The Doors - Strange Days (1967)

Label: Elektra

1. Strange Days (3:09)
  2. You're Lost Little Girl (3:03)
  3. Love Me Two Times (3:16)
  4. Unhappy Girl (2:00)
  5. Horse Latitudes (1:35)
  6. Moonlight Drive (3:04)
  7. People Are Strange (2:12)
  8. My Eyes Have Seen You (2:29)
  9. I Can't See Your Face in My Mind (3:26)
  10. When the Music's Over (10:59)
  11. People Are Strange [False Starts & Studio Dialogue] * (1:57)
  12. Love Me Two Times [Take 3] * (3:19)
avatar van jurado
gijs300 schreef:
En man, wat ben ik het gaan waarderen zeg. Prachtige plaat samen met het debuutalbum.

...dan kan je gelijk door tot en met L.A Woman. The Soft Parade vind ik persoonlijk de minst sterke (wel erg goed natuurlijk) Doors plaat. Er zal nog een wereld voor je open gaan met al dat moois.
Morrison Hotel en vooral L.A Woman laten een wat meer bluesy geluid horen, fenomenale platen!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Trollbericht + reactie verwijderd.

avatar van Dirruk
Zeer sterke opvolger. Voor mij iets minder pakkend dan het debuut, maar dat is natuurlijk geen schande. Dit album heeft wat mij betreft wel de beste afsluiter. Slechte afsluiters maken The Doors dan ook niet....

avatar van TEQUILA SUNRISE
Geniaal wanneer je 2 fantastische platen ( deze en het debuut ) in 1 jaar ( 1967 ) kan maken. Half puntje minder voor deze Strange Days omdat het verslavende orgeltje van Ray Manzarek iets minder prominent aanwezig is, behalve bij de afsluiter When The Music"s Over.

The Doors collectie maar eens aan het aanvullen en Strange Days is de volgende in rij.
Kom dan maar eens met een waardige opvolger, na het geweldige debuut.
Wat mij betreft waardig en een plaat met geen zwakke plekken.
Strange Days is wat meer duister, maar evengoed op gepaste tijden aanstekelijk zweverig.
Afwisseling zat en zelfs poezie van Jim, met onheilspellend gebrachte avant-garde als muzikale omlijsting, wordt er gebracht ( Horse Latitudes.)
Dit album met het orgel van Manzarek, veel slidegitaarpartijen van Krieger en Densmore die het ritmisch een fijn jazzytintje mee geeft.
Fantastische drummer, die met gemak tot de beste drummers uit de rock behoort, al is hij nooit een echte rockdrummer geweest.
Jim klinkt rijper en haalt meer uit zijn stem.
Misschien toch een wat onderschatte vocalist, want de lage regionen - waar hij zich veel in begaf - zijn doorgaans moeilijker dan hoge zanglijnen.
De afsluiter When The Music's Over lijkt in basis op The End, maar legt het in spanning iets af tegen die song, maar laat wel horen dat The Doors andermaal ruim 10 minuten kunnen boeien.

Het debuut kent wat meer highlights, maar imo doet Strange Days er niet heel veel voor onder.
Gewoon een fantastische 2e plaat met een pak uitstekende songs. De inspiratie was groot.

avatar van Rogyros
Goed stuk, Michel! Maar ik vind dat er toch wel één zwakke plek te vinden is. Horse Latitudes is voor mij een instant skipper. Daar kan ik weinig mee. Voor de rest kan ik me aardig in je betoog vinden, alhoewel ik When The Music's Over misschien nog wel beter vind dan The End.

Geweldige opvolger van het magistrale debuut.

avatar van Droombolus
Kreeg van de week de 50th anniversary 2CD binnen.

De MONO miks laat oude tijden herleven. In 1968 was dit mijn album en ik weet nou weer waarom !

De Stereo schijf is trouwens ook niet verkeerd, m'n ouwe 80ies CD kan zo de prullenbak in ............

avatar van Axeqlusive
Iemand een idee waarom van Strange Days geen 'box' verschijnt als in een Deluxe 50th Anniversary Edition. Van hun debuutalbum en Waiting For The Sun zijn ze er wel en die van Soft Parade komt in november zag ik.

avatar van Edwynn
Strange is dat hè?

avatar van Axeqlusive
Best wel. Naast dat der voldoende valt te zeggen over de inhoud, zoals het inbreken van veel zaken, zou het natuurlijk wel het leukst zijn als je straks zes box-sets in de kast kan zetten die een beetje een geheel vormen. Maar Strange Days wijkt niet alleen af, die ontbreekt dus eigenlijk zelfs.

avatar van Droombolus
Voor mij de beste plaat die ze maakten. Die moet zich dan toch ergens in onderscheiden .......