Gotye - Making Mirrors (2011)

Belgiƫ / Australiƫ
Electronic / Pop
Label: Eleven

1. Making Mirrors (1:01)
  2. Easy Way Out (1:57)
  3. Somebody That I Used to Know (4:04)

met Kimbra

4. Eyes Wide Open (3:11)
  5. Smoke and Mirrors (5:13)
  6. I Feel Better (3:18)
  7. In Your Light (4:39)
  8. State of the Art (5:22)
  9. Don't Worry, We'll Be Watching You (3:18)
  10. Giving Me a Chance (3:07)
  11. Save Me (3:53)
  12. Bronte (3:18)
  13. Dig Your Own Hole * (4:23)
  14. Somebody That I Used to Know [Faux Pas Remix] * (3:59)
  15. Showdown Below My Sombrero * (2:30)
weinig mannen stemmen krijgen mijn ogen waterig...

avatar van Nubis
Weer een goed album, laat 'm maar weer gauw komen optreden hier.

(Alleen jammer dat 'ie een heuze hit heeft in de prach-tig-e Nederlandse Top40)

avatar van Sunderland
Ik denk dat je te laat bent, want zijn concert van 4 november in de Melkweg is al een paar weken uitverkocht.

Nubis schreef:
(Alleen jammer dat 'ie een heuze hit heeft in de prach-tig-e Nederlandse Top40)

Wat is daar jammer aan? Ik vind het een verademing dat er weer eens een echt goed nummer is dat een grote hit wordt...

Het is verre van slecht, maar vond "Like Drawing Blood" toch iets beter. Mischien toch eerst nog een paar keer luisteren.

avatar van Madjack71
Dit album geluisterd na een tip van een maat over het prachtige Somebody That I Used to Know.
Dat nummer is een instant klassieker en heeft alles in zich wat direct tot de verbeelding weet aan te spreken; goede clip, eigen geluid, pakkende melodie en mooi gezongen + een interessante gastartieste.
Helaas is Somebody.... ook direct het hoogtepunt van dit verdere matige Making Mirrors. Tot aan Smoke and Mirrors klinkt het redelijk als een geheel en blijf ik er met mijn aandacht bij..maar dan komt in ene keer het slappe I Feel Better en weg is de stijgende lijn en de spanningsboog...en die komt -bij mij- ook niet meer terug.

BobbieMarley
Madjack71 schreef:

Ik denk toch dat je weer eens de plank mis slaat, Madjack. Misschien toch nog maar eens goed luisteren, misschien verander je dan nog van mening . Ondanks het hoge commerciële gehalte en dat ik niet zoveel met elektronische muziek heb, toch eigenlijk wel een geweldige cd!

avatar van blonde redhead
Een naam die ik nog niet heb gehoord en die mij direct bij het opzetten van het eerste numer te binnen schiet is Sufjan Stevens.

avatar van Boris1
Voeg ik daar (naar aanleiding van Somebody That I Used To Know) nog een naam aan toe: The Shins ten tijde van hun album Wincing the Night Away.

avatar van Madjack71
BobbieMarley: ...Ik denk toch dat je weer eens de plank mis slaat, Madjack.

..So we meet again, my musicfriend... Binnen de releases dit jaar die raakvlakken hebben met electronische muziek heb ik albums gehoord die i.m.o meer coherent zijn dat dit Making Mirrors. Het eerste gedeelte vind ik bij vlagen zelfs sterk, maar na het motownachtige uitstapje zakt het voor mij toch wel in en de herhalingsoefening van Somebody... vind ik al helemaal overbodig. Na de eerste helft verliest het wat van zijn eigenheid.

A propos.... Bunny Wailer .. Blackheart Man... wat een geweldige reggae klassieker is dat heh. Heeft bij mij ook in de top 10 gestaan.. Heerlijke plaat.

BobbieMarley
Blackheart man is inderdaad een van de mooiste reggaeplaten, maar helaas niet bekend geworden bij het grote publiek. Ken je trouwens Rock 'n' groove van hem, nog zo'n geweldig album!

avatar van Shinobi
Het vreemde, maar erg lekker in het gehoor liggende 'Somebody That I Used to Know' had ik al meerder keren voorbij zien komen op MTV en gehoord op de radio. Dus maar eens besloten om het gehele album eens te checken en ik moet zeggen dat dit echt een heerlijk album is om naar te luisteren.
Lekker ingetogen en helemaal niets schreeuwerig eigenlijk, daar kan ik prima mee leven.

Voor nu een dikke 3,5 sterren, kan zeker hoger worden.

avatar van Kuk
Kuk
Hmm me toch wat te hitgevoelig. Dat vreselijke happy uptempo riedeltje van 'In Your Light' kan ik op dit tijdstip moeilijk hebben en het hieronder bekritiseerde 'I Feel Better' is ook een draak van een nummer. Typisch zo'n plaat waar je prima een paar singletjes van af kan trekken (Tumbs up voor Somebody That I Used to Know bijvoorbeeld, heerlijk), maar als geheel een beetje overbodig.

avatar van Booyo
Behoorlijke teleurstelling dit album van Gotye. Hoorde een aantal weken geleden voor het eerst Somebody That I Used to Know, steengoed nummer. Ik dacht een nieuw pareltje ontdekt te hebben, niet wetend dat dit kennelijk al platgedraaid was op de radio. Niet dat dit per se iets negatiefs is, maar het is wel terug te horen op de rest van het album. Velen nummers zijn inderdaad veels te gemaakt 'hitgevoelig', zoals Kuk hierboven ook ervaart. Met name het ook door Kuk aangegeven tweetal In Your Light en I Feel Better zijn ronduit verschrikkelijk. De rest is (nog) niet heel erg vervelend om naar te luisteren, maar haalt bij lange niet het niveau van Somebody That I Used to Know, alleen Smoke and Mirrors komt hierbij in de buurt. Ook een gaaf nummer.

Refrijn van Easy Way Out doet me overigens een beetje denken aan Day Tripper van the Beatles. Maar dat kan aan mij liggen

avatar van LucM
Gotye leerde ik pas kennen met Somebody That I Used to Know, een nummers dat ik steeds meer waardeer vooral vanwege het unieke ritme en arrangementen. Het staat overigens op nr.1 zowel in Nederland als België en zal wellicht een evergreen worden. De overige songs vind ik ook zeer de moeite waard, atmosferische pop met wat elektronica waarbij diverse stijlen aan bod komen, het klinkt vertrouwd en toch nieuw. De vergelijkingen die sommigen met Sting en Peter Gabriel maken vind ik niet gek gevonden.

avatar van Gloeilamp
Toen ik deze plaat thuis opzette, kwam mijn vader ook direct met de vergelijking met Peter Gabriel. Mooie hoes ook!

indiegator
Stem doet aan Sting denken inderdaad. Wel een erg fijne plaat dit. Lekkere pop die blijft groeien.

Mooi album, al hadden de soul uitstapjes halverwege voor mij niet gehoeven.
Verder zeer geslaagd te noemen.
Somebody That I Used to Know is voor mij wel de single van 2011.

avatar van Lennonlover
Zijn stem doet me direct denken aan Sting. Zo erg dat toen ik Somebody I used to Know voor het eerst hoorde dacht ik dat het een cover was van een eighties nummertje.

woordenaar
Hebben jullie die prachtige making of gezien?

avatar van Booyo
Nu wel, erg mooi inderdaad!

avatar van avdj
Lennonlover schreef:

Same here! Neemt niet weg dat ik nog steeds een beresterk nummer vind.

avatar van freitzen
Inderdaad, ik merkte vandaag dat ik dit voor mijn gevoel al jaren kende, en me ineens realiseerde dat dit een geweldig nummer was.

Met momenten doet hij me ook aan Steve Winwood denken

avatar van love deluxe
uitstekend album !! enkel ' I feel better' mag van mij de prullenbak binnen.

avatar van Darkzone
Video "Eyes Wide Open"
Kan iemand deze geweldige video als link bij het nummer zetten?
Een erg lekker nummer van de Sting-soundalike.

avatar van FRNKY
Bronte is ook prachtig. Verder een heel veelzijdig album, erg goed.

avatar van Kos
Kos
Waarom vindt iedereen m toch op Sting lijken . Peter Cetera van Chicago komt veel eerder bij me op.

avatar van lennon
Somebody That I Used to Know wordt hoog gewaardeerd, vliegt dit jaar al meteen hoog de top 2000 binnen... maar ja.. zegt ook niet alles natuurlijk (want de black eyed piss staan ook redelijk hoog )

magic spells
Bronte, State of the Art en Somebody That I Used To Know zijn beste nummers. Voor de rest gewoon.. Hits zijn goed maar het album valt toch zwaar tegen.