is een 'harder' nummer, maar geen van het niveau Club Foot bijvoorbeeld. De afsluiter Neon Noon durf ik al eens te skippen, maar dat heb ik ook met Happiness op West Ryder. Nu ja, na Fire komen is geen cadeau.

Heerlijke plaat met vooral hoogtes. Goed gebalanceerd, mooie mix tussen experiment en riffs, iets wat Kasabian door de jaren heen heeft weten te perfectioneren.