The Doors - Strange Days (1967)

Label: Elektra

1. Strange Days (3:09)
  2. You're Lost Little Girl (3:03)
  3. Love Me Two Times (3:16)
  4. Unhappy Girl (2:00)
  5. Horse Latitudes (1:35)
  6. Moonlight Drive (3:04)
  7. People Are Strange (2:12)
  8. My Eyes Have Seen You (2:29)
  9. I Can't See Your Face in My Mind (3:26)
  10. When the Music's Over (10:59)
  11. People Are Strange [False Starts & Studio Dialogue] * (1:57)
  12. Love Me Two Times [Take 3] * (3:19)
avatar van jurado
gijs300 schreef:
En man, wat ben ik het gaan waarderen zeg. Prachtige plaat samen met het debuutalbum.

...dan kan je gelijk door tot en met L.A Woman. The Soft Parade vind ik persoonlijk de minst sterke (wel erg goed natuurlijk) Doors plaat. Er zal nog een wereld voor je open gaan met al dat moois.
Morrison Hotel en vooral L.A Woman laten een wat meer bluesy geluid horen, fenomenale platen!

avatar van panjoe
Trollbericht + reactie verwijderd.

avatar van Dirruk
Zeer sterke opvolger. Voor mij iets minder pakkend dan het debuut, maar dat is natuurlijk geen schande. Dit album heeft wat mij betreft wel de beste afsluiter. Slechte afsluiters maken The Doors dan ook niet....

avatar van TEQUILA SUNRISE
Geniaal wanneer je 2 fantastische platen ( deze en het debuut ) in 1 jaar ( 1967 ) kan maken. Half puntje minder voor deze Strange Days omdat het verslavende orgeltje van Ray Manzarek iets minder prominent aanwezig is, behalve bij de afsluiter When The Music"s Over.

The Doors collectie maar eens aan het aanvullen en Strange Days is de volgende in rij.
Kom dan maar eens met een waardige opvolger, na het geweldige debuut.
Wat mij betreft waardig en een plaat met geen zwakke plekken.
Strange Days is wat meer duister, maar evengoed op gepaste tijden aanstekelijk zweverig.
Afwisseling zat en zelfs poezie van Jim, met onheilspellend gebrachte avant-garde als muzikale omlijsting, wordt er gebracht ( Horse Latitudes.)
Dit album met het orgel van Manzarek, veel slidegitaarpartijen van Krieger en Densmore die het ritmisch een fijn jazzytintje mee geeft.
Fantastische drummer, die met gemak tot de beste drummers uit de rock behoort, al is hij nooit een echte rockdrummer geweest.
Jim klinkt rijper en haalt meer uit zijn stem.
Misschien toch een wat onderschatte vocalist, want de lage regionen - waar hij zich veel in begaf - zijn doorgaans moeilijker dan hoge zanglijnen.
De afsluiter When The Music's Over lijkt in basis op The End, maar legt het in spanning iets af tegen die song, maar laat wel horen dat The Doors andermaal ruim 10 minuten kunnen boeien.

Het debuut kent wat meer highlights, maar imo doet Strange Days er niet heel veel voor onder.
Gewoon een fantastische 2e plaat met een pak uitstekende songs. De inspiratie was groot.

avatar van Rogyros
Goed stuk, Michel! Maar ik vind dat er toch wel één zwakke plek te vinden is. Horse Latitudes is voor mij een instant skipper. Daar kan ik weinig mee. Voor de rest kan ik me aardig in je betoog vinden, alhoewel ik When The Music's Over misschien nog wel beter vind dan The End.

Geweldige opvolger van het magistrale debuut.

avatar van Droombolus
Kreeg van de week de 50th anniversary 2CD binnen.

De MONO miks laat oude tijden herleven. In 1968 was dit mijn album en ik weet nou weer waarom !

De Stereo schijf is trouwens ook niet verkeerd, m'n ouwe 80ies CD kan zo de prullenbak in ............

avatar van Axeqlusive
Iemand een idee waarom van Strange Days geen 'box' verschijnt als in een Deluxe 50th Anniversary Edition. Van hun debuutalbum en Waiting For The Sun zijn ze er wel en die van Soft Parade komt in november zag ik.

avatar van Edwynn
Strange is dat hè?

avatar van Axeqlusive
Best wel. Naast dat der voldoende valt te zeggen over de inhoud, zoals het inbreken van veel zaken, zou het natuurlijk wel het leukst zijn als je straks zes box-sets in de kast kan zetten die een beetje een geheel vormen. Maar Strange Days wijkt niet alleen af, die ontbreekt dus eigenlijk zelfs.

avatar van Droombolus
Voor mij de beste plaat die ze maakten. Die moet zich dan toch ergens in onderscheiden .......

avatar van jurado
Strange Days de lp die op #1 staat in mijn persoonlijke top 10.
Een top 10 in willekeurige volgorde natuurlijk maar dit is wel een lp die ik zeer hoog heb zitten.
The Doors hebben samen met Nirvana mijn muzieksmaak sterk veranderd/verbeterd.
Door deze bands ging ik ook muziek waarderen zonder blastbeats en grafrochel.

Opener Strange Days vind ik weer zo'n ongelooflijk sterke acidrock track met die delay op de vocalen, meteen word je mee getrokken in de psychedelische wereld van The Doors.
Ik kan geen minder nummer ontdekken op dit meesterwerk zelfs Horse Latitudes vind ik geweldig.
Moonlight Drive met z'n poëtische tekst, de strand scene in The Doors film is legendarisch en ik wil graag geloven dat het echt zo gegaan is, is onweerstaanbaar mooi.
Dromerig en swingend, uitermate knap.
People are Strange is een tijdloze single met dat gave pianostuk.
Jim Morrison is samen met Peter Gabriel mijn favoriete zanger ever en op Strange Days komt zijn stem nog beter uit de verf dan op de voorganger.

When the Music's Over, hoe vaak ik deze track ook al heb gehoord, ik blijf het ongelooflijk vinden dat in 1967 een paar knapen van amper 24/25 jaar zulke fantastische muziek hebben afgeleverd.
The End is een perfecte song maar When the.. is wellicht nóg beter.

Razend knap dat The Doors in zeer korte tijd zulke baanbrekende en tijdloze muziek hebben gemaakt.

Meesterwerk!!!!

avatar van RuudC
Een fantastisch vervolg levert The Doors hier af. Het enige puntje van kritiek is dat ze het fenomenale debuut in mijn ogen niet overtroffen hebben. Dat neem ik de heren uiteraard niet kwalijk. Strange Days is een album dat ik ook tamelijk grijsgedraaid heb. De opener zet direct de juiste sfeer neer: dromerig, psychedelisch. Ik let bij dit nummer altijd op de baspartijen. Vind ik heerlijk vreemd klinken hier. Dit album is een logische voortzetting van het debuut. Ieder nummer is weer goed, al steken er weer een paar er met kop en schouders bovenuit. People Are Strange en When The Music Is Over zijn daar goede voorbeelden van. The Doors zijn nog altijd sterk op dreef hier.

avatar van spinout
Op bas speelt Douglass Lubahn zijn "heerlijk vreemde" melodieën.

avatar van milesdavisjr
Een goede opvolger maar ik ben een van de weinigen op dit forum die wat minder enthousiast is over deze schijf. De plaat vormt wat meer een geheel dan het weergaloze debuut maar de klik wil maar niet komen.
Het debuut was bij momenten rauw, mysterieus, sfeervol, melancholisch en alles er tussen in. De eerste worp blaast je omver. Deze plaat kan mij maar niet overtuigen, ondanks dat de plaat wel heel degelijk in elkaar steekt. Love Me Two Times, People Are Strange en When The Music's Over zijn uitstekende songs maar You're Lost Little Girl, Unhappy Girl, Horse Latitudes, My Eyes Have Seen You; titels die aan mij voorbij trekken zonder indruk te maken. Het zal er mee te maken hebben dat de eersteling zo dwingend was, de lat zo hoog heeft gelegd dat de opvolger daar niet aan kan tippen. Strange Days klinkt voor mij voor Doors begrippen wat 'alledaags' en wellicht te vrijblijvend. Na Soft Parade de (relatief) zwakste in de serie.

avatar van lennert
Ik had ergens het idee dat The Doors geen echte bassist hadden maar dat de toetsenist alles speelde, dus de ontdekking die Douglas Lubahn heet is een verrassing. Fantastisch bassist, helemaal op de eerste helft van het album. Ik moet echter toegeven dat ik tegen het einde veel minder euforisch ben dan ik aan het begin van de plaat was. Dit komt vooral door de afsluiter, die ik zelfs vervelend vind in vergelijking met het machtige The End van het debuut. Het kabbelt heel veel en heeft nog een behoorlijk stuk zelfplagiaat naar Light My Fire. Ik hoor dan toch echt liever de bekendere tracks als Love Me Two Times of People Are Strange. Het debuut is voor mijn gevoel toch een stuk spetterender.

Nog steeds wel een goed album, niet daarvan.

avatar van Poles Apart
lennert schreef:

Nog steeds wel een goed album, niet daarvan.

2. Strange Days

Lubahn is net overleden (zie R.I.P.) - zat ook in Clear Light overigens (Moby Grape-achtige West Coast band).

avatar van milesdavisjr
Uit hetzelfde jaar van het weergaloze debuut. En waar de eersteling op veel punten af is, wellicht ook diverser van aard vormt dit plaatje meer een geheel, maar wel een met minder memorabele songs. When The Music's Over blijft een pareltje, hetzelfde geldt voor People Are Strange en het vlotte Love Me Two Times. Echter in tegenstelling tot het debuut, bevat dit schijfje een aantal nummers die voor mijn gevoel wat alledaags klinken, Unhappy Girl, Horse Latitudes, My Eyes Have Seen You, stuk voor stuk zijn dit titels die (voor mijn gevoel) bij het debuut de schifting niet overleefd zouden hebben. Over de hele linie genomen vrij degelijk maar voor mij ook een stuk alledaagser en het kan daarmee niet in de schaduw staan van de eersteling.